Panamakanaal

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Panamakanaal

Bericht door Geep »

Hoog boven twee oceanen.
Hup, heel gewoon even een schip rollend over land en heuvels heen sleuren, en verder varen, dat heeft een avonturier gewaagd in de 19e eeuw in Costa Rica, ten noordwesten van Panama, met de bedoeling geen rondreis te moeten maken, om de ver weg zuidelijk gelegen winderige Kaap Hoorn.
Met zijn schip, op de Stille Oceaan verder te gaan, de overmacht en inspanningen waren te groot, de berg over gaan lukte niet, verder was er oerwoud, geen water, plaatselijke bewoners hebben het houten schip maar gesloopt en gebruikt voor huizen en brandhout.
De zoveelste missie die ondernomen werd en mislukte, om van de Atlantische Oceaan over land naar de Grote Oceaan te komen.
Dit - ongeloofwaardig - verhaal is mij verteld door de eigenaar-beheerder van verschillende sinaasappel en suikerriet plantages, de Hr. "Graag".
Deze heer was enkele keren voor zaken in Holland geweest, en sprak een paar woordjes Hollands; "graag hè", hij was erg gastvrij, verscheidene malen heeft hij me uitgenodigd ik kon hem geen groter plezier doen, door hem Hollandse sigaren te schenken.
Zijn werkelijke naam luide Guillyome Quaqeuaraq(eu)?, het lukte mij niet om het goed uit te spreken, ik vond "Mister Graag" beter klinken, hij had met zijn Nederlandse naam geen moeite.
Ik heb de "Hr. Graag" ontmoet in Port Limon, waar hij producten van zijn plantage, aanbracht voor verder vervoer per schip.
Halverwege de hoofdstad San José en havenplaats Port Limon had hij zijn plantage, in het afwisselend hoog en glooiend laagland tussen twee bergketens in, Sierra de Tilaran en Talamanca.
Hij vertelde mij dat die avonturier ruim 200 tot 250 Km. nodig had om van de Caribische zee naar de Golf van Nicoya te gaan, hij is niet verder gekomen dan de eerste vijftig kilometers vanaf de Atlantische kust, in de omgeving vlak bij zijn plantage waren de uitlopers en hellingen van een berg, daar liep ruim 'n eeuw eerder het gezeul van het scheepstransport op vast.
Gegevens hieromtrent heb ik nergens kunnen achterhalen!

Regelmatig lagen wij afgemeerd in Cristobal Colon de havenstad aan de Atlantische kant van het Panamakanaal verder kwamen we niet.
Bezoek aan de Gatunsluizen van het Panamakanaal was niet mogelijk door gebrek aan tijd.
Dan komt Panama City en Cristobal Colon eindelijk op mijn vaarlijstje voor, tussen deze twee steden ligt het Panamakanaal, ik had geen geduld meer.

De rondreis om de wereld kon mij deze keer niet te vlug gaan, iets waar ik al heel lang naar had uitgekeken, met de gedachte dat ik maar 1 keer 'n doorvaart zou meemaken zorgde ik er voor dat mijn film en fotoapparatuur bijtijds in goede conditie waren, plus voldoende films op voorraad.
De bootsman dol gemaakt, of hij mij wilde roepen als wij ‘s ochtens vroeg op de rede van Panama aankwamen, hij hield woord, in 'n koud ochtend zonnetje stond ik wat bibberend op het voordek.
Rechts aan stuurboord zie ik drie eilandjes, waarvan een met 'n golfbreker / dam verbonden is met de vaste wal, recht vooruit zag ik op regelmatige afstanden hoge betonnen palen in het water staan.

Laag over het wateroppervlak, scheren in lange rijen pelikanen, die hun ontbijt met een ferme duik in zee opscheppen, het loodsbootje komt aan stuurboordszij, gevolgd door enkele kort gedrongen sleepboten met een kort achterdek.
Wij werden eerst afgemeerd aan de kade bij Balboa, en later op de ochtend kregen we toestemming voor de doorvaart, er was een kort walverlof gegeven, de stad Balboa vond ik niet aantrekkelijk het was daar maar een smerige boel.
Gewapend met al mijn toestellen en verrekijker zat ik mooi aan, boven op luik I, 'n goed uitzicht alle kanten op, alsof ik hoogst persoonlijk het kanaal moest heropenen.

