Klussen en klooien

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Klussen en klooien

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Kijk, daar zat ik op te wachten. Bedankt, Ferry! :-D
Wat een mooie site is dat, van die vliegjongens. Wonderlijke spullen verkopen ze daar. Om een vliegtuig te bouwen dat net geen 20 gram weegt! Dat kon, omdat de motor maar 2 gram weegt en dat vliegt dan echt en die vlucht filmt ie dan met een camera die op zijn zonnebril zit. Wonderlijk, wonderlijk...
En wat een mooie kleine spullen kun je daar kopen. Dat hoef je allemaal niet noodzakelijk voor vliegtuigen te gebruiken. En voor de kosten hoef je het niet te laten.
Ik heb die connectors besteld, maar misschien ga ik ondertussen ook wel zelf aan het solderen. Ik heb twee kleine boutjes en ik kan hooguit een van mijn twee apparaten verzieken. Zoals ik zei: dat is dan een tientje leergeld.
Nogmaals bedankt!

ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Klussen en klooien

Bericht door ferryvaneeuwen »

In de jaren 50/60 was Evert Kreulen de pionier op dit gebied en schreef onder andere het bij de Muiderkring uitgegeven boekje “Maak het zelf” over radiografisch bestuurde modelvliegtuigen, eerder voorafgegaan door een boekje over een radiografisch bestuurde boot. De zender kon door middel van een drukknop een pulssignaal verzenden waarmee middels een uitgangsrelais in de ontvanger aan een zgn escapement werd een signaal werd afgeven waardoor het richting roer links of rechts uitsloeg, in een vaste volgorde, dus twee keer links, daar zat altijd één keer rechts tussen en omgekeerd. Het escapement werd aangedreven door een in elkaar gedraaide rubberstreng, die dus regelmatig opgewonden moest worden. Eerder waren er nog de vrijvliegende en lijngestuurde modellen.

                                           Afbeelding

Het is inderdaad een wonderlijk wereld van echte fanaten waar je niet zo erg veel van hoort. Zelf heb ik de twee pioniers op dit gebied meegemaakt Jack Hoogewerff en Evert Kreulen samen met ex-groenteboer Quartel als hardware zelfbouw leverancier. Jack heb ik nog indertijd als supertechneut bij Radio Holland Rotterdam binnengehaald en Evert Kreulen woonde hier een paar honderd meter vandaan. Hij had indertijd een zaak voor modelbouw 'Popular Technics' aan de Goudse Wagenstraat in Rotterdam die landelijke bekendheid genoot. Jack was puur een zelfbouwer.

Ik heb nog nooit zo'n eigenwijs iemand meegemaakt als Evert en dikwijls nog chagrijnig ook met een vreselijke ochendhumeur maar ik kon toch goed met hem opschieten. Eigenwijs ben ik zelf ook.... Hij was net als ik radiozendamateur met de call PA0EKR. Wij hadden na mijn pensionering een gemeenschappelijk hobby namelijk het bouwen van weerkaartenontvangers. Hij was daar dag en nacht mee bezig. Hij had zijn garage als hobbyruimte omgebouwd. Als ik aan kwam lopen hoorde ik al van verre het satellietgeluid uit de open deur komen. Overigens moest je nooit voor drie uur 's middags komen want dan was hij niet aanspreekbaar. Hij kluste door tot vijf of zes uur in de ochtend.

                                    Afbeelding

Ongeveer zes jaren geleden werd hij niet meer wakker en moest ik de soms hoog oplopende technische discussies met hem en zijn krakende stem missen. Hij heeft als militair in de vliegerij in Indonesië veel meegemaakt, onder andere met een vliegtuig in zee gecrasht en het maar nauwelijks overleefd.

               Afbeelding

Zelf heb ik me alleen met modebesturing in het tweedimensionale vlak beziggehouden en heb onder andere een sleepboot gebouwd die hier nog in de kamer op een kast staat. Die vliegdingen storten toendertijd aan de lopende band ter aarde..... Als Evert zo'n site als van Micron kon zien dat zou hij aangenaam verrast zijn. Het is allemaal zo klein geworden. Kan je nagaan wat ze in een drone kunnen stoppen.

