Mijn vaartijd in plaatjes en praatjes.

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mijn vaartijd in plaatjes en praatjes.

Bericht door rspeur »

Bob,
Mijn kleine broertje Frans (van 62) handelt al jááááren in oude ansichten (o.m. "onze" omgeving als Alkmaar, Heiloo, Bergen etc.), de laatste tijd - ik schat zo'n 15 jaar - via internet. Ik heb van hem nog nooit iets gehoord over problemen.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape

Gebruikersavatar
Derk Gotink
Berichten: 1379
Lid geworden op: 03 sep 2004 21:47
Locatie: Hilversumse Meent

Re: Mijn vaartijd in plaatjes en praatjes.

Bericht door Derk Gotink »

Ik denk, als je iets op internet zet dan heb je het gecopieerd ..............
En dat mag nu net niet!
Morse is uit !!
Mayday is in !!
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mijn vaartijd in plaatjes en praatjes.

Bericht door rspeur »

Derk,
Gekopieerd vanuit eigen bezit dus. Dat kan een ansichtkaart van 50 jaar oud van het Panamakanaal zijn of een van het klimduin in Schoorl uit de jaren '20.
Wordt vervolgd???? :wink:
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Mijn vaartijd in plaatjes en praatjes.

Bericht door Ton Pekel »

Dag Bob,
Goed niet… die “copyrights”…niet alleen afbeeldingen maar ook bv. lege (nieuwe) Cd’s DVD’s en vroeger de cassette bandjes daar zit al een opslag op (Buma/Stemra) voor copyrights ook al gaan alleen je vakantie foto’s erop. Dan is er nog zo’n club, Videma heet dat , die gaat over TV’s.Elke hotel, B&B en kamerverhuurder moet over deze ontvangers in een kamer een bedrag per jaar betalen ter compensatie voor de Nederlandse programma makers ( Ned 1-2-3, RTL en andere Nederlandse commerciele zenders.) Dat is 50,- euro per toestel/jaar. Thuis mag je visite gratis naar jouw ontvanger kijken gelukkig terwijl NL 1-2-3 gratis te ontvangen moeten zijn voor een ieder want het zijn “rampenzenders” bij calimitieten. Bij wet is dat geregeld. Muziekje als achtergrond soundje? Buma Stemro komt innen.
Nu wordt dat ondergraven met internet/I-pads/hotspots etc want jij bent als uitbater geen eigenaar van die apparaten want die zijn van de klant en die kan tegenwoordig hierop TV kijken wel alle zenders op de wereld. Ook hier zijn de collectanten nu mee bezig om dit gat dicht te timmeren.
Heb je een kantoor ( soms aan huis) met toevallig een printer dan moet je reprorecht betalen per jaar over je printer/kopieermachine want je kan ook wel eens tijdschriften kopieeren…! . Dit wordt gemeten naar gelang het aantal personeelsleden en printers . Al die stichtingen zorgen voor afdracht van de centjes naar de juiste pot maar ook voor hun zelf natuurlijk want ze hebben een directeur, personeel pandje etc…. Het is een poel van verderf en ik hoor wel eens dat banken zakkenvullers zijn ..nou ik ken er nog een paar hoor.
Nou stop ik ermee want ik ga wel ERG Out off TOPIC.l
Trouwens wat ansichtkaarten... kijk is op de achterkant wat staat daar altijd..... juist copyrights.. niets mag vermenigvuldigd worden enz... de bekende kreten. Een kaart verkopen mag altijd, weggooien is ook nog gratis.
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Mijn vaartijd in plaatjes en praatjes.

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Voor copyrights is vijftig jaar oud niet veel. Het copyright geldt tot 70 jaar na de dood van de eerste rechthebbende. Maar vooral ansichtkaartenmakers nemen het over het algemeen zelf niet zo nauw met de rechten. Een nogal spectaculaire foto die ik in de zestiger jaren had gemaakt en die een keer of vier was gepubliceerd, kwam ik later tegen als ansichtkaart. Zonder mijn naam, maar wel met Copyright ..... gevolgd door de naam van een stichting.
Ik kwam hem zelf niet tegen, iemand anders wees me erop en stuurde hem me toe. Maar ja, wat moet je dan? Een claim indienen? En voor hoeveel dan wel? Nu was het een stichting op christelijke grondslag die het beste met zeevarenden voorhad - ze bestaan intussen niet meer - dus ik heb het maar zo gelaten. Wie weet worden zulke dingen ergens op een leitje bijgehouden en komt dat later nog van pas, als je ziel gewogen wordt, het goede tegen het kwade... :wink:

Bovendien: voor zo'n boek dat helemaal voor privégebruik bedoeld is - want dat zijn die boeken van Blur, dat is geen uitgeverij - zou ik me helemaal geen zorgen maken over copyrights. Wil je zorgvuldig zijn, dan zou je kunnen proberen de rechthebbenden te achterhalen en toestemming te vragen. Als het niet voor commerciële doeleinden is, zal je die toestemming over het algemeen zonder meer krijgen en als je dan een fotoverantwoording in je boek opneemt, is iedereen gelukkig en tevreden. Een regeltje dat iedereen die denkt rechten te kunnen laten gelden, zich maar moet melden, is ook een oplossing.
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Mijn vaartijd in plaatjes en praatjes.

Bericht door Ton Pekel »

Helemaal correct verwoord Theo
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mijn vaartijd in plaatjes en praatjes.

Bericht door rspeur »

Ik heb dus wat losgemaakt met de openbaarmaking van mijn boekje.
Het enige belangrijke: ik hoop dat het bij iedereen wat nostalgische gevoelens losmaakt. Dan heb ik mijn doel bereikt.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Mijn vaartijd in plaatjes en praatjes.

Bericht door Ton Pekel »

Belangrijk is dat je een stukje van je leven hebt vast gelegd in woord en beeld. Nadat je er niet meer bent op deze bol kan het nageslacht het altijd nog nalezen want navragen is dan niet mogelijk. Vaak komen we daar te laat achter.
Dmv van je boek is daar nu geen sprake meer van.
Trouwens hetzelfde geldt voor inlogcodes, bankzaken, verzekeringen etc... zorg dat dit voor achterblijvers voorhanden is. Ik ken gevallen van plotseling overlijden door bv.een ongeluk en daarna ellende om de zaken te achterhalen in deze tijd waarbij hardcopy's in een mapje bijna uit de mode zijn.
NU SLUIT IK MIJN BIJDRAGE AAN DIT ONDERWERP ECHT AF.
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Mijn vaartijd in plaatjes en praatjes.

Bericht door Bob R.I.P. »

Nog vergeten te zeggen dat ik het een mooi, verzorgd boek vind. Hulde.

We zullen maar geen topic openen "Grote en kleine ergernissen".
Waarschijnlijk loopt de server vast.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Mijn vaartijd in plaatjes en praatjes.

Bericht door rspeur »

Dank Bob, ik heb een hoop lol beleefd aan het maken. Hoewel het nog een hoop priegelwerk is.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape


Plaats reactie