HSM - Klompenlloyd

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
CMKLAP
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 jan 2005 12:49
Locatie: Hamina, Finland

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door CMKLAP »

[quoteWillem van Brenen was bootsman op dat ding.][/quote]
Wie weet er wat van Willem van Brenen? Ik heb ook met hem op de Hontestroom gevaren in 1969 tot de verkoop.
Is hij nog in leven enz.?
Het was mijn eerste HSM schip.
Die foto van de Rijnstroom wanneer is die genomen? Met die ster op de schoorsteen dat moet op het laatst zijn. Is dat niet van gebr. de Haas waar we toen verenigd mee waren. Ik ben tot het laatst op de Rijnstroom geweest. Opgelegd in Rottedam
en toen werd ze verkocht aan Vroon en werd Car Expres en een reisje van Hoek van Holland naar Cork in Ierland met een lading Ford auto's. Maar ik kan me niet herinneren ooit die ster op de schoorsteen gezien te hebben.
Groetjes
Kees

Gebruikersavatar
bouk
Berichten: 295
Lid geworden op: 05 dec 2013 16:28
Locatie: De Rijp (NH)
Contacteer:

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door bouk »

Hallo Rob.
voor dat ik bij de HSM kwam heb ik op zeeslepers gevaren bij Smit&Co.
daarna op de Texelstroom en het meest op Hull gevaren.
Slechts eenmaal naar Liverpool met de Texelstroom geweest.
Als geschreven, haalde wij alleen tractoren een caravans uit Hull.
Vergeet die Hull reisjes nooit meer, omdat je tureluurs werd van het vastsjorren van die tractoren en caravans.
En keer een flinke oplawaaier gehad van zo'n stuk spanhout wat terug sloeg.
Ook een keer buiten boord gedraaid staande in de haak van het kraantje, toen ik te lui was omhoog te klimmen via de ladder uit het ruim en de matroos op het kraantje liet me zakken overboord tot me nek aan toe in het water.
Maar toch wel een mooie tijd gehad.
Bootsman zijn naam was inderdaad Kees Kuyt.
Kees smokkelde indertijd sigaren en dames horloges naar Hull...goude business.
Hij (Kees) smokkelde de horloges in een uitgeholde harpsluiting die gewoon in het zicht lag.
De sigaren lagen in het ventilatiehok.
Heerlijk die herinneringen.
grt,bouk.
Rob Erisman
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jun 2015 12:59

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door Rob Erisman »

Hallo Bouk

De 4 mensen die ik beschreef ben jij niet begrijp ik?
Ik haal wel eens dingen door elkaar en de chronologie klopt wel eens niet maar ik zal toch niet zo in de war wezen dat we naar Hull gingen en ik dacht dat 't Liverpool was? Ik heb trouwens ook nog met Toon 'poep' gevaren op de Texelstroom herinner ik me nu, z'n echte naam weet ik niet meer als ik die al geweten heb. Toons favoriete quote was: 'weet je wat lekker is? Een pot warme diarree' en dat 't liefst onder 't eten. Weet je nog de voornaam van de kok in die periode Bouk?
Ik zie 'm zo voor me maar kan niet op z'n naam komen. Een jaar of 15 terug stapte ik dat koffiehuisje bij de brug op de Klaprozenweg in Amsterdam binnen en wie stond daar achter de balie, de kok van de Texelstroom!

Groet, Rob

Ps, schiet me ook weer te binnen, horloges smokkelen deed Kuyt niet alleen er was ook ene Karel bij betrokken en de leverancier was Richard, toen al een oudere man, die stond op het Waterlooplein met horloge's!
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door Meestertje »

Kan het zijn dat Willem van Brenen naar Wijsmuller is gegaan?
Al een jaar of wat met pensioen, jarenlang kaptein op de Titan geweest :-)
Rob Erisman
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jun 2015 12:59

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door Rob Erisman »

hai meester.

Met alle respect maar ik kan me niet voorstellen dat Willem ooit nog kapitein is geworden.
Ik vond 't best een aardige gozer maar 't was ook een enorme blitzer.
Hij heeft me wel honderd keer verteld dat je een kever niet om kon krijgen want dat ie een keer plankgas door de poort het HSM terrein was opgereden en toen het stuur had omgegooid en dat die kever rechtop bleef en dat de portier heel boos op 'm was, volgens mij had ie niet eens een auto.
Daarbij wat we bootsman noemde op die stroombootjes was feitelijk een voorman, dus geen onderofficier.
En Willem was toen al eind twintig begin dertig. Of misschien toch nog een bliksemcarrière?
Roel Noorman
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 okt 2008 14:08

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door Roel Noorman »

Willem van Breenen heeft inderdaad bij Wijsmuller gevaren.
Meestertje
Berichten: 503
Lid geworden op: 29 jan 2010 21:08

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door Meestertje »

Berichttitel: Bemanningslijsten Wijsmuller augustus 1965, kombuispraat wordt w.v breenen al genoemd, zal dus een andere w.v.b zijn ?
Machinare nesse est!
Rob Erisman
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 jun 2015 12:59

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door Rob Erisman »

Kees, misschien hebben wij dan nog samen gevaren op de Hontestroom. Volgens mij voer die boot op het eind alleen nog tussen Liverpool en Antwerpen, klopt dat?

Ik was een van de eerste of misschien wel de eerste met lang haar bij de HSM, en lang was dan niet zoals de Outsiders of zo, maar net in m'n nek en over m'n oren. Maar er was altijd gezeik over door die conventionele zeelui, ik weet niet hoe vaak ik aan het eind van een reis of als ik met verlof ging te horen kreeg van een stuurman of een bootsman dat ik bij terugkomst wel even naar de kapper moest zijn geweest. Dus niet.

Willem van Brenen en de Ronald die ik al eerder noemde droegen hun haar ook langer dan gewenst was, en dan was er nog kleine Martin een o/g met lang haar maar kort van gestalte.
Die werden allemaal op één boot gezet, ik meen de Vliestroom. De zg homoboot want als je lang haar had was je homo volgens de conventionelen. Op die boot hadden een aantal jaren Spanjolen gevaren, de dekdienst bedoel ik, en die boot was zwaar verwaarloost, van het laad en los gerei klopte geen ene moer, 6 tons blokken aan 3 tons bomen, repen vol met vleeshaken en te dik of te dun, en alles stijf onder de roest.

We hebben in vrij korte tijd die boot helemaal in orde gemaakt, echt om door een ringetje te halen. Er ging het verhaal dat we na een aantal reisjes, op welke haven weet ik niet meer, toen die boot weer in orde was en netjes in de verf stond, het kantoorpersoneel, toen we aanmeerden aan de buitenkant, voor de ramen stond en een applausje heeft gegeven, konden wij niet horen met de ramen dicht.

Hé dacht Visje, aannemer van schepelingen, dat hebben die jongens netjes gedaan en die heeft de hele dekploeg op de Hontestroom gezet want die kon ook wel een opknapbeurt gebruiken, waren we niet blij mee, konden we daar opnieuw beginnen. Hebben we ook gedaan hoor, want het is prettig als je boot op orde is, hoef je 't alleen maar bij te houden.
Maar we waren best wel een beetje vreemde bemanning want, en volgens mij heeft Willem dat in gang gezet, wij dronken geen bier maar likeur, hahahaha, mijn favoriet was Apricot Brandy en de ander dronk weer Creme de Menthe en de volgende Pisang Ambon. Als je dus eens ging buurten bij een collega was 't: wil je een likeurtje? hahahahaha

En nu komt mijn vraag Kees, op een avond komt een handlanger/olieman op visite bij me en ik vraag: '' wil je een Apricootje?
Hij ontsteekt in lichte woede, ' wat is dit voor een kutboot kan je dan nergens een fatsoenlijk biertje krijgen?' Of woorden van gelijke strekking.

Was jij dat Kees? :-)

Groet, Rob
CMKLAP
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 jan 2005 12:49
Locatie: Hamina, Finland

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door CMKLAP »

Hallo Rob
Ik was 2e WTK op de Hontestroom.
We voeren toen Antwerpen-Liverpool. Maar in het voorjaar van 1969 was dat afgelopen en gingen toen groote reizen maken.
Naar Kenitra en of we toen nog verder afgezakt zijn naar Agadir weet ik niet goed meer. Maar ik geloof dat we toen Spaanse crew hadden. Woltjes was kaptein dacht ik en ome Piet den Oude 1st WTK. Nog een paar reizen naar de Middelandse zee tot eind juli. toen is ze verkocht aan Vroon en is Short Horn Express geworden.
En heef nog lang daar gevaren.
In 1970 zat ik na de Rijnstroom op de Texelstroom en in oktober gingen we met een lading schroot uit Dordrecht naar de Middelandse Zee na lossing in Italië naar Marseille waar we in charter gingen voor de CNAN de Algerijnen.
Ik betwijfel ook Willem van Bre(e)nen ooit kaptein geworden is. maar je weet maar nooit.
Ik weet niet of je bootsman Maarten van Duijn gekend hebt. Die is toch nog gediplomeerd 2e stuurman KHV geworden op de tankers. Toen was hij ook niet meer zo jong.
Groetjes
Kees
Knopenkees
Berichten: 231
Lid geworden op: 13 mei 2010 21:48

Re: HSM - Klompenlloyd

Bericht door Knopenkees »

Wellicht bekend : HSM uniformknopen.
Hollandsche Stoomboot Mij HSM 001.jpg
Hollandsche Stoomboot Mij HSM 001.jpg (102.82 KiB) 9403 keer bekeken


Plaats reactie