Scheepswerven in Nederland.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
wkruit (R.I.P.)

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

In Bolnes was ook een machinefabriek gevestigd met de naam N.V. Machinefabriek "Bolnes" v.h. J.H. van Capellen.
Ook daar kan ik wat van laten zien:
Afbeelding Afbeelding

In de, helaas gezonken en daarna gesloopte Zijpe (RTM, ZWN, ex Willemsdorp) stonden, nadat de stoomketels afgekeurd waren Bolnes diesels.
Die waren er door de -inmiddels ook failliete- Terneuzense Scheepsbouw Maatschappij (TSM) ingebouwd na een ingrijpende verbouwing.
De Bolnesjes stonden er een beetje verloren bij in de grote machinekamer, die op een veel volumineuzer stoom-installatie gebouwd was...
Afbeelding
Let op de zware constructie die het rijdek (vrachtwagens!) moest dragen.

Het fabrieksplaatje (aluminium) zat er nog op, al heeft iemand anders zich daar al over proberen te onfermen:
Afbeelding
Ik was het niet; ik heb een veel leuker souvenir: de slinger van de ankerlier...!!

wkruit (R.I.P.)

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door wkruit (R.I.P.) »

In Millingen was -en gelukkig nog steeds- gevestigd de Scheepswerf Bodewes. Het bedrijf werkt tegenwoordig
onder de naam Bodewes Binnenvaart BV.
Afbeelding Afbeelding
Zoals de naam al zegt, beperkt de werf zich nu tot binnenvaartschepen. Vroeger werden ook Coasters gebouwd.

Dat was het een beetje voor wat betreft "zuidelijk" gelegen oorden.Vanaf nu zoeken we het hogerop,
te beginnen met de omgeving van Haarlem en Zaandam.
Ondertussen mag ik iedereen van harte uitnodigen om hun scheepswerf-foto's en -verhalen met ons te delen!
Grtz W!W
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door Roy »

Over die gesloopte "Zijpe" hebben we het enige jaren geleden vrij uitgebreid gehad.
Het zou een mooi project voor Zeeland geweest kunnen zijn om te conserveren en een nieuw bestaan te gunnen. 't Blijft jammer dat niemand het gedurfd heeft om er geld in te stoppen en een kans te gunnen.

De N.V. Scheepswerven v./h. H.H. Bodewes in Millingen hebben naast veel Rijn- en binnenvaartschepen, waaronder vele tankers, ook hele rissen sleepboten en suppliers gebouwd. Van de Europoort slepers zijn 24 van de 28 bij Bodewes gebouwd !.
Inmiddels is ook deze toko van Damen uit Gorinchem.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
mario van parijs
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 dec 2007 12:50
Contacteer:

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door mario van parijs »

Gebr. Pot is tegenwoordig een woonwijk.

Maar er bestaat in ieder geval nog 1 bootje die daar werd gebouwd....


Groeten!

Mario
Bijlagen
werfplaat Castor
werfplaat Castor
werfplaat Castor.jpg (231.59 KiB) 6045 keer bekeken
zeehond

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door zeehond »

roy wat die zijpe betreft ik zat ook in de club om hem terug te halen naar bru wij zijn er div keren geweest wij konden hem voor € 1= weghalen maar het casco was zo rot dat op div plaatsen het water naar binnen seipelde de verf hield het nog een beetje dicht wij kregen dus ook geen toestemming om hem ook maar 1 meter te verslepen er was echt wel wat geld voor over maar dit project was niet haalbaar 4 dagen na het laatste bezoek is hij ook gezonken zonde van de mooie bolnesjes ik heb het zusje de krammer ex moerdijk nog weggehaald in zijpe die was er beter aan toe die hebben wij leeggesloopt en het casco nog verkocht als ponton voor steen transport die had er beter voor geschikt geweest was ook nog orgineel maar toen werd er nog niks bewaard gr joop
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3231
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door jacko »

Hallo

Ik in Haarlem en omstreken werden zeegaande schepen gebouwd.

Hans ( Jacko )
Bijlagen
Haarlem.jpg
Haarlem.jpg (71.11 KiB) 6016 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3231
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door jacko »

Nog een uit de buurt van Rotterdam.
Bijlagen
demaas1882.jpg
demaas1882.jpg (55.54 KiB) 3461 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3231
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door jacko »

Scheepswerf Stapel te Spaarndam
Bijlagen
Stapel.jpg
Stapel.jpg (96.76 KiB) 3454 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door Roy »

Bedankt voor je antwoord Joop.
Dat het casco van de "Zijpe" niet braaf meer was weet ik, maar dat het zo slecht was wist ik even niet.
Jammer, maar het zij zo.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Scheepswerven in Nederland.

Bericht door ferryvaneeuwen »

Je timing over de Maatschappij de Maas is goed. Zijn we net weer te laat om de failliete boel over te nemen.....
De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij NV (RDM) was een scheepswerf voor scheepsnieuwbouw, scheepsreparatie en machinebouw in Rotterdam die heeft bestaan tussen 1902 en 1996.

Het bedrijf werd opgericht op 23 januari 1902 en gevestigd op de Heijplaat aan de zuidelijke Maasoever. Het was een voortzetting van de Maatschappij De Maas, gevestigd in Delfshaven, in 1856 opgericht door de Schot Duncan Christie. Toen de werf in het begin van de 20ste eeuw Delfshaven moest verlaten, kwam de Heijplaat als vestigingsplaats in beeld.
Ik begrijp het niet helemaal. Als de RDM een voortzetting is van De Maas waarom wordt het nu pas geveild compleet met roerende goederen.

Ferry


Plaats reactie