Scheepswerven in Nederland.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14382
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Scheepswerven in Nederland.
EN........Joop verteld verder
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Scheepswerven in Nederland.
de frans is als losse boot op weg naar een buitenlands werk ter hoogte van zeeland op de noordzee op onverklaarbare wijze gezonken bemanning vermist is nooit bekend geworden wat er precies is gebeurd was geen slecht weer was een boot die een stootje kon hebben. boot nooit geborgen er is ook een goede bekende van mij bij omgekomen het verhaal is al eens op kombuispraat geweest gr joop
Re: Scheepswerven in Nederland.
BORGGRAAF;
Adriaan Volker, Sliedrecht
Motorsleepboot, roepletters PDEY, IVR nr. 2102603
Afm. 20,75 x 5,42 x 1,84/2,30 mtr., Brt 49
Werf: Bijholt te Foxhol, bouwnummer 546, bouwjaar 1951
Motor: MWM 330 pk, bouwjaar 1951
In 1964 gehermotoriseerd met een Caterpillar 450 pk
11-12-1951 - Borggraaf, Adr. Volker, Sliedrecht
18-02-1964 - Frans, Adriaan Kooren, Rotterdam
11-10-1977 op de Noordzee gezonken, 35 mijl zuidwest van Hoek van Holland.
Bron: Sleep & Duwvaart, juni 2001
Groets,
Mariner
PS. Volgens dezelfde bron stond er in de OUDENBORGH, de WEENA, de BULGERSTEYN, en de RADBOUD, allen eveneens gebouwd bij Bijholt, Foxhol oorspronkelijk wel een Bolnes van 400 pk
Adriaan Volker, Sliedrecht
Motorsleepboot, roepletters PDEY, IVR nr. 2102603
Afm. 20,75 x 5,42 x 1,84/2,30 mtr., Brt 49
Werf: Bijholt te Foxhol, bouwnummer 546, bouwjaar 1951
Motor: MWM 330 pk, bouwjaar 1951
In 1964 gehermotoriseerd met een Caterpillar 450 pk
11-12-1951 - Borggraaf, Adr. Volker, Sliedrecht
18-02-1964 - Frans, Adriaan Kooren, Rotterdam
11-10-1977 op de Noordzee gezonken, 35 mijl zuidwest van Hoek van Holland.
Bron: Sleep & Duwvaart, juni 2001
Groets,
Mariner
PS. Volgens dezelfde bron stond er in de OUDENBORGH, de WEENA, de BULGERSTEYN, en de RADBOUD, allen eveneens gebouwd bij Bijholt, Foxhol oorspronkelijk wel een Bolnes van 400 pk
Re: Scheepswerven in Nederland.
ga ik toch aan aderverkalking lijden ik weet niet beter als dat er bij de hele serie nieuwbouwboten van volker 8 cyl bolnessen in stonden ik weet dat er in de doornenburg wel een 232 pk type 518 .8 cyl mwm stond maar een mens is nooit te oud om te leren in ieder geval bedankt voor de info gr joop
Re: Scheepswerven in Nederland.
Ja, dat klopt. A.Volker draaide, zover mij bekend, uitsluitend met Bolnes in de sleepboten.
Was de "Borgraaf" niet eigenlijk de "Burggraaf" ???.
Bij het vergaan van de "Frans" is minimaal één bemaningslid gered. Het kan ook zijn dat juist één bemanningslid gebleven is.
Ronald Deutz is ervan afgekomen en heeft hierna niet meer gevaren. Ik meen dat hij bij de E.C.T. is gaan werken.
Ik meen dat er bij Kooren al een caterpillar instond. Ik bedoel voor de algehele verbouwing. Eind 1972 leerde in het boot en bemanning goed kennen toen ik op de "Anthonie Junior" kwam te varen.
Begin 1974 kwam ik de "Frans", verbouwd en wel, voor Duinkerken weer tegen. Uiteraard een charter in de baggerwereld. Het zal Westminster Dredging of Zanen - Verstoep geweest zijn.
De "Noord" en de "Schelde" van Goedhart heb ik nog goed gekend. Het waren toen geen zelfzuigers meer maar gewone beunschepen. Ze zijn bij Frank Rijsdijk gesloopt. Met dien verstande, ik heb ze daar zien liggen en zagen er niet al te braaf meer uit..............
m.v.g., Roy
Was de "Borgraaf" niet eigenlijk de "Burggraaf" ???.
Bij het vergaan van de "Frans" is minimaal één bemaningslid gered. Het kan ook zijn dat juist één bemanningslid gebleven is.
Ronald Deutz is ervan afgekomen en heeft hierna niet meer gevaren. Ik meen dat hij bij de E.C.T. is gaan werken.
Ik meen dat er bij Kooren al een caterpillar instond. Ik bedoel voor de algehele verbouwing. Eind 1972 leerde in het boot en bemanning goed kennen toen ik op de "Anthonie Junior" kwam te varen.
Begin 1974 kwam ik de "Frans", verbouwd en wel, voor Duinkerken weer tegen. Uiteraard een charter in de baggerwereld. Het zal Westminster Dredging of Zanen - Verstoep geweest zijn.
De "Noord" en de "Schelde" van Goedhart heb ik nog goed gekend. Het waren toen geen zelfzuigers meer maar gewone beunschepen. Ze zijn bij Frank Rijsdijk gesloopt. Met dien verstande, ik heb ze daar zien liggen en zagen er niet al te braaf meer uit..............
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Scheepswerven in Nederland.
wij noemden hem altijd borggraaf het kan best burggraaf geweest zijn het is ook al een paar dagen geleden dat ik ze op de oude maas tegen kwam mijn naam is vanavond haas gr joop
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14382
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Scheepswerven in Nederland.
Ik zou me moeten schamen als ik hier niet de Scheepswerf " Enterse Waarf" onder de aandacht bracht waar de befaamde en eeuwenoude zompen weer worden gebouwd. Deze vrachtschepen zijn niet alleen uniek omdat ze worden gebouwd in Salland-Overijssel maar meer zo omdat ze konden "Varen waar geen water is"....het laatste wordt uitsluitend vermeld om de mierenneukerige lezers even wakker te schudden.
http://www.entersezomp.nl/index.php?id=1
http://www.entersezomp.nl/index.php?id=1
- Bijlagen
-
- EnterseWaarf.JPG (170.59 KiB) 3637 keer bekeken
-
- Overijsselse Zomp..jpg (100.61 KiB) 3637 keer bekeken
-
- OverijsselseZomp1.JPG (106.71 KiB) 3637 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Scheepswerven in Nederland.
Yep! Dat kan je vooral op die onderste foto heel erg duidelijk zien, Harry!ze konden "Varen waar geen water is
Groets,
Mariner
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14382
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Scheepswerven in Nederland.
Nee, nee Mariner...TOCH eeeeerst beter je huiswerk doen ....ik zit hier geen grappies te verkopen..dit is een serieuze zaak
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Scheepswerven in Nederland.
Weer een paar Groningse scheepswerven,
Deze keer zijn aan de beurt:
Niet meer bestaand, c.v. G. J. van de Werff's Scheepsbouw:
Scheepswerf Gebr. Coops:
Klein bedrijfje met plaats voor maar één schip op de helling en een paar schuren. Tegenwoordig nog actief als Coops & Nieborg BV, toeleverancier voor de scheepsbouw.
Het valt me op dat de Groninger scheepsbouw indertijd bestond uit een groot aantal, relatief kleine werfjes.
Bijna een "cottage industry"! Maar wat maakten ze mooie coasters, daar!!
Deze keer zijn aan de beurt:
Niet meer bestaand, c.v. G. J. van de Werff's Scheepsbouw:
Scheepswerf Gebr. Coops:
Klein bedrijfje met plaats voor maar één schip op de helling en een paar schuren. Tegenwoordig nog actief als Coops & Nieborg BV, toeleverancier voor de scheepsbouw.
Het valt me op dat de Groninger scheepsbouw indertijd bestond uit een groot aantal, relatief kleine werfjes.
Bijna een "cottage industry"! Maar wat maakten ze mooie coasters, daar!!