boeken

Alles over boeken, schrijven, uitgevers etc.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: boeken

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Harry, ik denk niet dat er veel verschil gezeten heeft tussen het gedrag van de Belgen of de Nederlanders in hun respectievelijke kolonies
Nou daar wil ik niet over redetwisten Dick, NOCH wil ik het doen voorkomen dat wij Nederlanders in Indonesie vroegaah zulke brave borsten waren, maar wat ik me herinner ooit gelezen te hebben van de gedragingen van die huursoldaten onder instrukties van die Leopold...tot ver in de 1900's!!!! dat was "Nazi style" gedrag en daar werd ik toch behoorlijk misselijk van!!! :oops:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: boeken

Bericht door Brazuca »

Daar kun je best wel eens gelijk in hebben Harry. Ik ben me wat aan het verdiepen in de geschiedenis en vorming van de Congo. En Leopold II was geen 'schone' jongen, zoals ze in Vlaanderen zeggen.
Afbeelding
Dit boek heeft meer positieve recensies dan negatieve, en lijkt me een goed boek om mijn interesse te kunnen bevredigen.

Congo: Een geschiedenis
door: David Van Reybrouck
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: boeken

Bericht door jdbvos »

voor wie een paar e-boeken zoekt.....kijk hier !
Vlgs mij is veel (zo niet alles) de zgn Ferry's lijst....
ongecensureerd, en ongewijzigd, m.u.v. de verwijderde 'doktersromannetjes' e.d. ....

Op zgn 'diabetische volgorde' :mrgreen:

PS Ik verwijder deze link (en de mappen) na ca 2 week !
Oost, west...ook best
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: boeken

Bericht door Bob R.I.P. »

Jan laat de link even staan tot ik weer thuis ben. (Begin juli) Downloaden via een gratis campingwifi gaat te langzaam.

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: boeken

Bericht door Brazuca »

Een schrijver die een aantal interessante werken heeft geschreven is Pierre Loti, een Franse marine-officier die eind 19e eeuw en in het begin van de 20e eeuw een aantal (autobiografische) boeken publiceerde, zoals;

Aziyadé: wat zich in en rond Istanboel afspeelt.

en

Rarahu , in nieuwere uitgaves met de titel "Le Mariage de Loti" uitgegeven. Dit verhaal speelt zich af in de stille Zuidzee, met name Frans Polynesië

Ook het boek "An Iceland Fisherman" (Pêcheur d'Islande) is interessant, het gaat over Bretonse vissers die in het Noorden van de Atlantische oceaan gingen vissen.

Pierre Loti, een pseudoniem voor Julien Viaud, en werd geroemd om zijn vernieuwende stijl.

Afbeelding
Rarahu

Zijn boeken (Frans- en Engelstalig) zijn vrijelijk van het internet te downloaden.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: boeken

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

IJslandvissers verscheen in 1979 bij De Boer Maritiem in een heel mooie vertaling van H.L. Prenen.
Het is nog beperkt te koop op Boekwinkeltjes voor ongeveer 10 euro.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: boeken

Bericht door Brazuca »

Pierre Loti wordt wel de impressionist onder de schrijvers genoemd. Hij was een tijdgenoot van de impressionisten en kende Henri Rousseau, die een portret van hem geschilderd heeft.

Ook Vincent van Gogh heeft de 'Pecheur d´Islande' gelezen, en refereert naar Loti´s werk in verscheidene brieven en roemde zijn schrijfkunst.

Paul Gauguin vond inspiratie in Loti´s werk "Rarahu" (Le Mariage de Loti) en heeft er waarschijnlijk aan bijgedragen dat Gauguin later ook naar Tahiti vertrok. Gauguin was zelf ook zeeman geweest.
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: boeken

Bericht door Brazuca »

Een aardig stuk in de Newyork Times over Joseph Conrad; (klik hier)
Harry Bernd (R.I.P.)

Re: boeken

Bericht door Harry Bernd (R.I.P.) »

Even off topic, op het topic windows 10 Kan ene Martinus uit Brazilie niet op Kombuispraat komen. Heb je misschien een tip?
Harry
Gebruikersavatar
Brazuca
Berichten: 2133
Lid geworden op: 04 mei 2009 00:06
Locatie: São Paulo
Contacteer:

Re: boeken

Bericht door Brazuca »

Harry, Ik weet het niet, voor zover ik weet woont hij in Brasilia en dat ligt zo´n 1200 Km verderop...


Plaats reactie