Vliegmachines

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
wil
Berichten: 297
Lid geworden op: 05 nov 2004 20:46
Locatie: tilburg

Re: Vliegmaschines

Bericht door wil »

kijkje in de [ vrachtruimten ] van en chienook opendag gilzerijen .
Afbeelding
waar een wil is is een weg en wil wil wel

Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Vliegmaschines

Bericht door Hannes »

Ze werd 'verdreven' door de Boeing 737, geloof ik.....véél economischer.......
De Boeing 737 is eerder een vliegtuig voor de korte en middel lange afstanden.
Evenals de DC-8 en de Boeing 707 is de Boeing 737 nog een zgn. "Narrow Body", de enigste narrow body die nog steeds gebouwd wordt.
De DC-8 en het concurrentiemodel, de Boeing 707 zijn eerder door door de zgn. "Wide Body's" verdreven.
Deze vliegtuigen hebben een grotere romp waardoor in het midden ook zitplaatsen zijn.
Tot de Wide Body vliegtuigen behoren o.a. de Douglas DC-10...
DC 10-40.jpg
DC 10-40.jpg (167.11 KiB) 3706 keer bekeken
...en de Lockheed L-1011 (L-ten-eleven) Tristar.
Tristar.jpg
Tristar.jpg (92.12 KiB) 3706 keer bekeken
Ik heb op een vlucht van Tel Aviv naar Schiphol meegemaakt dat een Boeing 737 in Athene een tussenlanding maakte om bij te tanken.
Eventueel was de brandstof daar goedkoper dan elders.
In Tel Aviv waren de veiligheids toestanden daar toen 1978/79 al veel scherper dan op andere luchthavens.
Ik stond tamelijk achter in de rij bij de paspoortcontrole, toen een mooi ongeveer 1,60m vrouwtje in een khaki uniform mij vroeg of ik even mee wilde komen.
In een 1x2m hokje ging die dame voor mij staan, werd mijn paspoort bekeken en werd ik van onder naar boven en van boven naar onder bekeken.
Daarna werd op een blad papier aan de wand gewezen, waar allerlij vragen in diverse talen op stonden die men met ja of nee moest beantwoorden.
Het ging er hoofdzakelijk om of men tansistor-radio's, enz. gekocht had i.v.m. bomaanslagen.
Ik heb die juffrouw maar niet omhelst of opgetilt, dat leek mij niet zo geschikt.
Ze had naast een aantal sterren op de schouders ook nog een Uzi bij zich.
Vreemd genoeg werd mijn bagage niet gecontroleerd, daar zaten een stuk of wat belastingvrije sloffen en flessen in.
Maar op deze manier was ik -tot verbazing van de andere passagiers- een van de eersten die in het vliegtuig zat.

Groeten, Hans.
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Vliegmaschines

Bericht door Hannes »

Even weer terugkeren naar het vliegveld Weser-Wümme.
Ik heb nog wat plaatjes dus ik kan nog even vooruit.

Hieronder een mooie blank gepoetste Cessna 195B Businessliner (D-EFTH).
Wat mag dat een tubetjes poetsmiddel kosten om dat ding blank te houden.
Doet mij denken aan de auto's uit de vroegere jaren die van allerlij chroom-toestanden voorzien waren.
Regelmatig bumpers, wieldoppen, sierlijsten, etc. poetsen.
Ik had daar een enorme hekel aan, afhankelijk van het weer was dat chroom vaak snel weer dof.
Cessna 195B.jpg
Cessna 195B.jpg (261.12 KiB) 3668 keer bekeken
Cessna 195B2.jpg
Cessna 195B2.jpg (244.54 KiB) 3668 keer bekeken
De Cessna 190/195 was het enigste naoorlogse vliegtuig van Cessna dat door een stermotor aangedreven werd.
Het prototype vloog op 7 december 1944, de serie produktie begon in 1947.
Omdat het vliegtuig voor de sportvliegerij nogal duur in aanschaf en onderhoud was, probeerde Cessna het toestel onder de naam Businessliner te vermarkten.
De prijs voor het model 190 lag in 1947 bij 12.750 US Dollar.
Tegen het eind van de produktie in 1957 moest men voor het model 195B ongeveer 24.700 USD. betalen.
De motoren van het model 190 en 195 stonden bekend om het verbruik aan olie.
De olietank had een inhoud van 5 gal. (18,9 l), met een minimum oliestand van 2 gal. (7,6 l) tijdens de vlucht.
Het olieverbruik lag bij 2 quarts (1,9 l) per uur, het brandstof verbruik lag bij een snelheid van 274 km/h bij 16 US gallons (61 l) per uur.
De toestellen konden ook met drijvers uitgerust worden waarbij er voor de stabiliteit extra staartvlakken aangebracht werden.