De order "voor en achter" werd gegeven, meertrossen werden in gehaald, met hulp van twee sleepboten varen we het kanaal in naar de eerste groep sluizen, de "Miraflores".
Die bestaat uit tweetrapssluizen, elke sluis heeft twee naast elkaar liggende sluiskolken.
Deze sluiskolken geven de mogelijkheid dat het scheepvaartverkeer in beide richtingen door het Panamakanaal zonder problemen kan verlopen.
Op voor de sluis uitstekende pieren, staan aan weerszijden van de sluiskolk sterke electro-locomotieven opgesteld, de omvang van ons schip beslist dat wij tien locomotieven tot onze beschikking krijgen.
Aan het voorschip zes, aan het achterschip worden er vier stuks aangehaakt, aan deze tien locs. worden we vastgelegd met staaldraadkabels, en worden precies naar het midden voor de ingang van de sluiskolk verhaald, eigenlijk zijn we afgemeerd aan tien meerijdende meerpalen.
Op eigen kracht door de sluizen heen varen is volstrekt uitgesloten, vaart door het kanaal mag wel met assistentie van enkele sleepboten.
Een of meerdere loodsen zijn aan boord, om het schip veilig door het kanaal heen te begeleiden, de loodsen nemen op de brug alle leiding en gehele verantwoording over van de scheepsleiding, alles aan boord en op de wal gaat nu met een strak uitgevoerde discipline te werk.
Door een fluitsignaal vanaf de brug, komen alle locs. als een geheel, direct tegelijk in beweging en slepen het schip de eerste geopende sluis in, aan de andere zijde van de kolk zien we nu enorme gesloten sluisdeuren, door het hoogteverschil kruipen de locs. op de walkanten van de sluis net als een tandradbaan over een tandheugel omhoog of zo nodig omlaag, als het transport gezamenlijk in een moment tot stilstand komt, sluiten achter ons hoge sluisdeuren, bij het sluiten komt tussen het achterschip en de sluisdeuren als extra beveiliging een zware ketting vanaf de bodem omhoog en trekt strak achter het schip.
Deze hele operatie gaat gepaard met de nauwkeurige precisie van een goed geijkte chronometer.
De instroomsnelheid van het water in de sluiskolk is duidelijk zichtbaar, ook op mijn filmopname, volgens het aantal filmbeeldjes per seconde heb ik kunnen uitrekenen, dat ons schip van ± 23.000 ton per 130 à 135 seconden, 50 à 52 cm. omhoog getild wordt.
Op de locs. zijn krachtige staaldraadwinches die er voor zorgen dat de kabels strak blijven naar het schip tijdens het schutten, en wel zo dat we precies in het midden van de sluiskolk blijven liggen.
Op de zelfde wijze varen we de tweede sluiskolk in, en weer wordt het schip door stijgend water opgetild.
Na het schutten in deze sluis maken enkele sleepboten voor en achter vast en varen naar de volgende sluis 10 km. verderop, eerst over het 4 km lange Miraflores meer op ongeveer 18 meter boven het oceaan niveau.

De derde sluis "Pedro Miguel" staat al voor ons open, zo dat we met hulp van andere electro-locomotieven die al voor ons gereed staan, nu voor de laatste keer omhoog geschut worden, twee technische hoogstandjes zijn we nu gepasseerd en varen nu 26 meter boven de twee Oceanen het Panamakanaal verder in, de Grote Oceaan hebben nog maar 15 km. achter ons gelaten.
Elke sluiskolk is 300 mtr. lang, 34 mtr. breed.
Vloer of drempeldiepgang is variërend 12 tot 12,50 mtr.
Je wordt er stil van als je ziet wat hier gewrocht is, onvoorstelbaar dat je nu hoger vaart als de top van de scheepsschoorsteen op de wereldzeeën.

Na het passeren van de sluis, varen we weer met begeleidende sleepboten door een 10 tot 15 km. lange sleuf, met een breedte van krap 90 mtr. af en uitgegraven in een bergrug, met trapsgewijze gevormde ± 35 mtr. hoge oevers. De Gailliard Cut, voorheen de Culebra Cut.

± 616,075,690 kubieke mtr. grond en rots is verwijderd vanuit het kanaal, en de Galliard Cut.
De kosten berekend voor de Galliard Cut, waren ruim $ 46,000,000.

± 23 miljoen kubieke mtr. grond en rots is gestort voor de bouw van de Gatundam.
± 4,500,00 kubieke mtr. beton is gebruikt, voor constructie de drie sluis complexen.

Elec.locomotieven, elec.instalatie, machines, pompkamers sluisdeuren, beveiligingssystemen ten behoeve de scheepvaart, sleepboten, e.d. totaal $ 33,300,000.

In 1904 was het startkapitaal $ 52,610,000

Op langzame snelheid, bijna plechtig, varen we verder tussen de bergwanden, wat opvalt langs de beide walkanten, is dat over hele lengte om de tien meter, lampgarnituren zijn opgesteld, ook bij begroeide oevers, voorbij Bas Bisschop draaien we over bakboord een uitloper van het Gratineer op.

Links over bakboord trapsgewijs boven het kanaal, in de smalle Gailliard Cut, op een terras tegen de zuidwestelijke bergwand een wit stenen muur met daarop 'n groen uitgeslagen bronzen plaat, arbeiders in reliëf, geen groots monument ter herdenking, dat verloren gaat in het massale van de afgegraven bergwand.
Over een lengte 18 km. een sleuf, diep gemiddeld tussen 38 - 55 mtr. met op de toekomstige kanaalbodem 'n breedte van 80 mtr.

Een monument bestemd voor bloed, aardbevingen, gele koorts, verspilling, bergstortingen, honger, ziektes, overlijden, geronselde, moord, faillissementen, vechtpartijen, schulden, schandalen, drank, armoede, revolutie, wezen, rijkdom, zwendel, ondergang, naamloze, overstromingen, ploeteren, invaliden, steekpenningen, weduwen, rechtszaken, wanbeheer, verdriet, gevangenis, malaria, geld, kabinetscrisis, kinine, vermoeidheid, scheiding, ongelukken, eenzame mensen, woede en tranen!
De gehele uitgehakte bergwand is het "monument".

Boven de wateroppervlakte een omhoog uitwaaierende kloof met 'n breedte van misschien wel 500 mtr. tussen de hoog gelegen toppen van de beide oevers.


Het Gatunmeer is een stuwmeer en gelijk het waterreservoir wat nodig is voor het schutten in de sluizen aan weerszijden van het kanaal.
Het stuwmeer is ontstaan door de Chagresrivier af te dammen, de vroegere rivierbedding ligt nu ver onder de wateroppervlakte, het stuwmeer wordt nog wel gevoed door deze rivier, 15 km. noord-oost van Bas Obispo.

Varend langs dichtbegroeide oevers en eilanden, de vroegere toppen van nu ten dele in het water verzonken heuvels, na een vrij bochtige vaarroute komen we bij de post Bohio, op ruimer water van het Gatunmeer, met de verrekijker zie ik op noordwest constructiewerken.

Na 15 km. varen is het duidelijk, de constructiewerken geven aan waar de dam ligt, een groot overstortputje voor het te veel aan water, dat afvloeit door een klein restant van de Rio Chagres naar de Caribische Zee langs het stadje Chagres.
Rechts van de dam liggen de Gatunsluizen en wat schepen achter anker, er is hier meer bedrijvigheid bij de
sluizen, alle kolken zijn bezet, na een half uur mogen we de linkerkolk invaren, de transport procedure is precies hetzelfde, zoals in de vorige sluizen, aan deze kant drie sluistreden naar omlaag, de zware afsluitketting is nu voor de boeg van het schip.
Het is een gek gezicht het schip in de andere kolk omhoog te zien gaan, het dalen in de sluiskolk gaat vlugger dan stijgen, door samenspel van deze bewegingen raken je ogen even in de war.
Een grote krab heeft het moeilijk door snel uitstromend water, met zijn scharen klemt hij zich vast aan de bolder in 'n meerkom, hoe hij worstelt kan ik op mijn gemonteerde film mooi terug zien.

Met een beetje weemoed neem ik afscheid van de laatste sluiskolk, de hele dag meters film verschoten, nauwelijks tijd gunnen voor eten en drinken, bang dat mijn stoel bezet zou zijn.
De beschikbare ruimte tussen onze kiel en sluisvloeren, is me niet bekend gemaakt.

Op de wereldkaart zie je de taille tussen Noord en Zuid Amerika, dan neem je gauw de gedachte aan, dat het kanaal van Oost naar West loopt, de werkelijkheid is anders, de gehele lengte van het kanaal gaat van noordwest richting zuidoost. De totale lengte van het Panamakanaal met de sluiscomplexen, is 81 km. doorvaart duurt ongeveer 9 - 10 uur.
Het is wel 'n ervaring om zo, op deze manier door bossen heen te gaan.
Aan het einde van de tocht meren we af in Cristobal Colon aan de Limon baai.


Moe van het zitten, ging ik daar weer na jaren veilig de wal op, de stad was net zo gezellig als voorheen, en goedkoop. *
Ik ben door een grote tijdspanne heen gegaan, sinds 1550 is men bezig met alle mogelijke middelen om een doortocht in Panama te ontwikkelen.
Vanaf het jaar 1550 of mogelijk eerder tot begin 1900 zijn er over het grondgebied van Panama goederen transporten geweest, de gedachte om een kanaal te graven, was ook al vroeg aanwezig.
Rond 1860 was een retour met de trein mogelijk van Panama naar Colon.
Naast de spoorweg, was de behoefte voor een goede scheepvaartverbinding tussen de oceanen sterker, dat bespaarde per schip in ieder geval twee keer stukgoederen verladen.
Na gereed komen van het Suezkanaal, stichtte Ing. de Lesseps in 1876 naar aanleiding van de succesvolle doorbraak van de Egyptische woestijnen, een nieuwe werkmaatschappij op.
De "Société International, Compagnie, Canal du Darien" een voorloper van de stichting " Compagnie Interocéanique" een combinatiemaatschappij welke werd opgericht in 1879, onder algemeen gezag van
Ing. de Lesseps.
De aanleg van het kanaal begon vroeg in het jaar 1879, door ongezond klimaat ook op financieel gebied, met zwendelpraktijken en omkoping storten tien jaar later het hele project in 1889, met een faillissement in elkaar, waaruit het Panamaschandaal ontstond.
Ferdinand de Lesseps die met zijn "Compagnie Interocéanique", de eerste werkzaamheden verrichte, met zeer veel tegenslagen te maken kreeg, uiteindelijk ten onderging.
Vele met zich meesleuren, een begraafplaats achterlaten met meer dan 24.500 arbeiders uit diverse windstreken van de wereld.
Ing. Lesseps, zijn zoon Charles en Ing. Eiffel – die van de toren – kregen een veroordeling van enkele jaren gevangenisstraf ten gevolgen van het beruchte "Panamaschandaal".
Zij waren niet de enige zondebokken, in de Franse regering en bankwezen zaten er ook vele hooggeplaatsten met boter op hun hoofd.
De laatste maanden van Ferdinand's leven bestaat weer uit zwendel, hij krijgt valse inlichtingen van zijn zoon,
misleiding zoals "goede voortgang van de werkzaamheden, aan het object" leugens over, door oerwoud overwoekerd dichtgegroeide, uitgestelde graafwerkzaamheden in de wijde ruimte van Panama.
Krap een maand na zijn 25e huwelijks jaar van zijn 2e huwelijk, overlijd Ing. Ferdinand de Lesseps op Vrijdag 14 December 1894 op 89 jarige leeftijd.
Na de mislukking en strop van de Compagnie Interocéanique, nemen de Verenigde Staten de aanspraken en het machinerieënpark over, Ing. J. Steven geeft leiding aan de volgende poging, die in 1905 van start gaat.
Ingenieur Steven, stopt op overklaarbare redenen plotseling met zijn algehele leiding, over ontwikkeling en uitvoering van de kanaalbouw, geeft zijn opdrachten terug.
Blijft vreemd genoeg wel in Panama wonen, maar bemoeit zich verder niet meer met het kanaal.
In 1907 wordt hij opgevolgd G.W. Goethals, een technicus uit Verenigde Staten, met de toevoeging van kolonel.
Deze man die met sterk, strak beleid en ondernemingschap de kanaalwerkzaamheden met nieuwe technieken,
vernieuwde gegevens en goed financieel beheer verder mag uitvoeren.
Na beeindiging van de kanaalwerken, een sobere opening Zaterdag 15 Augustus 1914.
Aan de overzijde van de oceaan waren grotere zorgen, de eerste wereldoorlog was eerder in Europa uitgebroken,
alle ellende van de kanaalwerken zijn snel naar de achtergrond geschoven en wat vervaagd, vergeten.
De officiële opening is in 1920, door de president Harding van de USA.
Iets ter nagedachtenis aan Ing. de Lesseps zal er wel zijn, ik heb nergens kunnen ontdekken.
Bij latere passage's zag ik dat die betonnen palen bestemd waren voor de bouw van een brug, die via nieuwe wegen Noord en Zuid Amerika met elkaar moest verbinden.

Op verschillende reizen in de P & X zeemanshuizen aan de beide toegangen van het kanaal, gegevens los kunnen krijgen, steun van de Fam.Pareira, gesprekken met kanaalloodsen hebben mij iets van de geschiedenis ontsluierd.
De kosten om deze te verkrijgen bedroegen verscheidene glazen bier en voldoende Hollandsche sigaren. Waar ook ter wereld, sigaren had ik altijd bij me.
Met dank aan het kantoorpersoneel van de scheeps-ijkmeesters, in Balboa, die mij medewerking verleende voor het natekenen van oude kaarten rond 1934, tevens enkele sluisschema's, foto's ter beschikking stelde.

Gefeliciteerd met uw 100 Jaar
Vrgr. Geep

Gebruikersavatar
rspeur
Berichten: 3111
Lid geworden op: 11 dec 2009 17:41
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Panamakanaal

Bericht door rspeur »

Geep,
Ik doe een illustratie bij je verhaal: de herinneringsplaquette op de herdenkingswand.
Genomen op de Antilla Cape, '69-'70. De rug met pet is van Albert v.d. Wal.
René
Bijlagen
205b panama (1) monument.jpg
205b panama (1) monument.jpg (110.98 KiB) 4391 keer bekeken
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Panamakanaal

Bericht door Allen »

Dan doe ik er wat knipsels bij.

PANAMAKANAAL
Panamakanaal000a.JPG
Panamakanaal000a.JPG (83.7 KiB) 4328 keer bekeken
Panamakanaal000b.JPG
Panamakanaal000b.JPG (39.9 KiB) 4328 keer bekeken
Panamakanaal001.JPG
Panamakanaal001.JPG (600.96 KiB) 4328 keer bekeken
Panamakanaal002.JPG
Panamakanaal002.JPG (498.11 KiB) 4328 keer bekeken
Panamakanaal003.JPG
Panamakanaal003.JPG (58.4 KiB) 4328 keer bekeken
BRON: Twentsche Courant Tubantiea dd. 2014-08-15
Grtn @Allen
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Panamakanaal

Bericht door Geep »

Mannen, goedenavond.
Bedankt voor Uw aanvulling, mijn verslag over het Panamakanaal is tot stand gekomen in de jaren tussen 1960 >> 1962.
Enkele feiten zijn mij wel getoond. maar mocht er niets van overnemen.
Niets spannend, Wel secrecy!
De hulp, die ik zonder problemen kreeg, had te maken met een van mijn voornamen.
Vrgr.Geep
Gebruikersavatar
Jos Linders
Berichten: 3419
Lid geworden op: 22 feb 2005 16:50
Locatie: Nijmegen

Re: Panamakanaal

Bericht door Jos Linders »

Het kontje van de Moerdyk van de HAL in de Miraflores rond 1970
miraflores (1024 x 986).jpg
miraflores (1024 x 986).jpg (119.22 KiB) 4020 keer bekeken
Groetjes, Jos Linders.
Ulpia Noviomagus Batavorum

https://www.nijmegen.nl/diensten/webcam/
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Panamakanaal

Bericht door jdbvos »

Heb ik er nou overheen gelezen, of is het niet vernoemd :oops:
Maar de afmetingen van de sluizen hebben nog een vreemde oorzaak, naar mij ooit is verteld door zo'n US-pilot...
Rond 1910 werden er gesprekken gevoerd over de afmetingen voor de sluizen. Een Amerikaanse generaal (of admiraal) die daarbij betrokken was, besloot dat het grootste Amerikaanse oorlogsschip de maat bepaalde...
Een jonge ingenieur opperde toen dat niet alleen de US marine of US koopvaardij gebruik zou gaan maken van het PanCan, maar dat de hele wereldvloot er wellicht doorheen zou gaan...
Hij opperde toen de stelling: laten we de sluisafmeting vaststellen op het momenteel grootste schip ter wereld.
Gevraagd werd, welk schip dat dan wel was, en men zocht (of vond) het antwoord... (ik weet het niet helemaal zeker, maar ik meen dat dat het bedoelde US oorlogsschip was)
De jonge ingenieur antwoordde toen: "Waarom nemen we niet de vaststaande afmetingen van het grootste schip ter wereld in aanbouw, in de UK ?"
Op de vraag welke hij bedoelde, antwoordde hij "De Titanic"....

Nou weet ik dat er wat controverse was over die serie van 3 (nagenoeg) identieke schepen, en mn over de bouwnummers/namen, omdat geopperd werd dat de kiellegging van schepen die oorspronkelijk onder een andere naam, verwisseld werden om de oplevering van de ene te bespoedigen (Olympic/Titanic), maar het schijnt dat dat nooit officieel is bewezen...

Maar het resultaat (zou vlgs die US pilot) zijn, dat de huidige afmetingen nog steeds de afmeting tbv de Titanic is.....

Ik heb het zelf nooit gecontroleerd, hoor; ik vertel alleen maar door wat mij ooit is verteld....vond het een hele mooie verklaring... :-D

Één ding weet ik absoluut zeker: de Titanic is nooit door het PanCAn gegaan... :mrgreen:
Oost, west...ook best
Patru (R.I.P)

Re: Panamakanaal

Bericht door Patru (R.I.P) »

Dan doe ik daar het kontje van de Neder Lek bij; genomen op 27 augustus 1968 bij de doorgang in de Gatúnsluizen.
Neder Lek 27 augustus 1968.jpg
Neder Lek 27 augustus 1968.jpg (319.24 KiB) 3958 keer bekeken
Ondanks de mislukking kreeg Ferdinand De Lesseps in 1955 wel een herdenkingspenning met een mooie toepasselijke spreuk erop.
De Lesseps.jpg
De Lesseps.jpg (263.6 KiB) 3958 keer bekeken
Groeten, Paul G.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Panamakanaal

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Jan schreef:dat de huidige afmetingen nog steeds de afmeting tbv de Titanic is...
De lengte van de sluiskolk(en) was belangrijk groter dan de lengte van de Titanic en natuurlijk al veel eerder bepaald. Die lengte was 1050 voet, waarvan 1000 voet bruikbaar. De Titanic was 882 voet lang.

Toen een en ander klaar was, had het grootste schip van die tijd, de Imperator van de Hamburg Amerika Linie, voor en achter nog plenty ruimte over. Die was 906 voet. De Aquitania van de Cunard was toen ook in aanbouw en die zou net even langer zijn geworden, ware het niet dat ze op het laatste moment nog snel een enorme gouden adelaar voor die Imperator hadden geplakt, enkel en alleen maar om hem net een tikkie langer te maken dan de Aquitania.

Afbeelding---Afbeelding
AQUITANIA--------------------------------------------------------------------------------------IMPERATOR
Gebruikersavatar
Sparkymul
Berichten: 526
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:14
Locatie: Warder

Re: Panamakanaal

Bericht door Sparkymul »

Klein geluk...

Soms moet je een gelukje hebben... Dit pareltje kwam ik gisteren op de Waterdag in Edam tegen. Voor 50 cent werd ik de eigenaar van 32 pagina’s lees- en kijkplezier.
Waterdag Edam is één maal per jaar op een zaterdag in augustus. Het is een zeer grote en gezellige vrijmarkt die wordt afgesloten met een koebootrace. De moeite van een dagje uit waard.
Helaas werkte het weer niet mee, de spullen verdwenen van tijd tot tijd onder zeil, de regen was de spelbreker.

Sparkymul
Bijlagen
Panama 1.JPG
Panama 1.JPG (116.06 KiB) 3775 keer bekeken
Panama 3.JPG
Panama 3.JPG (108.24 KiB) 3775 keer bekeken
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Panamakanaal

Bericht door peelander »

De kenners herkennen wel het een en ander in deze foto's.
Aanloop en schutting in welke sluis en met welk KRL schip. Ik denk de Madison LLoyd.
panama 3 (Kopie).jpg
panama 3 (Kopie).jpg (131.66 KiB) 3701 keer bekeken
panama 2 (Kopie).jpg
panama 2 (Kopie).jpg (165.16 KiB) 3701 keer bekeken
panama (Kopie).jpg
panama (Kopie).jpg (135.73 KiB) 3701 keer bekeken
panama 1 (Kopie).jpg
panama 1 (Kopie).jpg (143.77 KiB) 3701 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm


Plaats reactie