KNSM
Re: KNSM
Ik heb nog een bulK aan krantenknipsels van de ramp met de SOPHOCLES
Ik plaats het in vier berichten.
De knipsels staan niet op volgorde, maar een beetje op "formaat hoogte".
SOPHOCLES -- DEEL I
Ik plaats het in vier berichten.
De knipsels staan niet op volgorde, maar een beetje op "formaat hoogte".
SOPHOCLES -- DEEL I
Grtn @Allen
-
- Berichten: 3142
- Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
- Locatie: Langedijk
Re: KNSM
Het was na later bleek mijn laatste reis. Ik meen dat het de Marathon van de KNSM was. Met het doorgeven van de positie aan PCH werd ik er attent gemaakt op de ramp met de Sophocles. Zij verwezen me door naar Lands End radio. Het bleek dat we niet ver van de Sophocles af waren geweest. Het was een raadsel waarom het alarm niet is afgegaan in de radiohut. Uiteraard het AAT getest en alles scheen goed te zijn. Toch maar een rapportje gemaakt voor de inspectie om het AAT na te kijken op gevoeligheid. Ik denk dat we eerst naar Rotterdam gingen, maar in ieder geval kwam op de inspectie de oorzaak van het falen van het AAT boven water. Het alarmsein werd uitgezonden nadat er al enige tijd brand was geweest. De isolatoren van de antenne waren bedekt met een dikke vette roetlaag, waardoor de antennestroom weglekte. Het schijnt ook dat het alarmsein in A1 is uitgezonden. De Ulysses was vlak bij en daar reageerde het AAT wel. Ik kan je wel vertellen dat je er een rot gevoel aan over houdt. De hele terugreis liep je er over te denken wat je fout had gedaan. Zo staat deze scheepsramp mij voor ogen.
mvg
Bob
mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Re: KNSM
Jan Verpalen. mijn eerste schip was het ss ganymedes. bouwjaar 1917. Begon als ass wtk. Gezien mijn leeftijd mocht ik met de hwtk wacht lopen. Er was een tripel expansie machine . Ze was een drie eilanden schip. Plaats voor 8 passagiers. Later omgebouwd van kolen naar olie. Ze liep bij alles mee 10 knopen, had 3 tweevuurs Schotse ketels.
Op deze site alleen een foto van de brand in een ruim van het ss ganymedes. er moet een foto van het schip zijn.
De KNSM schilder fred boom uit Zaandam heeft hem niet. Ik zou het fijn vinden om een foto yte krijgen.
groet imas verpalen
Op deze site alleen een foto van de brand in een ruim van het ss ganymedes. er moet een foto van het schip zijn.
De KNSM schilder fred boom uit Zaandam heeft hem niet. Ik zou het fijn vinden om een foto yte krijgen.
groet imas verpalen
-
- Berichten: 995
- Lid geworden op: 31 dec 2004 18:07
Re: KNSM
Hoi KNSM-ers en gasten.
Hier een paar plaatjes van de "Mentor" uit 1948: Boven: de "Mentor" op de Elbe in Hamburg.
Gegevens:
Naam: Mentor
Imo/ID: 5232191
Naamsein: PFXW
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij NV - Amsterdam/NLD
Tonnage: 2079 GT
Lengte: 99,34 m - Breedte: 13,77 m - Holte: 4,61 m
Thuishaven: Amsterdam
Vlag: Nederland
Gebouwd: 1948 als "Mentor" (1939 was de bouwopdracht aan de werf verstrekt, maar door WO II werd de bouw vertraagd) - 1969 "integrity" (Panos Shipping Co - Piraeus/Griekenland) - 1972 "Integrity" (Navarino Shipping & Transport Co - Famagusta/Cyprus) - 1973 "Integrity (Vosporos Comercial Shipping Co - Limassol/Cyprus) - 1975 "Hope" (Navaseventeen Shipping S.A. - Piraeus/Griekenland) - 1978 "Alioth" (Polimnia Shipping Co - Limassol/Cyprus) - 1978 "Power" (Power Shipping Ltd - La Valetta/Malta)
Werf: Nv Scheepswerf Gebroerders Pot - Bolnes/NLD - Werf nr: 886
Motor: Stork diesel, 2 tew - 7 cil / Vermogen: 2200 rpk / Snelheid: 12,5 kn
Type: vrachtschip met accommodatie voor 12 passagiers
Gesloopt: in 1980 bij K. Demirtas - Izmir/Turkije. Boven en onder: als "Integrity"- Navaroni Shipping & Transport Co - Famagusta/Cyprus. Boven en onder: als "Alioth"- Polimnia Shipping Co - Limassol/Cyprus. Groetjes Willem
Hier een paar plaatjes van de "Mentor" uit 1948: Boven: de "Mentor" op de Elbe in Hamburg.
Gegevens:
Naam: Mentor
Imo/ID: 5232191
Naamsein: PFXW
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij NV - Amsterdam/NLD
Tonnage: 2079 GT
Lengte: 99,34 m - Breedte: 13,77 m - Holte: 4,61 m
Thuishaven: Amsterdam
Vlag: Nederland
Gebouwd: 1948 als "Mentor" (1939 was de bouwopdracht aan de werf verstrekt, maar door WO II werd de bouw vertraagd) - 1969 "integrity" (Panos Shipping Co - Piraeus/Griekenland) - 1972 "Integrity" (Navarino Shipping & Transport Co - Famagusta/Cyprus) - 1973 "Integrity (Vosporos Comercial Shipping Co - Limassol/Cyprus) - 1975 "Hope" (Navaseventeen Shipping S.A. - Piraeus/Griekenland) - 1978 "Alioth" (Polimnia Shipping Co - Limassol/Cyprus) - 1978 "Power" (Power Shipping Ltd - La Valetta/Malta)
Werf: Nv Scheepswerf Gebroerders Pot - Bolnes/NLD - Werf nr: 886
Motor: Stork diesel, 2 tew - 7 cil / Vermogen: 2200 rpk / Snelheid: 12,5 kn
Type: vrachtschip met accommodatie voor 12 passagiers
Gesloopt: in 1980 bij K. Demirtas - Izmir/Turkije. Boven en onder: als "Integrity"- Navaroni Shipping & Transport Co - Famagusta/Cyprus. Boven en onder: als "Alioth"- Polimnia Shipping Co - Limassol/Cyprus. Groetjes Willem