Scheepswerven in Nederland.
Re: Scheepswerven in Nederland.
Zo had ik het topic in ieder geval wel bedoeld...Harry G. Hogeboom schreef:Nee, nee Mariner...TOCH eeeeerst beter je huiswerk doen ....ik zit hier geen grappies te verkopen..dit is een serieuze zaak
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14438
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Scheepswerven in Nederland.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Scheepswerven in Nederland.
Glapje tussendool moet kunnen. Tog?
BTW; dit was een regelrecht 'inkoppertje', kans voor open doel! Die mag je als enigszins ironisch ingestelde en rechtgeaarde Vlaardinger toch ech nie laten lopen!
Gloets ,
Marinerzzzzz...........zzzzzzzzzzz..............zzzzzzzz.
BTW; dit was een regelrecht 'inkoppertje', kans voor open doel! Die mag je als enigszins ironisch ingestelde en rechtgeaarde Vlaardinger toch ech nie laten lopen!
Gloets ,
Marinerzzzzz...........zzzzzzzzzzz..............zzzzzzzz.
Re: Scheepswerven in Nederland.
Deze komt van scheepswerf Conrad (Holland Nautic) in Haarlem foto van 1948 . Naam van het schip is niet bekend.
Brugje in de Spaarndammerweg is in de jaren 1950-1960 gesloopt, en zo ook de scheepswerf uiteraard.
http://www.historischschoten.nl/Werf%20 ... 0nieuw.pdf
Hans ( Jacko )
Brugje in de Spaarndammerweg is in de jaren 1950-1960 gesloopt, en zo ook de scheepswerf uiteraard.
http://www.historischschoten.nl/Werf%20 ... 0nieuw.pdf
Hans ( Jacko )
- Bijlagen
-
- Holland Nautic.jpg (24.51 KiB) 3515 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: Scheepswerven in Nederland.
vreemd dat er bij bovenstaande foto geen sleepboot te bekennen is ik neem aan dat het een nieuwbouwschip is dus nog niet geheel zelfstandig vaart en dat door een brug met enkele centimeters speling ik zie ook geen sleepdraad wie het weet mag het zeggen gr joop
Re: Scheepswerven in Nederland.
Dat waren nog eens roergangers, met je ogen dicht door het nauwste gaatje .
Hans
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: Scheepswerven in Nederland.
In 1901 vestigde scheepsbouwer Berend Niestern zich in de noordelijke havenplaats Delfzijl. Hier begonnen hij en zijn zonen een scheepswerf
waar ijzeren schepen werden gebouwd.
Twintig jaar later begonnen de gebroeders Gerhardus en Jacob Sander eveneens met scheepsbouwactiviteiten in Delfzijl. Beide werven,
oorspronkelijk gelegen aan of nabij een sluis - een zijl - in de zeedijk en aan het voormalige watertje de Delf, maakten een rasse
progressie door, die enige keren binnen de gemeentegrenzen tot bedrijfsverhuizingen leidde.
Na de oorlog werd in Wirdum eveneens met coasterbouw gestart.
Tien jaar later werd deze ‘Scheepswerf Apol’ in Appingedam- nu onder de naam ’Scheepswerf Appingedam’ op grotere schaal voortgezet.
Deze werf en Niestern fuseerden in 1970 onder de naam ‘Appingedam Niestern Delfzijl’. Tien jaar later volgde samenvoeging met Sander,
hetgeen resulteerde in de Niestern Sander b.v.
Hier de twee werven waar het stukje over gaat, te beginnen bij
N.V. Scheepsbouw en Reparatiebedrijf Gebr. Sander:
C.V. Apol Scheepswerven:
En dan komen we aan de laatste vermelding over onze nijvere scheepsbouwers in het begin van de jaren '50.
De werf die deze publicatie verzorgde was
Scheepswerven firma Gebr Barkmeijer:
Deze werf bestaat nog steeds -er wordt nog gewerkt aan een grote order voor het Nederlands Loodswezen- maar is nu gevestigd in Stroobos (Friesland).
waar ijzeren schepen werden gebouwd.
Twintig jaar later begonnen de gebroeders Gerhardus en Jacob Sander eveneens met scheepsbouwactiviteiten in Delfzijl. Beide werven,
oorspronkelijk gelegen aan of nabij een sluis - een zijl - in de zeedijk en aan het voormalige watertje de Delf, maakten een rasse
progressie door, die enige keren binnen de gemeentegrenzen tot bedrijfsverhuizingen leidde.
Na de oorlog werd in Wirdum eveneens met coasterbouw gestart.
Tien jaar later werd deze ‘Scheepswerf Apol’ in Appingedam- nu onder de naam ’Scheepswerf Appingedam’ op grotere schaal voortgezet.
Deze werf en Niestern fuseerden in 1970 onder de naam ‘Appingedam Niestern Delfzijl’. Tien jaar later volgde samenvoeging met Sander,
hetgeen resulteerde in de Niestern Sander b.v.
Hier de twee werven waar het stukje over gaat, te beginnen bij
N.V. Scheepsbouw en Reparatiebedrijf Gebr. Sander:
C.V. Apol Scheepswerven:
En dan komen we aan de laatste vermelding over onze nijvere scheepsbouwers in het begin van de jaren '50.
De werf die deze publicatie verzorgde was
Scheepswerven firma Gebr Barkmeijer:
Deze werf bestaat nog steeds -er wordt nog gewerkt aan een grote order voor het Nederlands Loodswezen- maar is nu gevestigd in Stroobos (Friesland).
Re: Scheepswerven in Nederland.
jacko schreef:Deze komt van scheepswerf Conrad (Holland Nautic) in Haarlem foto van 1948 . Naam van het schip is niet bekend.
Brugje in de Spaarndammerweg is in de jaren 1950-1960 gesloopt, en zo ook de scheepswerf uiteraard.
http://www.historischschoten.nl/Werf%20 ... 0nieuw.pdf
Hans ( Jacko )
Dit is een aanvulling op eerder bericht.
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: Scheepswerven in Nederland.
De welbekende schepen Soli Deo Gloria en Anda kwamen daar altijd voor survey.
Veel coasters zijn er niet gebouwd kwam door de breedte van de brug.
De veerboten voor Rijkswaterstaten voor de vaart op Ameland en Schiermonnikoog zijn daar ook gebouwd in de zestiger jaren
Ze waren er ook vroeg bij met overdekt bouwen.
Re: Scheepswerven in Nederland.
Na wat zoekwerk ben ik achter de naam van het schip gekomen dat door het brugje vaart.
Het schip heette Madonna en kwam na verbouwing weer in de vaart en ging vermoedelijk dus op eigen kracht dus door de brug.
Ik wist dat ik de foto al eens eerder geplaats had, maar niet meer waar.
Hans ( Jacko )
Het schip heette Madonna en kwam na verbouwing weer in de vaart en ging vermoedelijk dus op eigen kracht dus door de brug.
Ik wist dat ik de foto al eens eerder geplaats had, maar niet meer waar.
Hans ( Jacko )
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.