Ferry
Jolly Sailor

Re: Klussen en klooien

Bericht door Jolly Sailor »

Dit was onze computerboer hier in de wijk
Computershop-11.jpg
Computershop-11.jpg (237.12 KiB) 6135 keer bekeken
Computershop-12.jpg
Computershop-12.jpg (216.98 KiB) 6135 keer bekeken
Computershop-13.jpg
Computershop-13.jpg (167.53 KiB) 6135 keer bekeken
Computershop-14.jpg
Computershop-14.jpg (237 KiB) 6135 keer bekeken
Computershop-15.jpg
Computershop-15.jpg (194.23 KiB) 6135 keer bekeken
Computershop-16.jpg
Computershop-16.jpg (202.77 KiB) 6135 keer bekeken

Dit was dus onze computerboer die na de verbouwing niet weer is terug gekeerd, denk dat de huur te fors omhoog is gegaan na de verbouwing waar hij niet om had gevraagd maar de Lidl, het pand is niet van Lidl.

De man was maar 5 dagen in de week open van 11.00 tot 18.00 uur.
Hij verkocht geen computers, laptops, scanners of printers maar meer het gewone randapparatuur.
Maar voor allerlei verdere onderdelen kon je bij hem terecht en hij nam ook de tijd voor de klanten en je moest nog weleens wachten maar dan struinde ik wat door de winkel tot dat ik aan de beurt was.

Reparatie aan computers deed die wel weer.

Hij was ook redelijk in de prijzen soms goedkoper dan de zaken in de stad.

Maar jammer genoeg is dit ook geschiedenis en staat het pand verbouwd leeg.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Klussen en klooien

Bericht door v+d »

En zo wordt klussen en klooien steeds moeilijker en leggen kleine winkels het loodje.
Tenslotte komt het allemaal goed( hopen we).
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Klussen en klooien

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Tenslotte komt het allemaal goed( hopen we).
Wat zei Wim Sonneveld ook alweer in Het Dorp.........iets over wonen in betonnen dozen....en op de goede weg zijn...en de plastic rozen op het dressoir bij Mien........ :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Klussen en klooien

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding

Dankzij de tussenkomst van Ferry, ontving ik vandaag vanuit Caloundra, Queensland, Australia, een envelopje met exact de juiste stekkertjes. Van die wonderlijke site Micron Wings waar ze al die mooie spullen voor modelvliegtuigjes verkopen. Het waren dus inderdaad JST MCP-X Connecxtors.
Dat kostte al met al € 7,85. Niet direct een bedrag dat een financiële crisis veroorzaakt.
Toch wonderlijk dat je even in Australië kunt gaan shoppen voor een paar stekkertjes.
Bedankt Ferry!
Nu kan ik verder met dat radiootje MP3-spelertje van een tientje. Alleen heb ik eerst andere dingen te doen. :?
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Klussen en klooien

Bericht door v+d »

Als de wereld zo kleiner wordt is het wel leuk :wink:
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Klussen en klooien

Bericht door ferryvaneeuwen »

Succes Theo!

Het natuurlijk nog altijd kleiner. TU Delft heeft onlangs iets waanzinnigs gebouwd dat slechts 1,9 gram weegt....
De Lisa/S-autopilot is door een team van onderzoeker Bart Remes ontwikkeld aan de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft. De Lisa/S module bevat niet alleen een processor maar tevens diverse sensoren, waarondeer een drie-assige gyroscoop, een accelerometer, een kompas, een barometer en een gps-module. De module meet 2x2cm en weegt 1,9 gram
Op TV toonden ze recent een vrijvliegende, dus ongestuurde drone, die slechts 20 gram woog. Het ding vermijdt zelf obstakels.

Ferry
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Klussen en klooien

Bericht door Bob R.I.P. »

Theo, ik benieuwd naar je ervaringen met dat versterkertje van je. Het lijkt mij een mooi gevalletje voor in de caravan. (Ook de caravan is klein.) Hoe is het geluid, had je nog meer problemen dan de stekkertjes? Eigenlijk vreemd dat je die dingen weer heel ergens anders moet kopen.

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Klussen en klooien

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bob, ik heb er nog helemaal niets mee gedaan. Ze liggen hier nog steeds vlak voor me, een beetje achteraf op een boekenplank. De klus waar ze voor bedoield waren, ligt onafgemaakt in het atelier, Schande, maar door omstandigheden moest het programma worden gewijzigd. :shock:


Plaats reactie