De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.
Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.
Roy, de Batillus is in 1985/1986 gesloopt.
Gr.John
Gr.John
Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.
Heren,
Hier nog enige afbeeldingen van de "Idemitsu Maru"
Gr.Koos
Hier nog enige afbeeldingen van de "Idemitsu Maru"
Gr.Koos
- Bijlagen
-
- Idemitsu Maru (1).jpg (243.29 KiB) 8654 keer bekeken
-
- Idemidsu Maru (2).jpg (424.62 KiB) 8654 keer bekeken
-
- Idemidsu Maru (3).jpg (210.45 KiB) 8654 keer bekeken
-
- Idemidsu Maru (5).jpg (364.61 KiB) 8654 keer bekeken
-
- Idemidsu Maru (6).jpg (395.9 KiB) 8654 keer bekeken
Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.
En hier ook nog een stukje voortstuwing van de "Idemitsu Maru"
Gr.Koos
Gr.Koos
- Bijlagen
-
- Idemitsu Maru (7a).jpg (449.45 KiB) 8645 keer bekeken
Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.
Jammer dat Google een verkeerd sloopjaar van de "Batillus" aangaf...........
Het machine vermogen van de "Idemitsu Maru" vond ik erg laag. vandaar dat ik het niet overnomen heb. Blijkt het toch te kloppen...........
Die 33.000 apk. is toch helemaal niets voor een schip van die afmetingen ?. En dan toch nog 14 knopen lopen.......
m.v.g., Roy
Het machine vermogen van de "Idemitsu Maru" vond ik erg laag. vandaar dat ik het niet overnomen heb. Blijkt het toch te kloppen...........
Die 33.000 apk. is toch helemaal niets voor een schip van die afmetingen ?. En dan toch nog 14 knopen lopen.......
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.
Ahoy,
Volgens "Wikipedia" was de "Seawise Giant" de grootste Ulcc ooit
n.l. 564.763 ton dw
458,45 m lang, diepgang 24,6 m.
Foto's en geschiedenis op een Scandinavische site.
http://sjofartsbloggen.wordpress.com/20 ... nevismont/
De stoomketels gaven 110.000kg/h bij 63 bar en 515°C.
dit gaf 50.000pk of 37.300KW bij 85 omw/min op de schtoefas en een snelheid van 16-16,5 knopen
Grts, Belgonaut.
Volgens "Wikipedia" was de "Seawise Giant" de grootste Ulcc ooit
n.l. 564.763 ton dw
458,45 m lang, diepgang 24,6 m.
Foto's en geschiedenis op een Scandinavische site.
http://sjofartsbloggen.wordpress.com/20 ... nevismont/
De stoomketels gaven 110.000kg/h bij 63 bar en 515°C.
dit gaf 50.000pk of 37.300KW bij 85 omw/min op de schtoefas en een snelheid van 16-16,5 knopen
Grts, Belgonaut.
Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.
Mooie bijdrage Joost !.
In 1981 / 1982 voer ik in de Golf van Mexico op de "P 10". Dat was een gesleept zware lading schip dat wel te vergelijken was met de Giant pontons van Smit.
Volgens de folders was het toen het grootste zware lading ponton ter wereld met een capaciteit van 32.000 ton.
Ik weet niet of het wat uit gemaakt heeft, maar het had een Duitste eigenaar in de vorm van Lutgens & Reimers uit Hamburg...........
m.v.g., Roy
In 1981 / 1982 voer ik in de Golf van Mexico op de "P 10". Dat was een gesleept zware lading schip dat wel te vergelijken was met de Giant pontons van Smit.
Volgens de folders was het toen het grootste zware lading ponton ter wereld met een capaciteit van 32.000 ton.
Ik weet niet of het wat uit gemaakt heeft, maar het had een Duitste eigenaar in de vorm van Lutgens & Reimers uit Hamburg...........
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.
Ahoy,
Ik weet niet of "Marine Insight" bekend is op het forum maar er staan ook regelmatig artikels in over de grootste maritieme
installaties.
http://www.marineinsight.com/
Flink wat leeswerk.
Grts, Belgonaut.
Ik weet niet of "Marine Insight" bekend is op het forum maar er staan ook regelmatig artikels in over de grootste maritieme
installaties.
http://www.marineinsight.com/
Flink wat leeswerk.
Grts, Belgonaut.
Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.
In 1910 plaatste de N.I.T.S.M., ( Shell ), het order voor de bouw van een 1200 d.w.t. zeegaande motortanker. Dit schip wordt vaak genoemd als zijnde het eerste zeeschip met een motor als voortstuwing, maar dat lag toch even anders............
Deze tanker zou de "Vulcanus" worden en in 1911 in de vaart komen met een 6 cilinder, 4 takt Werkspoor motor. Deze tanker zou het volhouden tot 1931, het jaar waarin ze werd gesloopt.
In 1912 bracht de Deense rederij E.A.C. twee 5000 tonners, ( laadvermogen 7400 ton ), in de vaart. Beide schepen, de "Selandia" en de "Fiona", hadden twee motoren van 900 pk. welke een dienstsnelheid van 11 knopen genereerden. De schepen waren 90 m lang en 17 m. breed.
