De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jolly Sailor

Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Bericht door Jolly Sailor »

Goh en ik altijd denken dat die bochten er in zaten omdat die leidingen dan niet zo snel braken, vooral met temperatuur verschillen.

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Bericht door v+d »

Nou ja, in ieder geval zijn die Koreaanse krullen een typisch geval van " jammer " :roll: .
Ze horen te zijn zoals het fig. 174 van Harry,s uitleg, wil het enig nut hebben :wink:
Bij Hotlo's, je weet wel die prachtige motoren (vind ik :-D ), maar voor sommigen een slechte droom, gebruikten we die varkensstaartjes op alle leidingen die anders door het trillen vaak afbraken.
Zoals de leiding van de nokkenas smeerolie in de tandwielkast, daar lagen we wel eens voor te drijven.
Na het monteren van zo'n krulstaart was dat probleem voorgoed verholpen.

Ik heb er eens een geweldig goede beurt mee gemaakt, net dienstdoend derde, stopte de tweede op zijn wacht de hoofdmotor ergens onder Dakar.
Het belletje ging en omdat ik nog ergens rondhing was ik rap beneden om te horen dat de nokkenas smeeroliedruk plotseling was weggevallen.
Op mijn opmerking, dat dat in een half uurtje gefikst zou zijn, keek de" Sulzer" tweede mij een beetje verstoord aan en zei: "nou dan heb je nu een klusje te doen".
Deurtje van de kettingkast open, het door de bankwerker gemaakte krulletje er tussen en weer volle kracht verder :wink:
De tweede kon het nooit met Stork vinden, een motor uit een Twentse smederij volgens hem.
In Dakar bij het bunkeren liet ik een beetje olie aan dek stromen en was de relatie weer hersteld :lol:
Jolly Sailor

Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Bericht door Jolly Sailor »

Als je die leiding van die foto er net zo’n bocht in legt als op de tekening van Harry kom je wel een dek lager uit :lol: vergelijk de diameters van de leidingen maar eens.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

"Solitaire".....van Allseas, voor zover mij bekend nog steeds de grootste DP pijpenlegger in de wereld.
Ik meen dat haar eerste grote project een pijpleiding was van Noorwegen naar Duitsland en snel daarna heeft ze hier in 1999op de Canadese Oostkust - Nova Scotia- haar volgende project een 24" leiding gelegd vanaf het Sable Gasveld - Thebaud platform- naar de kust bij Goldboro.

Indrukwekkend schip.

http://www.youtube.com/watch?v=6g-yltgGHh8
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Inderdaad een loeres van een pijpenlegger, Harry. :)
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Bericht door Bob R.I.P. »

Zou het niet zo kunnen zijn dat die bochten in de leidingen gemaakt worden om de leidingen zonder uitwendige krachten te kunnen aansluiten?

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

om de leidingen zonder uitwendige krachten
Hoort er allemaal bij Bob, lekker uitgegloeid zijn die mooie roodkoperuh pijpies lekker zacht en meegaand EN " voor z'n roodkoperuh" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Bericht door v+d »

Nog even over die varkensstaartjes kletsen.
Veel van die krulletjes, vooral op hoge druk ketels zijn gewoon van staal, vooral onder de manometers en hebben echt als functie water vast te houden.
Die krulletjes zijn dan ook met de hand niet even bij te buigen :( terwijl je een goed uitgegloeid koperen pijpje met de hand kan omvormen tot een varkensstaart :lol:
Jolly Sailor

Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Bericht door Jolly Sailor »

Prelude FLNG

Dit wordt de grootste zie hier
Willem Oldenburg

Re: De grootste, langste, breedste, diepste, sterkste, enz.

Bericht door Willem Oldenburg »

Hoi Kombuizers en gasten.

Hieronder een link naar de site van: Allseas (Edward Heerema)
Op het moment wordt het grootste hefschip en tevens grootste pijpenlegger ter wereld "Pieter Schelde" gebouwd voor bovengenoemde club.

http://www.allseas.com/uk/19/equipment
Ga naar Photo Gallery rechts/midden. dan Links/midden: Movie Gallery.

Groetjes Willem


Plaats reactie