Tallships

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
jangoedhart (R.I.P)

Re: Tallships

Bericht door jangoedhart (R.I.P) »

Hier hebben we nog een mooie.
Bijlagen
KRS21419190220001%20ASRYM.jpg
KRS21419190220001%20ASRYM.jpg (233.85 KiB) 7211 keer bekeken

jangoedhart (R.I.P)

Re: Tallships

Bericht door jangoedhart (R.I.P) »

Bark RESPIT Ze worden steeds mooier.Foto,s afkomstig van SKIPSHISTORIE.NET Per Sundfaer Trondjem
Bijlagen
LSD80218990220001%20RESPIT.jpg
LSD80218990220001%20RESPIT.jpg (241.25 KiB) 7142 keer bekeken
jangoedhart (R.I.P)

Re: Tallships

Bericht door jangoedhart (R.I.P) »

Ga er maar mee door.
Bijlagen
KRS21419220120001%20ASALEA.jpg
KRS21419220120001%20ASALEA.jpg (370.04 KiB) 7075 keer bekeken
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Tallships

Bericht door Hannes »

marick.jpg
marick.jpg (233.66 KiB) 6908 keer bekeken
Maria Rickmers (1892)

De Maria Rickmers was na de France de tweede vijfmastbark in de wereldhandelsvloot.
Ze was voorzien van een stoommaschine met een vermogen van 750 Pk als hulpaandrijving en werd daardoor eerder als een "stoomzeiler" dan als een zeilschip gezien.

Op 18 december 1891 werd de stalen romp van de bark op de werf van Russell & Co. in Port Glasgow, Schotland voor de Rickmers Reismühlen, Rhederei- und Schiffbau AG in Bremerhaven tewater gelaten.
Het schip werd vernoemd naar Maria Rickmers, de echtgenote van Peter Rickmers, een van de eigenaren.
De kleur van de romp was volgens de traditie van de Rederij groen met een rood onderwaterschip.
Opmerkelijk was de grote zwarte schoorsteen met het embleem van de Rederij, groen-rood-witte dwarsstrepen (de vlag van Helgoland) met een grote witte R in het midden.
Het ruim in het achterste gedeelte van het schip was bestemd voor de stoommaschine en ong. 600 ton kolen.
Zes extra bemanningsleden (2 maschinisten, 2 stokers en 2 tremmers) waren verantwoordelijk voor het bedrijf en het onderhoud van de stoomaandrijving.
Hierdoor werd het effectief rendement van het schip gereduceerd zoals op de latere R.C. Rickmers te zien was.

De grote bark maakte slechts een reis, haar maidenvoyage, en had daardoor de kortste levensduur van alle zeven vijfmastbarken.
Begin maart 1892 zeilde ze in ballast van Bremerhaven naar Barry (Wales), en van daaruit op 15 maart 1892 via Cardiff met een lading kolen naar Singapore „for orders“.
Tijdens het lossen van de lading werd de kapitein (kapitein J. Gennerich) ernstig ziek en stierf enkele dagen later in een ziekenhuis in Singapore.
Kort daarvoor had hij een telegram van de rederij ontvangen waar in het misgenoegen over de reis van 80 dagen (zonder gebruik van de stoommaschine) tot uitting kwam.
De eerste stuurman H. Wiethoff kreeg het bevel over het schip en onder zijn leiding vertrok ze in ballast naar Saigon om een lading van 56.727 zakken rijst voor de Rickmers Reismühlen GmbH te laden.

