Langs het fietspad

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door dita »

Harry,
Om je nieuwsgierigheid van de bewuste bisschop te stillen klik dan op de link hieronder

http://www.historien.nl/knallende-kaste ... -voorst-2/

Vechten konden ze in ieder geval goed daar aan de IJssel.
gr.
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs

Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Re: Langs het fietspad

Bericht door Vaerderij »

Spoolderberg 001.jpg
Spoolderberg 001.jpg (380.57 KiB) 744 keer bekeken
Spoolderberg 003.jpg
Spoolderberg 003.jpg (376.87 KiB) 744 keer bekeken
Kunstwerk van Andre Boone op de Spoolderberg 002.jpg
Kunstwerk van Andre Boone op de Spoolderberg 002.jpg (367.23 KiB) 744 keer bekeken
Om de aandacht te vestigen op het historisch belang van de Spoolderberg is in 1995 dit kunstwerk geplaatst.
De poortvorm verwijst naar religieuze gebeurtenissen op de Spoolderberg en het hert aan de top symboliseert de Oude Steentijd, de periode waarin de Spoolderberg is ontstaan.

Anne
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door dita »

Zomertijd

Vannacht om 3 uur, moeten de wijzers van de klok een uur vooruit gezet worden om de zomertijd te krijgen. Vooruit dus, want in het najaar gaan die wijzers achteruit en om dat te onthouden geeft bij vele mensen verwarring.
De wettelijke tijd in Nederland is de middelbare zonnetijd van de meridiaan van de Westertoren van Amsterdam, die niet helemaal op 5 graden oosterlengte ligt, wel bijna natuurlijk en daarom spreekt men van de Loenense tijd naar het plaatsje dat precies op de vijf graden ligt. Eerder had elke stad zijn eigen tijd en dat gaf bij de komst van de spoorwegen moeilijkheden, want de Spoorwegen gebruikten ook een eigen tijd: de Spoortijd.

Christiaan Huygens schreef in 1907 in een artikel in het vakblad van de horlogemakers het volgende:
“Onlangs vertrok ondergeteekende uit een plaatsje over de grens te 12.11 Duitse tijd en arriveerde te Venlo 11.42 spoortijd; de torenklok te Venlo stond op 12.07. Mijn trein naar Amsterdam vertrok te 3.42; de vier uur welke ik had, wilde ik besteden voor een uitstapje naar Tegelen.
De tram naar Tegelen stond reeds bezet met publiek voor het station. “Hoe laat vertrek je, conducteur?” “Te 12.50, mijnheer.” “Nu, dan ga ik nog een half uurtje de stad in.” “Pardon, mijnheer, wij gaan nu, het is al over tijd.” “Maar het is toch pas 11.52?” “Jawel, maar wij rekenen Duitse tijd.”
“Conducteur, ik moet te 3.42 spoortijd naar A[msterdam].” “Kan ik terug rijden, of moet ik loopen?” “Niet nodig, mijnheer, te 3.40 gaan wij van Tegelen en dan is U zoowat 3.30 aan het statil (station).”
Jawel, 3.40 vertrekken, 3.30 aan het station, houd nu je hoofd maar bij elkaar. Wat wonder, dat de gemoedelijke conducteur de helft der passagiers moest inlichten, hoe laat het vertrek en aankomst te Venlo was in Duitschen tijd, spoortijd en Venloschen tijd. Zal dit beter worden met eenheid van Tijd, vooral als het Amsterdamschen Eenheidstijd wordt?”
De eenheid kwam in 1916 dus minder dan 100 jaar geleden.

Tegelijk werd in Nederland de zomertijd ingevoerd als navolging van Duitsland, die tot 1945 van kracht was. In 1977 weer de zomertijd opnieuw ingevoerd.
In Finland werd de zomertijd tijdelijk geprobeerd in 1942. Veel voordeel gaf het niet, want zomers is het hier toch al lang licht en rond de midzomer zelfs etmalen lang achter elkaar. Alleen aan het eind van de zomer in de herfst dus kon je spreken van enig economisch voordeel. Pas in 1981 werd de zomertijd opnieuw ingevoerd nu in samenwerking met de buurlanden. Veel voordeel levert het niet op alleen de werknemer heeft er baat bij. Die hoeft een uur korter te werken en krijgt toch hetzelfde katje. Tenminste als je op die tijd werkelijk aan het werk bent. En als de klok weer op wintertijd overgaat dan wordt dat uurtje als overwerk geschreven. Toch leuk, altijd meegenomen!
Bijlagen
klok.JPG
klok.JPG (17.42 KiB) 729 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14432
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Langs het fietspad

Bericht door Harry G. Hogeboom »

In 1308 werd op de heuvel het Dijkrecht afgekondigd........
.

Las ik hierboven..........had ik dat TOCH goed onthouden :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door dita »

Harry, Toch goed van je. Je hebt het geheugen van een olifant. :-D

Vreemd bloed

Vorige week toen ik in het Centraal Ziekenhuis van Kotka lag werd mij meerdere malen gevraagd uit welk land ik afkomstig was. Het mooie jonge verpleegstertje aan de hand van de enigszins vreemd aandoende achternaam en de cardiologe in verband met de op haar patientenlijst voorkomende drie latijnse voornamen waarvan de laatste tot overmaat nog eens Maria is, iets wat hier in een Lutherse gemeenschap helemaal niet begrepen wordt. Mijn medepatienten vroegen het niet zo direct, maar namen naar Finse aard,een afwachtende houding aan, geduldig wachtend op een geschikt ogenblik om het toch te weten te komen waar de wieg van die knakker met dat vreemde accent eens gestaan had.
Dat alles bracht mij op de gedachte: waar komt een mens eigenlijk vandaan, waar liggen de eigenlijke roots?

In mijn geval was mijn overgrootvader pas de eerste van ons geslacht die in Nederland (de Betuwe) geboren was, zijn voorouders waren allen Klevelanders. Hoewel degelijk Nederlandssprekend, maar toch geboren aan de Rijnoever net over de grens in het toenmalige hertogdom Kleef, een land dat al in 1815 op het Wener Congres verdeeld werd tussen het Koninkrijk Nederland enhet Keizerrijk Pruissen. Dus politisch gezien nu niet meer bestaat.Tot dan toe waren alle voorouders uit het Land van Kleef maar daarna werd het een rommeltje , een smeltkroes zogezegd.
Overgrootvader trouwde een schippersdochter waarvan de moeder uit Friesland en de vader uit het Vlaamse land kwam.
Zijn zoon, grootvader dus trouwde een bakkersdochter uit Hilversum en van haar kan ik zeggen dat zij een echte Nederlandse was, want een tak naar ergens van buiten het Gooi is er niet. Ik kan zelfs zeggen dat het “halve Gooi” tot de familie behoort.
Mijn moeder was een nazaat van de “Hollandgangers” dus van Duitse d.w.z. Hannoveriaanse en Pruisische marskramers, die rond 1830 de Heimat verlieten om in het rijke Holland een toekomst op te bouwen , daar dan ook trouwden en kinderen kregen en ten slotte vrij goed boerden.

Dus om nu de medepatienten te vertellen dat ik volbloed Nederlander ben, zou bezijden de waarheid geweest zijn. Toch vertelde ik het hen, daar het in de Finse gemeenschap toch niet begrepen zou worden,; “Dat van een land dat er niet meer is, en verdeeld werd door de grootmachten van weleer, van de Friezen, de Gooiers , de Vlamingen en de marskramers enzovoorts”.

Finnen denken en gedragen zich dan ook dat zij als volk uniek zijn. Vreemd bloed in de aderen komt niet voor, denken ze of eigenlijk, dat denken ze geen eens, dat weten ze zelfs. Maar ze hebben het wel mooi mis.
Dus als ik de stamboom van de vrouw eens te voorschijnhaal dan zie ik al gelijk dat de werkelijkheid er heel anders uitziet dan de algemene gedachte. Er zitten Finnen, Russen, Zweden, Lappen, Duitsers, Nederlanders, Vlamingen, Fransen, Schotten, Ieren en Engelse voorouders onder. En daar die stamboom nog verder gaat dan Karel de Grote zitten er nog veel meer rassen en volksgroepen bij tot Rollo de Viking de Opa van Willem de Veroveraar aan toe.
Dit alles houdt in dat mijn kinderen wel degelijk in de smeltkroes van rassen en volksstammen, met behoorlijk veel vreemd bloed, zitten om maar niet te spreken van hun kinderen waarvan de moeder een “echte” Finse is, tenminste dat wordt zo aangenomen.

Mijn antwoord aan de cardiologe, die overigens uit Estland kwam, zou “Europa” als land van herkomst de situatie beter hebben weergeggeven ondanks mijn Finse paspoort.
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Langs het fietspad

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Tja... zo ver ik weet kwam groot grootvader van mijn vaders kant ook uit die pruisiese omgeving en droste als soldaat en ging paardensmid en tandards spelen in Enschot ,een dorpje TOEN bij Tilburg
Tot zo ver de overlevering.
Ach... hier in brazilie worden alle whitefaces automatich ''Aleman'' genoemd, niet ver van de waarheid, nu ik dit eens nader bezie :roll:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14432
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Langs het fietspad

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Tjaaaa.....nu ik dat allemaal zo lees, dan weet ik in feite niet of ik als " Rechtgeaarde Sallander" wel verder met jullie kan blijven communiceren.........nu ik er eens goed over nadenk :mrgreen: Ik bedoel maar in Oaver de Iesel zijn we door de bank genomen redelijk "zuiver op de graat"...en als ik al dat gescharrellebonk van die Marskramers en gedroste soldaten nou weer lees dan schiet me de schrik in de kuier-latten..........WIj komen gewoon van het Hogebomen Land in Veessen.....aan de Iessel vlak bij het KozakkenVeer waar reeds 50 eeuwen " Volk woont" :roll: OF zouden die Kozakken daar vroegaah meer uitgevreten hebben als " oaver de Iessel trekken" :oops: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Langs het fietspad

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Hè Harry ....wees niet verbaasd als ook jòu over over over grootvader op een van die vlotjes zat die de rijn af kwamen denderen en een afslag te vroeg namen.D'r waren toen nog geen dijkies en borden ...zo van only Sallanders permited :mrgreen:
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door dita »

Harry, :-D
Zowel de kozakken als de scheepsmachinisten zijn dol op paardenkrachten.
En beiden soorten zijn gek op verre reizen maken.
Ga de stamboom maar eens goed na. Wie weet wat je nog tegenkomt.
Of doe het ook maar niet en blijf gelukkig. :-D
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14432
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Langs het fietspad

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ga de stamboom maar eens goed na.
Hallo Martin, Mart et all,

Ach..de appel valt meestal niet al te ver van de boom ....EN.....hoorde ik van een oud dorpsgenoot " Harry, de dikste proem'n hangt vaakuh an de dunste takkies".......en hij maakte dus geen referentie naar de pruimen die Jantje ooit zag hangen :mrgreen:

Ooit nam ik eens een aanloop om dat verder uit te zoeken, maar dat soort gesnor en gepluis vindt ik wel interessant om te lezen, maar om het zelf te doen is nou niet m'n sterkste kant.

Via via stommelde ik toen tegen iemand aan die met een achternicht van m'n vader is getrouwd en die gaf me het hele verhaal op een briefie terug gezocht tot de vroege 1700's of zo..........van m'n moeders kant had ik dat al op een " stuk papier zo groot als een krant"

Volgens " zij die het weten kunnen" is er verder niks uit te zoeken............ik vertelde dat bij de kruidenier............maaaar kreeg geen extra korting :roll:

DUS.........als er " Kozakken" tussen door gescharreld hebben, dan hebben ze zich goed verscholen " in het struikgewas" :mrgreen:

Wuulluh komt - van mien Va's kante dan- uut Veessen en Heerde en doar die kaaant'n uut, van mien moe's kaantuh is't dichter bie Epe en Voas'n en varder noar Apeldoorn toe.... :mrgreen:

PS.je schiet me een mooi verhaal te binnen:

Tijdens in poging " in die periode nu bijna 20 jaar geleden" vondt ik uit dat er ook verschillende Hogeboom's hier op het Noord Amerikaanse kontinent zijn neergestreken, tot treug in de 1600's toen New York nog Nieuw Amsterdam was, ene Pieter Hogeboom was er toen bij .......
Ik scharrelde want rond via via en kwam er achter dat er ene "Wallace Hogeboom" en meerdere Hogeboom's in Ontario ergens aan de St'Lawrence woonde. Ik had zijn telefoon nummer en belde hem op. Wallace was nou niet de jongeste meer en het was snel duidelijk dat hij geen enkele interesse had in dat " stamboom gesnor"........YES zei hij ietwat ongeduldig " we come from Overthere"....waarbij hij op Nederlnad doelde.........hij ried mij aan om met z'n zuster te praten want die was geinteresseerd in " those nonsence"....
Op het scheiden van de markt......want hij had wel wat beters te doen dan hier over te eikelen :mrgreen: ( hij klonk mij als een echte Hogeboom in de oren :lol: :roll: ...DAT vondt ik wel facinerend!).......op het scheiden van de markt wilde hij nog wel kwijt dat hij afstamde van 2 broers die kennelijk uit " Michigan in de States" naar het Noorden waren getrokken in de " mid 1980ties"..........".I'm a decendent from one of them, the other fellow shacked up with an Indian woman and disappeared in the woods" :lol: :roll: :mrgreen:

Volgens mij was die Wallace familie :mrgreen: ik kan het alleen niet bewijzen :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie