Houten dek naden kitten

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jan Hendrik
Berichten: 946
Lid geworden op: 22 mar 2006 07:27
Locatie: Melbourne

Re: Houten dek naden kitten

Bericht door Jan Hendrik »

Proof 5 (dun) Proof 8 (midden) en Proof 10 (dik) van Hempel kun je hiervoor gebruiken.
Ga naar de PDSF info van Hempel afdeling jacht verf, Proof 10 was oorspronkelijk in 750 ml busjes maar is nu ook in cartridge te verkrijgen.
De replica van de Duyfken hebben we er mee volgetjet....
Jan

scheepswtk

Re: Houten dek naden kitten

Bericht door scheepswtk »

Dekken niet schuren (teakhout)??????
Als er oud matrozen van passagiersschepen dit horen dan gaan hun grijze garen recht overeind staan.
Hoe vaak hebben ze met borstels aan hun voeten geschuifeld om de dekken mooi te houden. Dat in de vroege ochtend om passagiers niet wakker te maken mochten ze niet praten en de dekwas mocht alleen spoelen.
De dekken bleven prachtig teak en niet grijs.

Derk
Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Houten dek naden kitten

Bericht door Otter »

Je moet eerst weten in wat voor een staat het dek er onder is ,is het vocht doorgedrongen tot het ijzer
En zit er roest onder ,dan alles eraf en opnieuw beginnen, of alles eraf schroefgaten dichtmaken
Met epoxie plamuur en dan tweecomponenten antislip verf erop dat is het goedkoopste en het gemakkelijkst en gemakkelijk in het onder houden kunststof kan ook maar verkleurd op den duur
Ik heb in de kuip teakdek mooi hoor,maar je moet er wel voorzorgen het is ongelak en tweemaal perseizoen met soda BOENEN en uitkijken met vettigheid zelfs ships van de kinderen laat vlekken achter. De gang borden gewoon tweecomponenten antislip verf IDIAAL !! en je kan zelf de kleur bepalende geen roest eronder! Succes !!
Wie onder weg is, vorderd
Peter jj

Re: Houten dek naden kitten

Bericht door Peter jj »

Mijn beste Scheepswtk, op een passagier's schip is het een ander verhaal.
U kunt niet verwachten van de klanten, dat ze op kousen voetjes rond lopen.
Ze maken er een rotzooi van, met als gevolg, iedere dag schoon maken!
U heeft op dit punt helemaal gelijk. :!:

Heer Otter, Ik ga met Uw uitspraak mee, betreffen de het onderdek.
Dit dek van de betreffend oude boot, zeker weten, is verroest / mogelijk vallen de gaten er in.
Ik heb geen offerte gemaakt, in het beroerdste geval, moet het stalen dek vervangen worden. :!:
Er komt een berg expertise aan te pas, en dan moet je nog de juiste mensen zien te vinden.
We praten hier over uitstervende beroepen, Voor deze klus, moet ik de oude garde uit de mottenballen halen. :lol:
De kosten,gaan we niet eens over praten, een teak dek is een kunstwerk / en de meeste mensen zien het niet.

Er is hier een balletje op gegooid.
Mogelijk zijn er nog een paar ouwe knarren, die voor na genoeg niks, de klus kunnen klaren. :lol:
Ik doe niet mee, geen offerte.
Peter jj

Re: Houten dek naden kitten

Bericht door Peter jj »

Heer Otter, wanneer U problemen met vetvlekken heeft.
In de winter stalling, een zak kattegrit er op strooien, na een maand is het dek als nieuw :roll:
Gebruikersavatar
Leo Bokkum
Berichten: 508
Lid geworden op: 15 dec 2006 05:30
Locatie: Oost Drenthe

Re: Houten dek naden kitten

Bericht door Leo Bokkum »

Allemaal leuk dat jachtjesgekeutel met dure kitten enzo, maar onbetaalbaar voor een stel padvinders.

Ed, neem eens contact op met Kees Schrier wat hij voor "teer" gebruikt om ouwe deknaden in te gieten: http://www.scheepstimmerbedrijfschrier. ... mmeringen/
Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is
ed ijzendoorn
Berichten: 136
Lid geworden op: 02 nov 2008 15:15

Re: Houten dek naden kitten

Bericht door ed ijzendoorn »

mannen, bedankt voor de tips. Zullen eens gaan kijken wat voor ons nu de beste (meest haalbare) oplossing is.
ed ijzendoorn
Berichten: 136
Lid geworden op: 02 nov 2008 15:15

Re: Houten dek naden kitten

Bericht door ed ijzendoorn »

na een paar nachtjes slapen en wat advies van een van de zuster verenigingen die onlangs hun dek hebben laten behandelen denk ik er toch om de naden na het breeuwen dicht te kitten. Het grootste nadeel van teer is dat deze in de zomer "vloeit" en je je hele dek incl de accommodatie vergriept met teer welke onder je schoen zolen plakt. Komende week nog even voor de zekerheid na vraag doen bij een bedrijf welke het nog steeds toepast op kotters.

nogmaals bedankt voor de tips.
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1549
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: Houten dek naden kitten

Bericht door Jan Sprong »

Mooi Ed,

Maar zijn de bouten die de planken vasthouden niet doorgeroest en /of liggen de planken wel vast?
Heb je geen lekkage in de verblijven?
Groet, Jan
ed ijzendoorn
Berichten: 136
Lid geworden op: 02 nov 2008 15:15

Re: Houten dek naden kitten

Bericht door ed ijzendoorn »

Jan,

Op het hoofddek geen lekkage. Het hele dek ligt er nog netjes bij. dwz geen enkele gang wordt omhoog gedrukt door roest. op bb brugvleugel zagen we wel dat er 1 gang omhoog gedrukt wordt (schijnt al jaren zo te zijn). echter enkele weken geleden bij een regenbui begon het ineens te regenen in een verblijf onder bb brugvleugel. Lekkage hebben we gelokaliseerd. Nu willen we na het havenfestival een deel van het houten dek op de brugvleugel demonteren en kijken of we het gat kunnen dichtlassen of dat we een nieuw stukje dek er in moeten lassen. hierna gaat het houten dek er weer in en kan ik kijken om dat stuk dek grondig aan te pakken dmv breeuwen en dan dicht te kitten. Als dit nu goed gaat wil ik kijken om komende jaren het hoofddek deel voor deel te gaan aanpakken zodat alles er weer een aantal jaar tegen aan kan.


Plaats reactie