MW112 en Speer 13

Speciaal voor degenen die op zoek zijn naar oud-collega's.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: MW112 en Speer 13

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Hallo Sjaan,

Dat is mooi, dat je die moeite hebt genomen. Ik ben benieuwd wat die Schmelzkopf te melden heeft. Ik heb zo'n flauw vermoeden dat hij er alles vanaf zal weten, dus laat te zijner tijd eens horen of hij een volledige lijst van de Transportflotte Speer heeft.
Succes met je onderzoekingen!

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: MW112 en Speer 13

Bericht door Allen »

Nog maar een verder beginnetje:

MW 112 is het Nederlandse schip
MARIA,
Eigenaar: C. Kornet, Werkendam.
In de 1940 is het schip gevorderd tbv operatie Seelöwe (de geplande invasie van Engeland in 1940).



De Speer 14 waarschijnlijk stoomsleepboot
ERNA,
Eigenaar: N.V. Insulinde, Lobith
Grtn @Allen
Jos Komen (R.I.P)

Re: MW112 en Speer 13

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Maria.
Maria 1938.jpg
Maria 1938.jpg (30.59 KiB) 4850 keer bekeken
Onderstaande gegevens komen van Marhisdata.

Final Fate: In WO II in bezet gebied achtergebleven. Bij een poging naar Engeland te ontsnappen aangehouden en naar Hamburg opgebracht. 29-07-1942: de Duitsers vorderden op 29 juli 1942 de MARIA (bouwjaar 1938) van kapitein-eigenaar J. Smith. Het schip werd ingezet voor de Transportflotte Speer onder de codenaam H.S. 81.(Hilfschiff 81.) Het maakte deel uit van de Transportflotte Speer, een organisatie die in 1937 werd opgezet door Albert Speer, de architect die in opdracht van Hitler Berlijn zou herbouwen tot "Germania". Later werd hij minister van transport en van uitrusting en bewapening. Transportflotte Speer vorderde schepen, vooral binnenschepen en coasters. In 1942 werd het hoofdkwartier van de Transportflotte Speer zelfs overgeplaatst van Berlijn naar Groningen omdat de schepen die ze nodig hadden vooral daar te vinden waren. Bij de Transportflotte Speer hebben veel Nederlanders gewerkt, sommigen vrijwillig, maar ook veel gedwongen en het is dus zeer wel mogelijk dat Jan Smith inderdaad aan boord van Hilfschiff 81 was. Zijn naam komt echter niet voor op de lange namenlijst van dwangarbeiders. Op 22 december 1943 vertrokken uit de haven van Vardo, op weg van Tromso naar Kirkeness. Het schip moest zich aansluiten bij een convooi dat oostwaarts voer. 's Middags voegde het schip zich bij een Duits konvooi dat onder begeleiding van twee Duitse Wachtboote van het Hafenschutzflottille Kirkenes op weg was naar dezelfde haven. De leidende Wachtboot verzuimde dit evenwel door tegeven aan de Geleitzugführer. Op de bewuste dag, vroeg in de avond, was er een aanval van Sovjet torpedoboten op Duitse stellingen van Kramvik. Na hevige strijd werd deze aanval afgeslagen en meldden de Duitsers dat het konvooi geen schade had opgelopen. Enkele dagen later echter werd in een Nachmeldung bekend gemaakt dat de MARIA zich in dit konvooi had bevonden. Men had verzuimd naar het schip te zoeken, omdat de konvooileider niet van de aanwezigheid wist en men heeft vanaf een Duits kusttransportschip gezien dat een klein schip door de Sovjets is getorpedeerd. Dit moet de MARIA zijn geweest, omdat het schip daarna nergens meer te zien was. Kort voor de noodlottige dag ontving de familie een brief, waarin de kapitein berichtte deze reis naar het noorden met angst tegemoet te zien. Een oude man in Kramvik, een plaatsje in het noorden van Noorwegen, vertelde in 1987 dat de Russen indertijd dicht onder de kust een schip tot zinken hadden gebracht. Hij kon zich niet herinneren of er lichamen waren aangespoeld. Evenmin was bekend uit hoeveel koppen de bemanning had bestaan. Duikers hadden inmiddels wel naar het wrak gezocht, maar het nog niet kunnen lokaliseren. De Duitsers hadden in deze periodevrij veel Nederlandse schepen in dit gebied in gezet. Later werd bekend dat er twee Noren en drie Nederlanders zich aan boord bevonden. Het schip ligt 20 tot 30 meter diep. De torpedo was afgevuurd van de Russische torpedoboot 'TKA 13'. Op 22.02.1947 is het schip uit het Kadaster uitgeschreven.
Sjaan1946
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 mar 2014 21:14

Re: MW112 en Speer 13

Bericht door Sjaan1946 »

Ik ben bang dat het wat betreft de MW112 toch om een ander schip gaat. In de gegevens van Marhisdata staat dat het schip getorpedeerd zou zijn door de Russen. In de verklaring die mijn familielid heeft gegeven en die ik heb overgenomen uit het CABR dossier blijkt:

Op 6 november 1945 ben ik in dienst gekomen bij het Netherland Shipping Committee (Nederlandse Scheepvaart en Handelscommissie) om de M.W.112 naar Nederland te brengen.

In Februari 1946 kwam ik met de M.W. 112 in Hamburg aan en ik ben daar als wachtsman aan boord gebleven tot juli 1946, waarna wij konden varen naar Delfzijl met de M.W. 112. In Delfzijl ben ik afgemonsterd en door de grenswacht op 20 juli doorgelaten naar Rotterdam alwaar ik dien zelfden datum ben aangekomen.


Sjaan Lieder
Jos Komen (R.I.P)

Re: MW112 en Speer 13

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Dan moet het de Maria uit 1928 zijn waar Allen eerder over berichtte, de naam C.Kornet wordt hier in de gegevens van Marishdata ook genoemd.
Helaas heb ik geen foto van dit schip.

Op 02-10-1928 als binnenschip AMICITIA bij het Kadaster teboek gesteld met brandmerk 3672 B ROTT 1928. Eigendom van Joseph-ook-Josef Lauter, schipper te Clotten a/d Mosel. Omschrijving: Stalen motorschip, gebouwd te Roodevaart in 1928, met 2 laadruimen, een mast, een roef achterop, voortbew. door een 3 cyl. Kromhoutmotor van 120 EPK. Op 20-03-1929 van N.V. Rijnschipmaatschappij Terlau te Rotterdam. Op 10-01-1934 van de Nederlandsche Scheepshypotheekbank te Rotterdam. Op 19-02-1934 van Christiaan Kornet, schipper te Werkendam en hernoemd MARIA. Op 18-12-1950 van Samenwerking, Coöperative Scheepvaartvereniging UA te Werkendam. Op 15-07-1952 van Christiaan Kornet, schipper te Werkendam. Steeds als binnenschip. Op 15-01-1964 pas als zeeschip teboekgesteld.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: MW112 en Speer 13

Bericht door Allen »

In 1938 heeft, voor zover bekend, de eerste inschrijving bij de Kamer van Koophandel en Fabrieken
van de Firma Chr. Kornet plaats gevonden.

Dhr Kornet Sr. schreef toen in met één binnenschip van 360 ton.
In 1940 was hij zijn schip weer kwijt, want onze Duitse buren hadden het schip nodig voor eigen doeleinden.
Een ander veel minderwaardig schip werd aangekocht en daarmee werd het "bedrijf" voortgezet.

Na afloop van de oorlog werd het eerste schip terug gevonden in Noorwegen en naar Holland gebracht.
De totale opknapbeurt duurde ongeveer een jaar.
Daarna was het weer varen geblazen als binnenschip en voor een klein deel als zeeschip.

Onder voorbehoud.!!!!!!!!
MARIA ?????
MW 112 Maria001aa.JPG
MW 112 Maria001aa.JPG (26.37 KiB) 4743 keer bekeken
MW 112 Maria001b.JPG
MW 112 Maria001b.JPG (25.59 KiB) 4743 keer bekeken
MW 112 Maria001c.JPG
MW 112 Maria001c.JPG (24.75 KiB) 4743 keer bekeken
Grtn @Allen
Sjaan1946
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 mar 2014 21:14

Re: MW112 en Speer 13

Bericht door Sjaan1946 »

Hallo Jos en Allen,

Dank jullie wel voor de aanvullende informatie en foto's. Ik kan me bijna niet voorstellen dat je met een binnenschip de zee op kan. Als je ziet, op de tweede foto, hoe diep dat schip ligt........ moet er niet aan denken hahahaha

Aandachtspunt voor mij is wel de opmerking
Na afloop van de oorlog werd het eerste schip terug gevonden in Noorwegen en naar Holland gebracht. De totale opknapbeurt duurde ongeveer een jaar.
Het schip kwam inderdaad terug uit Noorwegen maar werd in februari 1946 eerst naar Hamburg gebracht. Daar heeft het een paar maanden gelegen en kwam daarna, juli 1946, pas in Holland.... Delfzijl om precies te zijn.

Wat een speurtocht he? :-D

Sjaan
Jos Komen (R.I.P)

Re: MW112 en Speer 13

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

HIER meer (met foto's) over de Amicitia / Maria.
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: MW112 en Speer 13

Bericht door Allen »

Sjaan1946 schreef:Wat een speurtocht he?
Tsja en dan speur ik niet eens op 100%. :mrgreen:


Foto's van Harry de Groot - Wrijfhout met als bijschrift:

"De Polarstern van Dijkstra, ex Maria van Kornet.
Wist overigens niet dat het een klipper was geweest, vond kop en kont al helemaal niet bij elkaar passen."
MW 112 Maria001e.jpg
MW 112 Maria001e.jpg (105.51 KiB) 5466 keer bekeken
MW 112 Maria001f.jpg
MW 112 Maria001f.jpg (154.56 KiB) 5466 keer bekeken
Grtn @Allen
Sjaan1946
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 mar 2014 21:14

Re: MW112 en Speer 13

Bericht door Sjaan1946 »

Bij het zoeken vond ik zelfs dit:

Filmpje Polarstern van Dijkstra

http://www.youtube.com/watch?v=d3qH-IKZQNQ


Plaats reactie