Het spoor

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 442
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Het spoor

Bericht door Piet Bruijns » 05 jun 2013 11:05

Ik had nog een vraagje over een Plan K rijtuig en wel rijtuig nummer 5084 3837 082-9.
Dat was een begeleidingsrijtuig van de Koninklijke trein.
Er is een model van op de markt uit tijdperk IV, in de uitvoering 1987 -heden.
Mijn vraag is nu; van wanneer tot wanneer heeft dit rijtuig als dusdanig dienstgedaan en in welke configuratie was dat ?.
Het vreemde is wel dat het rijtuig een doorlopende zandgele bies onder de dakrand heeft maar volgens de klasse borden een AB rijtuig is.
Nog vreemder; er zitten twee witte bordjes met een zwarte 1 en twee zwarte bordjes met een witte 2. Wie weet / kan hier meer over te vertellen ?.
Even nog een reactie over de wagons Plan K.
Deze wagons werden gereviseerd bij de fa. Jansen te Bergen op Zoom.

Afbeelding

De wagons werden met de hand gelakt en om het stof tegen te gaan werd de vloer met water bestrooid.
Ook de biezen werden met een lange sleperspenseel getrokken. Op de werkbriefjes van de schilders stond
dan altijd trots vermeld: "LIJNTREKKEN".!
Niemand mocht er langs lopen, alleen mijn vader staat er met een wakend oog naar te kijken in zijn lange
stofjas en z'n hoed.
Hoe hoger de functie binnen het bedrijf, hoe langer de stofjas!
Het moet halverwege de jaren 50 geweest zijn.

m.v.g.
Piet Bruijns
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX


Patru
Berichten: 2487
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Het spoor

Bericht door Patru » 05 jun 2013 14:46

Hallo Piet,

Dit soort privé-foto's zijn zeldzaam; mooi plaatje.
Alleen denk ik dat het geen rijtuigen Plan K zijn die op de foto staan; dat materieel stroomde nieuw in vanaf 1957 en had ook al geen 3e-klas meer. Het zijn waarschijnlijk Plan D (nieuw vanaf 1951) die m.i.v. ca 1955 overgeschilderd werden van turkooise naar blauw en na half 1956 ook direct omgeklast werden, maar dat laatste was op je foto zo te zien nog niet het geval.

M.v.g. Paul G.

Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 2709
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Het spoor

Bericht door jacko » 09 jun 2013 11:36

DE oplossing voor de Fyra
Bijlagen
fyrafokker.tif
fyrafokker.tif (795.06 KiB) 855 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 3934
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Het spoor

Bericht door Allen » 09 jun 2013 12:01

Zie vorenstaand bericht.

Jacko, ik heb je foto omgecat naar JPEG JPG

Met Google Chrome kan niet iedereen een TIF afbeelding bekijken, vandaar.
fyrafokker.jpg
Grtn @Allen

Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 2709
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Het spoor

Bericht door jacko » 09 jun 2013 13:27

Hoi Allen
Goed gedaan :-D :-D
Bedankt
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.

roy
Berichten: 11591
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Het spoor

Bericht door roy » 10 jun 2013 00:48

Zielig voor de goede naam Fokker, ( of Rekkof ),.............. :!: :roll: :idea: :lol:
Die bouwden toch een houtje beter :!:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Bob
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Het spoor

Bericht door Bob » 24 jun 2013 12:06

Ik kom net thuis van vakantie. We waren o.a. in de buurt van Muhlhousen en daar het spoorwegmuseum bezocht. Moet je doen als je daar in de buurt ben. Het is vooral de sfeer van de 1e hal. Je waant je echt op een ouderwets perron. De geluiden, en de geur. Er hangt een licht kolenluchtje. Je hoort mensen praten, lol maken, ruzie's. En dan natuurlijk de prachtige locomotieven. Wat een geweldige machines. In vergelijking met de engelse spoorwegmusea staat hier wel minder materiaal maar is de sfeer beter. In de loop van de tijd, als ik mijn film heb ingeladen zal ik wat foto's plaatsen.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Patru
Berichten: 2487
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Het spoor

Bericht door Patru » 03 jul 2013 11:24

DE-lok 2522 in mei 1963 aan het werk in Hoek van Holland. Langs de kant ligt het s.s. Arnhem, naar ik meen toen onder management van Britisch Railways Ferry.
Hoek van Holland mei  1963.jpg
Hoek van Holland mei 1963.jpg (244.47 KiB) 475 keer bekeken
Groet, Paul G.

