Stoommachines en Diesel motoren

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Mooie foto's van een indrukwekkend staaltje vakwerk, wat transport en hijsen betreft dan.
Dat magere gietwerk van de MAN motor vindt ik niet zo indrukwekkend, iemand zal de rekening wel moeten betalen.
Is dat een Chinese-MAN licentie?
Alfons, is er ook een verhaal bij en zo ja waar is dat te vinden, bedankt

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Bijzonder interessant Alphons, WAT een klus :roll:
Als ik het goed begrijp dan hebben de de achterste krukassektie kompleet met bedplaat vernieuwd, waarschijnlijk omdat zowel astap als lagerhuis naar de galamiesjes waren, maar dat is mijn aanname.....wie weet?
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
averheijden

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door averheijden »

v+d, Harry e.a;,
Een verder uitgebreid verhaal heb ik er niet van.
Ik kreeg deze site toegestuurd van een Engelsman, die nog even wilde benadrukken dat het NIET ALTIJD DOXFORD was met krukas problemen.
(Misschien een vorm van leedvermaak, zoals laatst dat geval met die SULZER brandring)
7D268244F62E469E88BDD9943A5F9D2B.jpg
7D268244F62E469E88BDD9943A5F9D2B.jpg (89.19 KiB) 929 keer bekeken
De Chinese werf in Sjanghai bouwt alle grote bekende scheepsdiesels in licentie, zie:
.
http://www.uschinaogf.org/Forum12/pdf/0 ... SSC-EN.pdf

Ik zag op één van de laatste foto’s dat ze een gat in het achterste ruimschot hebben gebrand om daar de krukas met fundatie in te trekken, op een paar rails, foto 228
Dit om makkelijker te werken.

Wat nu PRECIES aan de hand was blijkt zo direct niet uit de vele foto’s maar begrijpelijker wijs zal het met de KRUKAS te maken hebben omdat de hele motor volledig is gestript

MVG
Alfons
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Alfons, een beetje leedvermaak is niet erg dat houdt ons wakker.
Het viel mij op dat er weing Chinezen te zien waren , maar wel Duitsers met MAN ketelpakkies!
De plannen om zo'n karwei uit te voeren zijn al een mooie uitdaging op zich.
De mannen aan de (vele)kettingtakels hebben zich wel vermaakt :wink:

Maar inderdaad met de recht op en neer Diesels gaat ook wel eens iets goed mis :roll:
Verder viel mij op dat de carterdeuren nog steeds met van die domme kneveltjes vast zitten en lekken , dat valt me tegen na de 52 jaar die inmiddels verlopen zijn nadat ik dat voor het eerst zag bij een kar van de firma Oievaar uit Hengelo.
averheijden

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door averheijden »

v+d schreef:
Verder viel mij op dat de carterdeuren nog steeds met van die domme kneveltjes vast zitten en lekken , dat valt me tegen na de 52 jaar die inmiddels verlopen zijn nadat ik dat voor het eerst zag bij een kar van de firma Oievaar uit Hengelo.
KNEVELTJES??

Dat is nog een stuk beter als TIENTALLEN TAPBOUTEN op ONHANDELBARE CARTERDEUREN, zoals op het ms Holendrecht en ms Meerdrecht (van Ommeren)
Inmense lompe carterdeuren, bevestigd op geslepen vlakken met lange strippen pakking ertussen verbonden onderling met zwaluwstaarten.
Bevestigd, zoals gezegd, met tientallen tapbouten, welke door het vele losdraaien en vastzetten beschadige boutkoppen hadden.
EN..............dat ze zelden of nooit open moesten?, VERGEET HET!, de werkzaamheden in het carter waren de hoofdmoot bij deze motor.
En altijd veel lekkage natuurlijk, niet dicht te krijgen met dergelijke grote sluitvlakken.

