Vaarbevoegdheid

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door leo-shof »

Nederland op zijn smalst ! of is het op zijn breedst
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO

Jos Komen (R.I.P)

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Wat een bizar verhaal, Pukkie.
Typisch voorbeeld van een ontmoedigingsbeleid. :roll:
Ervaring wordt tegenwoordig blijkbaar niet meer op prijs gesteld.
Stuurlui die 5 jaar niet hebben gevaren, dat zijn van die gasten die de hinderlijke gewoonte hebben om naar buiten te kijken.
Ben blij dat ik dit niet meer hoef mee te maken. :)
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Dan ga je toch varen op buitenlandse vlag schepen,liberiaanse bij voorbeeld,moet je wèl wat lef voor opbrengen,om onder het nederlandse overheids parapluutje vandaan durven stappen...als dat nog kan tenminste als EUSSR burger.Koste toen in 1973 wèl wat om gelijkwaardige certificaten te krijgen,maar al die cursesen kosten meer.WIE ECHT VAREN WIL,LAAT ZICH NIET STOPPEN DOOR EEN PAPIEREN WINKEL.Zo heb ik dat beleefd.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Zo simpel ligt dat nu écht niet meer, Mart.
De tijd dat je de Panamese consul in het Groothandelsgebouw in Rotterdam je Zwemdiploma C kon voorleggen waarna je een ticket "Master All Ships" uitgereikt kreeg, is voorbij.

Afbeelding

En op een lidmaatschapskaart van de motorclub krijg je ook geen diploma "Chief Engineer" meer. :-D
Maar goed ook, eigenlijk.

Ook je monsterboekje laten varen om de vereiste vaartijd te blijven houden, terwijl jij aan de wal iets anders doet, lukt waarschijnlijk niet meer. :?
Jos Komen (R.I.P)

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Maar er varen tegenwoordig wel scheepsofficieren onder Nederlandse vlag die afkomstig zijn uit landen waar corruptie hoogtij viert.
Wie controleert in Nederland of deze officieren wel aan de vaarbevoegdheid eisen van de huidige Nederlandse wet voldoen?
Pukkie
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 jun 2014 15:46

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Pukkie »

Toevallig eind van de middag gebeld door de bond, je zou bijna denken dat ze mee zaten te lezen.... ;)

Dit schijnt niet nationale, maar internationale wetgeving te zijn volgens de nieuwe manilla amemdments 2010, die hier in mei 2014 zijn ingevoerd.
Verder zouden ze proberen uit te zoeken hoe het nu precies zit en hebben ze er notitie van gemaakt.
Actie ondernemen heeft weinig zin daar er toch meer mensen zouden moeten zijn die er "last" van hebben, behalve ik.
Maar ja, ben bang dat ze nooit zo een grote groep herintreders bij elkaar kunnen krijgen dat het ook daadwerkelijk wat wordt.

Nu denk ik wel dat je in verre oorden nog wel verder komt met uhmmm een buideltje munten, maar laten we het daar maar niet over hebben.

De buitenlandse officieren/kapiteins moeten een cursus volgen zoals hier omschreven volgen om een NL VBB te krijgen:

Doelgroep

Engels sprekende stuurlieden die voor het aanvragen van een Nederlandse vaarbevoegdheid als kapitein de toets Wetgeving en Openbaar Gezag moeten afleggen en hiervoor bijscholing behoeven.
Vooropleiding

Goede kennis van de engelse taal.

Stuurman of werktuigkundige opgeleid volgens STCW '78, as amended.


De deelnemer wordt geacht de syllabus goed bestudeerd te hebben. De syllabus is down te loaden vanaf de website http://dutchlaw.stc-r.nl.
Inhoud

Aan de hand van de syllabus wordt uitgelegd hoe de Nederlandse wetgeving in elkaar steekt en wordt de kandidaat voorbereid op het mondelinge examen.
Duur

Één dagdeel op school, dan twee dagen zelfstudie en dan weer een dagdeel op school.
Afsluiting

Afspraak voor de toets Wetgeving en Openbaar Gezag.
Bijzonderheden

Startdatum is op aanvraag, minimaal 10 werkdagen nodig om de privé lessen te organiseren.


Ik wacht nog even af of ik het helemaal verkeerd hebben betreffende de opleiding/stage, maar kom er verder niet uit.
Begrijp het nut van opfrissen, cursussen etc, maar die stage is te gek.
Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1147
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door jeroen »

Dan ben ik dus op precies het juiste moment weer gaan varen.
Ik heb 3 3/4 jaar aan de wal gewerkt, op het moment dat ik weer ben gaan varen was mijn vbb nog geldig, echter vernieuwen zou niet gaan omdat ik niet aan de verplichte 365 dagen in 5 jaar zou komen.
Nu kon ik wel de 3maanden boven de sterkte in delen doen. Kwam er in de praktijk op neer dat hoewel ik 1op1 voer toch wat langer aan boord was, eerst een gewone periode als meester en daarna bij mn aflosser boven de sterkte, vervolgens weer verder als meester......
Qua cursussen hoefde ik alleen maar Basic Safety en Advanced Fire Fighting te doen (wel al als gevolg van de Manila amendment).
Groeten Jeroen
Pukkie
Berichten: 18
Lid geworden op: 06 jun 2014 15:46

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Pukkie »

Tja, Jeroen...ALS ik dit van te voren had geweten, had ik in ieder geval mijn VBB vernieuwd en af en toe een reisje gemaakt hebben.
Was bij mijn vader gaan werken, zodat die zijn binnenvaartbedrijfje tot zijn pensioen kon "redden", dus had wel tijd over om af en toe een zee reisje te maken.
Maar zoals het er nu uitziet zullen wij elkaar niet voor een 3de keer elkaar treffen op een bootje.. ;)
Jos Komen (R.I.P)

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ondanks het ongetwijfeld perfect georganiseerde Manila amendment blijven er bij mij toch twijfels. :)
Alleen al door de reacties op dit topic te lezen.
http://www.kombuispraat.com/viewtopic.p ... &start=384
je zou bijna denken dat ze mee zaten te lezen...
Ik denk dat ze geabonneerd zijn op dit topic om op de hoogte te blijven. :)
schokker
Berichten: 241
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:21

Re: Vaarbevoegdheid

Bericht door schokker »

Dit is niet te geloven.! Ik heb je verhaal 2 keer overgelezen of ik het misschien verkeerd begreep.
Heb je niet iemand die nog even 3 maand in je monsterboekje wil zetten voor mei 2014 ?? Wat een onzin dit.

Groeten

Henk


Plaats reactie