Naar zee...

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
schokker
Berichten: 241
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:21

Re: Naar zee...

Bericht door schokker »

Het valt mee dat de titel niet is : Naar zee.... en vrouwen ! :wink: Om lezers te trekken.

Grt

Henk

Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Naar zee...

Bericht door rspeur »

Het is wederom genieten.
Vooral bij het schoolgebeuren heb ik breed gegrijnsd. Herkenbaar, ik sluit me aan bij Bert.
Bij jongetje Speur zou bijvoorbeeld een HBS hebben uitgedraaid op een tienjarig schoolverband: hersens genoeg, maar de hoofdonderwijzer van de lagere school had terecht vastgesteld dat de MULO goed genoeg was voor René.
Ik heb een latere inhaalslag op onderwijsgebied dan ook nooit als een afgang ervaren, pas toen was ik er kennelijk rijp voor.
Ga je snel door als de koffie erin zit Theo?
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
louis holleman

Re: Naar zee...

Bericht door louis holleman »

Hier nog ééntje... Weliswaar van de nodige jaren later, maar dan toch.
We woonden in Rijswijk, bij Duh Haag. Laatste klas van de lagere school begon ik te spijbelen. "Ziek" was dan het verhaal en de schoolcontrole was dusdanig slecht dat dat steeds gevroten werd. Ik ging dan op mijn fietsie, incl. schooltas en pakkie brood naar Ypenburg of naar Rotjeknor, in de haven kijken. Dat trok op één of andere manier. Let wel, in mijn familie had nog niemand gevaren. Maar mijn droom (1. piloot worden en 2. kapitein worden) ging op 12 jarige leeftijd aan diggelen omdat een opticien het nodig vond mij een permanente bril aan te meten voor verder weg scherp zien. "Die raak je nooit meer kwijt", zei ie erbij. Einde droom vlieger/kapitein.
Maar het einde van de lagere school naderde en de bedoeling was dat ik bij mijn pa op school zou komen: die was rector van het Gemeentelijk Lyceum Rijswijk geworden en hoopte dat ik minstens ook ging studeren, doctorandus zou worden enz. enz.
Maar ja, Louitje hing meer rond in Scheveningen, stond naar roestige loggers van Den Dulk en Jaczon te staren en te kwijlen en wilde eigenlijk wel haringvisser worden. Inmiddels was mijn pa erachter gekomen dat ik spijbelde en ik werd van de RK lagere school gehaald en in de 6e klas van een openbare lagere school geplaatst, onder de bezielende leiding van een schoolhoofd die nog met de krawats rondliep en ik ZOU die klas halen. Dat deed ik dus. En daarna bij pa op school.
1e klas: blijven zitten, het tweede jaar over.
2e klas: met de hakken over de sloot net over (dankzij pa)
3e klas: blijven zitten. Het was inmiddels HBS geworden.
Pa en ma in zak en as: wat IS dat toch? Bij een psygologisch bureau laten testen, voor veel geld. Daar zeiden ze (en daar kwam ik pas achter toen ik rond de 40 was en van mijn moeder het rapport kreeg wat ze over me hadden gemaakt) dat ik ELKE opleiding aan moest kunnen, MITS ik er interesse voor had.
Maar ja, ik wilde naar zee, van school en liefst zo snel mogelijk.
Moeders riep: "En als je dan een meisje krijgt, moet je zeggen dat je (maar) haringvisser bent". Want moeders dacht nog steeds dat ik verkering met de dochter van de minister van buitenlandse zaken zou krijgen.
Hoewel ik haar op dat moment de hel in wenste, was het toch ook wel een argument. Uiteindelijk besloten we gezamenlijk dat de opleiding Radio-officier nog wel perspectieven bood. Je was dan toch officier, niet verkeerd toch? Bovendien had Holleman Jr. wel interesse in radiootjes en wat daarmee samen hing. En uiteindelijk kon je dan toch nog Hoofd R/O op een passagiersschip worden waarbij je elke avond je eigen tafel met ouwe taarten volkreeg. (Let op, dit zijn gedachten uit 1965).
Pa ging het niet in de weg zitten, dat moet gezegd en na het dan toch behalen van 3 jaar HBS toog ik naar Radio Holland, en de rest is wel bekend.

Theo neem lekker de tijd en laat ons weer eens ouderwetsch genieten! 8)
Jos Komen (R.I.P)

Re: Naar zee...

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik hinkte vroeger nog even op twee gedachten; wilde met alle geweld gaan varen, maar ook wel profvoetballer worden.
Helaas begrepen mijn medespelers mijn listige hakjes en passes niet en de trainer begreep ze ook al niet. :wink:
Maar ik moest van mijn ouders na de Mulo toch eerst naar het Zeevaartinstitituut IJmuiden, het liefst was ik meteen als koksmaat of ketelbink gaan varen, zo ging het er in de boeken van Kees Borstlap, Anthony van Kampen, Knorel etc. toch ook aan toe? :)
Mijn moeder was er destijds fel op tegen dat ik ging varen, haar broer was er ook zo eentje...
Deugde voor geen meter en trouwde met een lellebel uit Amsterdam.
Na de oorlog hebben we nooit meer iets van hem vernomen, dus werd er aangenomen dat hij was omgekomen.
Hij voer als steward bij de KNSM, ik heb nog geïnformeerd bij Henk Meurs, maar die heeft Jan van Dam uit Zandvoort ook niet kunnen traceren.
Volgens mijn ooms was het niet denkbeeldig dat hij ergens in Zuid Amerika vrolijk op een strand met een lokale schone rond huppelde, maar dat was waarschijnlijk wishful thinking.
Toen mijn grootmoeder was overleden kwam die lellebel uit Amsterdam nog even langs om haar deel van de erfenis op te eisen. :wink:
Haar zoon deugde ook al niet, die was voor het laatst gesignaleerd als straatschilder in Parijs.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Naar zee...

Bericht door v+d »

Naar zee...., bedankt Theo, zeer herkenbaar. Ik zal mijn oude rapporten eens opzoeken, daar wordt je vrolijk van! Eigenlijk werd er nooit veel over gepraat, maar naar zee gaan betekende weg onder "het juk" van je, ongetwijfeld goed bedoelende, ouders en de benauwende familiebanden. In ieder geval ging het bij mij thuis een stuk beter toen ik West-Afrika mocht verkennen in de bloedhete machinekamer van een Kustbootje. Met mij is het vanaf dat moeilijke begin ook steeds beter gegaan en al doende leer ik er nog bij!
Aad v Staveren (RIP)

Re: Naar zee...

Bericht door Aad v Staveren (RIP) »

Theo bedankt dat we een groot gedeelte van je leven hebben mogen mee maken in je ontboezemingen
over je verhouding met je ouders. Vooral daar je pas later er achter bent gekomen wat ze voor jouw in het vooruitzicht hadden bedacht.
ook dat je zuster daar gedeeltelijk de dupe van is geworden. Zal je moeilijk hebben gevonden toen je deze onthullingen van je zuster
te horen kreeg. Al met al een prachtig verhaal
Aad van Staveren
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Naar zee...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dank je, Aad. Maar dat waren voorlpig nog maar de eerste zestien jaar van mijn leven. Niet dat ik de zestig daarna helemaal ga beschrijven, maak je geen zorgen! :-D
Maar er volgt wel meer; een lange tweede aflevering is in de maak, maar daarvóór eerst nog even een kort intermezzo.
Nou ja, kort...? :roll:
Het vergt allemaal tijd en de zon schijnt en mijn garage is een puinhoop - daar heeft al bijna een jaar geen auto ingestaan - en het gras blijft maar groeien en zo... :shock:
Ik doe mijn best.
rob niezing (R.I.P.)

Re: Naar zee...

Bericht door rob niezing (R.I.P.) »

Hallo Theo,

Leuk verhaal,tussen haakjes dat is toch de oude Nutsschool in de Reigerlaan :?:

Gr. Rob
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Naar zee...

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ja, Rob en die staat er nog steeds, al honderd jaar en "still going strong".
Het is zelfs een Rijksmonument geworden.
R Schabbink
Berichten: 110
Lid geworden op: 05 jul 2009 09:53
Locatie: La Vall D'uixo, Spanje.

Re: Naar zee...

Bericht door R Schabbink »

Prachtig verhaal Theo, weer met veel plezier gelezen.
En leuk dat je De Fam Boon noemt:De familie Boon kwam oorspronkelijk uit de binnenvaart maar had kort na de oorlog de Westropa in de vaart.
Daar heeft m'n Vader namelijk voor gevaren op de Mitropa.

mvrg Ronald.
Nooit gevaren, niet geleefd!


Plaats reactie