Koninklijke Hollandse Lloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Naar mijn idee was Obbink de assistent van Ir. Poot
Gerard,
Dhr. Poot's funktie was- voor zover mij bekend- Hoofd van de Technische Dienst. Voor vele KHL personen was het veelal niet bekend dat dit ook andere bezigheden inhield dan de KHL. De K.H.L. was toendertijd "onder Direktie" van Muller & Co, hetwelk bedrijf meerdere andere scheepvaart interesses had.

Dhr. Obbink ( voor zover mij bekend overleden, maar ik hoop dat ik DAT goed verkeerd heb!!!) was "Aannemer van Schepelingen".....en hij moest "bij gelegenheid" ongetwijfeld wel eens naar Dhr. Poot luisteren.....maar hij was geen assistent van Dhr. Poot. Dhr. Poot besliste " hoe wat en waar" betreffende mijn carriere ( en die van anderen!) en met de wijsheid van achteraf had ik onmogelijk een betere eerste baas kunnen hebben. Je ziet de naam van Dhr.Obbink dan ook veel op "allerlei korrespondentie betreffende administratieve zaken". Dhr. Obbink was de man die me vele jaren lang een telegrammetje stuurde van " op die en die dag op Schiphol en naar de " Forest Town" of iets dergelijks.
Dhr. Poot nam ook mij aan als ass.wtk voor de tankers van Muller & Co en hij was ook de man die me zoveel jaren later vertelde dat het "allemaal was afgelopen met die tankers". De man was wat je noemt "een gentleman" in mijn geheugen en aan het einde van dat bewuste laaste gesprek melde hij dat hij zou zorgen dat er een keurige referentie brief naar me toe zou worden gestuurd EN ...hij zei het haast terloops.... " loop nog even bij Obbink langs, die heeft geloof ik nog wat voor je".........

DAT " wat voor je" bleek een fikse bonus te zijn....en Obbink vroeg me toen " of ie dat over zou maken op mijn rekening OF dat ik dat in kontanten wilde hebben"
Na "heeel eventjes giga verbijsterd te zijn" heb ik toen dat laaste voorstel maar gekozen ( als zijnde iemand van "Cash on the barrel") en ik kan me NU nog herinneren hoeveel het was en "precies welk jassie" ik aan had en in welke binnenzak ik het stopte. M'n vrouw en ik stonden minuten later " verbijsterd op de Oostelijke Handelskade" :lol:
Het veranderde "in ene klap" mijn financiele ( en niet juichende!!) situatie drastisch in positieve zin, daardoor naar later zou blijken met een bijzondere invloed op de lange termijn en "als je even goed nadenkt" daardoor tot aan mijn pensioenering toe! :mrgreen:

Mede daardoor zijn de namen van beide heren in mijn geheugen gegrift op een bijzonder positieve wijze.
Van de andere namen die je noemt weet ik niks van!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
gerardN
Berichten: 340
Lid geworden op: 09 nov 2005 09:51
Locatie: Huizen

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door gerardN »

Harry,
Mooi verhaal. Jij hebt goede herinneringen aan de heer Poot. Voor mij geldt dat evenzeer. Ik zag de man echter niet vaak. Het was later meestal baas Van IJmond (voorheen Kattestaart). Ook aan hem goede herinneringen. Ik begin het nu weer wat beter te zien over Obbink. Hij was inderdaad de aannemer van schepelingen. Met Obbink had ik inderdaad niet veel te maken, behalve dan, dat hij als reisleider met ons meeging met de bus naar Kiel om op de Jacob Verolme in te schepen en mogelijk de nodige telegrammetjes, die ik thuis ontving. Maar er liep toch ook nog een soort tweede man voor de Machinedienst rond in Amsterdam. Helaas kom ik niet meer op die naam. Inmiddels een weblogje gemaakt.(http://zeevaartboeken.blogspot.nl)
Groeten,
Gerard Nijmeijer
Laat jaloezie en afgunst varen,
dan kunnen we een mooie wereld baren.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Heren, Heren. Nog 5 dagen om u aan te melden.

Wij verzoeken u om uw aanmelding voor deelname aan de reünie te bevestigen vóór 24 januari 2014.
Aanmelden kan via een mailtje naar khl@upcmail.nl. Vermeld u alstublieft duidelijk het aantal personen dat u aanmeldt voor de reünie en een eventuele reservering voor een hotelkamer.


groeten
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Het wordt kort dag, nog twéé dagen om u aan te melden voor de reünie.

groeten
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Foto "Eemland" gekregen van Aad Ipenburg, zijn broer heeft bij de KHL gevaren.

groet, Hans
Bijlagen
Eemland.jpg
Eemland.jpg (32.08 KiB) 3798 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

te koop, op marktplaats
Bijlagen
$_85.jpg
$_85.jpg (29.79 KiB) 3773 keer bekeken
mok.jpg
mok.jpg (26.06 KiB) 3773 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
ruudsijmons
Berichten: 283
Lid geworden op: 05 jan 2007 22:10
Locatie: ede

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door ruudsijmons »

hallo

daar ik van plan ben om de "Delfland of Maasland te gan bouwen in schaal van 1: 100 heb ik de vraag wat voor kleur buitenboord grijs is er gebruikt.
masten , en opbouw
mvg Ruud Sijmons
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Hoi Ruud

Alle verf kwam bij Sigma Coatings vandaan, misschien dat zij nog ergens een bestandje hebben van leveringen aan de KHL.
En anders zul je op de foto,s af moeten gaan, buitenboord was trouwens een beetje beige en de masten waren geel/oranje.
Ik denk dat deze Sigma nrs. het dichtstbij komen masten laadbomen 0075-06 en buitenboord 0190-06 terug te vinden op de Sigma kleurenwaaier.

succes
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
Winston
Berichten: 218
Lid geworden op: 03 nov 2005 16:40
Locatie: IJmuiden

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door Winston »

Na lange tijd weer een reactie van mij.

De verf werd geleverd door de Fa. Jan Visser uit Zaandam.
Of deze nog bestaat is mij onbekend.
De kleur geel die gebruikt is voor de schoorsteen is ook gebruikt door het pannenkoekschip in Beverwijk.
Mogelijk kun je daar navragen. ( We hebben daar nog eens een reunie gehouden, maar dat is al lang geleden)

Tot eind maart

Winston Duits
Hij die de zee bevaren wil
moet haar wel beminnen
anders heeft 't echt geen zin
aan 't zeemansleven te beginnen.
(uit Zilte Poëzie van Leo Bersee)
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Koninklijke Hollandse Lloyd

Bericht door jacko »

Hoi Winston
Ik dacht dat je nog in de winterslaap was. :lol:

Groeten
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.


Plaats reactie