De ramp met de Costa Concordia

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Bob R.I.P. »

Van de week sprak ik een vroegere kapitein van een supplyschip. In vergelijking met een Corsa boot dus een k.tscheepje. Hij beaamde dat ook. De noodvoorziening voor de communicatie op dat scheepje bestond een o.a. een aggregaat op het bovenste dek. Dus zolang dat boven water bleef en er voldoende brandstof is werkt de communicatie. Vergelijk dat eens met de Corse A. 1000 mensen aan boord tegenover een supplyschip met 10 mensen. Hoe komt zo'n Corsa boot door een keuring op veiligheid.
Voorlopig laat ik de boekingen op cruiseschepen maar aan me voorbij gaan.
Dit moest ik even kwijt .

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Jaap van Dorp
Berichten: 705
Lid geworden op: 26 mar 2005 15:26
Locatie: Brookfield, Connecticut, USA

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Jaap van Dorp »

nood generator staat ook op hoogste deck. maar als je geen brandstof meer kan krijgen houd het op.
We weten niet hoeveel schade is opgelopen in machine kamer, dus de brandstof pomp die diesel bij zou kunnen pompen kan kapot zijn na brand.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Harry G. Hogeboom »

nood generator staat ook op hoogste dec
Hallo Jaap et all...dat is bij vrijwel "ieder schip" zo.....tegenwoordig....EN ze zijn voorzien van een kompleet onafhangkelijke brandstofvoorziening- tank etc. die natuurlijk niet eeuwig duurt.......( en als tie leeg is en ut pompie werkt niet dan kun je dat toch opvullen met een paar jerricans of zo??? in geval van GROTE nood...lijkt mij zo!!! laten draaien zonder toezicht of b.v. zonder olie in't carter :oops: kan natuurlijk snel een "schroot-achtig" einde maken aan zo'n karretje- die dan OOK nog eens een keer in zo'n echt noodgeval tot op z'n tandvlees wordt belast, als de rest van het bedrijf kompleet op z'n kont ligt :roll: )

Dit is de 2e keer in redelijk korte tijd dat er een passagiers schip binnen wordt gesleept, na een brandje in de MK en " lampies uit"....DUS wordt dat onderdeel met meer aandacht onder de loup genomen......normaliter zou er RUIMSCHOOTS voldoende piep voor kommunikatie moeten zijn, er IS dus wat anders aan de hand hier...."denk ik" :oops:

Dus de hierboven genoemde vergelijking met een supplier gaat helemaal NIET op........

ALS......ALS het niet werkt...door " wat dan ook" kijk dan houdt alles op.......maar het IS met vrij grote zekerheid aan te nemen DAT er zo'n nooddiesel daar staat!! ( zoals op dit onderwerp eerder uitgebreid besproken inclusief foto's!!)

Veel zaken worden er soms " verkeerd uitgelegd of begrepen"...dat blijkt wel weer n.a.v. de DP3 discussie......een DP3 OF gelijkwaardige "installatie" is zo'n beetje de hoogste "technische norm" die je kunt aanhouden....wat dus NIET wil zeggen dat je dan "ONfeilbaar" bent...OF wat dan ook, maar je hebt WEL een " hogere graad van technische betrouwbaarheid" en DAT is denk ik wat Wim Plukker naar voren bracht. Mijn voorgaande uitleg is slechts een poging welke bedoeld is om een weinig inzicht te geven - voor de onschuldige :oops: Kombuispraat bijstaander- in de funktionaliteit van zo'n soort systeem........verder niks!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
hrobbers
Berichten: 557
Lid geworden op: 26 sep 2006 20:17
Locatie: de Meern

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door hrobbers »

Francesco Schettino, de kapitein die de Costa Condordia liet kapseizen met 32 doden tot gevolg, had zijn bril niet op tijdens het ongeluk. Hij vroeg meermalen aan zijn eerste officier om voor hem op de radar te kijken om de route te controleren.


De blunder is zojuist wereldkundig gemaakt tijdens een voorbereidende zitting in Italië over de scheepsramp.

Schettino (52) zou laf en nalatig hebben gehandeld tijdens en na het ongeluk. Hij verzweeg de ernst van de ramp tegenover de kustwacht. Verder treuzelde hij met de evacuatie én ging hij vroegtijdig van boord om zichzelf zo snel mogelijk in veiligheid te brengen.

Moldavische bimbo

Kort voor het ongeluk zou Schettino hebben zitten vozen met een Moldavische schone genaamd Domnica Cemortan (25). Ze zouden hebben gezoend en waren volgen ooggetuigen aan het dineren kort voor de ramp.
Aldus geen stijl.

Ik ben even weg om mijn bretels van zolder te halen, mischien dat er nog meer liefhebbers zijn voor die dingen, heb er nog wel een dozijn van liggen want hier zakt mijn broek van af tot aan mijn enkels.
Wat een kl*te smoes.

:evil:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door jdbvos »

SIC: ....HIJ HAD Z'N BRIL NIET OP.... :lol: :lol: :lol:

Hejje 't OOIT zo zout gegeten ??? :-D

Kannietanders: dat MOET-ie zeggen van z'n baas....
Da's dus de "Capo di kappie" :mrgreen:
Oost, west...ook best
Bema

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Bema »

Ik snap het, ben ook nog in de ontkenningsfase kwa leesbril :shock: :?
Gebruikersavatar
hrobbers
Berichten: 557
Lid geworden op: 26 sep 2006 20:17
Locatie: de Meern

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door hrobbers »

Hij mag op kosten van de rederij nu naar Hans Anders om lensjes aan te schaffen.

:shock:

Is niet te hopen dat ze hem een paar oude venster ramen in zijn maag splitsen.
8)
Gebruikersavatar
hrobbers
Berichten: 557
Lid geworden op: 26 sep 2006 20:17
Locatie: de Meern

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door hrobbers »

Ik heb wel eens mee gemaakt dat ik de 0-4 draaide dat die ouwe midden op de grote plas op de brug kwam en het volkomen helder weer was en hij rook naar de komplete Bols fabriek na zijn succes volle verbouwing en zei stuurman het is wel erg mistig .
Laat maar op de hand sturen en een extra man op de uitkijk.
Ik zal geen naam of maatschappij noemen, doch deze ouwe werdt met zachte drang toch maar naar zijn hut begeleid.
Zijn bijnaam was zoooo, hehhhe, ff zitten.

:roll:
Rudy de Groot (RIP)

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door Rudy de Groot (RIP) »

Ik heb nog zo'n 200 leesbrilletjes liggen. Zal ze maar opsturen naar de COSTA LINE.
Misschien is voorkomen beter dan genezen op die andere 15 schepen.

Afbeelding

Rudy
Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2790
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: De ramp met de Costa Concordia

Bericht door K.Brouwer »

Ben toch wat verbaasd over de reacties over die bril. Heb zelf "vroeguh" ook in de omstandigheid verkeerd dat ik als ik naar buiten keek alles prima kon zien doch als ik een boek wilde lezen dit niet meer kon daar "m'n armen tekort waren" dus moest ik een brilletje op.
Dus op de brug niets aan de hand,doch als ik de radar moest aflezen of in de kaart moest koekeloeren moest dat brilletje op anders kon
ik de boel niet (af)lezen. Om m'n bril op te halen had ik van de brug af minder dan een minuut nodig om die te pakken en weer terug op de brug te zijn.Neem aan dat die ouwe z'n hut een stukje verder van de brug verwijdert is dan de mijne toendertijd, dus snap ik volkomen dat hij in een rotsituatie niet van de brug weg wil en dus aan z'n stuurman vraag om voor hem op de radar te kijken.
Snap niet wat daar zo vreemd aan is. Dat hij z'n bril vergeten was kan ik mij voorstellen,is mij ook menigmaal gebeurd.

Dus waar al dat lawaai over die bril nu over gaat.... 8)

Groeten,K.Brouwer.


Plaats reactie