Scheepsramp Doros 1949, Roelf Helmers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roelf Wentholt

Scheepsramp Doros 1949, Roelf Helmers

Bericht door Roelf Wentholt »

Ik ben de kleinzoon van een van de overlevenden van de ramp met de Doros voor de kust van Florida. Mijn opa, naar wie ik genoemd ben, was eerste machinist op de Doros. Ik ben op zoek naar krantenberichten, foto's en andere documenten over deze scheepsramp.
Ik dank iedereen die me kan helpen zulke documenten te vinden. Hartelijke groet, Roelf Wentholt

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Scheepsramp Doros 1949, Roelf Helmers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Hallo Roelf,

Welkom op deze site.
Er zullen vast nog wel meer reacties komen, maar voor de krantenberichten over de DOROS uit 1949/1959, klik HIER. Daar kun je eerst even mee vooruit, dacht ik.

Het verslag van de Raad voor de Scheepvaart is ook wel ergens te vinden, Misschien spoort iemand dat even op? Daar ben ik ook wel benieuwd naar, vooral omdat de hoofdmachinist daar een belangrijke getuige moet zijn geweest. Het krantenverslag van die uitspraak heb ik wel gevonden, maar dat is nogal beperkt. Er kon dan wel geen oorzaak van de ramp worden aangewezen, maar het officiële verslag bevat misschien toch wel wat meer bijzonderheden.
De koelinstallatie gebruikte methylchloride en dat schijnt erg linke soep te zijn geweest. Dat was brandbaar en dus explosiegevaarlijk. Dat het in 1949 nog werd gebruikt aan boord van schepen, begrijp ik niet zo goed als ik DIT lees.
        • Afbeelding
Jos Komen (R.I.P)

Re: Scheepsramp Doros 1949, Roelf Helmers

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Doros1939.jpg
Doros1939.jpg (141.05 KiB) 4870 keer bekeken
HIER staan de gegevens en de geschiedenis van het schip.
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3224
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Scheepsramp Doros 1949, Roelf Helmers

Bericht door jacko »

Uit het boek scheepsrampen 1945 tot heden, al is dat heden nu al lang geleden :roll:

groet
Hans
Bijlagen
Doros.jpg
Doros.jpg (42.45 KiB) 4839 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Scheepsramp Doros 1949, Roelf Helmers

Bericht door Drentenier »

In het Leidsch Dagblad van 15 december 1949 staat ook nog een artikel.
Zie: http://leiden.courant.nu/issue/LD/1949- ... n/0/page/2
Groet,
Hans
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Scheepsramp Doros 1949, Roelf Helmers

Bericht door Chris.dus »

Dit drama roept bij mij toch wel een aantal vragen op. Is er ergens nog een uitspraak van de raad voor de scheepvaart van deze ramp?
Wat me opvalt is de verklaring dat na de ontploffing in de midscheeps het gehele schip binnen enkele seconden in brand stond. Dan moet er toch wel wat aparts in de lading hebben gezeten?
verder begrijp ik niet helemaal waarom na het overstappen van enkele bemanningsleden in de sloep van de kok, ze deze nooit meer hebben gezien. Is het niet de gewoonte om te proberen bij elkaar te blijven, desnoods door de sloepen aan elkaar te binden? Niemand heeft het over harde wind of slecht weer, dus waarom niet bij elkaar blijven?
En dan de verklaring van de eerste machinist , dat alle officieren zijn omgekomen. Hijzelf is toch ook officier of was dat in die jaren heel anders? Overigens wel een prachtig scheepje die Doros. Lijkt me een genot om daarmee de Carib te doorkruisen.
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Scheepsramp Doros 1949, Roelf Helmers

Bericht door Drentenier »

Hoi Roelf,
Ik vond ook een aantal foto's van de schipbreukelingen bij aankomst in Amsterdam. Daar moet jouw opa dus ook bijstaan.
Zie: http://www.gahetna.nl/collectie/afbeeld ... term/doros

En hier vind je de locatie van het wrak van de Doros: http://www.wrecksite.eu/wreck.aspx?132114
Groet,
Hans
Patru (R.I.P)

Re: Scheepsramp Doros 1949, Roelf Helmers

Bericht door Patru (R.I.P) »

Chris.dus schreef:Dit drama roept bij mij toch wel een aantal vragen op. Is er ergens nog een uitspraak van de raad voor de scheepvaart van deze ramp?
In het boek "Koninklijke Boot" uit 1981 is er ook een passage aan de ondergang van de Doros gewijd, maar daaruit blijkt dat er nooit een definitieve oorzaak is komen vast te staan.
Roelf, de goede rol van je opa wordt hierin ook wel genoemd.
KNSM Doros.jpg
KNSM Doros.jpg (240.83 KiB) 4700 keer bekeken
Groeten, Paul G.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Scheepsramp Doros 1949, Roelf Helmers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Allemaal bijzonder interessant dat deze informatie, inklusief foto's, na 65 jaar zomaar door verschillende personen boven water wordt getoverd. Ik heb er niets aan toe te voegen, slechts een observatie.
Ik mijn scheepvaart kollektie heb ik 2 boeken over de KNSM, beiden met de titel : Gekroonde Koopvaart 1856-1956. ( De boeken zijn van 1956, ze zien er identiek uit, maar de een is dikker dan de ander, zelfde schrijver, zelfde introduktie, datum etc.)
In beide boeken " GEEN woord" over de "Doros".........ramp of niet. WEL hopies praat over " centen" , weinig over mensen :oops:
DE ramp met de "Doros" MOET toen nog vers in de KNSM administratie en het maatschappij geheugen hebben gelegen. :oops: EN moet een grote indruk hebben gemaakt na de scheeps-verliezen van WW2, waar de " Doros" doorheen "zeilde".
Bij de Vlootlijst zie ik dat de " Doros" -1939-1949- een zusterschip had, de " Notos"...da's alles.

Nu schakel ik even over naar Arne Zuidhoek en zijn boek " Scheepsrampen", waar hij op blz. 72 melding maakt van de ramp met de " Doros"...op 12 December 1949. De verdere informatie is identiek aan de info hierboven vermeld. Hij plaatst een fraai klein tekeningetje van de " Doros" met een "kruisje"
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Scheepsramp Doros 1949, Roelf Helmers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik vind het helemaal een vreemd geval. Je zou toch denken dat er veel meer te doen moet zijn geweest over de gevaren van methylchloride als koudemiddel. Dat is volgens mij nooit echt verboden, zelfs vandaag nog niet. In 2003 werd het bij Dupont in Dordrecht nog altijd gebruikt. R40 is dat. Wat is daar zo bijzonder aan dat ze het ondanks de giftigheid en de branbaarheid toch altijd zijn blijven gebruiken?


Plaats reactie