SMN

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door lp »

Ik heb nog een "Leerboek voor menu- en serveerkunde"
:lol: In de praktijk was het meer "afserveerkunde". Ik had, als ik als pantryman voer, de koelkast altijd harstikke vol, na het stappen altijd effe een schurfie maken :!:
quo vadis

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

In de kombuis was het ook goed vertoeven. Er bleef altijd wel een biefstukkie of een karbonaadje over en die ging in de koelkast. Niet voor lang natuurlijk want meestal ging die dezelfde avond al op. Makkelijk met de sleutel van de kombuis. Ben ook in drie jaar tijd tien kilo aangekomen. Wat wil je. :lol:

Groetjes Joop
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: SMN

Bericht door Bertus. »

.
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

Goedemorgen Bertus,

Sommige voordelen wegen zwaarder dan de nadelen. :P

Hierbij twee foto's van de Javakade in 1955 gemaakt door Kees Mensch.

Groetjes Joop
Bijlagen
Javakade ca 1955a.jpg
Javakade ca 1955a.jpg (103.02 KiB) 1859 keer bekeken
Javakade ca 1955b.jpg
Javakade ca 1955b.jpg (85.7 KiB) 1859 keer bekeken
Gebruikersavatar
eefh
Berichten: 142
Lid geworden op: 28 okt 2004 20:33
Locatie: maassluis

Re: SMN

Bericht door eefh »

Volgens mij is de onderste foto geen SMN boot maar de Woltersum of de Witmarsum van Vinke en co,
en de datum klopt wel ongeveer die schepen zijn zo rond 1957 gebouwd.
groeten
Eef
luctor et abortus (ik worstel en drijf af)
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: SMN

Bericht door Bertus. »

.
Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 2636
Lid geworden op: 23 sep 2008 13:49
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: SMN

Bericht door Joop »

Ik kan mij alleen nog herinneren dat de deur van droge stores op slot zat. Het vlees in de vrieskamer (-20) was stijf bevroren dus daar had je niet veel aan als je 's-avonds/nacht honger kreeg dus lagen deze heerlijke stukjes vlees in gedachten naar je te lonken vanuit de koelkast in de kombuis. Die deur naar de vries- en koelkamer was trouwens gigantisch zwaar en moest je op het zeetje openen anders kreeg je een paar 1000 kilo tegen je kneiter zoals dat een keer gebeurde met chef-kok (rooie) Zuurman. Hij kon nog net wegspringen van de uit zijn scharnieren losgebroken deur.

Die mooie foto's kwamen onlangs uit een oude schoenendoos van Kees. Hij vermoedde al dat het schip op de tweede foto geen SMN schip was.

Groetjes Joop
Patru (R.I.P)

Re: SMN

Bericht door Patru (R.I.P) »

Joop schreef:In de kombuis was het ook goed vertoeven. Er bleef altijd wel een biefstukkie of een karbonaadje over en die ging in de koelkast. Niet voor lang natuurlijk want meestal ging die dezelfde avond al op. Makkelijk met de sleutel van de kombuis. Ben ook in drie jaar tijd tien kilo aangekomen. Wat wil je. :lol: Groetjes Joop
Wij, jongens van de vetput, moesten dan ook altijd goede vrienden zien te blijven met de mannen van de Civiele Dienst anders verloor je alleen maar aan gewicht door al die zweetdruppels die in de machinekamer achterbleven. :)
Op de Neder Lek bijvoorbeeld was het bij nacht en ontij vaak raak met die Stork-Hotlo. Verstuivers trekken en zuigerveren verwisselen was de hobby. Dan hadden voor de inwendige mens altijd veel steun van de kok en z'n maten. Als dank hebben we hen bij het Kerstdiner in 1968 netjes de maaltijd geserveerd. Op bijgaande foto (al eens eerder geplaatst) mocht ik de wijn uitschenken aan Jan van der Steeg, Ab Zuiderveld, Cees Marees en Ronald Verhoef.
Neder Lek reis 6 kerst 1968-3a.jpg
Neder Lek reis 6 kerst 1968-3a.jpg (429.3 KiB) 2437 keer bekeken
Joop, bij die foto met de achtersteven van de Zuiderkruis aan de Sumatrakade gaat het hart open. Als jongen heb ik omstreeks 1955 menigmaal bij dat hek gestaan om te kijken naar de bedrijvigheid. :-D
In die periode kwam al het verlangen op om ooit nog eens naar zee te gaan :!:

Groeten, Paul G.
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: SMN

Bericht door Bertus. »

.
Fluks
Berichten: 601
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: SMN

Bericht door Fluks »

De onderste foto van de Javakade moet na 1955 gemaakt zijn.Het is een schip van Red.Oostzee.Het eerste schip van dit type is,naar ik meen in 1957 gebouwd,als mijn gegevens kloppen.Groet,Arie.


Plaats reactie