De Kleine Vaart

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Theo Horsten (R.I.P.)

De Kleine Vaart

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

----------------------------Afbeelding---Afbeelding

Naar aanleiding van een aantal onderwerpen dat de laatste dagen en weken de revue passeerde en de reacties daarop, komt het me voor dat er ruimte is voor een apart topic "De Kleine Vaart". We hebben wel een topic "Mooie coastertjes" dat Gerrit bijna tien jaar geleden startte, maar dat zijn toch eigenlijk alleen maar foto's, terwijl er zoveel meer te vertellen valt. Ook is er bij de buren een kustvaartforum waar heel veel kennis van dit speciale onderdeel van de handelsvaart aanwezig is, maar ook dat is toch anders. De stijl is anders. Mocht de directie van Kombuispraat het ermee eens zijn, dan zou het misschien een idee zijn om de postings van de afgelopen dagen over de Mauritssingel naar dit toipic te verplaatsen. Dat is namelijk een goede start en daar is intussen al het een en ander aan opgehangen. De gemene ladingen die vaak vervoerd moesten worden zoals pek, zwavel, gasaarde, mudcoal, gebroken glas en vreemde, volumineuze ladingen zoals takkenbossen en stro en gevaarlijke ladingen zoals munitie en springstoffen, om maar iets te noemen. Daar had je op de Grote Vaart niet of nauwelijks mee te maken.
Mocht het geen goed idee zijn, dan vergeten we het verder en blijft dat allemaal vermengd met andere topics, ook geen probleem.

Ik kwam op de gedachte toen ik op zoek was naar de houtreis met de Prinsenborg die ik bij de discussie over de Mauritssingel in verband met Spliethoff noemde. Ik kon hem echt niet terugvinden tussen alle houtreizen die ik met dat schip maakte, maar vond wel wat ik in het topic "Kennis van zaken" al noemde: mijn pogingen om na te gaan wat je nu eigenlijk verdiende met zo'n schip. Ik vond 17 houtreizen met alle gegevens, laadtijd, lostijd, duur van de hele reis, met hoeveel kranen en/of eigen bomen geladen en gelost en zo meer, maar ook de vracht en aan de hand daarvan een een "Brutoresultaat per uur". Ik schreef wat af in die tijd. :-D

Het is maar een voorstel. Stof voor een dergelijk topic is er in elk geval in overvloed.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De Kleine Vaart

Bericht door jdbvos »

pek, zwavel, gasaarde, mudcoal, gebroken glas en vreemde, volumineuze ladingen zoals takkenbossen en stro
Ik heb ook gehoord van schepen waarvan de bodem "erafgevallen" was, na meerdere zwavel-ladingen: doorgerot op de vullingen: daar waar de dubbelebodem overgaat op de kimmen....
Die Stella-tankers, die in o.a. Workington zwavel laadden gingen speciaal daarom ieder jaar in droogdok, vertelden ze mij (op een zondag in Workington)...
Het meest vreemde wat ik 2 x meegemaakt heb, heette loodconcentraat....
Het was een soort poeder, waarmee de Vedette van Beck met grijpers binnen 10 minuten was afgeladen: 1 grijpertje legde een klein hoopje neer in het achterruim, nog 1 grijpertje in het voorruim, en we lagen weer recht en 'op merk'...
De ouwe (kapitein van Rijn, uit Breda) vertelde dat die lading héél gevaarlijk was: het 'liep' als water, en het moest met 3 kleden extra worden afgedekt omdat vocht dat 'lopen' vergemakkelijkte, en zelfs bewerkstelligde.
Verder heb ik er niet veel van meegemaakt: ik had het verschrikkelijk druk met ballasten en brandstof verpompen (ivm rechtliggen; zo'n lading hoeft maar een beetje uit het midden te liggen en de hele rimram ligt op 1 oor).
Idioot zwaar dat spul....en zou me goed voor kunnen stellen dat dat schepen in problemen kon (kan) brengen.
Maar daarover is mij niets bekend....

En dan natuurlijk de lading waarvan ik wél weet dat menigeen er mee in moeilijkheden kwam: staal !
In platen konden ze lekker schuiven, in pakketten die als dobbelstenen konden 'rollen', en uiteraard de welberuchte'"coil's", die fout geborgd waren (vooral Hamburg en Bremen konden daar wat van !)

Maar ik ben 'maar' uit de vetput....stuurlui kregen vast-en-zeker van ladingen waarvan je het niet zou verwachten (als machinissie) grijze haren...
Zo vervoerden we ooit peetmoss (turf) van Engeland naar Guernsey, en cokes naar Jersey....
In beide gevallen zga alle ballasttanks vol, ruimen vol, en een zo hoog mogelijke stapel van netten met die 'bups' aan dek...
En eveneens in beide gevallen kwamen we met lege deknetten aan omdat 'het spul' eruit gespoeld of gewaaid was.... :mrgreen:
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: De Kleine Vaart

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

dan zou het misschien een idee zijn om de postings van de afgelopen dagen over de Mauritssingel naar dit topic te verplaatsen.
Ze zijn verplaatst zoals je kunt zien, Theo.
De oudere berichten uit 2006 heb ik maar niet meegenomen. :wink:
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De Kleine Vaart

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Bedankt, Jos! Je gaat dus mee met het idee van een nieuw topic. Dat stel ik zeer op prijs. Ik hoop dat er veel reacties zullen komen. Interessante onderwerpen zijn er genoeg. Neem alleen maar die vreemde ladingen die hierboven al voorbij zijn gekomen, maar ook de verhalen die er over bepaalde ervaringen en belevenissen op de kleine vaart te vertellen zijn, passen uitstekend in dit topic.

Ik heb het "Kleine Vaart" genoemd, omdat "kustvaart" eigenlijk nooit een goede benaming is geweest. Met "Kleine Vaart" kun je ook in deze tijd van "Short Sea Shipping" nog alle kanten uit.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De Kleine Vaart

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Het is maar een voorstel. Stof voor een dergelijk topic is er in elk geval in overvloed.
Goed idee Schipper, goed idee.........d'r zijn maar verrekt weinig zaken in m'n leven waar ik spijt van heb, eentje ervan is.....dat ik nooit op de Kustvaart heb gevaaarn :oops: .....toendertijd....in mijn naiviteit....waren "die potjes" met hun ploffende Bronsjes voor mij laaaang niet GROOT genoeg......vooral Diesels moesten GROOT zijn!!...........aaahwel.....het is nooit TE laat in het leven en hopelijk kan ik hier nog wat NA genieten door de verhalen en ervaringen van de " Hout en Zout" en andere trammelanmt vaarderij............RECHT zo tie gaat en een beetje zigzaggen mag ook van Martje :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De Kleine Vaart

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Harry schreef:in mijn naiviteit....waren "die potjes" met hun ploffende Bronsjes voor mij laaaang niet GROOT genoeg......vooral Diesels moesten GROOT zijn!!
Ja, maar dat kan ik me dan weer heel goed voorstellen. Als ik machinist zou zijn geworden, dan had ik bij de grootste, meest geavanceerde en ingewikkelde installaties willen varen. Ik heb het al vaak gezegd: wat navigatie betreft maakt het mij niet uit of ik nou met het Potje van Mijn Tante moet varen of met een ULCC. Het een is niet moeilijker, maar ook zeker niet gemakkelijker dan het ander en geeft me evenveel voldoening als dat allemaal mooi en veilig en goed gaat. Maar als machinist bij een 4- of 6 cilinder Brons, of om mij een machien van 2000 pk met daarbij ook verder een simpele installatie, daar zou ik denk ik heel weinig uithalen. Dan liever op een geavanceerde hopper of cutter, of een of ander gespecialiseerd schip voor de offshore. Toen ik voor het eerst een turbineinstallatie van een VLCC in bedrijf zag, in zo'n machinekamer als een kathedraal, met ketels zo hoog als een flatgebouw - en vooral ook meemaakte en met bewondering toekeek hoe die van helemaal dood schip in bedrijf werd gesteld - toen dacht ik meteen: ja, dit zou ook wel iets voor mij zijn geweest. Datzelfde had ik op de cruiseschepen van de Holland Amerika Lijn die ik beroepshalve moest bezoeken en bekijken. Die trokken me absoluut niet als schepen en al helemaal niet om zelf mee te varen. Ik moest er werkelijk niet aan denken om kapitein op zo'n ding te zijn met alles wat daar dan buiten het gewone vak allemaal bij komt kijken. Maar het technische bedrijf van die schepen... dat vond ik indrukwekkend. Als ik dan machinist zou zijn geworden, dan had ik op den duur aan het hoofd van zo'n bedrijf willen staan. Zelfs als dat betekende dat ik zo nu en dan in "full uniform" en met een prodentsmile om de lippen aan tafel zou moeten zitten met oudere Amerikaanse dames met blauw haar. Dat zou ik dan op de koop toe nemen. :-D

Ik meen het, Harry: ik geloof niet dat je veel gemist hebt. Iets anders zou zijn om later nog eens een reisje met een kuster te hebben gemaakt, om mee te maken hoe dat allemaal ging. Daar kon je je dan helemaal in verdiepen, want dat motorretje liep toch wel. Maar zo heeft een ieder zijn eigen voorkeuren.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De Kleine Vaart

Bericht door Harry G. Hogeboom »

I
k meen het, Harry: ik geloof niet dat je veel gemist hebt
DAT gevoel heb ik ook niet Theo, misschien wel het tegendeel. Misschien moet ik het anders zeggen..........inmiddels heb ik ook geleerd dat die grote ijzeren zuigers of die dikke ketels.......of wat dan ook in feite NIET bepalen hoe je op een gegeven moment terug kijkt op " de gang van zaken"....het zijn de personen waar je mee hebt gewerkt, waar je iets van heb geleerd, die je al of niet hebben geholpen enz. enz.........het zijn de mensen met de bijbehorende ervaringen die uiteindelijk bepalen HOE je terugkijkt op " HET schroefwater" :lol:
Persoonlijk heb ik het genoegen gesmaakt....voor een zeer groot percentage van mijn werk.... om met geweldige kerels te hebben gewerkt en vele kansen werden mij toegeschoven.......die grote zuigers......ach ze zijn allemaal in de mist van het verleden verdwenen...de mensen NIET!

Toen ik als jong groen knakkertje in Olst min of meer tussen mijn oudere dorpsgenoot massinisten door liep te scharrelen en echt niet wist waaar ik toen zou gaan varen ....TOEN had je nog plenty keuze!!....( ik kreeg zojuist nog een mailtje van een van hun!!) toen sprak Jan " Medio Trawacho" Halfwerk ( R.I.P.) de volgende gevleugelde woorden:

" Boom, bel ie Meneer Poot mah op, die tankers bie Muller & Co, da's net wat veur oe!"

En de rest is geschiedenis :lol:

aahwel...........er komen hopelijk TOCH nog vele " Kleine Vaart" verhalen!!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: De Kleine Vaart

Bericht door gerard tenerife »

Theo schreef
Bemanningen die rechtstreeks uit de gevangenis kwamen, is een tikkie overdreven, maar ze zullen vast wel veel mensen van de reclassering hebben gehad, zoals je dat vrioeger op de GHV ook vaak had, niet alleen bij de Rederij Amsterdam,
Crew Amstelpark 1955

Afbeelding

Als ik nu zo weer eens naar deze foto kijk, kan ik me nu best voorstellen dat mijn moeder niet zo bij was dat haar 15 jarige gereformeerd grootgebrachte zoontje met dit "zootje" :roll: naar zee ging. Met de pet, Bootsman Jaap Koring, heb bijna 1,5 jaar met hem gevaren en later nog met zijn broer Kees die ook Bootsman was bij de rederij Amsterdam.
Mogelijke ruwe, maar groote kerels, vak mensen met een hart van Goud. Heb veel van ze geleerd voor de rest van mijn leven.
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De Kleine Vaart

Bericht door jdbvos »

...ach...ik heb op de KHV, de GHV en daarna weer op de KHV gevaren, en verschillen zijn er dan wel degelijk....
Die zacht slingerende GHV schepen tov de 'ruitenwisser'-beweging van de KHV....
Maar ook de sfeer aan boord; die was op de KHV veel gemoedelijker; het rang-en-stand verschil was veel kleiner: je had zo ongeveer maar 3 a 4 mensen aan boord die met rang werden aangeduid: kap, stuur, en mees....en soms Sparks, de rest met voor- of bijnaam...
De Spaanse bootsman Jesus (gesoes), die vooral in havens luidruchtig Jezus (Jézes, engelse uitspraak) werd genoemd. Dan fluisterde hij verlegen "nonono...nò Jezus.. es Gesoes !", en dan steevast weer "Ja, je zus !" te horen kreeg...
Waar je een kaartje legde met de kok, de lichtmatroos, en kap....waar je zag dat er nét een handje tekort was, en jij -ongeacht je rang- dat ff toestak.

Maar ook de GHV, met die schitterende schepen, en dat mooie dekgerei met overstomers, de vele ruimen, de grote ploeg mensen in de MK als de sjit ff de fèn hitte.... Al die verschillende mensen, die je allemaal wel iets konden leren, de feesten, de etentjes...de allerjesesgrote machines, die werkelijk een voorrecht waren om mee te MOGEN werken....
...en de reizen ! Op eenmaal eenzelfde reis gemaakt te hebben (Amstelburcht, OGEM-project) ná, nooit dezelfde reis gemaakt: altijd weer wat anders. Wel veel dezelfde havens, nooit dezelfde reis....en echt !: de wereld bekeken...
En óók de sfeer ! Ik heb er van genoten !

Later maakte de KHV dezelfde soort reizen over de hele aardkloot, en wilder kon je niet varen. Wanneer je leeggelost was, wist je nog steeds niet waar je naartoe moest...en met héél wat minder mensen. Op de GHV met een 40 man, en op de latere KHV eenzelfde tonnage met 12 man...
En sommige landen hadden het daar wel eens moeilijk mee: ten anker liggend bij Newhaven cirkelden op een mooie zondag allerlei jachtjes om ons heen. De vraag "where do you come from?" werd (in dit voorbeeld) ook beantwoord met "From Rotterdam". Het stomverbaasde gezicht riep vertwijfeld terug "In THAT thing ????" (ms Silvia, Noordlijn/Equator)
En leg, zoals op de Geert Bodewes, in Keelung maar eens uit waar Hoogezand (stond op de kont) lag....
Blij, dat ik niet -net als sommige schepen uit mijn jeugd- op een schip voer uit Gasselternijeveen...
Zie je het voor je: "can you spell that, pls ?" ?

Humor, meneertje Sonnenberrug ! Maar dáár lag de lach. GHV of KHV, het maakte mij niet uit...
Met weemoed denk ik aan die prime-time terug...
Gelukkig vond ik op de centrale tussen al die ex zeelui-, en vind ik hier op het forum veel gelijkdenkenden, want zelfs familieleden snappen dat toch niet....en goed onder woorden brengen kan ik ook al niet zo goed, zoals een ons bekende halve Griek dat wél kan....

Wordt ik potdomme nog melancholiek ook....!
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De Kleine Vaart

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Wordt ik potdomme nog melancholiek ook....!
NIET huilen Jan........niet huilen.... :lol: het geeft niks hoor dat je niks van Tankers weet, Jossie ziet dat wel door de vingers :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie