Koninklijke Hollandse Lloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
sjors de jager
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2010 17:26

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door sjors de jager »

Hallo,Hans, bericht is OK hoor. @ Teun Pruis,Leuk dat je reageert,tzt plaats ik nog wel wat foto,s.Het is al wat jaartjes geleden dat we samen gevaren hebben,maar ik had je naam nog wel onthouden.Je staat op een foto tijdens een bbq naast mij en Mevr.v/d Kerkhof.Als jij nog foto,s hebt dan zien we die graag,en mooie verhalen uit die tijd zijn ook welkom,dus hopen we nog eens iets van je te horen.Hgr.Sjors.

TeunP

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door TeunP »

Rails, rails en nog eens rails. Kilometers trainrails hadden we aan boord. Er is toen een soort weddenschap geweest om wie de juiste lengte van alle rails bij elkaar raadde. Maar ook al die Geep die gevangen was. Volgens mij toen we voor anker lagen bij Lorenco Marques. Daar hebben we toen een tijdje voor anker gelegen. Dat met die haaien en Arie Blauw weet ik ook nog.
sjors de jager
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2010 17:26

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door sjors de jager »

Klopt Teun,we hadden toen op de Salland 5000 ton spoorrails aan boord.Idd moesten ze gelost worden in LM( nu Maputo),ze waren bestemd voor Rhodesie(nu Zimbabwe).Als de beschikbare wagons vol waren moesten we weer in de baai voor anker tot dat ze leeg terug kwamen.Idd vaak veel vreemde vissen gevangen,waarvan ik al enkele foto,s eerder heb geplaatst.grtz Sjors.
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Evert Sikkema »

Ik heb vroeger samen gewerkt met de heer (Piet) Beyer, die hoofd van de cargadoors afdeling was geweest bij de KHL.
Hij vertelde mij dat elk schip dat naar Argentinië vertrok afgeladen was met prikkeldraad.
Volgens hem moest heel Argentinië (en ik meen mij te herinneren ook Uruguay en Paraguay) volledig omrasterd zijn met prikkeldraad dat door schepen van de KHL was aangevoerd.
En op ieder terugreis waren er huiden aan boord en als dat zogenaamde natte huiden waren (met resten vlees er aan) was het niet te harden vanwege de stank.

groeten
Evert Sikkema
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Hoi Evert

Zoute sikken werden die huiden genoemd.
Wanner je als matroos ruimwacht had dan stonk zelfs na het douchen nog een uur in de wind.
Je kon het stappen wel vergeten. :evil: :twisted:

Hans (Jacko)
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
shipwis
Berichten: 602
Lid geworden op: 22 jul 2004 13:19
Locatie: rotterdam

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door shipwis »

Jacko, dat noemden ze natte jassen :mrgreen:
grtzzz,pete
Als woelig water tot rust komt,
wordt het langzaam helder.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Shipwis

Ja dat mag ook, maar stinken deden ze in ieder geval wel :mrgreen:

Hans (Jacko)
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Kreeg twee foto'van Arie van Zoomeren toegestuurd, meer volgt.

Zijn sleepboot Bona Spes gekocht in 1973 toen hij tweede stuurman was.
En een foto van Arie als derde stuurman aan het roer op de Graveland.

groeten
Hans
Bijlagen
Bona Spes II (2).jpg
Bona Spes II (2).jpg (85.58 KiB) 2456 keer bekeken
Graveland 3e stuurman 1969-1970.jpg
Graveland 3e stuurman 1969-1970.jpg (271.55 KiB) 2456 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
sjors de jager
Berichten: 94
Lid geworden op: 13 jan 2010 17:26

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door sjors de jager »

Hallo Khlers ,ik herinner me dat arie v Zomeren op de Salland bezig was voor de Bona Spes zo,n grote zware (stootkussen)leguaan te maken ,met ingesloten een zwaar ketting en oude trossen en daar omheen werd van kokos touwwerk de uiteindelijke bekleding gevlochten. Een heidens karwei,maar het kwam wel voor elkaar.Zo te zien was de foto van voor de leguaan er was.Dan nog even een opmerking over die stinkende zoute natte huiden,wat een lucht was dat. Maar ik herinner me dat er ooit op de Waterland op de hoek van luik 1 een ventilatie opening geplaatst was, maar het weer sloeg om en een klap water sloeg over en spoelde via die opening naar binnen.Net daar lag een hele klamp "cabberaggi"(ik weet niet hoe je het schrijft) maar dat was een soort poeder wat in de leerlooierijen gebruikt werd.Doordat het nat was geworden werd het zo hard als beton en moesten we het uit het ruim hakken,wat ook nogal een zware klus was.Ook al omdat daar vlak bij die stinkende rot huiden lagen,ik heb verdorie nog jaren geen zoute haring gelust omdat ik die lucht daarmee associeerde!Is later wel goed gekomen hoor,maar nu je het erover hebt komt met de herinneringen ook de lucht weer boven!!!!gegroet Sjors.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Voor alle KHLers en ook de schepelingen van andere maatschappijen.
De gevreesde dokter die in Buenos Aires aan boord kwam, goed weer gegeven in een limmerick, door José Nouwen.
Bijlagen
De dokter op foto.jpg
De dokter op foto.jpg (131.25 KiB) 3235 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.


Plaats reactie