De verschillen in de modellen zaten hoofdzakelijk in de stermotoren en het vermogen.

Model 190, Continental W670-23 mit 180 kW (240 Pk), typegoedkeuring 1. Juli 1947

Model 195, Jacobs R755-A2 mit 225 kW (300 Pk), typegoedkeuring 12. Juni 1947

Model 195A, Jacobs L-4MB (R-755-9) mit 184 kW (245 Pk), typegoedkeuring am 6. Januar 1950.

Model 195B, Jacobs R-755B2 mit 206 kW (275 Pk), typegoedkeuring 31. März 1952, het oppervlak van de landings kleppen was 50 % groter.

DE LC-126 was de militaire versie van het model 195 met een 300 Pk motor en konden met drijvers of ski's uitgerust worden.
Met drijvers uitgeruste vliegtuigen hadden een topsnelheid van 241 km/u, de kruissnelheid lag bij 209 km/u en hadden een bereik van 956 km.
Er werden 83 toestellen van het type LC-126 afgeleverd, waarvan 15 aan de USAF, 5 aan de National Guard en 63 aan het Amerikaanse leger.
In totaal werden er met de LC-126, 1180 toestellen van het model 190/195 gebouwd.

Ik vond op het web nog een plaatje van een LC-126 met drijvers.
Cessna LC-126A USAF.jpg
Cessna LC-126A USAF.jpg (130.53 KiB) 3668 keer bekeken
Technische gegevens van het model 195
Bemanning: 1 Piloot, 4 Passagiers
Lengte: 8,33 m (27 ft 4 in)
Spanwijdte: 11,02 m (36 ft 2 in)
Hoogte: 2,37 m (27 ft 2 in)
Profiel: NACA 2412
Gewicht (leeg): 930 kg (2050 lb)
Toelading: 589 kg (1300 lb)
Startgewicht: 1519 kg (3350 lb)
Kruissnelheid: 265 km/h
Topsnelheid: 291 km/h
Plafond: 5582 m (18.300 ft)
Bereik: 1110 km (600 nm)
Motor: 1× Jacobs R-755-A2-Sternmotor, 225 kW (300 Pk)

Hieronder een modernere Cessna, een Reims-Cessna F172M Skyhawk (D-EJXW)
Dit vliegtuig schijnt over een 135 Pk Dieselmotor te beschikken, met een bereik van ongeveer 1000 km bij een snelheid van 185 km/u.
Cessna 172m.jpg
Cessna 172m.jpg (208.96 KiB) 3668 keer bekeken
De Cessna 172 is het meestgebouwde vliegtuigtype ter wereld, en ook onder de naam Skyhawk bekend.
De vliegtuigen werden vanaf 1956 tot 1986 door Cessna en in licentie bij Reims Aviartion (voormalig Holste) gebouwd, waarbij alleen al in het jaar 1956 1170 toestellen werden verkocht.
Sinds 1997 is het vliegtuig weer in produktie.
Intussen zijn er meer dan 43.000 van gebouwd.

