VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen - stageplaatsen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Antonl

Verkorte studie tot Werktuigbouwkundige (Engineer)

Bericht door Antonl »

Hallo,

Mijn naam is Anton, ben zeevarende bij een grote cruisemaatschappij als elektricien. Ik ben opzoek naar de mogelijkheid om mij om te scholen tot engineer. Nu zag ik op internet een school dat verkorte studies aanbied. Op deze site vond ik de informatie: http://www.zeebenengezocht.nl/ om het volgende gedeelte gaat het: Koopvaardij Officier Alle Schepen - Werktuigkundige (MBO niveau 4)
Opleidingsduur: 18 weken

Nou ben ik geïnteresseerd geraakt in deze opleiding, ik heb de vooropleiding elektrotechniek mbo niveau 4 gedaan en vaar zoals gezegd als elektricien, ik ben een electrical officer. Zijn er mensen die ervaring hier mee hebben? Is dit een geaccepteerd diploma en zijn er eventueel vooropleidingen die ik hiervoor moet doen? Ik las hier ergens op het forum dat je eerst Machinist op niv2 moest doen, daarna 3 en daarna 4 maar dit klopt niet lijkt mij.

Groeten,
Anton

Mennojan

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Mennojan »

Gezien je vooropleiding en huidige functie, zou je in 13 weken je diploma werktuigkundige tot 3000 kW op niveau 3 kunnen halen. Ik ben niet zo thuis in de machisten kant, maar volgens mij mag je dan als 2e machinist met onbeperkt vermogen varen.

http://www.novacollege.nl/cursussen/all ... iding=1529
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door jdbvos »

'Vroeger' konden mensen met beperktere kennis/kunde met een (eventueel gekocht) Panamees of Liberiaans diploma nog grootse "carrieres" maken...
Absoluut niet neerbuigend bedoeld natuurlijk, maar of een hwtk met z'n MM of een kapitein KHVbeperkt op een stoom-bulkfiets van 75000T echt tot hun recht komen ???
Welliswaar zéér beperkt tot schepen uit die desbetreffende landen, maar desalniettemin kende ik wel een paar van zulke mensen
Gebeurt dat tegenwoordig eigenlijk nog steeds ???
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

uit die desbetreffende landen
Op de Langen Omvaart vloot van Verweggistan mag dat wel, maar op de Grooote Vaart Koopvaardij van Tibet met als thuishaven Katmandu willen ze tegenwoordig toch wel eens moeilijk doen :lol: maaar voor $120 in een bruine enveloppe stempelen ze je zwemdiploma van Badmeester Gait Eltink -die trouwens OOK poulier was EN gerookte paling verkocht- zo eventjes af en dan zit je weer snor! :mrgreen:

WAT hebben "wij" vroegaah toch getobt :roll: met jaaren naar school en in Den Haag met je kloten voor het blok :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Teamspirit

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Teamspirit »

Ragnar schreef:Ik dacht dat Terschelling ook een part time HBO opleiding geeft, die je duaal kan volgen. Voor de rest geen info op, kreeg het een keer te horen daar op het trainingscentrum. Was nog wel in de Marof tijd. MM zegt mij niks en dacht dat dit tot 750KW was. (volgens mij mogen ze op die potjes al zonder wtk varen)
In 2010 was dit nog zo, ik weet namelijk nog dat er ook in mijn jaar mensen in duale vorm hen opleiding gehaald hebben. Hoe het met vrijstellingen zit en het programma heb ik geen idee.
Kapitein Iglo

Vraag van scholier

Bericht door Kapitein Iglo »

Goedendag Kombuispraters,

Ik zal mij even voorstellen,
Mijn naam is Bas en ben momenteel bezig met de opleiding voor machinist/stuurman.

Mijn vraag is namelijk: zijn er kombuispraters die hun leven lang, of enkele jaren zijn wezen varen, maar van te voren toen ze met de opleiding begonnen niet zeker wisten of ze het varen leuk zouden vinden? (De gedachtes vliegen door mijn hoofd, 4 jaar hard werken op school en dat het varen misschien zo tegen gaat vallen)

Natuurlijk, met de technische opleiding tlot machinist kan ik ook banen aan wal vinden, maar elke dag van 9 tot 5 tot mn 67e, daar zie ik al erg tegenop :-D

In het kort:
Zijn er varende forumleden aanwezig op het forum die van te voren niet wisten voor dat ze met de opleiding begonnen of ze het varen leuk zouden vinden?

Alvast bedankt, ik stel het zeer op prijs

Mvg,
Mennojan

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Mennojan »

Ik denk dat 80% van de jongens en meisjes die op de zeevaartschool zitten van te voren niet weten of ze het varen écht leuk vinden. Dat is het nadeel van het Nederlandse onderwijssysteem, ze gaan pas na 2,5 jaar in de schoolbanken stage lopen.

Het gebeurd regelmatig dat leerlingen stoppen met varen zodra ze hun diploma binnen hebben. Sommige willen al stoppen tijdens hun 1e of 2e stage. Ik probeer zo'n iemand altijd over te halen om in ieder geval hun opleiding af te maken, dan hebben ze tenminste nog wat en hebben ze niet al die jaren voor niks in de schoolbanken gezeten.
Kapitein Iglo

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Kapitein Iglo »

Het zal veel makkelijker zijn geweest als je in het begin van je opleiding soort van stage ging lopen :|
schokker
Berichten: 241
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:21

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door schokker »

De enige reden dat de zvs je eerst 1.5 of 2.5 jaar op school theorie laat volgen is dat ze dan verzekerd zijn van de leerlingenbijdrage van 2 of 3 jaar. Het is puur eigen belang van de scholen om zoveel mogelijk en zo lang mogelijk leerlingen aan zich te binden.
Als je na je eerste stage afhaakt hebben ze je dat schooljaar weer in de boeken gehad.

Groeten

Henk
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1549
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: VMBO, MBO en HBO zeevaartscholen

Bericht door Jan Sprong »

Hier zie ik een bericht van kapitein iglo staan en dan denk ik aande gezagvoerder van de Zeefakkel,zou dat dezelfde zijn of heeft hij met hem gevaren?


Plaats reactie