Scheepsrampen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Junior

Re: Scheepsrampen met verlies van veel levens

Bericht door Junior »

Bert, daar zat ik ook eerst aan te denken, maar de Cap Arcona gingniet in dezelfde periode ( maar 3 maanden later) ten onder. En was het tragische aan de Cap Arcona juist niet het feit dat onder de slachtoffers vooral overlevenden van concentratiekampen zaten ?

mvg

Kees

Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Scheepsrampen met verlies van veel levens

Bericht door Hannes »

Kees zit met de Steuben vermoedelijk dicht bij de waarheid.
Ik denk dat de spreekwoordelijke klok met de klepel hier een kleine rol speelt.

Volgens de verlieslijsten is op 30 jan. 1945 verder geen groter schip tot zinken gebracht.
Op 29 jan. 1945 liep het ss Henry Lütgens (1141 BRT)bij Windau op een mijn en werd later door Russische Il-2 vliegtuigen gebombardeerd en in brand geschoten.
Op dit schip waren ~160 soldaten en bemanningsleden aan boord.
Een gedeelte sneuvelde, een gedeelte kon ontsnappen en een gedeelte werd door de Russen gevangen genomen.
De aantallen zijn mij niet bekend.
Ik denk niet dat dit schip past.

De Gustloff en de Steuben zijn door de zelfde Russische onderzeeboot S-13 (Com. Alexander Marinesko) tot zinken gebracht, ik denk dat hier de Duivel in het detail zit.
Op 31 jan. 1945 lanceerde de Russische onderzeeboot L-3 (Com. Wladimir Konowalow) bij Rixhöft een aantal torpedo's op de Cap Arcona, die het doel misten.
Dus de Cap Arcona kan het niet zijn.

Wilhelm Güstloff +30-1-1945, ondezeeboot S-13 ter hoogte van Stolpmünde.

General von Steuben +10-2-1945, ondezeeboot S-13 ter hoogte van Stolpmünde.

Goya +16-4-1945, ondezeeboot L-3 ter hoogte van Rixhöft.

Cap Arcona +3-5-1945, Engelse Typhoons in de Lübecker Bucht.

De enigste die misschien nog in vraag komt is de Goya, vanwege het hoge dodental ~7000, maar daar past de datum niet.

Hieronder een paar links naar de lijsten:

http://www.schiffswrackliste.de/BRT%201945.htm

http://historisches-marinearchiv.de/pro ... var2=wert2


Groeten, Hans.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Scheepsrampen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De ramp met de Amoco Virginia.
Amoco Virginia-1.jpg
Amoco Virginia-1.jpg (59.37 KiB) 3659 keer bekeken
Amoco Virginia-2.jpg
Amoco Virginia-2.jpg (102.96 KiB) 3659 keer bekeken
Amoco Virginia-3.jpg
Amoco Virginia-3.jpg (109.8 KiB) 3659 keer bekeken
Amoco Virginia-4.jpg
Amoco Virginia-4.jpg (106.47 KiB) 3659 keer bekeken
Amoco Virginia-5.jpg
Amoco Virginia-5.jpg (68.69 KiB) 3659 keer bekeken
Amoco Virginia-6.jpg
Amoco Virginia-6.jpg (116.41 KiB) 3659 keer bekeken
Amoco Virginia-7.jpg
Amoco Virginia-7.jpg (108.23 KiB) 3659 keer bekeken
Amoco Virginia-8.jpg
Amoco Virginia-8.jpg (100.42 KiB) 3659 keer bekeken
Bron: http://www.photoship.co.uk/

IDNo: 5015062 Year: 1943
Name: HAT CREEK
Type: Tanker Launch Date: 30.4.43
Flag: USA Date of completion: 31.7.43
DWT: 16613
Ship Design: T2-SE-A1

Builder: Alabama DD & SB Co
Location of yard: Mobile
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1TE-15
[1947 re-engined 1ST] - [1957 Lg & widened, 174.2/167.9 x 23.0m, 12532gt/20099dw] - 57 AMOCO VIRGINIA - 78 POINT JUDY - 81 POINT MILTON
BU Kearny 4.82
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10601
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepsrampen

Bericht door jdbvos »

Wow !
Toch heeft ze het na die ramp nog lang volgehouden: vlgs onderschrift was de ramp in nov 1959, en BU in 1982.....
Nog "ouderwetse degelijke bouw", denk ik....
Oost, west...ook best
Jolly Sailor

Re: Scheepsrampen

Bericht door Jolly Sailor »

United States Coast Guard rapport over deze ramp

http://ncsp.tamu.edu/reports/USCG/amocovirginia.pdf
Gebruikersavatar
lp
Berichten: 2965
Lid geworden op: 30 sep 2007 13:53
Contacteer:

Re: Scheepsrampen

Bericht door lp »

:roll: Het moet toch niet gekker worden, wanneer maken ze een neergestort vliegtuig zou je denken.

Afbeelding
quo vadis
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Scheepsrampen

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Een neergestort vliegtuig? Anderen hadden nog betere ideeën, maar dan wel sarcastisch bedoeld ...
In the Swiss town of Ibach, the inflatable Titanic slide was pretty popular with the visitors at the local fair, but it ended up being banned, following complaints from Switzerland’s Titanic Club. Spokesman Gunter Babler said “Is it ethical to let kids slide down the decks of a blow up Titanic? Hundreds of people died sliding down those decks.” And a visitor thought “It’s pretty sick. It’s like having a bouncy graveyard. No-one could forget that scene from the Titanic movie with all the people sliding down the decks to their deaths. It’s very insensitive.”

Still, the fair organizer believes “The tragic Titanic accident happened years ago and those emotions have been dealt with long ago. Now people are having fun on the slide and enjoying themselves.” Oh, that makes sense. Hey, I know, how about making an inflatable Auschwitz replica, getting people inside and “gassing” them with laughing gas? That sounds fun, and it’s been so long since the Holocaust there’s no reason why people shouldn’t have fun remembering it…
Maar, ze zijn teruggefloten, niet alleen in Zwitserland, maar ook in Ierland ...

Afbeelding
jangoedhart (R.I.P)

Re: Scheepsrampen

Bericht door jangoedhart (R.I.P) »

Interessante onderwerpen.Kijk,dat hele verhaal over die TITANIC is een lachertje.Grootheids waanzin was de reden om dat schip te bouwen.Een waarschuwing van het vrachtschip CALIFORNIAN over ijsbergen werd in de wind geslagen.En dat daar een orkest stond te spelen terwijl dat schip zonk wil er bij mij niet in.Om daar dan een film over te maken met een liefdes verhaaltje.Waar zijn die lui mee bezig ?.Maar terug naar de Oostzee.Alles wat daar rondvoer in die fase van de oorlog was een vijand van de russen.De GUSTLOF en de GOYA werden getorpedeerd s,nachts.Die russen hadden geen idee wat ze zagen in hun periscoop.Wat ik nu beweer is geen exuus natuurlijk.Maar de meeste opvarenden hebben 5 jaar lang Heil Hitler geroepen.Daar kregen ze nu de rekening voor.Voor wat betreft al die andere schepen in de duitse bocht. Die werden aan flarden geschoten.Zie dat als een regelrechte moordpartij.Dat gebeurde overdag.Die schepen konden in dat stadium geen kant meer op.Heb nog wel wat info.over dat topic.Dus wordt vervolgd.
Bijlagen
GOYA 1.jpg
GOYA 1.jpg (392.99 KiB) 3099 keer bekeken
GOYA 2.jpg
GOYA 2.jpg (588.34 KiB) 3099 keer bekeken
jangoedhart (R.I.P)

Re: Scheepsrampen

Bericht door jangoedhart (R.I.P) »

Ik heb veel info over die rampen daar in de Oostzee.Onder andere van de Blauwe Wimpel.Maar het heeft weinig zin dit te publiseren.Klik op THE GOYA TRAGEDY en alles komt te voorschijn.Heb nog wel een verhaal over de RIGEL.Die werd aan flarden geschoten op de noorse kust met 2800 mensen aanboord.Dat verhaal is minder bekend.Jan :(
jangoedhart (R.I.P)

Re: Scheepsrampen

Bericht door jangoedhart (R.I.P) »

Denk ik toch maar even verder ga met dit item.Het laat zien dat er duizenden mensen werden vermoord vlak voor het einde van de oorlog.En de moordenaars werden nog onderscheiden ook.Toppunt van waanzin.


Plaats reactie