De "Zeeland"
- john.marlit
- Berichten: 1339
- Lid geworden op: 22 jul 2004 17:18
- Locatie: zwartsluis
De lange reis op
In Vlaardingen maken we vast op de grootste emmerbaggermolen die er bestaat en ook krijgen we een flinke beunbak mee.
Op de molen is de ladder gedemonteerd en zijn de emmers op dek gelast, om het zwaartepunt omlaag te brengen.
Op de bak (onderlosser) staan een sleepboot en twee sleepvletten op halverhoogte in het beun gelast.
Na het vastmaken brengen we het nodige materiaal voor de runners over, zoals zwemvesten, reddingsvlot, vuurpijlen, aggregaat, radiozender, seinlamp op accu, olielampen voor boord en heklichten, rondschijnende rode lampen, stores, gasolie voor het aggregaat, petroleum voor de lampen en om op te koken, pompen voor als het gaat lekken en nog veel meer.
We gaan naar zee en buiten vieren we de sleepdraden wat op, de bak hangt een endje achter ons en staat op de beting vast.
De molen zit daar weer en eindje achter en wordt gesleept op de sleeplier.
We draaien economische snelheid op een motor en lopen ca. 4 mijl, hard gaat dat dus niet.
Nu is het zo dat op de zeesleperij het woord overwerk niet bestaat, in plaats daar van krijgen we joppengeld wanneer we een schip in nood bergen.
Joppengeld houdt in dat van de schone winst een percentage naar de bemanning gaat, wat vervolgens weer naar rang verdeelt wordt.
Op een reis van haven naar haven zo als we nu doen, krijgen we mijlen geld.
Er zijn lichte, middel en zware mijlen, dit ter beoordeling van dezelfde figuren die onze gages berekenen.
Met de huidige snelheid maak je per etmaal nog niet genoeg mijlen voor een pot bier met een gebakken visje.
En als het straks een beetje gaat waaien, tellen de mijlen weer af omdat je achteruit wordt gezet.
Biskaje
Na het Kanaal, bij het naderen van de honderd vadem lijn, worden de sleepdraden verder uitgevierd, tot dat de bak op vijfhonderd en de molen op duizend meter draad zit.
Een sleeptros is niet een geheel maar bestaat (gezien vanaf de sleep) uit een spruit van ankerketting, een voorloper, een rekker en een sleepdraad.
Dit geheel hangt in een grote bocht naar beneden en zou in ondiep water zo als de Noordzee en het Kanaal over de bodem schuren.
Vandaar het kort houden tot we op diep water zitten, wat meteen voorkomt dat een of andere snuggere malloot tussen sleper en sleep doorvaart
Het is prachtig zomer weer en de Golf van Biskaje maakt dit keer zijn reputatie niet waar, maar toch zit je als uitkijk naar achter te kijken, want een molen waarschuwt niet, maar gaat in een keer op zijn kop.
Eén fout zeetje of een lekke tank is al genoeg.
Het is nacht en pikkedonker en ik ben uitkijk.
Ik zit op de brugvleugel, op de bak van het boordlicht, de sleep in de gaten te houden.
Alleen de boordlichten en de rode rondschijnende rode toplichten zijn te zien.
Je zou er bij in slaap vallen.
Dan schrik ik me de pokken, waar net een paar olielampjes brandde, is er ineens een explosie van licht.
Op mijn kreet van "˜STUUR', vliegt de stuurman naar buiten en staat net als ik even met zijn ogen te knipperen.
Dan zien we wat er aan de hand is, de molen baadt in een zee van licht.
Alle navigatielichten, schijnwerpers en werkverlichting branden.
De runners hebben de machinekamer aan de praat gekregen en laten ons dat op deze manier even weten.
Albert
wordt verv.
In Vlaardingen maken we vast op de grootste emmerbaggermolen die er bestaat en ook krijgen we een flinke beunbak mee.
Op de molen is de ladder gedemonteerd en zijn de emmers op dek gelast, om het zwaartepunt omlaag te brengen.
Op de bak (onderlosser) staan een sleepboot en twee sleepvletten op halverhoogte in het beun gelast.
Na het vastmaken brengen we het nodige materiaal voor de runners over, zoals zwemvesten, reddingsvlot, vuurpijlen, aggregaat, radiozender, seinlamp op accu, olielampen voor boord en heklichten, rondschijnende rode lampen, stores, gasolie voor het aggregaat, petroleum voor de lampen en om op te koken, pompen voor als het gaat lekken en nog veel meer.
We gaan naar zee en buiten vieren we de sleepdraden wat op, de bak hangt een endje achter ons en staat op de beting vast.
De molen zit daar weer en eindje achter en wordt gesleept op de sleeplier.
We draaien economische snelheid op een motor en lopen ca. 4 mijl, hard gaat dat dus niet.
Nu is het zo dat op de zeesleperij het woord overwerk niet bestaat, in plaats daar van krijgen we joppengeld wanneer we een schip in nood bergen.
Joppengeld houdt in dat van de schone winst een percentage naar de bemanning gaat, wat vervolgens weer naar rang verdeelt wordt.
Op een reis van haven naar haven zo als we nu doen, krijgen we mijlen geld.
Er zijn lichte, middel en zware mijlen, dit ter beoordeling van dezelfde figuren die onze gages berekenen.