Patru
Berichten: 2487
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: Het spoor

Bericht door Patru » 07 jul 2013 10:37

Bob schreef:Er gaat (ging) een mooi verhaal over de pont naar Ketjencat. Op een gegeven moment mistte men een tankwagon. Nergens te vinden, niet bij Ketjencat, niet ergens onderweg. Na enige tijd, toen het water in het Y wat lager was kon de pont de fuik niet in. Er lag een obstakel. Duikers naar beneden en die ontdekten dat er een tankwagon lag. Je voelt wel aan welke wagon dat was. Kort en goed, er was een wagon aan de wandel gegaan en die dook de fuik in. Iedereen besloot te zwijgen. Dit alles voor wat het waard is. Ik heb het ook uit de zoveelste hand.
In een boek over Rayon Amsterdam Goederen kwam ik toevallig wel een foto tegen van het lichten van een gesloten wagen die in 1961 in de fuik van de spoorpont in de Rietlanden te water was geraakt :)
Steiger Spoorpont 1961.JPG
Steiger Spoorpont 1961.JPG (122.15 KiB) 416 keer bekeken
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5225
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: Het spoor

Bericht door Wim van der Moolen » 07 jul 2013 19:13

Hallo allemaal,

Gezien op het station te Cork, Ierland, 29 mei 2013.

Afbeelding
Great Southern & Western Railway 2-2-2 no. 36, preserved at Cork, ireland.

Afbeelding
Idem.

Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !

Bob
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Het spoor

Bericht door Bob » 12 jul 2013 11:29

Hoe werken bij de amerikaanse treinen de remmen? Ik lees zulke rare verhalen naar aanleiding van de verschrikkelijke treinramp in Canada. De machinist zou 11 handremmen hebben aangedraaid. Er was eerst een brandje in de loc en de brandweer heeft toen de stroom uitgeschakeld (was het een elec loc?) waardoor de energievoorziening voor de remmen wegviel. Moeten de remmen met electrische energie bekrachtigd worden? Bij mijn weten hebben amerikaanse treinen een Westinghouserem en dan is er een remming als de luchtdruk weg valt.
In Europa is het zo dat als er geen energie is de remmen niet los komen, bij een breuk in de trein gaat de rem erop, omdat de remblokken met luchtdruk vrij gemaakt worden. (Dit even voor de niet spoorsexulogen).
Hoe werkt dat in Amerika met die automatische koppelingen?
Dit lijkt me een mooi werkje voor onze canadese correspondent.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

roy
Berichten: 11591
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Het spoor

Bericht door roy » 12 jul 2013 12:47

Tja daar zeg je me wat Bob...........
Ik heb me ook afgevraagt hoe dat daar werkt. Ook ik ga uit van; als er geen druk meer is, kan geen lossing van de remmen plaats vinden.
Het moet dus iets anders zijn. De ene keer heeft men het over een machinist, de andere keer over een techniker dan wel monteur. Dus waar zit de fout !?. Waren de remmen niet goed afgesteld, waarom heeft er dan geen remproef plaats gevonden voor men een certificaat af gaf, of voor men met deze stam wagons op pad ging ?.
( In Nederland spreekt men nooit over wagons maar over wagens. Dit even voor de non insiders ).
Hoe kan men met een stam ketelwagens op een heuvel gaan staan en er geen toezicht meer op houden ?. Alles bij elkaar vind ik het maar een wazige berichtgeving. Zou de verantwoordelijke eigenaar van de trein op forehand al zand in onze ogen willen strooien om de verantwoording van dit rampzalige ongeluk niet te hoeven dragen ?.
Wie het weet mag het zeggen.........

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Bob
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Het spoor

Bericht door Bob » 12 jul 2013 14:07

Of is het de gebruikelijke onkunde van de journalisten?

Mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2492
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Het spoor

Bericht door leo-shof » 13 jul 2013 15:51

Bob in de auto transportwereld werken de remmen precies eender
als de druk onder de 5bar komt slaan de remmen vast
omdat het systeem tegen de druk in werkt
Als vroeger , toen ik wel eens mee hielp in de garage , een aanhanger naar binnen moest en hij stond vast
dan kon je door de luchtketel helemaal leeg te laten lopen ,
door middel onderaan de ketel aan een overdruk ventiel te trekken
de remmen weer lossen , je zag dan de rem boosters weer naar buiten komen
tegenwoordig gaat dat niet meer , bij mijn laatste aanhanger had ik ook geen wielkeggen meer
omdat ze echt niet meer vrij komen!
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO

Bob
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Het spoor

Bericht door Bob » 24 jul 2013 16:11

Op zoek naar een boekje kwam ik een boekje tegen over de werking van de evenwichtsremkraam van Westinghouse. Een mooie tekening met een verdraaibare remkraan, zodat je precies kunt zien hoe het werkt.
mvg
Bob
Westinghouserem [DVD (PAL)].jpg
Westinghouserem [DVD (PAL)].jpg (90 KiB) 584 keer bekeken
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

wkruit
Berichten: 2101
Lid geworden op: 01 jan 2007 02:12
Locatie: Middelburg

Amsterdam mooi...

Bericht door wkruit » 26 jul 2013 13:36

Twee plaatjes van Amsterdam Centraal in het avondzonnetje.

De eerste is een Virm IV met bestemming Vs, net voordat ik het vertreksein zou geven.
Afbeelding

Deze ICE III is van NS Hispeed (binnenkort heeft NS Reizigers dus een werkende hoge snelheidstrein...) op Sp 15.
NS Hispeed
Afbeelding
Laatst gewijzigd door wkruit op 26 jul 2013 17:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan!

GROETEN W!W



Plaats reactie