Lash Schip
lash schip
Even terugkomen op dat zeetje van achter. Ik had wieltorn op de Sporonia en was even alleen op de brug. Steeds werden we van achter opgetild en weer in een kuil gedonderd. Op een gegeven moment werden we niet opgetild en zag ik het water de gangboorden instromen, daarna al;s een zee zich sluiten boven de luikhoofden zodat ik alleen de bak en de masten nog zag. Ik wilde als een gek op de spreekbuis blazen om de ouwe te zeggen dat we zinkende waren maar voor ik de dop van de buis had kwam de Sporonia als een walvis weer naar boven en ontstond er een enorme waterval in het gangboord.
Ik heb even geslikt en daar bleef het bij.
Ik heb even geslikt en daar bleef het bij.
Hallo Ed,
Gladdekkers werden toen ook al zelfzinkers genoemd,heb zelf ooit eens als aflosser op een gladdekker gevaren,dat was de Admiraal Effingham,
en stond elke weer vol verbazing te kijken hoe het schip zich in slecht
weer zich weer boven water wist te werken.Zo'n wacht van 6 uur was dan zo voorbij! Zat je toen op de Ierland dienst of voeren jullie toen steentjes tussen Curacao en Aruba?
Groeten,K.Brouwer.
Gladdekkers werden toen ook al zelfzinkers genoemd,heb zelf ooit eens als aflosser op een gladdekker gevaren,dat was de Admiraal Effingham,
en stond elke weer vol verbazing te kijken hoe het schip zich in slecht
weer zich weer boven water wist te werken.Zo'n wacht van 6 uur was dan zo voorbij! Zat je toen op de Ierland dienst of voeren jullie toen steentjes tussen Curacao en Aruba?
Groeten,K.Brouwer.
lash ship
In de Caribian is de Sporonia tenslotte wel gezonken, maar wij zaten toen
van IJsland naar Sardinie met een lading, jawel, ongekoelde zakken schol voor de vismeelindustrie. En stinken mijnheer de dokter!
Maar we dwalen af van de Lash ship. Mij viel ooit de eer te beurt om een tekening te maken van zo'n LASH die jachten vervoerde van Amerika naar Europa. Dat was voor een roman waar de maffia achter zat,Het Vijfjarenplan. Men liet het schip diep liggen en de jachten werden aan boord gevaren en in mallen vast gemaakt. Schip omhoog en off she goes.
Groetjes Ed
lecko voor en achter!
van IJsland naar Sardinie met een lading, jawel, ongekoelde zakken schol voor de vismeelindustrie. En stinken mijnheer de dokter!
Maar we dwalen af van de Lash ship. Mij viel ooit de eer te beurt om een tekening te maken van zo'n LASH die jachten vervoerde van Amerika naar Europa. Dat was voor een roman waar de maffia achter zat,Het Vijfjarenplan. Men liet het schip diep liggen en de jachten werden aan boord gevaren en in mallen vast gemaakt. Schip omhoog en off she goes.
Groetjes Ed
lecko voor en achter!
Hallo Ed,
Nu worden toch 2 dingen door elkaar heen gehaald.
Bij het Lash systeem wordt het schip niet afgezonken maar met een zeer zware gantrycrane de bakken aan boord gehesen dan wel tewater gezet.
Die zelfde gantry verrijdt de bakken ook aan boord tot ze op hun plaats zijn en laat ze dan zakken. Het oppikken gaat hetzelfde maar dan in omgekeerde volgorde.
Een afzinkbaar zware ladingponton of schip werkt anders. Dan krijg je de z.g. float-on-float-off methode.
Een variant hierop is het dokschip. Hier vaart het te vervoeren opject in of uit nadat het schip deels afgezonken is.
Als het schip zich zelf weer leeg pompt, tilt ze haar lading als het ware in z'n geheel op. Dit systeem wordt veel toegepast bij het transporteren van jachten.
In het jachttransport heb ik zelf ook nog gezeten. Dit ging dan met een kruiplijner. De jachten werden onder een kraan geladen en op stoelen in het ruim gezet. De rest ging op de luiken. Ook gebeurde het wel dat we gewoon een lading scrap in hadden en alsnog de jachten op stoelen aan dek meekregen naar Zuid Spanje.
Maar ja, dat is ook al een kleine 20 jaar geleden...........
Hiernaast heeft ook het z.g. SeaBee systeem bestaan, maar dat heb ik al eens eerder beschreven.
m.v.g. Roy
Nu worden toch 2 dingen door elkaar heen gehaald.
