Nedlloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Dirk klok

Bootsman Arie Klok

Bericht door Dirk klok »

Hoi allemaal,

Ik ben de jongste zoon van Arie en Mar Klok
Mijn ouders zijn op 19-7-2013 50 jaar getrouwd, wij willen ze dan verassen met brieven / Kaarten van oud collega's.

Arie is al geruime tijd met verlof maar nog regelmatig is hij op het water te vinden

Als jullie iets willen sturen kan dat naar : dirkklok12@gmail.com ,ik zal zorgen dat Arie jullie allemaal wat terug zal sturen, graag ontvang ik het wel voor 10-7-2013

Groeten Dirk Klok

Jos Komen (R.I.P)

Re: Bootsman Arie Klok

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Dirk,
bij welke rederij heeft je vader gevaren?
Dan kan dit bericht verplaatst worden naar het betreffende topic.
(Sommige leden hebben namelijk alleen maar een link naar het topic van hun eigen rederij en kijken niet verder op Kombuispraat.). :wink:
Dirk klok

Re: Bootsman Arie Klok

Bericht door Dirk klok »

Hoi Jos,

Hij heeft altijd onder zwart oranje zwart gevaren, eerst bij
Holland africa lijn, oranjefontijn enz, daarna rot loyd toen nedlloyd hij is gestopt vlak voor het P&O Nedlloyd werd dus laatse reis was de Africa of de hongkong ik weet dit niet meer zeket
Gr Dirk
Tino Karunding

Re: Nedlloyd

Bericht door Tino Karunding »

Peter jj schreef: Ik hoor jullie denken, wet een klote boot :twisted:
Peter,
Had graag eens een keer op de Delft en de Dejima gevaren.
Vond die dubbelschroevers wel wat hebben. Ik heb dus de stoomtijd niet meer meegemaakt van deze schepen.

Wel heb ik heel vaak op de Heemskerck gezeten en op de Hoorn en Houtman elk een reisje.

Gr.Tino
Peter jj

Re: Nedlloyd

Bericht door Peter jj »

Ha die Tino.
Ja die stoom schepen waren voor een machinist, best wel goed.
Wanneer we volle kracht draaiden, was de machinekamer geruisloos.
Wanneer er iets mis ging, begon de zooi te kreunen.
De zuster schepen, hadden alle bij de zelfde problemen.
Eerder in het forum, is ter spraken gekomen, dat de machinekamer verstek liet gaan.
Oorzaak een nieuwbouw fout, het condens potje op de kop van turbo generator 1, deze ging direct naar de condensor IPV de atmosferische drain tank.
Bij het omschakelen van de turbo's, moest je niet vergeten op turbo 1 het condens potje dicht te draaien.
Bij de volgende wacht, viel het condensor vacuüm meestal weg / met als gevolg dood schip.
Ik heb het naar eer en geweten, aan al mij collega's door geven.
Wanneer ik op wacht kwam, keek ik het eerst naar het generatoren bord./ condenspotje dicht :?:
Verder hebben de schepen mij drie maal verrast, een keer kwam ik terug van verlof, tref ik een atmosferische drain tank aan die lek was.
Een belletje naar de meester, Die chartert een wal man, deze lasten de tank dicht tegen de waterstraal in, / ik stond verbaast te kijken, probleem op gelost. :roll:
Toen 03.00 uur, dump membraam stuk, toen heb ik op de rode knop gedrukt.
Alles ging over zijn nek.
Velen handen maken licht werk. :oops:
De derde keer was tussen de middag, roet blazen / blijft er een blaas pijp hangen.
Deze op de hand terug gehaald, nieuw motortje er op en gaan met dat ding.
Dezen gebeurtenissen hebben ernstige gevolgen op de kwaliteit van het ketel water.
Dus ik in de nacht, weer meten / en hijdraziene storten.
Paradimethilaminobenzaldeahide ( een bek vol, ik heb het uit mijn hooft geleerd, moest een potje bestellen ) dit vermengen met luko reagent, dan krijg je een stok reagent voor de zuurstof test.
Ik heb wat uren in dat lab gezeten.
Oja, het enige wat niet automatiek ging waren de hoofd turbines, niet vanaf de brug te bedienen. :lol:
Tino Karunding

Re: Nedlloyd

Bericht door Tino Karunding »

Peter,

Wel heb ik ooit een paar reisjes op de Nedlloyd Tokyo gevaren (Ex Raleigh Bay, Ex P&O Nedlloyd Brisbane Ex Sea Cavalier). Deze hadden we overgenomen van CGM en oorspronkelijk, samen met een zusje, gebouwd voor één van de voorlopers van CGM, Chargeurs Reunie als CR Tokyo en CR Paris.

De uitlaat gassen ketel was uitgerust met een OVO welke de oververhitte stoom produceerde voor een 6 traps Zoelly turbine die op zijn beurt weer een 900 kW generator aandreef.

Zolang deze turbine niet bijstond kon je niet naar volle kracht manoeuvreerslagen.

Mooi bedrijfje was dit.....

Gr.Tino
Peter jj

Re: Nedlloyd

Bericht door Peter jj »

Beste Tino, heb je nog foto werk van die bootjes?
Tino Karunding

Re: Nedlloyd

Bericht door Tino Karunding »

Nee, Jammer genoeg is alles verloren gegaan toen ik mijn harde schijf heb laten vallen.
De enige foto's die ik nog heb zijn de foto's van de Heemskerck en een docking van de Maersk Kimi ( P&O Nedlloyd Kowloon)

Wel Jammer, want 't was voor die tijd een goed uitgedacht bedrijfje (geloof bouwjaar 1985) op de Tokyo.

Gr.Tino
Peter jj

Re: Nedlloyd

Bericht door Peter jj »

Mariner (R.I.P.)

Re: Nedlloyd

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

De 'Nedlloyd Dejima";

Afbeelding

Groets,

Mariner


Plaats reactie