Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
lescatalpas

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door lescatalpas »

Droevig, die Jal.
Kees

kees de ru
Berichten: 212
Lid geworden op: 14 mei 2009 16:18
Locatie: Valthermond, Dr.

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door kees de ru »

Bijgaand de "Straat Napier", Vlissingen, 17/5 '72
Bijlagen
straat napier 17-05-72 Vlissingen.jpg
straat napier 17-05-72 Vlissingen.jpg (103.38 KiB) 4140 keer bekeken
Gebruikersavatar
peter snijders
Berichten: 52
Lid geworden op: 13 mei 2010 17:17
Locatie: Beverwijk

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door peter snijders »

Ik vond dit filmje van de Tjiluwah 43 jaar geleden (begint met een bruiloft, daarna de Tjiluwah)

http://www.youtube.com/watch?v=ftnWOrRDUcc
Gebruikersavatar
Vaerderij
Berichten: 1935
Lid geworden op: 28 nov 2004 09:53
Locatie: Spoolde, Zwolle

Ankerketting centraal uit de kop.

Bericht door Vaerderij »

Tjitjalengka op de boeien.jpg
Tjitjalengka op de boeien.jpg (303.21 KiB) 3794 keer bekeken
Ik kreeg deze foto van Roy met de volgende vraag:
'Volgens mij ligt de Tjitjalengka hier op de boeien in Hongkong. Hoe werkte dat nu met die ankerketting uit de kop?
Was hier een speciale nestenschijf voor op het ankerspil geplaatst?'

Op de drie BRT-schepen: Boissevan, Ruys en Tegelberg en meerdere KPM- en KJCPL schepen,
kende men volgens mij hetzelfde systeem.
Wie kan nog beschrijven, eventueel met foto's of een schetsje, hoe met het op de boeien gaan tewerk werd gegaan?

Anne
Chr.Vr.
Berichten: 543
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Chr.Vr. »

Hallo Anne
Een antwoord op het uitsluiten van het anker om met de ketting op de boei te gaan ,
je pompt eerst het anker zo ver uit dat je makkelijk bij de [ ketting ]patent schalm kan komen ,dan vang je het anker op d.m.v. een strop gezien van af het anker , voor de patent schalm, haal je de strop door de ketting en beleg je dan rond de bolder die het meest in de lijn van de ketting staat ,dan pomp je de ketting verder uit, dat het anker wordt opgevangen en je makkelijk bij de patent schalm kan om hem te ontsluiten , als deze los is koppel je een staaldraad aan de ketting , meestal gebruik je hier het spring voor , die neem je om de verhaal rol heen naar de kop van het ankerspil dan pomp je de ketting weer verder uit dan draait het spil toch en met het spring trek je de ketting in de richting van de kluis op de kop , als de verhaalrol erg uit de lijn loopt wil je wel eens een voetblok gebruiken om de ketting daar te krijgen dat doe je een of twee keer , net zo vaak tot dat de ketting uit eigen gewicht zakt ,om hem dan op de boei aan te sluiten gebruik je een boei reep sluiting
ik hoop dat je er wat mee kan , wij deden het zo als je in Calcutta op de Ganges op de boei moest
m.v.g.
C.Vrolijk
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Roy »

Goed onderbouwt en uitgebreid antwoord.
Maar hoe is het te verklaren dat de beide ankers nog in de kruis hangen ?.
Terzijde hiervan, waarom moest men middels een ketting op de boeien vastmaken ?.
De hele procedure lijkt mij nogal tijdrovend.
Ik heb nog een telefoonnummer van Anne gehad om over deze zaak te bellen. Dat staat nog te gebeuren..........

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
b-bootsman
Berichten: 4995
Lid geworden op: 21 aug 2010 12:57

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door b-bootsman »

Hallo Roy.

Het was toen verplicht als je op de boeien ging om met de ketting vast te maken i.v.m.het
Taifoon gevaar voor de rest ben ik het met het verhaal van C.Vrolijk helemaal eens goede uitleg.

Groetjes Bob.V.
Hij die kan en niet kent
is een praktische vent
Hij die kent en niet kan
is een theoretische man.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Roy »

Da's ook een goeie / plausibele uitleg Bob !.
Dank hiervoor.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Chr.Vr.
Berichten: 543
Lid geworden op: 01 jun 2011 10:17

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Chr.Vr. »

Roy
zo op de foto te zien is de ketting van s.b.anker gebruikt om af te meren op de boei.
b.b. anker hangt wat hoger als s.b.
het ligt er aan waar de schalm zich bevind om de ketting aan boord te ontsluiten van het anker, normaal zou je zeggen haal hem los van het anker daar waar hij op de stok gemonteerd zit met een anker 'd'sluiting maar die bevindt zich meestal nog in de anker kluis zodat je er niet bij kan, de patent schalm zit dan op +/- 3 vadem 5 / 6 mtr van de stok dus je moet het anker op vangen met een staaldraad zo doende hangen ze nog bijna op der plaats
nu we het toch over ankers hebben , een van de kleinste dingen aan boord met de grootste naam is , en je hebt hem echt nodig om je anker weer optimaal aan te sluiten de "azijn zuur houten anker opsluit pen"
C.V.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Roy,
zo te zien heeft de Tjitjalengka een aparte ankerketting vanuit de kop, speciaal voor het meren op de boei in Hongkong.
Wat C.Vrolijk schreef komt overeen met wat ik zelf ook op de Rhodos en de Citos van Bornhofen heb meegemaakt.
Meren op de tyfoonboei, als je eenmaal vastlag lag je goed gemeerd en geen ankerwacht of trossenwacht. :)
Moi,
Jos


Plaats reactie