SMN
Re: SMN
Hoi SMN-ers en gasten.
Hier een paar plaatjes van de "Pieter Corneliszoon Hooft" en haar trieste einde: Boven: op het Noordzeekanaal. Boven en onder: op volle zee. Gegevens:
Naam: Pieter Cornelszoon Hooft
Imo/ID: 5606536
Naamsein: PQFV
Eigenaar: NV Stoomvaart Maatschappij Nederland - Amsterdam/NLD
Tonnage: 14622 GT - 1931 14729 GT
Lengte: 159,03 m - 1931 170,03 m / Breedte: 20,75 m / Holte: 11,79 m
Thuishaven: Amsterdam
Vlag: Nederland
Gebouwd: 1926 als Pieter Corneliszoon Hooft - de oplevering van het schip werd sterk vertraagd, mede doordat er twee keer brand uitbrak tijdens de afbouw - 1931 verlengd, van andere voorsteven en morderne schoorsteen voorzien en andere motoren geplaatst. (de verwijderde motoren werden geplaatst in resp. de "Saparoea" en de "Salawati")
De verbouwing vond plaats in 16 weken bij de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij NV - Rotterdam/NLD, schip weer gereed in maart 1931.
Werf: Ateliers et Chantiers de la Loire S.A. - St.Nazaire/Frankrijk - Werf nr: 256
Motor: 2 Sulzer diesels, 2x 8 cil, 2-takt, 2 schroeven / Vermogen: 8000 rpk / Snelheid: 15,5 kn - 1931 na de verbouwing: 2 Sulzer diesels, 2x 9 cil, 2-takt, 2 schroeven / Vermogen: 14000 rpk / Snelheid: 17 kn.
Type: passagiers/vrachtschip - accommodatie voor 205 eerste-, 273 tweede-, 107 derde- en 54 vierde klasse passagiers.
OP 13-11-1932 brak er brand uit aan boord, toen het schip in Amsterdam lag. Het brandde geheel uit en het wrak werd in december 1932 voor de sloop verkocht aan Simon's Scheepssloperij te Rotterdam, die het wrak te Hendrik Ido Ambacht sloopte. Boven: Gouache van C.E.A. Van Boeckel
Hieronder staat ze in brand: Hieronder: Totaal uitgebrand. Groetjes Willem
Hier een paar plaatjes van de "Pieter Corneliszoon Hooft" en haar trieste einde: Boven: op het Noordzeekanaal. Boven en onder: op volle zee. Gegevens:
Naam: Pieter Cornelszoon Hooft
Imo/ID: 5606536
Naamsein: PQFV
Eigenaar: NV Stoomvaart Maatschappij Nederland - Amsterdam/NLD
Tonnage: 14622 GT - 1931 14729 GT
Lengte: 159,03 m - 1931 170,03 m / Breedte: 20,75 m / Holte: 11,79 m
Thuishaven: Amsterdam
Vlag: Nederland
Gebouwd: 1926 als Pieter Corneliszoon Hooft - de oplevering van het schip werd sterk vertraagd, mede doordat er twee keer brand uitbrak tijdens de afbouw - 1931 verlengd, van andere voorsteven en morderne schoorsteen voorzien en andere motoren geplaatst. (de verwijderde motoren werden geplaatst in resp. de "Saparoea" en de "Salawati")
De verbouwing vond plaats in 16 weken bij de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij NV - Rotterdam/NLD, schip weer gereed in maart 1931.
Werf: Ateliers et Chantiers de la Loire S.A. - St.Nazaire/Frankrijk - Werf nr: 256
Motor: 2 Sulzer diesels, 2x 8 cil, 2-takt, 2 schroeven / Vermogen: 8000 rpk / Snelheid: 15,5 kn - 1931 na de verbouwing: 2 Sulzer diesels, 2x 9 cil, 2-takt, 2 schroeven / Vermogen: 14000 rpk / Snelheid: 17 kn.
Type: passagiers/vrachtschip - accommodatie voor 205 eerste-, 273 tweede-, 107 derde- en 54 vierde klasse passagiers.
OP 13-11-1932 brak er brand uit aan boord, toen het schip in Amsterdam lag. Het brandde geheel uit en het wrak werd in december 1932 voor de sloop verkocht aan Simon's Scheepssloperij te Rotterdam, die het wrak te Hendrik Ido Ambacht sloopte. Boven: Gouache van C.E.A. Van Boeckel
Hieronder staat ze in brand: Hieronder: Totaal uitgebrand. Groetjes Willem
-
- Berichten: 3142
- Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
- Locatie: Langedijk
Re: SMN
Mooie serie Willem. Triest dat zo'n statig schip op deze manier moest verdwijnen.
p.s.
De datum onder de derde foto is niet correct. In 1931 kreeg ze een korte schoorsteen.
mvg
Bob
p.s.
De datum onder de derde foto is niet correct. In 1931 kreeg ze een korte schoorsteen.
mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
-
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 02 nov 2010 01:04
Re: SMN
Hoi Co, die matroos links op de voorgrond lijkt verdacht veel op Glijn de Jong uit Egmond aan Zee.
Gr. Ber.
Gr. Ber.
Re: SMN
Dag Co,P.J.Schellingerhout schreef:Andere personen zijn de namen ook welkom. Staande op de foto is Willem zelf.
De persoon gehurkt voor Willem is denk ik (toen) lichtmatroos Arie van Zelst. In 1963 maakte ik met hem reis 55 op de Riouw.
Op pagina 162 van dit topic staat een foto van Arie met Ab Oldenburg op de Balong.
Groet, Paul G.
- P.J.Schellingerhout
- Berichten: 446
- Lid geworden op: 20 okt 2008 15:09
Re: SMN
Hallo Patru en Ber
Ik denk niet dat het Arie van Zelst is en ook niet Glijn de Jong.
In 9161-62 was de vermeende Arie o/g en zou hij in 63 geen lichtmatroos kunnen zijn.
En Ber , Die matroos heet naar alle waarschijnlijkheid G. Middeljans en kwam uit Limburg. (sprak met een zachte GGGGG )
Maar in ieder geval bedankt voor de reactie op de oproep.
Groeten Co
Ik denk niet dat het Arie van Zelst is en ook niet Glijn de Jong.
In 9161-62 was de vermeende Arie o/g en zou hij in 63 geen lichtmatroos kunnen zijn.
En Ber , Die matroos heet naar alle waarschijnlijkheid G. Middeljans en kwam uit Limburg. (sprak met een zachte GGGGG )
Maar in ieder geval bedankt voor de reactie op de oproep.
Groeten Co
Re: SMN
SMN'ers,
Gistermiddag even een bezoekje gebracht aan het museum van Jan Nierop in Almere. Hij was blij met de afbeelding van de, op dit topic eerder getoonde, servetring; had hij nog nooit gezien. En nog twee foto's opgediept uit SMN-personeelsbladen uit 1958.
Een plaat van de Karachi en de Karakorum uit maart 1958, gezusterlijk aan de afbouwsteiger bij Van der Giessen en een foto gemaakt door olieman A.Vernout uit augustus 1958 waarop de Koningswaard een golfje overkrijgt. Groet, Paul G.
Gistermiddag even een bezoekje gebracht aan het museum van Jan Nierop in Almere. Hij was blij met de afbeelding van de, op dit topic eerder getoonde, servetring; had hij nog nooit gezien. En nog twee foto's opgediept uit SMN-personeelsbladen uit 1958.
Een plaat van de Karachi en de Karakorum uit maart 1958, gezusterlijk aan de afbouwsteiger bij Van der Giessen en een foto gemaakt door olieman A.Vernout uit augustus 1958 waarop de Koningswaard een golfje overkrijgt. Groet, Paul G.