Koninklijke Hollandse Lloyd
-
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 13 jan 2010 17:26
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Hallo,Hans, bericht is OK hoor. @ Teun Pruis,Leuk dat je reageert,tzt plaats ik nog wel wat foto,s.Het is al wat jaartjes geleden dat we samen gevaren hebben,maar ik had je naam nog wel onthouden.Je staat op een foto tijdens een bbq naast mij en Mevr.v/d Kerkhof.Als jij nog foto,s hebt dan zien we die graag,en mooie verhalen uit die tijd zijn ook welkom,dus hopen we nog eens iets van je te horen.Hgr.Sjors.
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Rails, rails en nog eens rails. Kilometers trainrails hadden we aan boord. Er is toen een soort weddenschap geweest om wie de juiste lengte van alle rails bij elkaar raadde. Maar ook al die Geep die gevangen was. Volgens mij toen we voor anker lagen bij Lorenco Marques. Daar hebben we toen een tijdje voor anker gelegen. Dat met die haaien en Arie Blauw weet ik ook nog.
-
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 13 jan 2010 17:26
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Klopt Teun,we hadden toen op de Salland 5000 ton spoorrails aan boord.Idd moesten ze gelost worden in LM( nu Maputo),ze waren bestemd voor Rhodesie(nu Zimbabwe).Als de beschikbare wagons vol waren moesten we weer in de baai voor anker tot dat ze leeg terug kwamen.Idd vaak veel vreemde vissen gevangen,waarvan ik al enkele foto,s eerder heb geplaatst.grtz Sjors.
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Ik heb vroeger samen gewerkt met de heer (Piet) Beyer, die hoofd van de cargadoors afdeling was geweest bij de KHL.
Hij vertelde mij dat elk schip dat naar Argentinië vertrok afgeladen was met prikkeldraad.
Volgens hem moest heel Argentinië (en ik meen mij te herinneren ook Uruguay en Paraguay) volledig omrasterd zijn met prikkeldraad dat door schepen van de KHL was aangevoerd.
En op ieder terugreis waren er huiden aan boord en als dat zogenaamde natte huiden waren (met resten vlees er aan) was het niet te harden vanwege de stank.
groeten
Evert Sikkema
Hij vertelde mij dat elk schip dat naar Argentinië vertrok afgeladen was met prikkeldraad.
Volgens hem moest heel Argentinië (en ik meen mij te herinneren ook Uruguay en Paraguay) volledig omrasterd zijn met prikkeldraad dat door schepen van de KHL was aangevoerd.
En op ieder terugreis waren er huiden aan boord en als dat zogenaamde natte huiden waren (met resten vlees er aan) was het niet te harden vanwege de stank.
groeten
Evert Sikkema
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Hoi Evert
Zoute sikken werden die huiden genoemd.
Wanner je als matroos ruimwacht had dan stonk zelfs na het douchen nog een uur in de wind.
Je kon het stappen wel vergeten.
Hans (Jacko)
Zoute sikken werden die huiden genoemd.
Wanner je als matroos ruimwacht had dan stonk zelfs na het douchen nog een uur in de wind.
Je kon het stappen wel vergeten.
Hans (Jacko)
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Jacko, dat noemden ze natte jassen
grtzzz,pete
grtzzz,pete
Als woelig water tot rust komt,
wordt het langzaam helder.
wordt het langzaam helder.
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Shipwis
Ja dat mag ook, maar stinken deden ze in ieder geval wel
Hans (Jacko)
Ja dat mag ook, maar stinken deden ze in ieder geval wel
Hans (Jacko)
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Kreeg twee foto'van Arie van Zoomeren toegestuurd, meer volgt.
Zijn sleepboot Bona Spes gekocht in 1973 toen hij tweede stuurman was.
En een foto van Arie als derde stuurman aan het roer op de Graveland.
groeten
Hans
Zijn sleepboot Bona Spes gekocht in 1973 toen hij tweede stuurman was.
En een foto van Arie als derde stuurman aan het roer op de Graveland.
groeten
Hans
- Bijlagen
-
- Bona Spes II (2).jpg (85.58 KiB) 2456 keer bekeken
-
- Graveland 3e stuurman 1969-1970.jpg (271.55 KiB) 2456 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
-
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 13 jan 2010 17:26
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Hallo Khlers ,ik herinner me dat arie v Zomeren op de Salland bezig was voor de Bona Spes zo,n grote zware (stootkussen)leguaan te maken ,met ingesloten een zwaar ketting en oude trossen en daar omheen werd van kokos touwwerk de uiteindelijke bekleding gevlochten. Een heidens karwei,maar het kwam wel voor elkaar.Zo te zien was de foto van voor de leguaan er was.Dan nog even een opmerking over die stinkende zoute natte huiden,wat een lucht was dat. Maar ik herinner me dat er ooit op de Waterland op de hoek van luik 1 een ventilatie opening geplaatst was, maar het weer sloeg om en een klap water sloeg over en spoelde via die opening naar binnen.Net daar lag een hele klamp "cabberaggi"(ik weet niet hoe je het schrijft) maar dat was een soort poeder wat in de leerlooierijen gebruikt werd.Doordat het nat was geworden werd het zo hard als beton en moesten we het uit het ruim hakken,wat ook nogal een zware klus was.Ook al omdat daar vlak bij die stinkende rot huiden lagen,ik heb verdorie nog jaren geen zoute haring gelust omdat ik die lucht daarmee associeerde!Is later wel goed gekomen hoor,maar nu je het erover hebt komt met de herinneringen ook de lucht weer boven!!!!gegroet Sjors.
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Voor alle KHLers en ook de schepelingen van andere maatschappijen.
De gevreesde dokter die in Buenos Aires aan boord kwam, goed weer gegeven in een limmerick, door José Nouwen.
De gevreesde dokter die in Buenos Aires aan boord kwam, goed weer gegeven in een limmerick, door José Nouwen.
- Bijlagen
-
- De dokter op foto.jpg (131.25 KiB) 3235 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.