Mooie Coastertjes
Re: Mooie Coastertjes
De Saramacca bij het schutten in de sluis bij Lelystad. Waarschijnlijk 1e vaart. Jaartal onbekend. Wie weet het wel?
- Bijlagen
-
- Het schutten van de Saramacca in Lelystad jaar onbekend_1
- Saramacca_Sluis Lelystad_Eerste vaart (1).jpg (36.7 KiB) 2933 keer bekeken
-
- Saramacca_Sluis Lelystad_Eerste vaart (2).jpg (31.05 KiB) 2933 keer bekeken
-
- Saramacca_Sluis Lelystad_Eerste vaart (3).jpg (28.1 KiB) 2933 keer bekeken
-
- Saramacca_Sluis Lelystad_Eerste vaart (4).jpg (31.1 KiB) 2933 keer bekeken
-
- Saramacca_Sluis Lelystad_Eerste vaart (5).jpg (33.6 KiB) 2933 keer bekeken
-
- Saramacca_Sluis Lelystad_Eerste vaart (6).jpg (31.83 KiB) 2933 keer bekeken
-
- Saramacca_Sluis Lelystad_Eerste vaart (7).jpg (31.38 KiB) 2933 keer bekeken
-
- Saramacca_Sluis Lelystad_Eerste vaart (8).jpg (37.22 KiB) 2933 keer bekeken
Re: Mooie Coastertjes
Volgens onderstaande gegevens moet dat 1980 zijn.
En een paar maanden geleden gesloopt.
IDNo: 7904724 Year: 1980
Name: SARAMACCA Type: Cargo ship
Flag: ANT DWT: 6019 Builder: Amels
Location of yard: Makkum
[forepart by Friesland, Lemmer] - 94 NOUR ALLAH - 97 HEATHER G. - 99 NORTH SEA - 99 NORTH POLE - 02 TORE - 03 LA ISLA - 09 CAPTAIN JOHNNY
BU Aliaga 12.7.13
En een paar maanden geleden gesloopt.
IDNo: 7904724 Year: 1980
Name: SARAMACCA Type: Cargo ship
Flag: ANT DWT: 6019 Builder: Amels
Location of yard: Makkum
[forepart by Friesland, Lemmer] - 94 NOUR ALLAH - 97 HEATHER G. - 99 NORTH SEA - 99 NORTH POLE - 02 TORE - 03 LA ISLA - 09 CAPTAIN JOHNNY
BU Aliaga 12.7.13
Re: Mooie Coastertjes
Nou, Jos, dat kun je toch maar beter veranderen inOver de [i]Saramacca[/i] Jos schreef:En een paar maanden geleden gesloopt.
Met 16 aanhoudingen was dat jammer de trotse bezitter van de zilveren medaille op het podium van substandard ships.
Dat speelde al sinds 2002, toen ze voor het eerst in Sevilla door Port State Control werd aangehouden. In datzelfde jaar werd ze ook in Napels aangehouden.
Daarna volgden:
2003 - Port Saint-Louis, Frankrijk
2004 - Lissabon
2006 - Lissabon, Porto Negaro en Cagliari, Italië
2007 - opnieuw in Cagliari, in Taragona en in Constanta
2008 - opnieuw in Constanta en in Antalya, Turkije
2013 - Pula, Croatië
Sinds mei 2013 mocht ze in geen enkele haven van de EU meer komen.
Voorwaar een "mooi coastertje"...
Oh... voor de volledigheid: de trotse bezitter van de gouden plak voor substandard ships was eind 2013 de Noord-Koreaanse DAE WON (IMO 8403739) met 17 aanhoudingen.
En alle zeventien keren bij het Nakhodka oil terminal in Rusland, aan de Japanse Zee.
Die wisten niet van ophouden en dat dwingt toch een zekere bewondering af.
In september 2013 werd ze - moegestreden - in China gesloopt.
Toch jammer van zo'n lief tankertje...
Re: Mooie Coastertjes
De Seeschwalbe, ex Flevo 1950 schijnt nu nog actief te zijn onder de naam Anita.
© David Gallichan IDNo: 5101914 Year: 1950
Name: FLEVO Type: Cargo ship
Flag: NLD DWT: 565
Country of build: NLD
Builder: Foxhol SW
Location of yard: Foxhol
61 ELKE FRESE - 64 UTE FRESE - 66 SEESCHWALBE - 82 ANITA
Hier als Flevo.
© David Gallichan IDNo: 5101914 Year: 1950
Name: FLEVO Type: Cargo ship
Flag: NLD DWT: 565
Country of build: NLD
Builder: Foxhol SW
Location of yard: Foxhol
61 ELKE FRESE - 64 UTE FRESE - 66 SEESCHWALBE - 82 ANITA
Hier als Flevo.
Re: Mooie Coastertjes
Wie weet wat de Saramacca deed in de houtribsluizen in Lelystad in 1980. Het is daar niet gebouwd en het is op eerste vaart in 1980 vertrokken vanuit Rotterdam naar Zuid-Amerika. In april 1980, alhoewel dit niet goed leesbaar is zou het een eerste revisie hebben gehad volgens de bouwtekening maar het lijkt me logisch dat dit is gebeurt op de werf AMELS in Makkum.
Re: Mooie Coastertjes
Alleen het achterschip van de Saramacca werd bij Amels in Makkum gebouwd. Het voorschip werd er bij "Friesland" in de Lemmer aangezet. Dat verklaart nog niet wat hij in de Houtribsluizen te zoeken had, want in 1980 kon hij nog niet via de Oranjesluizen naar Amsterdam en verder naar zee. Hij was 106,20 meter tussen de loodlijnen en de grote sluis van 200 meter werd pas in 1995 in gebruik gesteld. Maar met een breedte van 16,70 meter kon hij ook Kornwerderzand niet uit!
Zie ik iets over het hoofd?
Ik ben alweer een beetje wijzer...
Hoe zouden ze dat hebben gedaan: de sluis voor een eenmalige schuttingen verlengen van 90 tot meer dan 115 meter?
Zie ik iets over het hoofd?
Ik ben alweer een beetje wijzer...
Hoe zouden ze dat hebben gedaan: de sluis voor een eenmalige schuttingen verlengen van 90 tot meer dan 115 meter?
- Henk van der Moolen
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
- Locatie: Amsterdam
Re: Mooie Coastertjes
Interessante vraag Theo,eventjes een sluis verlengen met 25 meter kan natuurlijk niet.
Want waarom zou je hem dan weer kleiner maken na doortocht?
Het enige wat ik kan bedenken is dat men beide deuren tegelijk heeft opengezet bij een ( bijna)gelijke waterstand.
Dat werd wel meer gedaan bij de Oranjesluizen, ik heb zelf 2 keer meegemaakt dat je zo door kon varen.
Maar ik heb altijd gedacht dat dit toevalstreffers waren.
Met het verschil in waterhoogten op het Ijsselmeer en op het IJ tussen Oostenwind en Westenwind wordt dit toch moeilijk om vooruit te plannen denk ik.
Maar misschien zijn er andere factoren die ik met mijn geringe nautische kennis niet kan overzien.
vr gr Henk
Want waarom zou je hem dan weer kleiner maken na doortocht?
Het enige wat ik kan bedenken is dat men beide deuren tegelijk heeft opengezet bij een ( bijna)gelijke waterstand.
Dat werd wel meer gedaan bij de Oranjesluizen, ik heb zelf 2 keer meegemaakt dat je zo door kon varen.
Maar ik heb altijd gedacht dat dit toevalstreffers waren.
Met het verschil in waterhoogten op het Ijsselmeer en op het IJ tussen Oostenwind en Westenwind wordt dit toch moeilijk om vooruit te plannen denk ik.
Maar misschien zijn er andere factoren die ik met mijn geringe nautische kennis niet kan overzien.
vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Bij de slijter krijg je 41%.
Re: Mooie Coastertjes
Het kan ook bijna niet anders of hij is er bij gelijke waterstand met de deuren aan beide kanten in een keer doorheen gegaan. Bij de buren, waar Kenny dezelfde vraag had gesteld, was men ook al tot de conclusie gekomen dat dit het geval moest zijn. Het is dus een dwaas bericht, dat: "... de werf er zelf voor moest zorgen dat de sluis verlengd werd."
Het was eind april, dus net in de periode dat het water in het IJsselmeer op het zomerpeil wordt gebracht, van 40 cm onder NAP naar 20 cm onder NAP. De normale waterstand van het Noordzeekanaal is 40 cm onder NAP. Ik neem aan dat Amels lang van tevoren met Rijkswaterstaat had geregeld dat het peil aan beide kanten gelijk zou zijn en dat hij dus zo door kon varen.
Het was eind april, dus net in de periode dat het water in het IJsselmeer op het zomerpeil wordt gebracht, van 40 cm onder NAP naar 20 cm onder NAP. De normale waterstand van het Noordzeekanaal is 40 cm onder NAP. Ik neem aan dat Amels lang van tevoren met Rijkswaterstaat had geregeld dat het peil aan beide kanten gelijk zou zijn en dat hij dus zo door kon varen.
Re: Mooie Coastertjes
© David Gallichan
HIER is te zien dat het schip voor het nageslacht bewaard is gebleven.
Re: Mooie Coastertjes
Schepen en schippers.
HIER is van alles te vinden in de Groninger Archieven.
HIER is van alles te vinden in de Groninger Archieven.