Langs het fietspad

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door dita »

“U bent van harte welkom”

Zo ongeveer staat deze tekst vermeld op een bord aan de Oostelijke stadsgrens. Sinds een paar weken pas, want de stad wil haar imago t.o.v de Russische toeristen en potentiale kopers verbeteren. Het wordt internationaler gemaakt, zelfs in cyrillisch schrift om de eventuele vooroordelen van de Russische buren ten opzichte van de Finse terughoudendheid te verzachten. Zij komen bij honderden, doen hun inkpen en verdwijnen dan weer richting grens met de taxfree spullen in de achterbak.
Bijlagen
Naamloos-2 kopie.JPG
Naamloos-2 kopie.JPG (222.64 KiB) 1064 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs

Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door dita »

De haven ijsbrekers van Helsinki

Helsinki had in de oorlogstijd meerdere ijsbrekers in dienst. De “Hercules” en de “Otso”. De oudste was de “Hercules” gebouwd in Riga in 1912, die daar als riviersleepboot dienst gedaan had. In Finland had zij al enige tijd gevaren als “ijsbrekend sleepstoomschip” onder de naam “B 14” en Helsinki kocht haar in 1922 om hulp te verlenen aan de scheepvaart in de wateren en havens van de stad. De aankoop bleek een miskoop te zijn: haar machinevermogen (364 kw) was te klein om de grotere tankers te assisteren tevens was zij te recht, met gevolg dat zij nogal makkelijk gauw vast in het ijs zat.

Zodoende liet de stad een nieuwe ijsbreker bouwen, de “Turso” , die uitgerust was met een trippel expansiemachine. Zij had een lengte van 36 meter en was 8,80 meter breed en had een diepgang van 3,60 meter.
Zij werd tijdens de oorlogsjaren in Helsinki gebouwd en kwam in maart 1944 in dienst om hulp te verlenen aan de scheepvaart in de wateren rond de stad. Lang heeft zij dit niet gedaan want al in november 1944 bij de Fins/Russische vrede, werd zij als oorlogsvergoeding (“-buit”) in februari 1945 overgedragen aan de Sovjet Unie om daar in de ijswallen voor Kronstad rennen te maken om de scheepvaart op St. Petersburg op gang te houden. Onder Russische vlag was haar naam “Taifun”.

Van de maanden dat zij in Helsinki werkte zijn nog enige cijfers bekend: zij had in de 951 gevaren uren 575 ton steenkool verbruikt, 4 cbm boomstammen, 708 kilo smeerolie, 840 m3 water en assistentie verleend aan 372 schepen. Daar zij ook als “waterboer” dienst deed had zij 411 ton water geleverd. Alles bij elkaar had zij 875.000 markkaa voor haar baas, de stad, verdiend.
De “Turso” werd, per ongeluk, teruggevonden in 2004 waarna een groep enthousiastelingen haar opkocht en terug naar Finland bracht om haar daar op te knappen en in te richten als museumschip. Nu is dat dan gebeurd en zij ligt dan ook daar te pronken op haar oude stekje.

De derde ijsbreker van de stad Helsinki was de “Otso”. Zij was in 1936 eigenlijk gebouwd om dienst te doen in de scheren van het Ålands Hav en de scheepvaart te assisteren op de havens Hanko en Turku. Dus zij was dan ook helemaal niet echt geschikt voor het havenwerk. Maar daar de stad toch een havenijsbreker nodig had, na de overdracht van de “Turso”, kwam de “Otso”in 1945 voor enige tijd, hier in het havenwerk terecht.
Bijlagen
Taifun - Leningrad
Taifun - Leningrad
taifun.JPG (28.97 KiB) 1017 keer bekeken
havenijsbreker "Turso"
havenijsbreker "Turso"
Turso.JPG (54.95 KiB) 1017 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door dita »

Het volgende stond vanmorgen in de krant onder de kolom van “50 jaar geleden” dus van 2.4.1962.

