Het spoor

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Gebruikersavatar
Piet Bruijns
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
Locatie: Oudenbosch

Re: Het spoor

Bericht door Piet Bruijns »

Ik had nog een vraagje over een Plan K rijtuig en wel rijtuig nummer 5084 3837 082-9.
Dat was een begeleidingsrijtuig van de Koninklijke trein.
Er is een model van op de markt uit tijdperk IV, in de uitvoering 1987 -heden.
Mijn vraag is nu; van wanneer tot wanneer heeft dit rijtuig als dusdanig dienstgedaan en in welke configuratie was dat ?.
Het vreemde is wel dat het rijtuig een doorlopende zandgele bies onder de dakrand heeft maar volgens de klasse borden een AB rijtuig is.
Nog vreemder; er zitten twee witte bordjes met een zwarte 1 en twee zwarte bordjes met een witte 2. Wie weet / kan hier meer over te vertellen ?.
Even nog een reactie over de wagons Plan K.
Deze wagons werden gereviseerd bij de fa. Jansen te Bergen op Zoom.

Afbeelding

De wagons werden met de hand gelakt en om het stof tegen te gaan werd de vloer met water bestrooid.
Ook de biezen werden met een lange sleperspenseel getrokken. Op de werkbriefjes van de schilders stond
dan altijd trots vermeld: "LIJNTREKKEN".!
Niemand mocht er langs lopen, alleen mijn vader staat er met een wakend oog naar te kijken in zijn lange
stofjas en z'n hoed.
Hoe hoger de functie binnen het bedrijf, hoe langer de stofjas!
Het moet halverwege de jaren 50 geweest zijn.

m.v.g.
Piet Bruijns
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX

Patru (R.I.P)

Re: Het spoor

Bericht door Patru (R.I.P) »

Hallo Piet,

Dit soort privé-foto's zijn zeldzaam; mooi plaatje.
Alleen denk ik dat het geen rijtuigen Plan K zijn die op de foto staan; dat materieel stroomde nieuw in vanaf 1957 en had ook al geen 3e-klas meer. Het zijn waarschijnlijk Plan D (nieuw vanaf 1951) die m.i.v. ca 1955 overgeschilderd werden van turkooise naar blauw en na half 1956 ook direct omgeklast werden, maar dat laatste was op je foto zo te zien nog niet het geval.

M.v.g. Paul G.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Het spoor

Bericht door jacko »

DE oplossing voor de Fyra
Bijlagen
fyrafokker.tif
fyrafokker.tif (795.06 KiB) 1308 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Het spoor

Bericht door Allen »

Zie vorenstaand bericht.

Jacko, ik heb je foto omgecat naar JPEG JPG

Met Google Chrome kan niet iedereen een TIF afbeelding bekijken, vandaar.
fyrafokker.jpg
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Het spoor

Bericht door jacko »

Hoi Allen
Goed gedaan :-D :-D
Bedankt
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Het spoor

Bericht door Roy »

Zielig voor de goede naam Fokker, ( of Rekkof ),.............. :!: :roll: :idea: :lol:
Die bouwden toch een houtje beter :!:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Het spoor

Bericht door Bob R.I.P. »

Ik kom net thuis van vakantie. We waren o.a. in de buurt van Muhlhousen en daar het spoorwegmuseum bezocht. Moet je doen als je daar in de buurt ben. Het is vooral de sfeer van de 1e hal. Je waant je echt op een ouderwets perron. De geluiden, en de geur. Er hangt een licht kolenluchtje. Je hoort mensen praten, lol maken, ruzie's. En dan natuurlijk de prachtige locomotieven. Wat een geweldige machines. In vergelijking met de engelse spoorwegmusea staat hier wel minder materiaal maar is de sfeer beter. In de loop van de tijd, als ik mijn film heb ingeladen zal ik wat foto's plaatsen.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Patru (R.I.P)

Re: Het spoor

Bericht door Patru (R.I.P) »

DE-lok 2522 in mei 1963 aan het werk in Hoek van Holland. Langs de kant ligt het s.s. Arnhem, naar ik meen toen onder management van Britisch Railways Ferry.
Hoek van Holland mei  1963.jpg
Hoek van Holland mei 1963.jpg (244.47 KiB) 928 keer bekeken
Groet, Paul G.
Patru (R.I.P)

Re: Het spoor

Bericht door Patru (R.I.P) »

Bob schreef:Er gaat (ging) een mooi verhaal over de pont naar Ketjencat. Op een gegeven moment mistte men een tankwagon. Nergens te vinden, niet bij Ketjencat, niet ergens onderweg. Na enige tijd, toen het water in het Y wat lager was kon de pont de fuik niet in. Er lag een obstakel. Duikers naar beneden en die ontdekten dat er een tankwagon lag. Je voelt wel aan welke wagon dat was. Kort en goed, er was een wagon aan de wandel gegaan en die dook de fuik in. Iedereen besloot te zwijgen. Dit alles voor wat het waard is. Ik heb het ook uit de zoveelste hand.
In een boek over Rayon Amsterdam Goederen kwam ik toevallig wel een foto tegen van het lichten van een gesloten wagen die in 1961 in de fuik van de spoorpont in de Rietlanden te water was geraakt :)
Steiger Spoorpont 1961.JPG
Steiger Spoorpont 1961.JPG (122.15 KiB) 869 keer bekeken
Groet, Paul G.
Gebruikersavatar
Wim van der Moolen
Berichten: 5224
Lid geworden op: 25 feb 2006 21:03
Locatie: Heemskerk

Re: Het spoor

Bericht door Wim van der Moolen »

Hallo allemaal,

Gezien op het station te Cork, Ierland, 29 mei 2013.

Afbeelding
Great Southern & Western Railway 2-2-2 no. 36, preserved at Cork, ireland.

Afbeelding
Idem.

Groeten, Wim.
Eat your pie, before you die !


Plaats reactie