De "Halcyonlijn"

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door jdbvos »

...en btw, Melle: mocht je het monsterboekje vinden, daarin staan nooit z'n reizen als kapitein....
Een kapitein monstert z'n bemanning, maar monstert zelf nooit áán....

Nu ik dit zo tik, vraag ik me af of ergens een lijst is van kapiteins....nooit eerder over nagedacht...
Weet jij daar iets over, Theo ? Daar zou toch ook eoa, officiele, lijst van moeten zijn.....

De functie heeft justitiele aspecten én vertegenwoordigt op zijn stukkie territorium de NL staat....Ik zou haast denken dat zelfs ambassades zo'n lijst kregen......
Tòch...??
Oost, west...ook best

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Een kapitein monstert z'n bemanning, maar monstert zelf nooit áán.
Nooit is iets te veel gezegd. Meestal niet komt dichter bij de waarheid. Sommige Ambtenaren van Aanmonstering deden dat wel. In 1967 en 1968 heb ik drie keer "Gezagv." in mijn monsterboekje staan. Twee keer in IJmuidsen en een keer in Delfzijl. Vraag me niet waarom.

Waarom een lijst van kapiteins? Welk doel zou dat dienen? Welke kapitein op welk moment op welk schip zat, was in vroeger jaren zo op te vragen in Den Haag, bij Verkeer en Waterstaat. In de jaren dat ik daar beroepshalve nog wel eens kwam om gegevens van anderen op te vragen, maar gewoonlijk alleen maar om een praatje te maken en de goede relatie te onderhouden die ik daar had opgebouwd, zat daar een ontzettend geschikte man die dat geheel beheerde, maar van wie me de naam helaas ontschoten is. Ik had hem in vroegere jaren meerdere malen per week aan de telefoon, wat voor mij dan aanleiding is om zo iemand ook eens persoonlijk de hand te gaan schudden. Maar die aardige man was dus het hoofd van de afdeling Monsterboekjes, Dispensaties en andere bemanningseisengerelateerde kwesties. Het hart van het systeem op die afdeling was een indrukwekkende mechanische kaartenbak die een half kamertje vulde en waarin de kaart van iedere zeevarende zat die ooit een monsterboekje had ontvangen. Na wat intoetsen van gegevens, begon dat geheel te draaien en kon hij de kaart van iedereen naar boven halen. Op mijn verzoek toverde hij toen ook mijn gegevens tevoorschijn. Hieronder de kopieën daarvan. Een beetje rommelig geheel, alles met de hand geschreven en ook niet volledig voor wat de schepen betreft.

Afbeelding---Afbeelding

Later werd het systeem iets "gemoderniseerd" en veranderden de kaarten. Ze werden kleiner. Hier van mijn eerste en tweede monsterboekje, maar nog altijd niet helemaal volledig.

Afbeelding---Afbeelding

Afbeelding---Afbeelding

Als eenvoudig christelijk zeeman zou je nu toch mogen aannemen dat ze daar in Den Haag in de afgelopen 33 jaar voldoende tijd, mankracht, hardware en ook geld hebben gehad om die hele handel te digitaliseren zodat je met een paar toetsaanslagen of muisklikken iedere zeeman, oud-zeeman en dooie zeeman zo op het scherm kan brengen en dus zou ook Jules Aphonse Mellema zo op te roepen moeten zijn. Maar bij wie moet je dan tegenwoordig aankloppen? Of nog veel beter: wie probeert eens om zijn hele vaartijd tevoorschijn te laten halen? Dat moet toch mogelijk zijn. Waarom zo'n database eigenlijk niet voor iedereen toegankelijk gemaakt? Het zijn toch geen staatsgeheimen? De privacy, dat zal het wel weer zijn.

Maar wat dit alles nu eigenlijk in het topic "De Halcyonlijn" doet, ontgaat me volledig. :-D
melle

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door melle »

Hi, boven de foto heb ik gemeld dat het Jules Alphonse Mellema betreft. Achter op staat : Papa op ss Beverwijk.
Kan het nog ingewikkelder maken, er zijn heel veel Mellema's die gevaren hebben. Ook bv zijn broer Marie Wilhelm, die met ss Zaan twee maal op een mijn gelopen is en aangespoeld op Schier. Maar als je bij Ships hit by U-boats 10 juli 1940 crew list kijkt zie je Jules vermeld, op de Alwaki. Zijn eerste schip als aflos kapitein was de Alcyone.
In de Dorpsbode Schier kun je desgewenst van alles lezen.
Na de Alwaki vaart hij op ss Alcor. Denk overigens niet dat hij in vol ornaat op die schepen liep rond te stappen.
In de lijst van orlogslachtoffers in den Haag kun je hem vermeld zien, in Schier, en op het ereveld Mill Hill in Londen waar hij begraven is.

Wat betreft de Halcyonlijn, daar vond ik alle foto's van de Beverwijk. Neemt u mij vooral niet kwalijk als dit niet goed is. Ik heb overigens alles gewoon op internet gevonden. Niks gesloten. Tik de naam van het schip in en de wereld ligt voor je open.
Gr. mm
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Wat googelen verschafte duidelijkheid. Je zet boven die foto dat Jules Mellema gezagvoerder was op het s.s. Beverwijk, maar dat klopt dus niet. Die foto kan best op de Beverwijk zijn genomen, maar dan voer hij daar toch echt als stuurmansleerling, zoals ik aan dat pakkie van hem al meende te zien. Hij ging in 1913 naar de zeevaartschool dus hij zal in 1915 of 1916 als leerling naar zee zijn gegaan, wat dan weer klopt met die foto.

Na zijn leerlingentijd gaat hij naar Van Nievelt Goudriaan. In 1937 maakt hij een aflosreis als kapitein op de Alcyone. Als Nederland op 10 mei 1940 bij de oorlog betrokken raakt, vaart hij als 1ste stuurman op de Alwaki en kan, zoals zovelen, waaronder mijn vader, net niet meer in Nederland komen. Op 10 juli 1940 volgt die torpedering in de Pentland Firth. Dan gaat hij naar de Alcor. Was dit ook weer als 1ste stuurman, of werd hij nu dan toch kapitein? Met de Alcor is tijdens de oorlog verder niets gebeurd, dus zoeken wie daar toen kapitein op was, is wat moeilijker. Het is verder ook niet belangrijk. In 1942 wordt hij ziek, vaart na een ziekteverlof nog wel weer even, maar moet in januari 1943 opnieuw door ziekte worden afgelost, waarna hij op 5 juni 1943 in Wolverhampton overlijdt.

Geeft niet, hoor, dat we dit in het topc "Halcyonlijn" zo uitgebreid uit de doeken doen. We zijn hier niet zo streng in de leer als elders. :wink:
En we hebben ook altijd houvast aan de wijze woorden van een bekend Braziliaans filosoof die gezeten onder zijn eigen bananenboom en genietend van een Presidente zei: "Recht zo ie gaat, Mart... Een beetje zigzaggen mag ook!" Dus we zizaggen zo heel wat af. :-D
Denk overigens niet dat hij in vol ornaat op die schepen liep rond te stappen.
Ja, dat denk ik toch wel. Daar hechtte men heel lang aan, en speciaal tijdens de oorlog.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Harry G. Hogeboom »

En we hebben ook altijd houvast aan de wijze woorden van een bekend Braziliaans filosoof die gezeten onder zijn eigen bananenboom en genietend van een Presidente zei: "Recht zo ie gaat, Mart... Een beetje zigzaggen mag ook!"
En dat zigzaggen bleek ook in WW2 een goede zaak te zijn op de Noord Atlantic een ook elders op de woelige baren. :lol: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
melle

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door melle »