Op 14 juli 1892 vertrok de Maria Rickmers voor de terugreis van Saigon naar Bremerhaven.
Na het passeren van de Straat Soenda gold het schip als vermist in de Indische Oceaan, het laatste signaal na Anjer Point (Indonesie) was op 24 juli 1892.
Over het algemeen werd vermeld dat nooit weer wat van de Maria Rickmers gehoord werd en dat er ook geen wrakstukken gevonden werden.
Dit leidde tot een serie van theorie-en wat de verdwijning van de vijfmaster betreft, een cycloon, piraten, kapseizen door het verschuiven van de lading, etc.
Daarvan afwijkend vermeld het dagboek van James Thomas Aikman de ondergang van de Maria Rickmers in de Straat Soenda tijdens een cycloon, en dat er later in die buurt wel degelijk wrakstukken gevonden zijn.
We were favoured with fine tropical weather and light breeze through, passing where the town of (Anjou?) used to be before it disappeared in the waters during the great Volcanic eruption of 83.
Just astern of us about a mile was the ship "Maria Rickmers", the then largest sailing ship. She was a 5-master, and looked very fine with all-her sail set.
We had just sailed through the straits when up rolled a tremendous typhoon, which, although we were all stowed in except topsails, flung us on our beam ends for several minutes.
We just saw the other ship heal over, when all was darkness. Some of her wreckage was found afterwards near the same spot.
Hieronder een link naar het dagboek van James Thomas Aikman:

http://www.nikoko.co.uk/Diaries/jtaik.htm

Hieronder nog wat gegevens.

Konstruktion: Stahlrumpf als Dreiinselschiff, Stahluntermasten
Rigg: Fünfmastbark, dopp. Mars- & Bram-, Royal-, 3 Skyrahen; Mars- & Bramstengen (mit Royal-/Skystenge ein Stück); Besanmast mit Stenge und Gaffel
Mastfolge: Fockmast, Großmast, Mittelmast, Kreuzmast (Achtermast), Besanmast
Anzahl der Decks: zwei durchgehende Stahldecks, partielles Deck (Stahl/Holz) als Brückendeck, dazu Poop und Back; oberstes Deck mit Teakholz beplankt
Stapellauf: 18. Dezember 1891
Jungfernfahrt: 1. März 1892 über Barry (Wales), Cardiff (Wales) (15. März 1892) und Singapur nach Saigon (Vietnam)
Unterscheidungssignal: Q F P C
Bauwerft: Russell & Co., Port Glasgow, Schottland
Reederei: Rickmers Reismühlen, Rhederei und Schiffbau A.-G., Bremerhaven
weitere Reedereien: --
weitere Namen: --
Heimathafen: Bremerhaven
Galionsfigur: ja, Figur der Maria Rickmers
Länge über alles (Lüa): 135 m (514' 1")
Länge Galion-Heck (Rumpflänge): 123,3 m (404' 6")
Länge auf Deck: 118,3 m (388' 1")
Länge in der KWL: 114,47 m (375' 7")
Länge zwischen den Loten (LzL, LPp): 112,22 m (368' 2")
Breite: 14,63 m (48' 0")
Raumtiefe: 7,72 m (25' 4")
Seitenhöhe: 8,82 m (28' 11")
Tiefgang: 7,2 m (23' 7")
Vermessung: 3.822 BRT (Bruttoregistertonnen) / 3.344 NRT (Nettoregistertonnen)
Verdrängung (Schiffs- und Ladungsmasse): ~9.500 tons
Ladekapazität/Tragfähigkeit: 5.300 tons (1 ton = 1,016 t); mit Kohlenladung für die Dampfmaschine: ~5.900 tons
Segelfläche: 5.300 m² (44 Segel: 27 Rah-, 11 Stag-, 4 Vorsegel, 2 Besane)
Masthöhe: 57 m (Flaggenknopf – Deck), 63 m (Flaggenknopf – Kiel)
Baukosten: M 926.000,00
Hilfsantrieb: 3-Zylinder-Dampfmaschine von 750 PS
Klassifikation: Lloyd's +100A
Erster Schiffsführer: J. Gennerich
weitere Kapitäne: H. Wiethoff (Erster Steuermann)
Besatzung: 38 Mann
Höchstgeschwindigkeit: 15 kn unter Segel; 8 kn unter Dampf
Bestes Etmal: 303 sm
Besonderheiten: großer, schwarzer Schornstein mit Firmenemblem zwischen Kreuzmast und Besanmast, Skysegel an Fock-, Groß- und Mittelmast


Groeten, Hans.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Tallships

Bericht door Harry G. Hogeboom »

It was my good fortune last summer to sail chief officer of a steamer on the Lakes. Canadians ought to be justly proud of their Dominion, as it has beauties perculiarly its own, and, out of all the Lands I have visited, I prefer Canada to any of them, and with Gods help I intend to make it my home for good, and always and heartily join in the chorus of the Maple leaf forever.
J. Thomson Aikman.
113. Anderson Street.
March 20th, 1902 Montreal.
Canada.
Bedankt Hans, Een mooi journaal van die Thomson Aikman, hij was nog niet zo dom in 1902 :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Tallships

Bericht door Hannes »

R. C. Rickmers.
R_C_Rickmers01.jpg
R_C_Rickmers01.jpg (177.36 KiB) 6658 keer bekeken
De R. C. Rickmers was de tweede Duitse vijfmastbark en de vijfde in de wereld.
Evenals haar zusterschip, de Maria Rickmers, was ze in tegenstelling tot de voor haar gebouwde vijfmasters van een stoommachine voorzien.
Na de twee houten volschepen -1.080 BRT (1868) en 1.760 BRT (1888) – was dit het derde schip met deze naam.
Na de schipbreuk van de Preußen en de Thomas W. Lawson was ze tot de terwaterlating van de France in 1911 het grootste zeilschip ter wereld.
Het schip werd genoemd naar Rickmer Clasen Rickmers (1807–1886), de oprichter van de Rickmers Reismühlen Rhederei und Schiffbau A.-G.
Rickmer_clasen_rickmers.jpg
Rickmer_clasen_rickmers.jpg (198.72 KiB) 6658 keer bekeken
RC%20Rickmers-10.jpg
RC%20Rickmers-10.jpg (107.4 KiB) 6658 keer bekeken
De R. C. Rickmers werd in 1906 op de eigen werf in Geestemünde (Bremerhaven) gebouwd.
De romp en masten waren uit staal en de kleur van de romp was volgens de traditie van deze rederij groen en rood.
Volgens enkele maritime schrijvers gold dit schip eerder als prestige-object en als antwoord op de beide F. Laeisz vijfmasters Potosi en Preußen.
Toen ze tewater gelaten werd overtrof ze de Preußen met 467 BRT, maar werd wegens de hulpaandrijving nooit als het grootste zeilschip van Duitsland geregistreerd.
Ze werd door de stoommachine en de grote schoorsteen eerder een "stoomzeiler" dan een zeilschip genoemd.
Door de kolenbunkers werd het maximale laadvermogen van 7.900 tons om 600 t gereduceerd.
RC%20Rickmers-05.jpg
RC%20Rickmers-05.jpg (96.9 KiB) 6658 keer bekeken
Het schip voer voornaamlijk naar Oost Azie (Singapore, Kobe/Hiogo, Saigon), Siberie (Wladiwostok), de Amerikaanse westkust (San Francisco, Portland in Oregon), Australie (New South Wales) en Zuid Amerika (Chile).
Op de uitreis transporteerde ze meestal kolen uit Wales en andere landen en op de thuisreis rijst voor de eigen bedrijven.
In 1912/13 maakte ze twee grote reizen:
Cardiff – Philadelphia – Kaap de Goede Hoop – Kobe (Japan) – Portland (Oregon) – Antwerpen
Cardiff – Philadelphia – Kaap de Goede Hoop – Japan – Wladiwostok – Indische Oceaan – Hull
Een bijzondere gebeurtenis was het bezoek van Tsaar Nicolaas II op het schip in 1912 toen het schip in Wladiwostok lag.
RC%20Rickmers-08.jpg
RC%20Rickmers-08.jpg (100.45 KiB) 6658 keer bekeken
Door de bunkers, het onderhoud van de stoommachine, extra personeel (2 machinisten, 2 tremmers, 2 stokers) en het kolenverbruik was het schip niet economisch.
Toen de Rickmers Line tussen 1910 en 1913 overstapte op stoomschepen werden alle zeilschepen verkocht.
Voor de grote R. C. Rickmers was geen koper te vinden daarom werd het schip in 1912/13 op de eigen werf tot zeilend schoolschip omgebouwd.
Aan het begin van de eerste wereldoorlog lag ze in Cardiff voor een lading kolen, waar ze door de Britse Admiraliteit in beslag genomen werd en omgedoopt in Neath, een plaats- en riviernaam in Zuid Wales.
Neath-02.jpg
Neath-02.jpg (113.96 KiB) 6658 keer bekeken
Neath-03.jpg
Neath-03.jpg (63.7 KiB) 6658 keer bekeken
Neath-04.jpg
Neath-04.jpg (86.69 KiB) 6658 keer bekeken
Omdat de Engelse bemanning geen ervaring met dit scheepstype had was het een probleem het schip in de vaart te krijgen, hiervoor werd de Duitse kapitein om hulp gevraagd.
Onder Engelse vlag varend werd ze op 27 maart 1917 -met een lading suiker van Mauritius komend- 30 mijl zuidoostelijk van Fastnet door de onderzeeboot U 66 tot zinken gebracht.