Met de huidige snelheid maak je per etmaal nog niet genoeg mijlen voor een pot bier met een gebakken visje.
En als het straks een beetje gaat waaien, tellen de mijlen weer af omdat je achteruit wordt gezet.
Biskaje
Na het Kanaal, bij het naderen van de honderd vadem lijn, worden de sleepdraden verder uitgevierd, tot dat de bak op vijfhonderd en de molen op duizend meter draad zit.
Een sleeptros is niet een geheel maar bestaat (gezien vanaf de sleep) uit een spruit van ankerketting, een voorloper, een rekker en een sleepdraad.
Dit geheel hangt in een grote bocht naar beneden en zou in ondiep water zo als de Noordzee en het Kanaal over de bodem schuren.
Vandaar het kort houden tot we op diep water zitten, wat meteen voorkomt dat een of andere snuggere malloot tussen sleper en sleep doorvaart
Het is prachtig zomer weer en de Golf van Biskaje maakt dit keer zijn reputatie niet waar, maar toch zit je als uitkijk naar achter te kijken, want een molen waarschuwt niet, maar gaat in een keer op zijn kop.
Eén fout zeetje of een lekke tank is al genoeg.
Het is nacht en pikkedonker en ik ben uitkijk.
Ik zit op de brugvleugel, op de bak van het boordlicht, de sleep in de gaten te houden.
Alleen de boordlichten en de rode rondschijnende rode toplichten zijn te zien.
Je zou er bij in slaap vallen.
Dan schrik ik me de pokken, waar net een paar olielampjes brandde, is er ineens een explosie van licht.
Op mijn kreet van "˜STUUR', vliegt de stuurman naar buiten en staat net als ik even met zijn ogen te knipperen.
Dan zien we wat er aan de hand is, de molen baadt in een zee van licht.
Alle navigatielichten, schijnwerpers en werkverlichting branden.
De runners hebben de machinekamer aan de praat gekregen en laten ons dat op deze manier even weten.
Albert
wordt verv.
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
DE ZEELAND
Ik div sleep reisen gemaakt op de zeeland.
In 1961, en later nog een reis 1964.
Wij hebben 9 maanden op station gelegen op st George op de Bermuda.
Maar eerst hadden we een tanker naar Portigal gebracht voor de sloop.
En daar op meteen de atlantic op , om een praja boot te helpen die het alleen niet kon redden met zijn job.
En daarna pas naar de Bermuda driehoek.
Waar we in 9 maanden alleen een Jacht als job hebben gemaakt.
En onze 3e stuurman schipper op dat jacht werd.
Dus in die tijd was je niet binnen 3 maanden thuis.
Wij maakten toen echt nog reisen van soms 2 jaar en dan weer na 10 dagen weer de lange reis op.
Franns Goofy
In 1961, en later nog een reis 1964.
Wij hebben 9 maanden op station gelegen op st George op de Bermuda.
Maar eerst hadden we een tanker naar Portigal gebracht voor de sloop.
En daar op meteen de atlantic op , om een praja boot te helpen die het alleen niet kon redden met zijn job.
En daarna pas naar de Bermuda driehoek.
Waar we in 9 maanden alleen een Jacht als job hebben gemaakt.
En onze 3e stuurman schipper op dat jacht werd.
Dus in die tijd was je niet binnen 3 maanden thuis.
Wij maakten toen echt nog reisen van soms 2 jaar en dan weer na 10 dagen weer de lange reis op.
Franns Goofy
Hierbij mijn dank aan degenen die vinden dat ik door moet gaan.
Hallo Frans, dan heb jij voor en na mij op de Zeeland gezeten, want ik zat er in 1962-1963 op.
Als je nog wat anekdotes/verhalen uit die tijd hebt plaats ze dan gerust hier, want deze topic heet niet voor niets "ZEELAND"
Hallo Frans, dan heb jij voor en na mij op de Zeeland gezeten, want ik zat er in 1962-1963 op.
Als je nog wat anekdotes/verhalen uit die tijd hebt plaats ze dan gerust hier, want deze topic heet niet voor niets "ZEELAND"
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Beste kombuizers,
Bovenaan staat een zg Poll.
Waarom het Poll heet? Kwait nait.
Doorgaan of stoppen?
Stoppen.
0% [ 0 ]
Doorgaan.
100% [ 6 ]
Totaal aantal stemmen : 6
Ik denk dat iedereen lekker van de verhalen zit te genieten en dan weer gauw naar het volgende onderwerp gaat.
Maar hier kun je dus stemmen.
Gelukkig wil er niemand dat Albert ermee afnokt, maar ik neem aan dat er meer liefhebbers zijn en dat dit gewoon over het hoofd gezien wordt.
All the best
Jos
Bovenaan staat een zg Poll.
Waarom het Poll heet? Kwait nait.
Doorgaan of stoppen?
Stoppen.
0% [ 0 ]
Doorgaan.
100% [ 6 ]
Totaal aantal stemmen : 6
Ik denk dat iedereen lekker van de verhalen zit te genieten en dan weer gauw naar het volgende onderwerp gaat.
Maar hier kun je dus stemmen.
Gelukkig wil er niemand dat Albert ermee afnokt, maar ik neem aan dat er meer liefhebbers zijn en dat dit gewoon over het hoofd gezien wordt.
All the best
Jos