Vijftig jaar geleden

In de aanloop van de haven van Kotka zijn langs de ren zondag jl 28 flessen konjak gevonden. De vondst heeft een marktwaarde van meer dan 50.000 markaa.
De flessen waren beschermd met zaagsel en verpakt in vier plasticzakken. De douane van Kotka zoekt nu naar het schip en de daders die de zakken op het ijs hebben laten zakken. Het is ook mogelijk dat iemand de plaats van overgeven langs de ijs ren verkeerd heeft begrepen en de zakken niet heeft gevonden.

Tot zover het krantenbericht. Ik dacht om het ook maar op Kombuispraat te zetten, want misschien is er wel “een van ons” die er meer van weet. Dus mannen, kijk eens in de zwarte aantekenboekjes onder begin april 1962.
De foto is van een groepje ijsvissers die vanmorgen voor zessen al probeerden een baars te vangen. En die zitten er nu veel, van ongeveer 500 gr/stuk.
Bijlagen
ijsvissen.JPG
ijsvissen.JPG (29.9 KiB) 948 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Langs het fietspad

Bericht door gerard tenerife »

“een van ons” die er meer van weet.
Martin, ik had graag bekend dat ik het was :lol: maar nee, mijn herinnering gaan niet verder dan dat ik als stuurman op de Delfborg zat :oops: , of zoals de vice Consul in Edinburgh in mijn monsterboekje schreef, Delfborgh. :)
mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door dita »

Gerard,
Je alibi heeft zijn goedkeuring. Maar je was dus wel in de buurt. We zullen het nog eens verifiëren, want dat van de Delfborgh
met een H is wel erg verdacht.
gr. Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door Hannes »

Dus mannen, kijk eens in de zwarte aantekenboekjes onder begin april 1962.
Hallo Martin,

In 1962 was ik de kunst van het lezen en schrijven helaas nog niet machtig, ik kon misschien net een beetje lopen, er stond nog veel leren te wachten.
Ik ben dus nog een "Broekkie".
50.000 Finse marken klinkt enorm veel voor 28 flessies cognac, maar echte Franse cognac heeft natuurlijk zijn prijs.
Wat was in die jaren de wisselkoers van de Finse mark t.o.v. Nederlandse gulden?
Ik meen dat de Duitse mark in die tijd zo rond de 80 cent waard was, in ieder geval minder dan de gulden.

Groeten, Hans.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door dita »

Hannes,

Die zelfde gedachte was bij mij als "oud Spliethoff-man" natuurlijk ook al opgekomen. Heb eventjes gegoogled en hier dan het resultaat. In 1962 was 320 markkaa gelijk aan 1 USA dollar dus rondweg gezegd 100 gulden had de waarde van tegen de 9000 markkaa. En dat houdt in dat je voor een flesje drank ongeveer 550 markkaa kreeg dus in nederlands geld was dat, ook nu weer afgerond, 19 misschien wel 20 gulden per fles. Ik denk dat de man die de flessen langs de ren heeft achtergelaten niet zo veel gekregen heeft daar hij totaal geen risoco liep, zelfs van zijn handel af moest komen (mee terugnemen had geen zin), en het "vuile werk" door de man gedaan werd die de ren langs liep.

Een spannende tijd ligt achter ons.
Groeten
Martin
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Langs het fietspad

Bericht door gerard tenerife »

Verkoop prijs voor een flesje Olifant konjac 20 gulden :?: in die tijd, geen slechte handel, wat betaalde we aanboord :?: :?:
3.50 gulden schijn ik me te herinneren. en verkochten we een slof sigaretten voor 1000 marka?
Je ziet wel ik ben niet goed met geld, anders was ik rijk (in centen) geweest :lol:
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door Hannes »

Hallo Martin,

19 -20 gulden dat waren in die jaren al trotse marktprijzen, die kreeg men als smokkelaar natuurlijk niet.
De prijs van een fles rum of jenever ligt hier op dit moment zo rond de 5 Euro of iets er boven.
De Scandinavische landen waren op dat gebied altijd al wat prijziger.
Een colega van mij kwam wel eens in Zweden, dan nam hij altijd een grote hoeveelheid van de goedkoopste brandewijn en bier van Aldi mee (Aldi's rache).
Dat ging daar weg als zoete koek, die Zweden zopen zich in koma.
Ik heb vanuit Polen wel eens wat flessen Wodka "stiekum geimporteerd".
Vreemd genoeg werd daar aan de grens nooit naar gevraagd, alleen naar pappierossies, ook aan Duitse zijde nooit problemen.
Ik moet daarbij even vermelden dat ik als domme Ostfrees alleen Platt spreek en daarnaast geen enkele vreemde taal beheers, ook geen hoog-Duits.
Dat heeft mij wel eens een bekeuring bespaard of andere toestanden met nare Ambtenaren.
Uit nieuwschierigheid heb ik in de oude kranten uit 1962 gekeken wat een fles Cognac in die jaren in Nederland kostte.
De prijzen voor Vieux en Brandewijn lagen toen tussen de 6,50 - 9,00 gulden.

Goeten, Hans.
cognac.jpg
cognac.jpg (353.04 KiB) 809 keer bekeken
cognac1.jpg
cognac1.jpg (213.48 KiB) 809 keer bekeken
Brandewijn.jpg
Brandewijn.jpg (201.28 KiB) 809 keer bekeken
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door dita »

De prijs

Ja, het is er dan toch eens van gekomen. Ik ben namelijk in de prijzen gevallen. Nee, niet van een loterij, dat geluk zal ik nooit hebben, maar van het bedenken van een naam voor het nieuwe ziekenhuiscomplex in de stad. Natuurlijk was ik niet alleen die in de prijzen viel, er waren nog drie gelukkigen en wij allen hadden dezelfde naam bedacht. Dus het was vanmorgen (eigenlijk gisteren) koffiedrinken en taart eten in gezelschap van de burgemeester en de leden van het “naamgeefcomitee”.

“Reutsinmäki” was ons voorstel. Dus even verklaren wat dat inhoudt. “Mäki” is Fins voor heuvel, makkelijk zat, daar het gebouwencompex op het hoogste punt van de omgeving staat. Maar “Reutsi” is moeilijker op gemakkelijk uit te leggen.
De vroegere, tot ongeveer 1960, was de leidinggevende chirurg en directeur van het ziekenhuis Graaf Claes Cedercreutz (1917-1991). Een man van adel dus en zeer begaafd in het hanteren van de scalpel in de operatiezaal en de pen in de vrije avonduren. Zo componeerde hij, schreef toneelstukken en historische romans, richtte een kindercircus op, dat nog steeds een grote aantrekkingskracht heeft op de jeugd en hen op die manier van de straat houdt.

Cedercreutz wist niet alleen de jeugd van de straat te houden maar ook de quasi-zieken uit de wachtkamer te houden door voordat hij ’s ochtends met de practijck begon eerst eens de groep wachtende patienten goed in zich opnam en daarna beval dat ieder die meer dan 10 kopjes per dag aan koffie dronk naar huis kon gaan.
Afin om het kort te maken: Cedercreutz was nog een dokter van de oude stempel met het nodige overwicht op de patienten van die tijd. (Tegenwoordig zou dat niet meer lukken, dacht ik)

Maar nu heb ik nog niet dat “ Reutsi” uitgelegd. Het woord komt van Cedercreuts dat is klaar. Maar daar zijn mooie naam te lang was om door de man van de straat behoorlijk uittespreken werd het begin weggelaten en zo verkort tot Reutsi. Zodoende.

De prijzen bestond uit een rugzak met enig inhoud: een bestek , een boodschappentas met het logo van de Taptoe van dit jaar en nog twee biljetten om de marsshow daarvan te volgen gezamenlijk met een daarvoor speciaal uitgenodigd publiek, dus met de créme van de Finse Republiek, hetgeen tevens een diner inhoudt. En dat allemaal op kosten van de grote sponsor in wezen de “belastingbetaler”.

In Augustus vertel ik wel hoe of het gegaan is.
Bijlagen
tattoo1.JPG
tattoo1.JPG (39.69 KiB) 778 keer bekeken
tattoo2.JPG
tattoo2.JPG (41.2 KiB) 778 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs


Plaats reactie