Op de Meerdrecht zijn op een keer ALLE KRUISPENMETALEN uitgelopen, gelukkig zat ik niet aan boord
Het schip is toen door een ander "van Ommeren" schip naar BELEM in Brazilië gesleept voor reparatie.
REDEN: Is nooit bekend geworden, een Superintendent zei dikwijls we wachten tot er nog eens iemand goed dronken wordt en met het verhaal boven water komt.
Kortom: EEN GRAF MOTOR!, althans het type van genoemde schepen, de KATENDRECHT waar ik ook op heb gevaren was beter

Mvg
Alfons
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

recht op en neer Diesels gaat ook wel eens iets goed mis
Hallo,
Op iedere fatsoenlijke scheepsdiesel zit tegenswoordig een een uitgebreid alarm systeem EN een "Carter mistdetector"...dat meloochumpie geeft een alarm als de toestand in het carter wat link begint te worden.Dat zijn fijngevoelige apparaten die je goed in de peiling moet houden en regelmatig moet controleren en ijken, maaaar dan beschermen ze je WEL voor onverwachtte " carter bakkies" - zoals waarschijnlijk met die mooie nieuwe Chinese kar!. Geloof het of niet, ik heb meerdere malen meegemaakt dat ze " dat cholere ding" maar af hadden gezet ( of af hadden gekoppeld!)...want hij gaat altijd " voor de kat z'n viool af" zogezeid.

Ik weet persoonlijk van een HELE grote kar, die in Korea op de proefstand stond en er zou volle bak worden gedraaid op de waterrem......Jan en de befaamde " ALLEman" waren aanwezig en waren er klaar voor , maar er was wat electronisch/elektrisch gesodemieter met het alarm systeem, waaronder deze boven genoemde Mist detector.........aaaah we gaan toch maar draaien, DAT zoeken we een andere keer wel uit! Een carterexplosie EN doden EN een bult oud ijzer later bleek dit toch niet zo'n goede beslissing te zijn geweest. :oops:

Het komt dus nog steeds voor dat er dit soort bakkies zijn, persoonlijk ben ik meer genijgd - in eerste instantie- om veelal de oorzaak in de hoek van het menselijke falen te zoeken, a la die Sulzer met een rotte verstuiver van Kaapstad naar Rotterdam..... :roll:
Terwijl vroegaaah " het voelen en beluisteren van de carterdeuren" min of meer de enige barriere was om een "warmloper" een slag voor te zijn, heden ten dage zijn de " klokkieskijkers in de ECR" deze oude kunstvorm van ons vak niet meer machtig. DUS metertje kapot, karretje kapot. :roll:

Voorbeeld:
Ik krijg tijdens een mooi weekeinde een telefoontje van de Haven meester boys, ze hadden een klacht ontvangen van een loods die een bulkfiets binnen en voor anker had gebracht om eventjes wat te bunkeren en tijdens deze aktivitieten had hij ontdekt dat:
1) De roerbewegingen buitengewoon langzaam waren. Er werd bevestigd dat er NIKS aan de hand was en beide pompen bij stonden op de stuurmachine, de verklikker lampies op de brug werkten niet.
2) Tijdens de het afslecken van de kar en bij het laatste klappie achteruit ging er van alles mis met de hoofdkar en de "achteruit" werkte niet, hij had de beide ankers er voor geklapt en dat liep kipperdekip goed af, omdat de vaart er vrijwel uit was.

De havenmeester had het schip verboden om te vertrekken zonder een positieve bevestiging van de klasse. Het verdiend vermeld dat de manager een Internationaal befaamde Klub was.

Laat ik het er hier maar bij laten dat er ontiegelijk was gesjoemeld met EN de stuurmachine pompen en controle EN de hoofdmachine EN de ISM audits EN......na een uitgebreid survey door Klas, Port State en Vlag en een heleboel gelul, werk en tijd later- waaronder zeer verontwaardigde managers!!- het bulkfietsje weer kon vertrekken.