Bij het Lash systeem wordt het schip niet afgezonken maar met een zeer zware gantrycrane de bakken aan boord gehesen dan wel tewater gezet.
Die zelfde gantry verrijdt de bakken ook aan boord tot ze op hun plaats zijn en laat ze dan zakken. Het oppikken gaat hetzelfde maar dan in omgekeerde volgorde.
Een afzinkbaar zware ladingponton of schip werkt anders. Dan krijg je de z.g. float-on-float-off methode.
Een variant hierop is het dokschip. Hier vaart het te vervoeren opject in of uit nadat het schip deels afgezonken is.
Als het schip zich zelf weer leeg pompt, tilt ze haar lading als het ware in z'n geheel op. Dit systeem wordt veel toegepast bij het transporteren van jachten.
In het jachttransport heb ik zelf ook nog gezeten. Dit ging dan met een kruiplijner. De jachten werden onder een kraan geladen en op stoelen in het ruim gezet. De rest ging op de luiken. Ook gebeurde het wel dat we gewoon een lading scrap in hadden en alsnog de jachten op stoelen aan dek meekregen naar Zuid Spanje.
Maar ja, dat is ook al een kleine 20 jaar geleden...........
Hiernaast heeft ook het z.g. SeaBee systeem bestaan, maar dat heb ik al eens eerder beschreven.
m.v.g. Roy
Hoi Roy,
Jij zit ver van de Waterweg en heb dus vast nog nooit de Spruce zien varen. Een foto, die ik ooit van dat lelijke kreng op de Waterweg gemaakt heb ben ik helaas kwijt, maar ik heb er nog wel een, waar ze aan de boeien in de Waalhaven ligt.
Dit schip wordt afgezonken en de bakken worden er in gevaren. Ze vertrekt met één laag bakken en niet een stapel zoals op de grote Lashschepen
groeten
Jan van der Pluijm
Jij zit ver van de Waterweg en heb dus vast nog nooit de Spruce zien varen. Een foto, die ik ooit van dat lelijke kreng op de Waterweg gemaakt heb ben ik helaas kwijt, maar ik heb er nog wel een, waar ze aan de boeien in de Waalhaven ligt.
Dit schip wordt afgezonken en de bakken worden er in gevaren. Ze vertrekt met één laag bakken en niet een stapel zoals op de grote Lashschepen
groeten
Jan van der Pluijm
lash ship
Je hebt volkomen gelijk Roy, bedenk ik me ineens. Een Lash wordt niet afgezonken, dat is een floatonoffschip inderdaad die ik destijds tekende.
Ik heb ergens nog een folder liggen van de Waddenzee met jachten aan boord, een groen schip dacht ik.
Al doende leer ik iedere dag nog steeds bij.
Gr.Ed Bartels
Ik heb ergens nog een folder liggen van de Waddenzee met jachten aan boord, een groen schip dacht ik.
Al doende leer ik iedere dag nog steeds bij.
Gr.Ed Bartels
Hallo Jan & Ed.
Ja, inderdaad aan die "Spruce" was ik even voorbij gegaan. Achteraf ken ik dat lelijke heft wel.
Ik meende dat dit schip van het zelfde systeem was als die Baco Liners.
Zo zie je maar, een mens wordt constant bijgespijkerd.
Wat R'dam zelf betreft, er was eens een tijd dat ik er constant in de running was. Nu is het een uitje als ik er kom. Time's are changing !.
En wat de kruiplijner "Waddenzee" betreft; die was inderdaad groen en ik bedoelde dit schip ook toen ik over dat jachttransport sprak............
Dien ten gevolge, een oude liefde......!.
m.v.g. Roy
Ja, inderdaad aan die "Spruce" was ik even voorbij gegaan. Achteraf ken ik dat lelijke heft wel.
Ik meende dat dit schip van het zelfde systeem was als die Baco Liners.
Zo zie je maar, een mens wordt constant bijgespijkerd.
Wat R'dam zelf betreft, er was eens een tijd dat ik er constant in de running was. Nu is het een uitje als ik er kom. Time's are changing !.
En wat de kruiplijner "Waddenzee" betreft; die was inderdaad groen en ik bedoelde dit schip ook toen ik over dat jachttransport sprak............
Dien ten gevolge, een oude liefde......!.
m.v.g. Roy
- Arie Hazebroek
- Berichten: 2097
- Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14