Staren naar het schroefwater
Re: Staren naar het schroefwater
Veerdienst Vlissingen-Breskens vv sept 2008
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Re: Staren naar het schroefwater
Beste mensen,
Mijn vrouw en ik hebben in maart een cruise gemaakt naar Madeira en de Can.eilanden op de Norwegian Jade in het Freestyle Concept.
Geen formele zaken,lekker relaxed, niets moet.
Ik heb natuurlijk ook de gebruikelijke foto gemaakt van het schroefwater en dat was hetzelfde als elke andere cruise, echter.....
[attachment=1]Schroefwater2492.jpg[/attachment]
toen ik me iets verder over de verschansing boog zag ik de hekgolf zoals ik die nog niet eerder had gezien n.l. een eind achter het schip
als een volggolf.
[attachment=0]Hekgolf2491.jpg[/attachment]
Misschien is dit heel normaal maar zoals gezegd, ik kende dit verschijnsel niet.
Kan iemand van U mij dit uitleggen ?
Groet Gerard
Mijn vrouw en ik hebben in maart een cruise gemaakt naar Madeira en de Can.eilanden op de Norwegian Jade in het Freestyle Concept.
Geen formele zaken,lekker relaxed, niets moet.
Ik heb natuurlijk ook de gebruikelijke foto gemaakt van het schroefwater en dat was hetzelfde als elke andere cruise, echter.....
[attachment=1]Schroefwater2492.jpg[/attachment]
toen ik me iets verder over de verschansing boog zag ik de hekgolf zoals ik die nog niet eerder had gezien n.l. een eind achter het schip
als een volggolf.
[attachment=0]Hekgolf2491.jpg[/attachment]
Misschien is dit heel normaal maar zoals gezegd, ik kende dit verschijnsel niet.
Kan iemand van U mij dit uitleggen ?
Groet Gerard
- Bijlagen
-
- Schroefwater2492.jpg (224.15 KiB) 8148 keer bekeken
-
- Hekgolf2491.jpg (233.46 KiB) 8148 keer bekeken
l
Re: Staren naar het schroefwater
Da's dan een perfekt gebouwde kont !
Het water vloeit op natuurlijke wijze om het schip en sluit weer zonder problemen, en het schroefwater wordt pas zichtbaar als de wervelingen aan de oppervlakte komen.
Het "bollere" gedeelte van het achterschip zit dus blijkbaar hier boven water.
Zag je naast het schip, ongeveer ter hoogte van de schroef, ook een soort kuil in het water ?
(Hoewel dat fenomeen zich meer voordoet bij geringere diepte, of bijv in een kanaal..... Dat komt nl doordat de schoef dat water aanzuigt om het met kracht naar achteren te stuwen. Het 'trekt' het water onder- en langs het achterschip weg, en daarmee een gedeelte van het drijfvermogen, en dan zakt zo'n achterschip nog dieper in)
Ik denk dat die kuilen er ook niet waren in jouw geval....een onderwaterschip dat zo mooi loslaat van het water, krijgt vermoedelijk ook een prima toevoer naar de schroef.
Snel schip, met verhoudingsgewijs een laag benodigd voortstuwingsvermogen...
Het water vloeit op natuurlijke wijze om het schip en sluit weer zonder problemen, en het schroefwater wordt pas zichtbaar als de wervelingen aan de oppervlakte komen.
Het "bollere" gedeelte van het achterschip zit dus blijkbaar hier boven water.
Zag je naast het schip, ongeveer ter hoogte van de schroef, ook een soort kuil in het water ?
(Hoewel dat fenomeen zich meer voordoet bij geringere diepte, of bijv in een kanaal..... Dat komt nl doordat de schoef dat water aanzuigt om het met kracht naar achteren te stuwen. Het 'trekt' het water onder- en langs het achterschip weg, en daarmee een gedeelte van het drijfvermogen, en dan zakt zo'n achterschip nog dieper in)
Ik denk dat die kuilen er ook niet waren in jouw geval....een onderwaterschip dat zo mooi loslaat van het water, krijgt vermoedelijk ook een prima toevoer naar de schroef.
Snel schip, met verhoudingsgewijs een laag benodigd voortstuwingsvermogen...
Oost, west...ook best
Re: Staren naar het schroefwater
Hier het schroefwater van een veerboot met een "vierkante kont".
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14448
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Staren naar het schroefwater
Kan iemand van U mij dit uitleggen ?
Gerard, als ik naar dat schreofwater plaatje kijk dan is er naast dat " gladde water" direct achter de kont nog een 2e ding dat mij opvalt en da's "denk ik" die kromme wobbel in het water een eindje verder achter de kont.Da's dan een perfekt gebouwde kont !
Ik denk ?dat je hier met een schip vaart dat 2 Azipods heeft en geen roer en dat die "kromme wobbel" een koerscorrectie is.
Die 2 Azipods hangen zodanig " glad" in de waterstroom dat je het verschijnsel van een " perfect gebouwde kont" krijgt terwijl het dus in feite de mooie gladde Azipods zijn die dit bewerkstelligen
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Staren naar het schroefwater
Hallo Jan en Harry,
Bedankt voor jullie verklaring. De achterkant van het schip is praktisch een rechte lijn lijkend op een schoenendoos.
Een kuil o.i.d. naast het schip heb ik niet gezien. Wel viel mij op dat op het achterdek vrijwel geen schroefgeluid te horen was mogelijk toch te danken aan azipods. Ik merkte dit fenomeen op tussen Tenerife en Malaga waar ivm aankomst langzamer werd gevaren.
Groet Gerard
Bedankt voor jullie verklaring. De achterkant van het schip is praktisch een rechte lijn lijkend op een schoenendoos.
Een kuil o.i.d. naast het schip heb ik niet gezien. Wel viel mij op dat op het achterdek vrijwel geen schroefgeluid te horen was mogelijk toch te danken aan azipods. Ik merkte dit fenomeen op tussen Tenerife en Malaga waar ivm aankomst langzamer werd gevaren.
Groet Gerard
l
Re: Staren naar het schroefwater
a/b van de Happy Rover tussen Kuantan Maleisië en Oita Japan
in augustus 2008
in augustus 2008
- Bijlagen
-
- Schroefwater.jpg (479.58 KiB) 8512 keer bekeken