Technische gegevens:

Gebouwd door: Rickmers Reismühlen, Rhederei und Schiffbau A.-G., Bremerhaven.
Bouwnr: 147.
Tewaterlating: 8-2-1906.
Roepsein: QJCG
Thuishaven: Bremerhaven.

Lengte o.a: 146 m.
Breedte: 16,30 m.
Diepgang: max. 8,20 m.
Waterverplaatsing: ~10.500 t.
Grootte: 5.633 BRT / 4.544 NRT.
Hulpaandrijving: een stoommachine met een vermogen van 1.160 Pk.
Aantal zeilen: 38 (40)
Zeilopp: 6.045 m².
Snelheid: max. 9 kn met stoommachine, max. 16 kn onder zeil.
Bemanning: ~45.

Groeten, Hans.
Gebruikersavatar
stuurcadeautje
Berichten: 489
Lid geworden op: 08 mar 2005 18:11
Locatie: Hengstdijk

Re: Tallships

Bericht door stuurcadeautje »

Alweer een hele poos geleden dat ik op Kombuispraat ben geweest.
Ga dat weer veranderen hoor
Heb wel een vraag?
Alweer wat jaartjes geleden heeft er in de blauwe wimpel een artikel gestaan over de ondergang van de pamir en haar zusterschepen.
Zou iemand mij aan dat artikel kunnen helpen.
als god had gewild dat vrouwen gingen varen, dan had hij de zee wel roze gekleurd
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Tallships

Bericht door Martinus »

Wikipedia: "De schoenerbrik Tres Hombres is een professioneel zeilend vrachtschip, waarmee gepoogd wordt de zeilende handelsvaart nieuw leven in te blazen. Naast het vervoeren van vracht en passagiers wordt het schip gebruikt om leerlingen op te leiden voor de zeevaart. Het schip heeft een vrachtruim met een laadvermogen van rond de 50 ton, twee passagiershutten, een vooronder voor acht leerlingen/trainees naast de accommodatie voor de vijf bemanningsleden."

Zijn hier meningen over dit project? Ik las onlangs ergens zelfs over een zusterschip.
TRES_HOMBRES.jpg
TRES_HOMBRES.jpg (47 KiB) 6242 keer bekeken
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Tallships

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
een professioneel zeilend vrachtschip, waarmee gepoogd wordt de zeilende handelsvaart nieuw leven in te blazen.
Dat wordt hard blazen, vrees ik! :-D
Maar zoals het spreekwoord zegt: beter hard geblazen dan geen cent verdiend. :wink:

Hun site is HIER. Struin daar wat rond, lees en trek je eigen conclusies. Voor mij staan ze heel ver buiten de werkelijkheid. Leuke aanwinsten voor de bruine vloot, leuk voor een vakantie en jongelieden - en ook ouderen - die een poosje op zo'n schip doorbrengen, worden daar vast niet minder van en steken ongetwijfeld het een en ander op waar ze in hun latere leven veel plezier van kunnen hebben. De zeilende handelsvloot nieuw leven inblazen lijkt mij echter vooral het blazen van grote hoeveelheden gebakken lucht.

Maar investeerders zijn - uiteraard - van harte welkom, dus wie er een paar centen in wil steken, moet dat vooral doen.
Hoe ziet de toekomst van zeetransport eruit?
De EU heeft een akkoord gesloten om in 2020, 20% van alle voor de industrie benodigde energie duurzaam op te wekken. Als we dit doorrekenen naar de scheepvaart (op wereldwijde schaal) zou dit betekenen dat we in de komende 10 jaar 20.000 zeilende vrachtschepen van het type ecoliner in de vaart zouden moeten brengen… De schouders eronder dus!
  • Afbeelding
-------------------------------------------------------------- En dit dan maal 20.000 ... :shock:

Nu staat dat spelevaren met die drie fraaie scheepjes en hojo, hojo, neem nog een Berenburger en vaart allen mee naar Iseland, natuurlijk helemaal los van dat Ecoliner-project. Niet dat ik dáár ook maar iets in zie, maar dat is ook totaal niet belangrijk. Ik zie veel en veel meer meer in de vaart met onbemand schepen en zou daar - als ik centen te missen had - ook eerder in investeren dan in welke vorm van zeilende vrachtvaart dan ook. En dat is geen kwestie van ouwe-lullen-die-niet-willen-veranderen - als dat zo was, zou ik ook helemaal niets zien in het varen met onbemande schepen - maar gewoon een kwestie van de ontwikkelingen in de scheepvaart volgen. En dat gaat op geen enkele manier de kant op van een herleving van de zeilende vrachtvaart.

Ik twijfel er niet aan - sterker nog, ik hoop zelfs - dat er een aantal van de Ecoliners in een regelmatige vaart komt. Gewoon om te zien hoe dat afloopt. Hoeveel decennia lullen ze daar nu al over, over zeilende vrachtvaarders? Toch minstens veertig jaar, schat ik zo. Ik ben er echter van overtuigd dat dergelijke schepen nooit grootschalig toegepast zullen worden. Dat zou net zoiets zijn als wanneer de drijvende pretparken met 4000 en meer passagiers verdrongen zouden worden door de zeilende cruiseschepen - die al vele jaren zeer succesvol zijn voor een select publiek. Prachtig. Ik kende die van de Holland Amerika Lijn van nabij en ben er ook aan boord geweest. De zeilende vrachtvaart is net zoiets - voor een select publiek. De containers en de kolen en het ijzererts en het graan zullen op zeer grote schepen over de oceanen worden vervoerd, onbemand en waarschijnlijk voortgestuwd door kernenergie. Dat is mogelijk geen aangenaam vooruitzicht, maar toch aanzienlijk realistischer dan de zeilende vrachtvaart.
-------------------------------
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Tallships

Bericht door jdbvos »

Nog niet eens zo lang geleden was er een documentaire op tv over de laatste zeilende kustvaarder.
Een kapitein-eigenaar probeerde samen met z'n (bijna) onbetaalde stuurman een zelfgekochte lading appeltjes te slijten, omdat geen enkele bevrachter lading voor hem had.
Nergens was iemand of eoa bedrijf die de appeltjes wensten te kopen, de docu stopte dan ook met het handmatig overboord zetten van de dozen met beginnend-te-rotten appeltjes....
Ik had echt met die mensen te doen.....
Maar er was -en ik vrees eveneens: is- geen markt meer voor een zeilvrachtschip met een laadvermogen van 50T, zelfs niet als hij het vervoer gratis maakt....
Alleen de havenkosten al, eventuele bemanningskosten (die moeten ook eten), en Arbo-eisen doen zoiets de das om, vrees ik....
Ze maken er niet voor niets allemaal wowo's van, en voor sommigen zijn dan de internationale maritieme eisen al teveel....landen als Denemarken stellen (eigenlijk terecht) dat ieder schip dat beroepshalve passagiers vervoerd ook moet voldoen aan alle moderne eisen daarvoor.
En dat gaat niet lukken op 'de bruine vloot'.....
Maar ik wens dat mooie scheepie een prachtige toekomst, en vele, vele mijlen zeilplezier, toe !
Oost, west...ook best


Plaats reactie