Hieronder wat staaltjes die met een Cessna 172 uitgehaald zijn:

Van 4 december 1958 tot 4 februari 1959 werd met een Cessna 172 de langste vlucht ooit gemaakt.
Het vliegtuig steeg op van McCarran Airfield bij Las Vegas en zou daar 64 dagen, 22 uur, 19 minuten en 5 seconden later weer landen.
Het in de tussentijd bevoorraden van voedsel, water en brandstof was een stunt op zich.
Dit werd aangeleverd vanaf een vrachtwagen die op een recht stuk weg door de woestijn reed en waar het vliegtuig naast kwam vliegen.
Het vliegtuig hangt tegenwoordig aan het plafond van McCarran International Airport.

Op 28 mei 1987 landde Mathias Rust met een Cessna 172P (D-ECJB) op het Rode Plein in Moskou.
Dat riep toendertijd nog al wat vraagtekens op wat betreft de paraatheid van Russische luchtverdediging.
Het betreffende vliegtuig hangt sinds 28 mei 2009 aan het plafond van het Deutsches Technikmuseum Berlin.

On April 6, 2009, a Cessna 172N, C-GFJH, was stolen by a student from Confederation College in Thunder Bay, Ontario, Canada and entered United States airspace over Lake Superior.
The plane was intercepted and followed by NORAD F-16s, finally landing on Highway 60 in Ellsinore, Missouri after a seven hour flight.
The student pilot, a Canadian citizen born in Turkey, Adam Dylan Leon, formerly known as Yavuz Berke, was suffering from depression and attempted to commit suicide by being shot down.
Instead he was arrested shortly after landing.
On November 3, 2009 he was sentenced to two years in a US federal prison after he pleaded guilty in August 2009 to all three charges that had been laid against him: interstate transportation of a stolen aircraft, importation of a stolen aircraft, and illegal entry.
College procedures at the time permitted students access to aircraft and the keys were routinely left in the aircraft


Technische gegevens (Cessna 172P):

Bemanning: 1 Piloot + 3 passagiers.
Lengte: 8,20 m
Spanwijdte: 10,97 m
Hoogte: 2,86 m
Vleugelopp.: 16,17 m²
Toelading: 379 kg
Gewicht (leeg): 779 kg
Startgewicht: 1089 kg
Kruissnelheid: 210 km/u
Max. snelheid: 233 km/u
Stijgen: 223 m/min
Plafond: 4267 m
Bereik: 1130 km.
Motor: 1 Lycoming O-320 met 119 kW.

Groeten, Hans.
HansR
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 nov 2009 18:56

Re: Vliegmaschines

Bericht door HansR »

Het mooiste vliegtuig, ook meest bekende voor de Nederlanse Marine, zijn sporen verdiend in de 2e W.O., voormalig Ned. Indië, Nieuwguinea enz. zowel boven als op het water staat (nog) niet op deze lijst, de Catalina!!!
Bijlagen
Avond opname op het AVIdrome in Lelystad.
Avond opname op het AVIdrome in Lelystad.
10 Cat.PH-PBY.jpg (203.71 KiB) 3616 keer bekeken
HansR
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 nov 2009 18:56

Re: Vliegmaschines

Bericht door HansR »

Hier nog een paar befaamde vliegtuigen van onze Marine LuchtvaartDienst (MLD).
Bijlagen
14 Cats_Have_Claws.jpg
14 Cats_Have_Claws.jpg (37.42 KiB) 3615 keer bekeken
HansR
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 nov 2009 18:56

Re: Vliegmaschines

Bericht door HansR »

Hier nog een paar van onze eigen Navy.
Bijlagen
De Avenger, de grootste jachtbommenwerper op onze "Good Old" Karel Doorman
De Avenger, de grootste jachtbommenwerper op onze "Good Old" Karel Doorman
17 Avenger Vliegdekkarel_Doorman.jpg (131.82 KiB) 3614 keer bekeken
De "Neptune", deed ook kustwachtwerk, menige kapitein die illegaal olie loosde heeft dat gemerkt
De "Neptune", deed ook kustwachtwerk, menige kapitein die illegaal olie loosde heeft dat gemerkt
26 Neptune.JPG (88.56 KiB) 3614 keer bekeken
En dan nog de "Martin Mariner", de opvolger van de Catalina, was echter geen succes.
En dan nog de "Martin Mariner", de opvolger van de Catalina, was echter geen succes.
Martin%20mariner%203.jpg (65.33 KiB) 3614 keer bekeken
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Vliegmaschines

Bericht door Hannes »

Ik had in mijn vorige bericht Max Holste (tegenwoordig Reims Aviation) al even aangehaald.
Hieronder een Max Holste MH. 1251M Brousssard met de Hongaarse kenning HA-SLV.
Max Molste MH. 1521.jpg
Max Molste MH. 1521.jpg (227.45 KiB) 3562 keer bekeken
De MH. 1521 Broussard werd in het begin der 50er jaren in opdracht van het Franse leger door Société des Avions Max Holste geconstrueerd en gebouwd.
Het vliegtuig deed dienst als observatie-, verbindings-, verkennings- en transportvliegtuig dienst.
Het prototype vloog op 17 november 1952, tot 1961 werden er 366 toestellen gebouwd, waarvan de meesten voor militaire doeleinden.
Als verkenningsvliegtuig met extra brandstoftanks kon het vliegtuig ongeveer tien uur in de lucht blijven.
Veel vliegtuigen werden,-na dat ze buiten dienst gesteld waren-, in de landbouw als sproeivliegtuig gebruikt.

Technische gegevens:

Bemanning: 1-2 piloten, 4-5 passagiers.
Lengte: 8,75 m.
Spanwijdte: 13,75 m.
Hoogte: 3,67 m.
Vleugeloppervlak: 25,4 m².
Gewicht (leeg): 1750 kg.
Startgewicht (max): 2700 kg.
Motor: 1 × Pratt & Whitney R-985-AN-1/AN-14B, 9 cilinder stermotor 336 kW (450 Pk).
Topsnelheid: 305 km/u.
Kruissnelheid: 185 km/u
Bereik: 1200 km.
Plafond: 5500 m.

Een paar "Deense Canadezen".
Hieronder een de Havilland Canada DHC-1 Chipmunk Mk 22 met de Deense kenning OY-ATR.
DHC-1.jpg
DHC-1.jpg (211.35 KiB) 3562 keer bekeken
Even tanken.
DHC-1 Chipmunk.jpg
DHC-1 Chipmunk.jpg (372.85 KiB) 3562 keer bekeken
De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk Mk 22 met de kenning OY-ATF.
DHC-1.3.jpg
DHC-1.3.jpg (226.92 KiB) 3562 keer bekeken
De DHC-1 Chipmunk werd als opvolger van de legendaire de Havilland Tiger Moth ontworpen.
Het prototype vloog op 22 mei 1946 in Downsview, Toronto, er werden 1292 stuk van gebouwd.
Het was het eerste complete ontwerp van de Havilland Aircraft of Canada Ltd.
De hoofdconstucteur van dit vliegtuig was de uit Polen afkomstige Wsiewolod Jakimiuk.
Er werden twee vliegtuigen door het Aeroplane and Armament Experimental Establishment in Boscombe Down getest.
Wegens de zeer goede vliegeigenschappen werd de DHC-1 onmiddelijk tot standard lesvliegtuig voor de Royal Air Force benoemd.
Prins Philip kreeg in 1952 zijn eerste vlieglessen in een Chipmunk.
De Royal Canadian Air Force nam het vliegtuig eveneens als standard lesvliegtuig in dienst.
In Downview, Canada werden tot 1956 218 Chipmunks gebouwd, in Engeland 1014 toestellen.
Tussen 1955 en 1960 werden bij OGMA in Potugal 60 vliegtuigen voor de Portugese Luchtmacht in licentie gebouwd.