Hi, wat Theo antwoordt heb ik zelf ook gemaild Als je toch wilt googlen ga dan naar oorlogsslachtoffers Koopvaardij in Den Haag, Binnenhof. Als je zijn naam intikt zie je Jules vermeld staan als gezagvoerder op de Alwaki. Ook op de reeds eerder vermelde lijst in Londen.
Ook op andere sites trouwens, waar de crewlist staat.
Wat het uniform betreft, dat draagt hij op geen enkele foto.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Als je zijn naam intikt zie je Jules vermeld staan als gezagvoerder op de Alwaki.
Dat is dan onjuist. Ik zie hem vermeld staan als gezagvoerder, maar de Alwaki wordt niet genoemd. Ten tijde van de torpedering van de Alwaki was Johan Martijn Schlögl de gezagvoerder en Jules Alphonse Mellema was de eerste stuurman. Zoals je zelf ook al aangaf, is dat op Uboat.net te vinden. Stuurman Mellema vind je HIER en kapitein Schlögl HIER. De volledige crewlist van de Alwaki met daarop ook de namen van de passagiers, is HIER te vinden en ook daar - hoe kan het ook anders - vind je Schlögl als kapitein en Mellema als 1ste stuurman.

Het volledige verslag van de torpedering vind je in deel 1 van Bezemer op de pagina's 288-291. Dat wordt zo uitvoerig behandeld vanwege die twee niet ontplofte torpedo's die het schip desondanks tot zinken brachten. Ook daar vind je de naam van kapitein J.M. Schlögl.
Of Jules Mellema als kapitein op de Alcor heeft gevaren, weet ik dus niet maar in elk geval niet op de Alwaki. Als je alles wilt weten over zijn oorlogsvaartijd, moet je even contact opnemen met Henk Meurs.
Zelf hou ik het verder voor gezien. :?
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door jdbvos »

En dat zigzaggen bleek ook in WW2 een goede zaak te zijn op de Noord Atlantic een ook elders op de woelige baren
:lol: :lol:
...én werd door bemanningen in menige staphaven, op de terugreis naar het schip, vaak gearmd in ere gehouden.... :lol: :lol: :lol:
Oost, west...ook best
melle

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door melle »

Dank, zal ik doen. :roll:
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Een niet afgemaakte zoektocht laat me dan toch niet los en dus ben ik er nog wat dieper ingedoken. :roll: Ik denk dat de gegevens waarover Henk Meurs beschikt, het volgende zullen bevestigen.

---------------------------------------Afbeelding
----------------------------------------------------------------------------------------s.s. ALWAKI (1922)

Na de torpedering van de Alwaki op 10 juli 1940 gaat Jules Mellema als 1ste stuurman naar de Alcor. De kapitein van de Alcor is dan N. den Hartog die daar een maand eerder aan boord is gekomen. Den Hartog gaat een jaar later, in juli 1941, van boord en gaat naar de Alchiba. Ik neem aan dat Jules Mellema toen tot kapitein is gepromoveerd omdat het helemaal klopt met latere data.
N. den Hartog gaat in november 1941 naar de Alchiba en wordt daarmee in juli 1942 in Straat Mozambique getorpedeerd, een gebeurtenis die in Bezemer deel 2 uitvoerig besproken wordt op de pagina's 1000-1003.

---------------------------------------Afbeelding
----------------------------------------------------------------------------------------s.s. ALCOR (1920)

Kapitein N. den Hartog gaat in januari 1943 terug naar de Alcor en dat is exact de maand waarin Jules Mellema ziek van boord gaat. Het kan dus bijna niet anders of Jules Alphonse Mellema is van november 1941 tot januari 1943 kapitein op de Alcor geweest.

Zo is de cirkel toch rond en dat doet een mierenneuker telkens weer goed. :-D
Overigens ben ik wel benieuwd wat Henk Meurs over Jules Mellema in zijn "Londens Archief" heeft zitten. Hij kent ook de medische gegevens van hen die tijdens de oorlog op de koopvaardij voeren. Die geeft hij op hun verzoek alleen aan familieleden van de desbetreffende zeevarende.


Plaats reactie