Woudsend, tussen de meren.

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door v+d »

We varen van Woudsend naar Bolsward, de brugwachter bij Heeg heeft zijn dag niet of gewoon zin om wat mensen op de kast te jagen.
Hij laat tegemoet komende schepen door en sluit de brug, dat is normaal. Inmiddels ligt aan onze kant een aardige rij wachtenden, de brug draait weer en het hele spul vaart op.
Jammer, het lichtje blijft rood en de hele meute moet afstoppen en toezien dat de tegemoet komende schepen weer eerst mogen. Een achterligger is daar zo gefrustreerd over dat hij de Karakorum met geweld passeert, ik moet nog aardig met best doen om ons vletje vrij te houden van zijn akelig grote schip.
De scheepswerf, na de brug, ligt er stil en verlaten bij, jammer daar lagen altijd mooie oude rompen om opgekalefaterd te worden.
De Nijhulzumerbrug draait zodra we in zicht komen en de achterliggende spoorbrug is al gedraaid. Bij Oosthem ligt, voor de voetgangersbrug, een Duitser met een jacht dat stinkt en rookt.
Aannemend dat hij op het knopje gedrukt heeft sluiten we aan en wachten af. Als er niets gebeurt roept Marieke hem aan, wat snauwerig zegt hij op het knopje gedrukt te hebben.
Ik ben het zat en besluit op te varen teneinde zelf de brug in beweging te zetten, de Duitser houdt ons in de gaten en rukt op.
Een autochtoon, die alles rustig vanaf zijn terras volgt, roept dat wij het witte knopje stevig moeten indrukken. Zo gezegd, zo gedaan.
De brug opent en de Duitser dringt op, zodat ik achterwaarts van de steiger moet om ruimte voor hem te maken. Het leven kan zo mooi zijn op een zonnige dag :wink:
Als hij ons passeert roept Marieke toch maar even, dat zij kennelijk de betere vingers heeft om te drukken. Hij reageert niet en lachen kan hij al helemaal niet.
De Friezen zetten de weilanden blank met het doel de muizen te verzuipen, de meeuwen vieren feest.
DSC04066naar bolsward.JPG
DSC04066naar bolsward.JPG (493.95 KiB) 3476 keer bekeken
DSC04070naar bolsward 2.JPG
DSC04070naar bolsward 2.JPG (783.13 KiB) 3476 keer bekeken
DSC04072naar bolsward 3.JPG
DSC04072naar bolsward 3.JPG (524.76 KiB) 3476 keer bekeken
DSC04073naar bolsward 4.JPG
DSC04073naar bolsward 4.JPG (521.04 KiB) 3476 keer bekeken
DSC04075naar bolsward 5.JPG
DSC04075naar bolsward 5.JPG (507.86 KiB) 3476 keer bekeken
DSC04077naar bolsward 6.JPG
DSC04077naar bolsward 6.JPG (750.52 KiB) 3476 keer bekeken
DSC04079naar bolsward 7.JPG
DSC04079naar bolsward 7.JPG (513.37 KiB) 3476 keer bekeken
DSC04082naar bolsward 8.JPG
DSC04082naar bolsward 8.JPG (435.94 KiB) 3476 keer bekeken

v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door v+d »

Op weg naar Bolsward, in Frankrijk op de kleine kanalen is het mooi, maar in Friesland is het ook prachtig. Vooral de stukken waar nog niets moderns te zien is hebben onze voorkeur, dat zal de leeftijd wel zijn. We komen langs een werf waar al enkele jaren aan een kotter gebouwd wordt, het schiet niet erg op lijkt het. Onder de Kruiswaterbrug kunnen we passeren met alles plat en in langzame vaart, het onderhoud van de brug is op zijn minst achterstallig te noemen. Een likje verf en even onkruid wieden zouden geen kwaad kunnen. De haven van Bolsward is afgeladen vol en we moeten genoegen nemen met een plek aan de overkant waar geen stroom is. Een zeiler ziet twee pensionado's in een vletje aan komen en komt hulp bieden bij het afmeren. Op zich is dat hier een makkie met een hoge wand en genoeg bolders. We sjouwen de fietsen van boord en gaan een rondje Bolsward fietsen.
DSC04085bolsward 9.JPG
DSC04085bolsward 9.JPG (642.23 KiB) 3427 keer bekeken
DSC04087bolsward 10.JPG
DSC04087bolsward 10.JPG (602.66 KiB) 3427 keer bekeken
DSC04088bolsward 111.JPG
DSC04088bolsward 111.JPG (656.39 KiB) 3427 keer bekeken
DSC04090bolsward 12.JPG
DSC04090bolsward 12.JPG (692.79 KiB) 3427 keer bekeken
DSC04091bolsward 13.JPG
DSC04091bolsward 13.JPG (550.57 KiB) 3427 keer bekeken
DSC04092bolsward 14.JPG
DSC04092bolsward 14.JPG (794.16 KiB) 3427 keer bekeken
DSC04098bolsward 15.JPG
DSC04098bolsward 15.JPG (663.45 KiB) 3427 keer bekeken
DSC04099bolsward 16.JPG
DSC04099bolsward 16.JPG (687.58 KiB) 3427 keer bekeken
hamerhaai
Berichten: 110
Lid geworden op: 29 dec 2010 15:00

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door hamerhaai »

jdbvos schreef:Die uitleg klopt helemaal....

Maar het skûtsjesilen is al jaren een beetje verziekt: de mast en de giek zijn veel te lang en er staat daardoor teveel m2 aan doek op. Dat werd daardoor zo zwaar (vooral omdat de plooien werden gladgemaakt door het doek nat te gooien) dat ze -onder het mom dat er geen geschikte Egyptische keper meer zou zijn- het vervangen hebben door Dacron. En als er nou IETS is wat ik verfoei op dergelijke schepen, is het een dacrontuig.....
En het balansgewicht van het schip zelf, is juist teruggebracht tot minimum: in de opbouw vind je geen splintertje hout oid meer....ook het strijkgewicht aan de mastvoet is verwijderd (elke kg remt af...), waardoor het risico van kapseizen alleen maar verder toeneemt....
De schipper staat continue in telefooncontact met de aan de wal staande jurist van de sponsorende bank, waardoor het helemaal een juridische race is verworden.
Jammer, jammer, jammer.....
M'n pake draait zich om in z'n graf.....samen met vele oud-Hindeloopers van -met name- de familie Blom, waarvan vele dienst deden op het Zuidwesthoek (ZWH) skûtsje, om nog te zwijgen over de oorspronkelijke schippersfamilies....(Meeter's, Zwaga's, enz...)

Maar we blijven gelukkig genieten van het beeld van die schepen onder tuig, en het lef (en de truukjes) van de bemanningen !
hamerhaai
Berichten: 110
Lid geworden op: 29 dec 2010 15:00

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door hamerhaai »

Ik had een heel verhaal gemaakt over hoe het werkelijk is bij het skütsjesilen ,omdat ik zelf ook al jaren wedstrijden vaar,
dit jaar waren wij 2e bij de klasse lytse a van de IFKS.
maar het verhaal wat ik lees hier klopt niet met de werkelijkheid .
maar ik ga hier niet verder op in ,als je echt wil weten hoe het gaat kan je een keer meevaren,
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door Bob R.I.P. »

Beste Hamerhaai,

we kunnen niet allemaal komen om mee te varen, fysiek, afstand, zeg het maar. Je maakt ons wel nieuwsgierig hoe het in werkelijkheid is, dus kom op met je verhaal.

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
hamerhaai
Berichten: 110
Lid geworden op: 29 dec 2010 15:00

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door hamerhaai »

kijk maar eerst op de facebook pagina van skütsje Eemlander compleet wedstrijd verslag van de afgelopen week.
ik kom hier misschien nog een keer op terug hoe het werkelijk gaat.
Wilde verhalen kunnen we allemaal wel vertellen. :-D
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10596
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door jdbvos »

Oh, maar Hamerhaai, mijn woord is geen evangelie, hoor !
Als je het niet met mijn visie eens bent, kun je dat gerust uiten. No hard feelings.
Dus voel je vooral niet bezwaard....
Maar ik begrijp dat jij het vanuit de IFKS beschouwt ?? Ik had het over de SKS.... en daartussen ligt een oceaan van verschillen...maar daarover gaat het nu niet....
Nogmaals: voel je niet bezwaard. Ook ik zou graag jouw visie willen horen (in dit geval: lezen :-D )
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14432
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Mooie plaatjes Jan, komplimenten aan de " Afdeling dokumentatie" :lol: ..maar op deze manier komt " De Sluus bie Eefde" wel mooi in het gedrang :roll: :mrgreen: ...........maar jaaa een Sallander in Den Vreemde kan natuurlijk niet altijd "alles" hebben :mrgreen:.......EN " nooit een gegeven peerd in de bek kiek'n" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2420
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door peelander »

Als Zeeland niet de mooiste provincie zou zijn, was Friesland toch wel mijn favoriet :-D :-D :lol: :lol: .
Goed om daar eens extra lekker rond te kijken dankzij jouw plaatjes Jan.
groeten
Jan van der Pluijm
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Woudsend, tussen de meren.

Bericht door v+d »

Met al dat mooie weer komen we tijd te kort :lol: De piepers moeten gerooid en nog meer van dat soort werk, bootje varen even naar Frankrijk heen en weer.
Opa verlangt naar rust en de winter :wink:


Plaats reactie