Scheepsschilderijen
Re: Scheepsschilderijen
Ahoy,schepen schilderen kan ook eenvoudig;hier een voorstudie van de nieuwe Vlissingse loodstender LYNX.Pen en wat gouache.
grn,old fart Frits Hoogstrate
grn,old fart Frits Hoogstrate
- Bijlagen
-
- LYNX-950.jpg (204 KiB) 2494 keer bekeken
Re: Scheepsschilderijen
Ahoy,het kan ook ingewikkeld: hier een jachtje bij Veere.De opdrachtgever wilde schapenwolkjes.....
grn,old fart Frits Hoogstrate
grn,old fart Frits Hoogstrate
- Bijlagen
-
- dehler-950.jpg (353.79 KiB) 2493 keer bekeken
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Scheepsschilderijen
Ik heb de Ruys geschilderd (aquarel / watercolour) liggend in een haven in het verre oosten.
Gebouwd bij de Schelde in 1938 voor de KPM.
Ze was bestemd voor de Oriënt-Java-Afrika lijn.
In de 2e wereldoorlog is ze verbouwd tot troepentransportschip.
Na de oorlog charterde de Nederlandse regering het schip om troepen naar Nederlands Indië te brengen.
Op de terugreis waren dan repatrianten aan boord.
In 1947 kwam ze terug bij de KPM, waarna ze (met haar zusterschepen Boissevain en Tegelberg) weer verbouwd werd tot passagiersschip, waarna de KPM de schepen inbracht bij de Koninklijke Java-China Paketvaart Lijnen (KJCPL), in het buitenland bekend onder Royal Interocean Lines (RIL).
In 1961 is het schip nog een keer gemoderniseerd, maar in 1968 volgde de slopershamer van dit prachtige schip.
Ook de zusterschepen Boissevain en de Tegelberg zijn in dat zelfde jaar gesloopt.
groeten
Evert Sikkema
Re: Scheepsschilderijen
Gouache, 30x40cm, van de nieuwe Vlissingse loodstender LYNX.
- Bijlagen
-
- LYNX-950.jpg (272.2 KiB) 2560 keer bekeken
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: Scheepsschilderijen
Aaquarel (watercolour) van de Straat Colombo op haar vier maanden durende rondreis langs de Afrikaanse Westkust en weer terug via Kaapstad naar de Oostkust.
Ik heb het schip afgebeeld met op de achtergrond Kaapstad en de Tafelberg.
gebouwd in 1962 bij P.Smit jr, Rotterdam
Lengte ruim 138 meter, breedte bijna 19 meter
Dieselmotor van B&W voor een snelheid van 16 kn.
In 1971 verlengd (Kraantje voor de brug) in Yokohama
In 1978 herdoopt in Nedlloyd Colombo
in 1980 verkocht waarbij de naam Mercury Lake werd.
In 1984 gesloopt
groeten
Evert Sikkema
Re: Scheepsschilderijen
De Roelof de Winter verlaat de Waalhaven.
Gouache door Frits Hoogstrate
Gebouwd 1956,bij Gebr.Coops,nr.209
1965:Hinrich Ahrens
1970:Wilhelm Schultze
1971:Soula
1975:Aspis
1976:Wahib
1982:Ali
1990:Fayrouz
Verdere history onbekend
Gouache door Frits Hoogstrate
Gebouwd 1956,bij Gebr.Coops,nr.209
1965:Hinrich Ahrens
1970:Wilhelm Schultze
1971:Soula
1975:Aspis
1976:Wahib
1982:Ali
1990:Fayrouz
Verdere history onbekend
- Bijlagen
-
- ROELOF 950.jpg (245.85 KiB) 1220 keer bekeken
Re: Scheepsschilderijen
Bommen op zee, acryl op canvas 30x30 cm
- Bijlagen
-
- acryl op canvas 30x30cm.JPG (505.05 KiB) 1163 keer bekeken
- Piet Bruijns
- Berichten: 472
- Lid geworden op: 14 apr 2013 23:48
- Locatie: Oudenbosch
Re: Scheepsschilderijen
Mooi sfeertje Denis, compliment hoor.
Vooral de golfjes op de voorgrond en de ondergaande zon zijn zeer geslaagd !
Aan de textuur van de lucht kan je duidelijk zien dat het met acryl geschilderd is.
Toch blijf ik er bij dat je met olieverf een veel stemmiger resultaat krijgt i.p.v. met acryl.
In olie kan je wat langer door blijven werken, terwijl acryl toch sneller droogt dan je lief is.
Alleen het schoonmaken van je penselen gaat een stuk makkelijker, zo onder de kraan.
Dat is weer wel een voordeel. en...acryl ruikt niet zo lekker.
Aan een olieverf schilderij moet ik altijd even ruiken, tot grote wanhoop van de omringende suppoosten.
groet
Piet Bruijns
Vooral de golfjes op de voorgrond en de ondergaande zon zijn zeer geslaagd !
Aan de textuur van de lucht kan je duidelijk zien dat het met acryl geschilderd is.
Toch blijf ik er bij dat je met olieverf een veel stemmiger resultaat krijgt i.p.v. met acryl.
In olie kan je wat langer door blijven werken, terwijl acryl toch sneller droogt dan je lief is.
Alleen het schoonmaken van je penselen gaat een stuk makkelijker, zo onder de kraan.
Dat is weer wel een voordeel. en...acryl ruikt niet zo lekker.
Aan een olieverf schilderij moet ik altijd even ruiken, tot grote wanhoop van de omringende suppoosten.
groet
Piet Bruijns
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Re: Scheepsschilderijen
Piet helemaal mee eens, maar het voordeel van acryl is dat je snel een leuk plaatje in elkaar kan freubelen, maar het is inderdaad zo dat de luchten, maar ook het water veel mooier vloeien in olie.Toch blijf ik er bij dat je met olieverf een veel stemmiger resultaat krijgt i.p.v. met acryl.
In olie kan je wat langer door blijven werken
Ik zal er eerdaags een in olie maken.
Het is wel zo dat de foto vaak de details sterk laat zien, van een aftandje lijkt het al een stuk beter.
Heb nu net nog een wat grotere in acryl klaar ( was een opdracht) volgende wordt olie.
Dank nog voor je compliment,
Gr
Denis