Langs het fietspad

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
v+d
Berichten: 7176
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Langs het fietspad

Bericht door v+d »

Martin,dat bestek is toch niet bedoeld voor het galadiner :wink: ,gefeliciteerd.

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Langs het fietspad

Bericht door gerard tenerife »

Geen wonder dat hij het Heerlijk Hamina noemt, gratis rugzakken met inhoud, op de voorste rij zitten en dan ook nog een Diner betaald door de gemeente, het kan niet op :lol: Hartelijk gefeliciteerd Martin
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door dita »

Gerard,
En dat was nog niet alles, want er stond ook nog een foto vanmorgen in de krant.
gr.
Martin
Bijlagen
reutsinmäki.JPG
reutsinmäki.JPG (31.14 KiB) 1016 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Re: Langs het fietspad

Bericht door Cor Leliard »

Martin,
Vanuit een bewolkt Breda gefeliciteerd.
groetjes Cor
Il parle Il a parle
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14448
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Langs het fietspad

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ik ben namelijk in de prijzen gevallen.
Hoe kwam dat zo Martin, struikelde je....OF ben je van je fiets gevallen :mrgreen: ...aahwel ik hoop dat je niets hebt gebroken en je je " geen buil bent gevallen" :roll:

Ik hoop dat "de prijzen" waar je in viel ook niet zijn gebroken :wink:
gefeliciteerd
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
klaas mulder (RIP)

Re: Langs het fietspad

Bericht door klaas mulder (RIP) »

Ja Martin,

Ook van mij nog een 'verlaatte' felicitatie, maar welgemeend. :shock:

Proost uit Salcininkai, groet Klaas
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door dita »

Bedankt mannen voor de recensies. Maar nu weer wat nieuws van onze visite van vandaag.

Magadan

Vandaag, Paasdag, kregen we visite. Op zich niets bijzonders daar het een algemene gewoonte is om bezoeken ofwel afteleggen dan wel anderszijds te ontvangen. Dit keer kwam een oud mede-Finlandganger langs of beter gezegd aan met zijn nieuwste vrouw.
Hij woonde vroeger in Hamina en was na een gestrand huwelijk zijn geluk verder op in het land gaan beproeven. Ik had hem dus al jaren niet meer gezien en nu stond hij dus ineens op de stoep. Leuk om even bij te praten!
Tot nu toe eigenlijk nog niets bijzonders, maar toen het (Russische) vrouwtje in goed Fins vertelde, dat zij uit Magadan een stad aan de Stille Oceaan in het uiterste oosten van Siberië, wegkwam spitste ik wel even de oortjes.

Van Magadan wist ik tot vandaag alleen dat het aan het eind van de zgn “Bottenweg” (zie google) lag, dat voorheen vele Russische kampioen langlaufers daar vandaan kwamen en ook dat eens een fietsmaat van me er heen getrapt was op een fietsreis van Finland via Moskou verder nog een dikke 6000 kilometer trapte oostwaarts over de Oeral naar de Stille Oceaan. Dat was alles, maar nu weet ik wel wat meer...

Zij vertelde oa dat zij daar als geologe werkzaam was geweest op een locatie 350 kilometer noordwest van de zoëven genoemde stad, ergens dus in de “echte” nowhere waar de dichtstbijzijnde nederzetting op een straal van 100 kilometer lag.
Het werk, bodemboren in de onmetelijke "eeuwig bevroren" moerassen en in kaart brengen werd gedaan door een groep van 15 personen, die om daar te komen als vervoersmiddel twee rupsvoertuigen hadden. Tot de expeditie behoorden verder nog drie houten blokhutten staande op lange houten skies, dat waren de woningen en twee laboratoriums voor het eigenlijke werk, ook op skies. Dit alles werd gesleept door de rupsvoertuigen, 350 km lang over steen- en zandpaden, door rivieren en beken en vooral moerassen met de miljoenen muggen.

Zij was daar een jaar lang. Op mijn vraag of er iets bijzonders was gebeurd vertelde ze, dat zij eens het moeras ingezogen werd tot haar kin aan toe. Toen kregen haar voeten vat op de bevroren onderlaag, de permafrost, waar zij zich uiteindelijk houvast op had en zich kon afzetten. Andere hulp was er toen niet in de buurt en de schrik heeft ze nu na twintig jaar nog te pakken: Je zal haar nooit, zelfs in Finland niet, alleeen een moeras over zien steken.

Overige expedities waaraan zij had deelgenomen lagen in Archangel d.w.z. niet in de buurt van de stad zelf,wat ik natuurlijk dacht, maar 500 km zuidelijker waar bodemonderzoek verricht werd onder ongeveer dezelfde omstandigheden als in Siberië.

Ze zijn keihard.... die Russen dan en hebben het ook nooit koud, zei mijn maat.
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
Gebruikersavatar
dita
Berichten: 2239
Lid geworden op: 08 dec 2009 18:19
Locatie: Hamina
Contacteer:

Re: Langs het fietspad

Bericht door dita »

De verhalen van Langs het fietspad in " Heerlijk Hamina" zijn vandaag officieel gelanceerd.

Vandaag stond ik dus met mijn nieuwe boek in de krant onder de kop van: Wetenswaardigheden van Hamina in het Nederlands.
In het artikel stond verder vermeld dat het boek uitermate geschikt zou zijn als cadeau voor nederlandssprekende vrienden of familie. Naturlijk werden ook mijn Finstalige boeken nog eventjes vermeld, uitgegeven in 2006 en 2008, die toen ook betrekking hadden op ons stadje. Dus nu weten alle bewoners van de stad en omgeving, zelfs de mopperaars , dat het in Hamina heerlijk vertoeven is.
Verder is het hier nog steeds een witte wereld met een beetje nachtvorst en overdag iets plus graden.

Om nog even terug te komen op de Russische visite van de paasdagen. Zij was een kozakse uit Krasnodar. Heb geprobeerd te vragen of haar betovergrootvader ooit in Veessen geweest was maar vanwege de taalmoeilijkheden ben ik het niet precies te weten gekomen. Moest je wel de groeten doen HGH. Bij deze dus!

gr.
Martin
Bijlagen
reimari.JPG
reimari.JPG (99.33 KiB) 848 keer bekeken
Keep going
Martin


"Ver van huis en ongeschoren"

http://issuu.com/martinhendriks/docs
v+d
Berichten: 7176
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Langs het fietspad

Bericht door v+d »

Martin,

Je boek is vandaag bij ons in de bus gevallen,ziet er goed uit!
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14448
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Langs het fietspad

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Zij was een kozakse uit Krasnodar. ... of haar betovergrootvader ooit in Veessen geweest was
Hallo Martin.........ai ai ai " de groeten van een Kozakse uit Krasnodar" :mrgreen: ...DAT overkomt je niet iedere dag... :lol:
Mede door jou berichtje heb ik er eens het e.e.a. op nageslagen betreffende Oost- Siberisch- Rusland..waar die dame dus heeft rondgescharreld......( inclusief een heel oud en gedetaileerd reisverslag van Mannerheim!)......da's geen wereld voor mietjes zogezeid....laten we het daar maar even bij laten..

Maar als " Kozakse" was ze denk ik wel ietwat verbaasd om van een Hollandse Fin te horen dat er nog steeds een " Kozakkenveer" over de Ijssel in Nederland was!!

Nogmaals gefeliciteerd met je boek.

ait vedan mvg hh
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie