KNSM
Re: KNSM
Hoi KNSM-ers en gasten.
Hier een paar plaatjes van de "Baarn" uit 1972: Boven en onder: als "Araluck" - Audun Reksten R/A - Bergen/Noorwegen. Boven en onder: op het Noordzeekanaal als "Baarn" - KNSM. Gegevens:
Naam: Baarn
Imo: 7226988
Naamsein: PCXE
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij - Amsterdam/NLD
Tonnage: 9965 GT
Lengte: 150,12 m - Breedte: 21,04 m - Holte: 9,25 m
Thuishaven: Amsterdam
Vlag: Nederland
Gebouwd: als Apian - 1972 Araluck - 1976 Baarn - 1986 Mercury Bay - 1988 Mindoro Bay - 1994 Manley Falmouth - 1996 Cometas - 2002 Kometac.
Werf: A.G Weser Werk Seebeck - Bremenhaven/Duitsland - Werf nr: 959
Motor: MAN diesel, 4 tew - 6 cil / Vermogen: 8690 rpk / Snelheid: 17 kn
Type: vrachtschip - 30 bemanningsleden
Gesloopt: september 2002 te Bangladesh. Wordt vervolgd:
Groetjes Willem
Hier een paar plaatjes van de "Baarn" uit 1972: Boven en onder: als "Araluck" - Audun Reksten R/A - Bergen/Noorwegen. Boven en onder: op het Noordzeekanaal als "Baarn" - KNSM. Gegevens:
Naam: Baarn
Imo: 7226988
Naamsein: PCXE
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij - Amsterdam/NLD
Tonnage: 9965 GT
Lengte: 150,12 m - Breedte: 21,04 m - Holte: 9,25 m
Thuishaven: Amsterdam
Vlag: Nederland
Gebouwd: als Apian - 1972 Araluck - 1976 Baarn - 1986 Mercury Bay - 1988 Mindoro Bay - 1994 Manley Falmouth - 1996 Cometas - 2002 Kometac.
Werf: A.G Weser Werk Seebeck - Bremenhaven/Duitsland - Werf nr: 959
Motor: MAN diesel, 4 tew - 6 cil / Vermogen: 8690 rpk / Snelheid: 17 kn
Type: vrachtschip - 30 bemanningsleden
Gesloopt: september 2002 te Bangladesh. Wordt vervolgd:
Groetjes Willem
Re: KNSM
Vervolg:
Boven: als "Baarn" (flink verwaarloosd). Boven: als "Mercury Bay" - Mercury Bay Inc (Mercury Shipping Co) - Hong Kong. Boven: als "Mindoro Bay" - Waterman Maritime Corp - Panama/R.P. Boven: als "Manley Falmouth" - Manley Falmouth Shipping Co Ltd - Valetta/Malta. Boven en onder: als "Kometar"- hier hebben ze de zware spieren verwijderd. Groetjes Willem
Boven: als "Baarn" (flink verwaarloosd). Boven: als "Mercury Bay" - Mercury Bay Inc (Mercury Shipping Co) - Hong Kong. Boven: als "Mindoro Bay" - Waterman Maritime Corp - Panama/R.P. Boven: als "Manley Falmouth" - Manley Falmouth Shipping Co Ltd - Valetta/Malta. Boven en onder: als "Kometar"- hier hebben ze de zware spieren verwijderd. Groetjes Willem
Re: KNSM
Heb het KNSM-gedeelte van dit forum nog niet geheel doorgespit dus ik weet ook niet of deze
foto al aan de beurt is geweest, dus misschien ten overvloede.... maar ik vind het gewoon een
prachtig plaatje. De "Prins der Nederlanden" op het Noordzeekanaal richting IJmuiden.
Met name op dit soort foto's komen de prachtige lijnen tot uitdrukking.
Indien er belangstelling is voor een groter exemplaar van deze foto (3618 x 2630) graag even
een PB met je emailadres.
foto al aan de beurt is geweest, dus misschien ten overvloede.... maar ik vind het gewoon een
prachtig plaatje. De "Prins der Nederlanden" op het Noordzeekanaal richting IJmuiden.
Met name op dit soort foto's komen de prachtige lijnen tot uitdrukking.
Indien er belangstelling is voor een groter exemplaar van deze foto (3618 x 2630) graag even
een PB met je emailadres.
- Bijlagen
-
- Prins der Nederlanden.jpg (407.44 KiB) 4658 keer bekeken
Re: KNSM
Hoi KNSM-ers en gasten.
Hier een paar plaatjes van de Colombia uit 1930: Gegevens:
Naam: Colombia
Imo/ID: 5607106
Naamsein: NKPD - 1933 PDLA
Eigenaar: NV Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij - Amsterdam/NLD
Tonnage: 10782 GT
Lengte: 139,32 m - Breedte: 18,82 m - Holte: 10,97 m
Thuishaven: Amsterdam
Vlag: Nederland
Gebouwd: 1930 als Colombia (KNSM) - 08 November 1940 gevorderd door Koninklijke Marine
Werf: NV Scheepswerf & Machinefabriek van P.Smit Jr - Rotterdam/NLD - Werf nr: 454
Motor: 2 Werkspoor diesels, 2x 4 tew, 8 cil / Vermogen: 8000 rpk / Snelheid: 15 kn
Type: Passagiersschip - accommodatie voor 180 eerste-, 66 tweede-, en 66 derde passagiers. Wordt vervolgd:
Groetjes Willem
Hier een paar plaatjes van de Colombia uit 1930: Gegevens:
Naam: Colombia
Imo/ID: 5607106
Naamsein: NKPD - 1933 PDLA
Eigenaar: NV Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij - Amsterdam/NLD
Tonnage: 10782 GT
Lengte: 139,32 m - Breedte: 18,82 m - Holte: 10,97 m
Thuishaven: Amsterdam
Vlag: Nederland
Gebouwd: 1930 als Colombia (KNSM) - 08 November 1940 gevorderd door Koninklijke Marine
Werf: NV Scheepswerf & Machinefabriek van P.Smit Jr - Rotterdam/NLD - Werf nr: 454
Motor: 2 Werkspoor diesels, 2x 4 tew, 8 cil / Vermogen: 8000 rpk / Snelheid: 15 kn
Type: Passagiersschip - accommodatie voor 180 eerste-, 66 tweede-, en 66 derde passagiers. Wordt vervolgd:
Groetjes Willem
Re: KNSM
Vervolg:
Boven: de Colombia in Herok/IJsland (foto: Kroonvaarders) Boven: de 1ste klasse rooksalon. Boven: de eetsalon. Boven: luxe hut aan boord.
Historie:
Op 27-02-1943 onder leiding van kapitein: J.L.K.Hoeke, onderweg van East London naar Simonstown, voor de kust van Zuid-Afrika als onderzeebootmoederschip onderweg naar Ned. Indië voor de Nederlandsche Marine. Ze werd geëscorteerd door de K200 HMS Genista.
Ze werd opgemerkt door de U-516 met als commandant Frgkpt: Gerhard Wiebe, het doek viel snel, ze werd getroffen door 1 torpedo voor de brug in luik 2.
Alle bemanningsleden en passagiers 326 totaal verlieten het schip. In de reddingsboten werden koppen geteld en toen bleek dat er 8 man werd vermist, deze gingen met het schip ten onder.
De overlevenden werden opgepikt door het escorteschip de K200 HMS Genista.
Commandant: Frgkpt: Gerhard wiebe van de U-516 bracht 9 schepen tot zinken en beschadigde er één, hij overleefde de oorlog. Boven: het escorteschip de K200 HMS Genista. Boven: de U-516. Boven: Frgkpt: Gerhard Wiebe.
Groetjes Willem
Boven: de Colombia in Herok/IJsland (foto: Kroonvaarders) Boven: de 1ste klasse rooksalon. Boven: de eetsalon. Boven: luxe hut aan boord.
Historie:
Op 27-02-1943 onder leiding van kapitein: J.L.K.Hoeke, onderweg van East London naar Simonstown, voor de kust van Zuid-Afrika als onderzeebootmoederschip onderweg naar Ned. Indië voor de Nederlandsche Marine. Ze werd geëscorteerd door de K200 HMS Genista.
Ze werd opgemerkt door de U-516 met als commandant Frgkpt: Gerhard Wiebe, het doek viel snel, ze werd getroffen door 1 torpedo voor de brug in luik 2.
Alle bemanningsleden en passagiers 326 totaal verlieten het schip. In de reddingsboten werden koppen geteld en toen bleek dat er 8 man werd vermist, deze gingen met het schip ten onder.
De overlevenden werden opgepikt door het escorteschip de K200 HMS Genista.
Commandant: Frgkpt: Gerhard wiebe van de U-516 bracht 9 schepen tot zinken en beschadigde er één, hij overleefde de oorlog. Boven: het escorteschip de K200 HMS Genista. Boven: de U-516. Boven: Frgkpt: Gerhard Wiebe.
Groetjes Willem
Re: KNSM
Voor de liefhebbers van K.N.S.M. schepen
Ook voor het komende jaar wordt er weer een K.N.S.M. Kalender
samen gesteld met fraaie tekeningen
indien er belangstelling is laat het even weten
groet
Henk
Ook voor het komende jaar wordt er weer een K.N.S.M. Kalender
samen gesteld met fraaie tekeningen
indien er belangstelling is laat het even weten
groet
Henk
scheepsnostalgie