De Chipmunk Mk 23 die voor het eerst in 1958 vloog, was een sterk gemodificeerde versie van het lesvliegtuig Chipmunk Mk 10.
Bij deze versie werd de voorste zitplaats vervangen door een houder voor 254 kg vast-, of een tank voor 363,7 liter vloeibaar materiaal.
De ruimte kon eveneens als vrachtruimte met een vlakke boden dienen, of met een zitting voor een passagier.
De achterste zitting voor de piloot werd verhoogd om een beter uitzicht naar voren te krijgen.
Dit type werd eveneens in de landbouw als sproeivliegtuig ingezet.
De RAF ontving 735 Chipmunks uit Engelse produktie, de toestellen dienden in het begin bij de University Air Squadrons.
Ze bleven tot 1969 in dienst, waarop ze door de Scottish Aviation Bulldog vervangen werden.

Technische gegevens:
Lengte: 7,75 m.
Spanwijdte: 10,47 m.
Vleugeloppervlak: 16,0 m².
Hoogte: 2.10 m.
Motor: 1 de Havilland Gipsy Major 8, 145 Pk (108 kW).
Snelheid: 222 km/u.
Bereik: 445 km.
Bemanning: 1 leraar, 1 scholier.
Plafond: 5.200 m.
Gewicht (leeg): 646 kg.
Gewicht (geladen): 953 kg.

Groeten, Hans.
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Vliegmaschines

Bericht door Hannes »

Hier komen nog wat "vreemde vogels"
Een Autogyro Europe MT-03 met de kenning D-MFRL.
Ik kon helaas geen gegevens van dit vliegapparaat vinden, maar als ik naar de kenning kijk valt het onder de catagorie Ultra Light.
Dat ding zal ongetwijfeld wel veilig zijn maar het lijkt mij niets om daar een rondvlucht mee te maken.
Ik durf daar niet eens in te stappen.
Autogyro.jpg
Autogyro.jpg (367.65 KiB) 3519 keer bekeken
Een WD Flugzeugbau Sunrise (Dallach D2) met de kenning D-MTHE.
Dit vliegtuig doet aan de Klemm L25 vliegtuigen uit de 20er-30er jaren denken, maar het is een zgn. Ultra Light uit 1989 (Werknr. 024).
Het toestel is uitgerust met een 40 Pk Citroen Visa motor en kan met 30 liter brandstof ongeveer 5 uur in de lucht blijven.
Het vliegtuig werd door Wolfgang Dallach ontwikkeld, het prototype vloog in 1986.
Tussen 1984 en 1991 werden er ongeveer 50 toestellen gebouwd.
Dallach D2.jpg
Dallach D2.jpg (249.51 KiB) 3519 keer bekeken
Technische gegevens van de Sunrise:

Bemanning: 2
Lengte: 5,30 m.
Spanwijdte: 13,10 m.
Hoogte: 1,60 m.
Vleugelopp: 15,7 m².
Gewicht (leeg): 256 kg.
Startgewicht (max): 400 kg.
Snelheid: 150 km/u.
Kruissnelheid: 100 km/u.
Bereik: 500 km.
Motor: 1x Citroen Visa 2 cilinder boxermotor met 40 Pk (650 cc)

Pitts S-1T Special met de kenning N200AT.
pitts.jpg
pitts.jpg (303.68 KiB) 3519 keer bekeken
Dit type vliegtuig werd vanaf 1942 door de timmerman Curtis H. Pitts ontworpen voor het kunstvliegen.
Het eerste toestel vloog in 1944.
De vliegtuigen werden de eerste 25 jaar in enkele exemplaren gebouwd waarbij het motorvermogen en de vliegeigenschappen steeds weer verbeterd werden.
In 1970 werd Pitts Aerobatics in Afton, Wyoming opgericht.
Tegenwoordig wordt de Pitts door Aviat Aircraft Inc. in Afton, Wyoming gebouwd.
Vanaf 1945 tot heden werden er ongeveer 650 vliegtuigen gebouwd.