Algemeen worden deze twee schepen beschouwd als zijnde de eerste oceaan bevarende zeeschepen met dieselmotoren als voortstuwing. De reden hiervoor was dat de "Vulcanus" infeite alleen randzeeën en kustwateren bevoer.
Van de E.A.C. zouden de Hollanders meer gaan horen...........
m.v.g., Roy
Deze tanker zou de "Vulcanus" worden en in 1911 in de vaart komen met een 6 cilinder, 4 takt Werkspoor motor. Deze tanker zou het volhouden tot 1931, het jaar waarin ze werd gesloopt.
In 1912 bracht de Deense rederij E.A.C. twee 5000 tonners, ( laadvermogen 7400 ton ), in de vaart. Beide schepen, de "Selandia" en de "Fiona", hadden twee motoren van 900 pk. welke een dienstsnelheid van 11 knopen genereerden. De schepen waren 90 m lang en 17 m. breed.
Algemeen worden deze twee schepen beschouwd als zijnde de eerste oceaan bevarende zeeschepen met dieselmotoren als voortstuwing. De reden hiervoor was dat de "Vulcanus" infeite alleen randzeeën en kustwateren bevoer.
Van de E.A.C. zouden de Hollanders meer gaan horen...........
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.
In 1939 bracht de S.M.N. het passagierschip "Oranje" in de vaart.
Hiermee was zij gelijk het krachtigste en snelste motorschip ter wereld. Dit record zou zou ze ruim 3 decennia volhouden.
Er stond 3 x 12.500 pk. Sulzer = 37.500 pk. totaal op de drie schroeven, waarmee op de proefvaart 26,3 knopen gemeten werd. De "Oranje"meette 20.016 brt. en was 192,02 m. lang en 25,45 m. breed. Haar dienstsnelheid was 21 knopen en ze zou het tot 1964 voor de Nederland volhouden om de rest van haar leven onder Italiaanse vlag als "Angelina Lauro" te slijten.
Het Deense E.A.C. bracht in 1972 twee groote containerschepen in de vaart die tot de 1e generatie super containerschepen gerekend werden.
Ze waren bijna 50.000 gross tons, 274,60 m. lang en 32,20 m. breed.
Deze twee schepen, de "Jutlandia", (3), en de "Selandia", (3), waren uitgerust met drie motoren van in totaal 75.000 pk., goed voor 30 knopen. Deze snelheid werd terug gebracht naar 28,2 knopen en later "slechts" 26 knopen.
B.& W. verzorgde de bouw van deze drie motoren. De middelste had 12 cilinders en de twee buitenste elk 9 cilinders, samen 30 cilinders !. Voor de fijnproevers; het type motor was K84EF.
Hiermee werd de "Oranje" eindelijk onttroond daar zij de sterkste en snelste motor koopvaardijschepen ter wereld waren. Dit tweetal hield het vol tot 1994 en werden vervolgens verkocht.
Elk van deze schepen verving 8 lijnvrachtschepen in hun run naar de Far East. De E.A.C. maakte in dat vaargebied tot dat moment gebruik van traditionele lijnvrachtschepen van het Boribana en Samoa type. In één klap waren dus 16 lijnvrachtschepen overbodig geworden !.
Over records gesproken............
m.v.g., Roy
Hiermee was zij gelijk het krachtigste en snelste motorschip ter wereld. Dit record zou zou ze ruim 3 decennia volhouden.
Er stond 3 x 12.500 pk. Sulzer = 37.500 pk. totaal op de drie schroeven, waarmee op de proefvaart 26,3 knopen gemeten werd. De "Oranje"meette 20.016 brt. en was 192,02 m. lang en 25,45 m. breed. Haar dienstsnelheid was 21 knopen en ze zou het tot 1964 voor de Nederland volhouden om de rest van haar leven onder Italiaanse vlag als "Angelina Lauro" te slijten.
Het Deense E.A.C. bracht in 1972 twee groote containerschepen in de vaart die tot de 1e generatie super containerschepen gerekend werden.
Ze waren bijna 50.000 gross tons, 274,60 m. lang en 32,20 m. breed.
Deze twee schepen, de "Jutlandia", (3), en de "Selandia", (3), waren uitgerust met drie motoren van in totaal 75.000 pk., goed voor 30 knopen. Deze snelheid werd terug gebracht naar 28,2 knopen en later "slechts" 26 knopen.
B.& W. verzorgde de bouw van deze drie motoren. De middelste had 12 cilinders en de twee buitenste elk 9 cilinders, samen 30 cilinders !. Voor de fijnproevers; het type motor was K84EF.
Hiermee werd de "Oranje" eindelijk onttroond daar zij de sterkste en snelste motor koopvaardijschepen ter wereld waren. Dit tweetal hield het vol tot 1994 en werden vervolgens verkocht.
Elk van deze schepen verving 8 lijnvrachtschepen in hun run naar de Far East. De E.A.C. maakte in dat vaargebied tot dat moment gebruik van traditionele lijnvrachtschepen van het Boribana en Samoa type. In één klap waren dus 16 lijnvrachtschepen overbodig geworden !.
Over records gesproken............
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................