Nieuwe sluis IJmuiden

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo allemaal,

Jos, de eerste twee jaar zal het wel rustig blijven, maar vanaf 2015 gaat het echt beginnen.

Om een indruk te krijgen hoe de situatie mogelijk wordt, hieronder een luchtfoto met de geplande nieuwe sluis.

Afbeelding

Bron: een oude Volkskrant.

En nog één, maar dan 180 º gedraaid.

Afbeelding

Bron: Velsen Vandaag.nl

Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !

j.haver
Berichten: 1534
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door j.haver »

Mooie foto's Evert (en ook van de anderen).
De landtong aan de binnenkant (tussen Noorder- en Middensluis) zal ook wel verdwijnen.

De cameralenzen zullen ook aangepast moeten worden denk ik ? Het wordt allemaal zo ver om te fotograveren .
Gebruikersavatar
jandezeeman
Berichten: 550
Lid geworden op: 21 jul 2005 22:09
Locatie: Hellevoetsluis/Doha

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door jandezeeman »

Het duurt nog wel een tijdje voor het klaar is, dus elke maand een paar euro sparen
en tegen die tijd zal een goede telelens tot de mogelijkheden behoren :-D

Gr,
Jan
Op een stille zee kan iedereen stuurman zijn.
Evert Sikkema
Berichten: 995
Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door Evert Sikkema »

Begin 2010 sprak ik een mevrouw die in het rijtje huizen bij de Middensluis woont. Ze vertelde mij dat het gebouw van Rijkswaterstaat (zie onderstaande foto's) na de zomer (dus na augustus 2010) afgebroken zou worden en dat de woningen daar niet meer verhuurd werden als ze leeg kwamen te staan. Dit alles in verband met de komst van de nieuwe grote sluis. Maar het gebouw van Rijkswaterstaat is nog steeds niet afgebroken.
Men had daar onder de bewoners de indruk gekregen dat die nieuwe sluis op de plaats zou komen van de huidige Middensluis (die uit 1896 stamt) en dat de grote sluis van nu (uit 1929) dan als nieuwe 'middensluis' zou gaan functioneren.
Ik zag in het artikel dat Wim uit de krant geknipt had dat de huidige grote sluis niet meer gebruikt zal worden als de nieuwe sluis er eenmaal is. Zou het niet erg kwetsbaar zijn om maar 1 grote sluis te hebben of zou men er op rekenen dat calamiteiten niet vaak voor zullen komen?
In Antwerpen heb je bijvoorbeeld wel 2 grote sluizen (Berendrecht en Zandvliet) naast elkaar.

Afbeelding

Afbeelding

groeten
Evert Sikkema
j.haver
Berichten: 1534
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door j.haver »

In de tijd dat mijn vader bij de RWS werkte sprak men er al van dat de bewonders van het sluiseiland de woningen moesten verlaten, en dat was al in de jaren 70-80. Thans wonen de bewoners er nog steeds.

Het bedrijfsgebouw van de RWS is meen in de electriciteitscentrale van het sluizencomplex.

Het kwetsbare bij uitval van deuren is te compenseren door uitvoering te geven aan sluis met dubbele deuren. Uithijzen van een deur is met een dag gebeurd en levert weinig oponthoud op (althans ; acceptabel oponthoud). Het is wat anders als er grotere schade ontstaat ....
Willem Oldenburg

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door Willem Oldenburg »

Hoi Kombuizers en gasten.

Hier nog een paar foto's van het afgraven van de Westelijke landtong Middensluiseiland (meeuweneiland):
Afgraven meeuweneiland (1).jpg
Afgraven meeuweneiland (1).jpg (697.3 KiB) 11875 keer bekeken
Afgraven meeuweneiland (2).jpg
Afgraven meeuweneiland (2).jpg (690.91 KiB) 11875 keer bekeken
Afgraven meeuweneiland (3).jpg
Afgraven meeuweneiland (3).jpg (686.58 KiB) 11875 keer bekeken
Afgraven meeuweneiland.jpg
Afgraven meeuweneiland.jpg (663.48 KiB) 11875 keer bekeken
Groetjes Willem
jessti

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door jessti »

Ik woon zelf ook in IJmuiden. Maar ik dacht eerst dat ze de spuisluis zouden veranderen.
Alleen dan zou je problemen hebben met de woonboten daar.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door Roy »

R.W.S. heeft anders behoorlijk opruiming gehouden bij het woonschepen gebeuren in dat spuigat !.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
j.haver
Berichten: 1534
Lid geworden op: 04 okt 2005 22:09

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door j.haver »

Volgens mij heeft Roy het over het (binnen-) Spuikanaal, en Jessti over de Kleine- en/of Spuisluis.

De woonboten in het Spuikanaal worden gedoogd. Bij vervangen van de woonboot vervalt de ligplaats. Zodoende zal er in de loop der jaren automatisch 'geschoond' worden.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Nieuwe sluis IJmuiden

Bericht door Roy »

Eerlijk gezegd ben ik niet zo goed bekend met de exacte thermonologie van de spuigaten / kanalen rond het IJmuier sluizenkomplex.
Waar ik op doelde was het meest noordelijk gelegen brede spuikanaal.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Plaats reactie