Groeten, Hans.
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Vliegmaschines

Bericht door gerard tenerife »

A Komet that didn’t shine

Onder deze Hoofd tietel , las ik toevallig een stukje over dit vliegtuig in de Daily Mail, het vliegtuig is restored en is tentoongesteld in het London Science Museum.
De Messerschmitt Me 163 Komet. Het eenigste met een raket voortgestuwde gevechtsvliegtuig wat ooit operationeel gebruikt is . Het was ook een van de eerste Swept-Wing vliegtuigen en zeker de snelste van zijn tijd, 702 mph, operationeel 600 mpu met een hoogte van 40.000 Ft zonder druk cabin.
Ongeveer 300 Komets werden gebouwd en gebruikt bij Luftwaffe’s JG400, tussen 1944 en 45 maar er werden maar 9 “Kills” geregistreerd. Door de zeer exposieve raket brandstof, koste het vliegtuig waarschijnlijk meer Duitse levens dan Gealieerden.

Afbeelding


mvg Gerard .
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Vliegmaschines

Bericht door Hannes »

het vliegtuig is restored en is tentoongesteld in het London Science Museum
Dat is een prachtig museum Gerard, ik ben er al eens in geweest.
Enorm wat daar allemaal staat, ligt en aan het plafond hangt.
Als men dat allemaal goed wil bekijken is men een hele dag nodig.

Die Me 163 was inderdaad geen groot succes, het was meer of minder een nood oplossing.
De problemen waren o.a. de hoge snelheid waardoor de piloot slechts zeer kort op het doel kon richten.
Ook de korte verblijfsduur in de lucht was een probleem waardoor dit vliegtuig totaal ongeschikt voor luchtgevechten was.
De vliegtuigen werden in de richting van de bommenwerpers gestart waarna ze door de bommenwerperformatie schoten.
Daarna konden ze eventueel nog een aanval van boven doen waarna ze in zweefvlucht de thuisbasis moesten zien te bereiken.

Hier in de buurt, op het vliegveld van Rostrup bij Bad Zwischenahn waren deze vliegtuigen in 1944 gelegerd.
Ik heb eens een gesprek met een oudere man gehad, die tijdens de oorlog in zijn jeugd als Flakhelfer in Oldenburg moest dienen.
Hij vertelde dat men regelmatig een "witte streep" met grote snelheid naar boven zag vliegen, wat door het vizier van het luchtdoelgeschut zeer goed te volgen was.
Men had toendertijds geen verklaring voor dat fenomeen.
Pas na de oorlog werd bekend dat het hierbij om de Me 163 Komet ging.
Aan het eind van de oorlog werd het vliegveld door de Canadezen bezet, die er met Dakota's vlogen.
Vanaf 1946 werd het vliegveld door de Engelsen over genomen die er een hospitaal van maakten wat later door de Bundeswehr over werd genomen.
Wij moesten daar eind 80er jaren, toen het computertijdperk daar zijn intrede nam, eens kabels voor deze computers in de grond leggen.
Daar stonden allemaal houten barakken, die er na een dikke 40 jaar nog zeer gezond uitzagen.
Rostrup.jpg
Rostrup.jpg (142.6 KiB) 3457 keer bekeken
Het vliegveld als zodanig bestaat niet meer.
Na de oorlog werden de startbanen en een aantal hangars door de Engelsen opgeblazen en met bomen en struiken aangeplant.
Op bovenstaand plaatje is aanhand van de bomen het verloop van de startbanen nog goed te zien.
Het puin werd gebruikt om zandwegen mee te bevestigen o.a. hier vlakbij in Nordgeorgsfehn.
Dat puin werd toendertijd door de plaatstselijke boeren met paard en wagen gehaald.
Er bestaat nog wel een kleine landingsstrip voor zweefvliegtuigen in het noordelijke gedeelte van het voormalige vliegveld dat door een zweefvliegclub beheerd wordt.
Daarnaast is het zuidelijke gedeelte in een grote golfbaan veranderd.

Hieronder een link naar de geschiedenis van het vliegveld Rostrup:

http://www.relikte.com/zwischenahn/index.htm

Groeten, Hans.


Plaats reactie