Het is mij vroegaah ook wel overkomen - en meer dan 1 keer!- dat ik een telefoontje kreeg van een superintendent " van de andere kant van de wereld" of ik misschien naar een van z'n bootjes hier in de buurt wilde gaan kijken omdat....hou je stoeltje maar vast.....OMDAT de Hoofdwtk de Hoofmotor NIET gestart kon krijgen. De superintendent was onderweg naar het vliegveld, maar het zou wel 2 dagen duren voor hij er was. Je wilt niet weten WAT er allemaal schortte aan die mooie Sulzer en jaaaa je raad het al, hij liep weer voor de Superintendent hier was, maar het duurde nog een week voor de brandstofpompen en verstuivers weer een beetje bij de les waren!! Ik heb zijn aanbod voor een klinkende job maar afgeslagen.

Ja dus met " recht op en neer diesels" gaat er nog steeds wel eens wat mis :oops: vroegaah had dat ook vaak een " ijzeren reden"........tegenwoordig veeeel minder! :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door v+d »

Harry,
van dat japanse bakkie staat ergens een filmpje op Youtube, ik kan het zou gauw niet vinden maar zoek het op, je hoort het nog.

Aan carterdeuren luisteren was ook voer voor rotgeintjes.
Heb eens op een schip gevaren met een Stork-Hotlo en het was ook nog een tanker.(erger kan niet volgens velen)
De nieuwe tweede die aan boord kwam vond het drie keer niks en was niet echt happy en erg nerveus.
Stuiver een olieman die goed kon jennen ging met een hammertje naar de andere zijde van de kar en gaf een paar meppen ergens waar het goed doorklonk.
De tweede schoot van het vuilnisvaatje af waarop ie zat, keurig in de wind van een fannetje, en liep als een hazewind zo snel naar de andere kant.
Dat schijnt zich een paar maal herhaald te hebben, waarna hij in alle staten was.

Dat ie alleman op de plaat liet komen om het probleem te tackelen was minder, ik moest er m'n kooi voor uit
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

was ook voer voor rotgeintjes.
Ik heb wel rotgeintjes uitgehaald, maaaar ik betaalde er ALTIJD duur voor.....i.v.m. mijn lengte stond ik met m'n kop klem tussen de verstijving ( en de nek zelfs nog iets gebogen!!) van het onderdeks tijdens het doorschieten van de Westfalia Zware Olie Purifier. Er was een stappie over de pijpies van de pompies aan de voorkant gemaakt, DUS je stond ALTIJD op DIE plek.....het GROTE nadeel ( in mijn geval :lol: ) was het feit dat dit " onderdeks" de vloer van de werkplaats was en je kon DUS tot op de cm uitmeten waaaar deze Lange z'n kop had bij het doorschieten van de Purifier.
Eeeeen grote rotklap met de voorhamer op die plek, letterlijk een paar cm van af je schedel doet je hart uit je zweterige ketelpakkie springen....iedere keer weer!! :mrgreen:

Ik werd dus van liever lede onder het mom van " AL doende leert men" erg voorzichtig met deelname aan Rotgeintjes.
Ik vindt het nog steeds facinerend hoe we temidden van die dagelijkese kakafonie van machinale geluiden vrijwel ieder " apart geluidje" TOCH wel oppikten!
Gehoorbeschermers........laaaa me nie lachuh :lol: ...DAT doe je niet. ( we hadden ze trowuens niet!) :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
averheijden

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door averheijden »

Harry G. Hogeboom schreef: Hallo,
1) Ik weet persoonlijk van een HELE grote kar, die in Korea op de proefstand stond en er zou volle bak worden gedraaid op de waterrem......Jan en de befaamde " ALLEman" waren aanwezig en waren er klaar voor , maar er was wat electronisch/elektrisch gesodemieter met het alarm systeem, waaronder deze boven genoemde Mist detector.........aaaah we gaan toch maar draaien, DAT zoeken we een andere keer wel uit! Een carterexplosie EN doden EN een bult oud ijzer later bleek dit toch niet zo'n goede beslissing te zijn geweest.

2)Terwijl vroegaaah " het voelen en beluisteren van de carterdeuren" min of meer de enige barriere was om een "warmloper" een slag voor te zijn, heden ten dage zijn de " klokkieskijkers in de ECR" deze oude kunstvorm van ons vak niet meer machtig. DUS metertje kapot, karretje kapot.

Voorbeeld:
Ik krijg tijdens een mooi weekeinde een telefoontje van de Haven meester boys,
3) De roerbewegingen buitengewoon langzaam waren. Er werd bevestigd dat er NIKS aan de hand was en beide pompen bij stonden op de stuurmachine, de verklikker lampies op de brug werkten niet.
Tijdens de het afslecken van de kar en bij het laatste klappie achteruit ging er van alles mis met de hoofdkar en de "achteruit" werkte niet, hij had de beide ankers er voor geklapt en dat liep kipperdekip goed af, omdat de vaart er vrijwel uit was.
Laat ik het er hier maar bij laten dat er ontiegelijk was gesjoemeld met EN de stuurmachine pompen en controle EN de hoofdmachine EN de ISM audits EN......na een uitgebreid survey door Klas, Port State en Vlag en een heleboel gelul, werk en tijd later- waaronder zeer verontwaardigde managers!!- het bulkfietsje weer kon vertrekken.

4) Het is mij vroegaah ook wel overkomen - en meer dan 1 keer!- dat ik een telefoontje kreeg van een superintendent " van de andere kant van de wereld" of ik misschien naar een van z'n bootjes hier in de buurt wilde gaan kijken omdat....hou je stoeltje maar vast.....OMDAT de Hoofdwtk de Hoofmotor NIET gestart kon krijgen. De superintendent was onderweg naar het vliegveld, maar het zou wel 2 dagen duren voor hij er was. Je wilt niet weten WAT er allemaal schortte aan die mooie Sulzer en jaaaa je raad het al, hij liep weer voor de Superintendent hier was, maar het duurde nog een week voor de brandstofpompen en verstuivers weer een beetje bij de les waren!! Ik heb zijn aanbod voor een klinkende job maar afgeslagen.
Harry,
Laat ik beginnen, als Klokkieskijker met je opmerking wat in normale proporties terug te brengen en al je “bijzondere verhalen” eens kritisch te bekijken, mag dat?

1) Ik ben verschillende keren in Korea en Japan bij verschillende Dokbeurten, en zelfs 3 maanden bij een nieuwbouw aanwezig geweest, en mijn ervaring was een ZEER GROTE NAUWKEURIGHEID met alles wat ze vervaardigden en nadien controleerden.
In een eerdere bijdrage heb je dat trouwens zelf ook geconstateerd
En bij wat je noemt, JAN en de befaamde ALLEMAN, was er dus blijkbaar niemand bij – op een Proefstand nog wel - die er genoegen mee nam dat het Alarm systeem en de Oil Mist Detector niet werkten??
Mag ik dit een ONGELOOFWAARDIG VERHAAL noemen!

2) CARTERDEUREN beluister je nooit, voelen is een andere zaak en dan ALTIJD nog vergelijken met een paar andere ter vergelijking!
Als je aan een carterdeur luistert hoor je alleen maar harde tikken en knallen waar je niets mee kan, ook bij de naastliggende, twijfel je ga je naar het andere eind van de motor of er wat veranderd.
Dikwijls is de ligging van het schip, op dat moment één van de oorzaken
JE MOET NEUTRAAL IN DE MACHNEKAMER LOPEN EN GELUIDEN OPVANGEN en dan kan je beoordelen is dit NORMAAL of ABNORMAAL

3) En na dat telefoontje van de Havenmeester wat heb je toen allemaal voor acties genomen om dit probleem op te lossen, je was toch niet alleen toeschouwer?
Weer een heel verhaal, verklikkerlampjes werkten niet, de hoofdmotor wilde niet meer op Achteruit, roerbeweging werkte niet jofel, ISM Audits, wat het ook mogen zijn, waarschijlijk iets met “horen” te maken?
Kortom de lezer krijgt hier de INDRUK dat je dit weer even hebt opgelost, zogezegd GEFIXT

4) En het volgende punt vind ik nog het meest ongeloofwaardige en discriminerende verhaal van allemaal
Discriminerend voor het HWTK korps wel te verstaan, waar ik ook toebehoor!

DE HWTK KON DE HOOFDMOTOR NIET GESTART KRIJGEN, EN DAT HEB JIJ EVEN TUSSEN NEUS EN LIPPEN OPGELOST IN EEN WILDVREEMDE MACHINEKAMER EN ZEER WAARSCHIJNLIJK OOK NOG MET EEN MOTOR WAAR JE TOTAAL GEEN PRAKTISCHE ERVARING MEE HAD.
En de oplossing waar is die? Valt dus volgens mij onder de Categorie Super sterke verhalen.

Let wel: de HWTK
a) Is bevoegd gevonden door de TD van de rederij, aan hem wordt het beheer van de Machinekamer met al wat erbij hoort toevertrouwd.
b) Hij heeft voldoende theoretische kennis om dit uit te voeren, volgens de hiervoor geldende eisen van zijn land
c) Hij heeft volgens de TD rederij voldoende praktische ervaring als Hoofd van de MK
d) Hij is door bevoegde instanties hiervoor , tijdens het aanmonsteren gecontroleerd op de vereiste documenten

Ook de 2de, 3de en 4 WTK denken mee in een dergelijk geval en als ze er dan NIET zouden uitkomen, wat ik betwijfel, dan gaan er telegrammen heen en weer naar de Technische dienst van de Rederij, waar ook geen domme jongens zitten ,om hen aanwijzingen te verstrekken wat de oorzaken zouden kunnen zijn, en waar ze moeten CONTROLEREN!.

Je hebt waarschijnlijk al begrepen dat ik wat moeite heb met DERGELIJKE VERHALEN (BLADVULLERS)
MVG
Alfons
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14439
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stoommachines en Diesel motoren

Bericht door Harry G. Hogeboom »

dat ik wat moeite heb met DERGELIJKE VERHALEN (BLADVULLERS)
Nou dan is dat toch echt heel jammer en spijtig voor je Alphons, het zijn toch echt uit het recente maritime leven gegrepen zaken- en waar aangegeven persoonlijk- en waar tot in de details. Ik raad je aan om in het vervolg iets minder snel te zijn met je oordeel/ hoog van de toren te blazen en iemand min of meer voor leugenaar te zetten, zonder dat je de feiten weet.
Ik zou hier van alles een gedetaileerd verhaal op kunnen schrijven, maar juist om " bladvulling" te voorkomen doe ik dat maar niet.En het is al helemaal niet om sterke verhalen te vertellen maar slechts om aan te geven ( ter leeringhe ende vermaek) dat er -kennelijk en duidelijk buiten jouw gezichtsveld- toch veel actuele marginale zaken en/of situaties gebeuren; waarmee jij dus moeite hebt om ze voor te kunnen stellen. Ze hebben ook niks te maken met " fiksen" en/of persoonlijke ego's- althans niet de mijne, maar slechts met situaties die in mijn ogen niet alleen ik, maar ook het grote gross van mijn kompetente collegae achter mekaar op konden lossen. E.e.a. komt vooral " boven drijven" o.a. wanneer je te maken krijgt met b.v. zgn. Substandaard Ship's van diverse pluimage. Verder - zoals ze dat aan deze kant van de plas zo mooi en treffend kunnen zeggen- Have a nice day!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie