Varen in het Verre Oosten bij de RIL / KJCPL

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
louis holleman

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door louis holleman »

1 van de redenen dat ik in 1968 een electrische Philishave kocht, was dat ze zowel op 110 als 220 volt draaiden en zowel op AC als op DC. Dat deden de latere Brauns helemaal niet. In die tijd voeren er nog tig NL schepen rond met een DC net. So much for Philips 8)

lescatalpas

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door lescatalpas »

Op de jaren 50 boten van KJCPL (straat cook / bali / mozambique etc. ) was er in mijn herinnering overal ac in de accommodatie. De machine kamer en andere dek apparaten was dc. Voor de accommodatie was er een omvormer.
Groet, Kees
kees de ru
Berichten: 212
Lid geworden op: 14 mei 2009 16:18
Locatie: Valthermond, Dr.

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door kees de ru »

Op de Magelhaen in 1967 had ik een triller-omvormertje voor mijn taperecorder en pick-up.
Contenue narigheid in dat ding, hetgeen de Sparks dan weer min of meer verhielp.
Gr., Kees
Henk

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Henk »

Bij de nieuwbouw van de KJCPL schepen met gelijkstroomgeneratoren werden geen wisselstroomaansluitingen in de accommodatie aangebracht. De AC/DC omvormer was in hoofdzaak bestemd voor de stroomvoorziening vaan een aantal navigatie- apparaten. Kort na de nieuwbouw van de Straat van Diemen - ik was daar toen 3e wtk - hebben we wat geld gelapt, een grote smoorspoel gekocht en zelf 110 V wisselstroom aangelegd in alle hutten. Vermoedelijk is dat ook op de andere oudere schepen gebeurd.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Bob R.I.P. »

Henk dit vraagt om een nadere verklaring. Je schrijft dat er gelijkstroomgeneratoren waren en geen AC aansluiting in de accommodatie. Verder een AC/DC omvormer voor navigatieapparatuur. Moet dit laatste niet andersom zijn. De meeste apparatuur moest wisselspanning hebben om via een trafo de gewenste spanningen te creeeren. Hoe maakte je via een smoorspoel wisselspanning voor de hutten?

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Henk van der Moolen »

Beste Henk,
Dit was het zelfde op de Victory schepen. Alleen 110V gelijkstroom in de accommodatie.( 1963-1964heb ik daar op gevaren)
Ik had voor mijn bandrecorder een 110V gelijkstroom naar 220 V wisselstroom omvormer nodig om hem te laten spelen. Ook de AC unit draaide op gelijkstroom. Verder geen wisselstroom contacten in de hutten.
Ik weet nog wel dat die omvormer zowat duurder was dan de bandrecorder zelf.
Dan de elektrische pompen in de machine kamer. Dit weet ik niet meer. Dus daar kan je gelijk in hebben.
Ik ga a.s. zaterdag naar de VNS reünie in Egmond waar ik dit onderwerp zeker tijdens het nuttigen van geest verruimende drankjes aan de orde zal stellen. Ik hou je op de hoogte.

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Harry G. Hogeboom »

dit onderwerp zeker tijdens het nuttigen van geest verruimende drankjes
DAT wordt geheid Draaistroom Henk! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Henk

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Henk »

Henk dit vraagt om een nadere verklaring.
De omvormer in de machinekamer maakte van gelijkstroom wisselstroom voor o.a. navigatieapparatuur; dus DC-AC en geen AC-DC zoals ik eerder schreef. De smoorspoel diende om de wisselspanning terug te brengen tot 110 V AC.
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Henk van der Moolen »

Henk schreef:De afgebeelde turbogenerator van de TJIBODAS is van het fabricaat Allis Chambers en gewikkeld volgens het Dobrowolski systeem. Hierdoor kon de generator gelijktijdig drie-fasen draaistroom en gelijkstroom leveren. Als mijn herinnering nog juist is leverde het systeem 380 V-50 Hz AC en 110 V DC. Als Arie zijn memoriaal nog heeft bewaard, kan hij dit misschien nakijken en eventueel bevestigen.
Laten we nu niet verder van het onderwerp afdwalen. De vraag was wat er waar was van bovenstaande quote.
Dus leverde de Allis Chambers generators van de Victory schepen nu wel of niet 380 volt draaistroom en tegelijk ook 110 volt gelijkstroom.
En daarmee samenhangend de vraag wat er met die 380 volt draaistroom gedaan werd. :idea:
Dus allerlei verhalen over hoe het op een ander soort schepen gedaan werd zijn zeer interessant maar geven geen antwoord op de Quote. :shock:

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Varen in het Verre Oosten (RIL / KJCPL)

Bericht door Henk van der Moolen »

Om misverstanden te voorkomen het gaat niet om wie er gelijk heeft maar om de wetenschap hoe het zat.

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.


Plaats reactie