De ramp met de El Faro

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door ferryvaneeuwen »

Dat de communicatie op enig moment ophield is natuurlijk een heel slecht teken. Het betreft een ro-ro schip en dat in combinatie met water dat eerder werd ingenomen alsmede een behoorlijke slagzij doet het ergste vermoeden zeker nu nog meer wrakstukken zijn aangetroffen. Wederom een dramatische scheepsramp met een ro-ro. Ik moet dan weer denken aan de woorden van de onvolprezen Ernst Vosnack.....
Hier staan nog wat meer gegevens over het schip.

Dit is Danielle Randolph (34), één van de 28 Amerikaanse opvarenden. Als jong meisje was ze al geobsedeerd door de zee. De vijf monteurs die meevoeren waren Polen.
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (40.11 KiB) 11432 keer bekeken


Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Danielle Randolph was 34 jaar en de enige vrouw aan boord. Ze was eerste of tweede stuurman, ik denk tweede. Die foto is genomen bij haar afstuderen van de Maine Maritime Academy, je kunt het logo nog net zien op haar hoed. De school is helemaal in de stijl van een militaire academie en daar hecht men aan uniform.

----------------------------------------------------------AfbeeldingAfbeelding

Dat ze aan boord van de schepen waar ze op voer niet in uniform liepen, blijkt uit de foto van de crew van de EL MORRO, waar Danielle Randolp 2de stuurman was tot het schip in mei vorig jaar uit de vaart werd genomen en opgelegd. Het was een zusterschip van de El Faro en een jaar ouder.

----------------------------------------Afbeelding
Omnia transit sed navigare necesse est

ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door ferryvaneeuwen »

Er is door de rederij Tote een speciale website in dienst gesteld met de laatste berichten over de ramp met de El Farro. Ook via Twitter kan de rechtstreekse berichtgeving van de US Coastguard South East gevolgd worden via hashtag 'uscgsoutheast'.

De El Farro opereerde onder de protectie van de omstreden Jones Act uit 1920(!).
The Jones Act has a specific effect upon noncontiguous parts of the US, such as Puerto Rico, Hawaii, Alaska, and Guam as it prevents foreign-flagged ships from carrying cargo between the mainland and these locations.[10] Foreign ships inbound with goods cannot stop any of these four locations, offload goods, load mainland-bound goods, and continue to U.S. mainland ports. Instead, they must proceed directly to U.S. mainland ports, where distributors break bulk and then send goods to US places off the mainland by U.S.-flagged ships.[10] There are, of course, ways to circumgo the Jones Act by making a stop in a foreign country between two US ports, ie. Hawaii/Alaska-Vancouver-Seattle.
Over protectionisme gesproken. Zo'n wet is eigenlijk niet meer van deze tijd.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11747
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Over protectionisme gesproken. Zo'n wet is eigenlijk niet meer van deze tijd.
Dit is natuurlijk een scheepvaart drama van de 1e orde, maar eventjes een heel klein zijstapje.
DE Jones Act is ZO uit de tijd, dat we in de 1980tiger jaren daar al mee hadden te maken als we " net over de Amerikaanse grens "op zee" in de Beaufort Sea een bakkie zand wilden " verplaatsen" op Amerikaans grondgebied met een Nederlandse Hopper!!.........DAT kon niet, DAT valt onder de Jones Act!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 219
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door andrekik »

De USCG heeft zojuist een persconferentie gehouden over de El Faro.
Een korte video staat op de ABC website:
http://abcnews.go.com/US/missing-cargo- ... d=34255746

Hoop dat dit niet geblokkeerd is in Nederland, de persconferentie begint na de reclame.

Andre'

schokker
Berichten: 241
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:21

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door schokker »

Blijkbaar is de lobby voor de Jones Act ondanks dat die al jaren ter discussie staat nog sterk want er worden nog nieuwe schepen besteld.

http://worldmaritimenews.com/archives/1 ... -boxships/

Grt

Henk

Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 219
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door andrekik »

Jones ACT

John McCain, Republican senator, probeert al jaren steun te krijgen om de JonesAct op te heffen, maar de Maritieme lobby is dusdanig groot dat daar niet doorheen te komen is.
Nieuwbouw is enorm kostbaar, het gevolg is dat ze maar blijven modderen met 40 jaar oude of nog oudere schepen met enorme bemanningen (El Faro, 28 man, tegenover bv Emma Maersk 13).
Ander argument dat steeds gebruikt wordt is dat "goedkope" buitenlandse tonnage met buitenlandse bemanningen sub-standard zijn en een gevaar zijn voor Homeland Security en de environment, breek mij de mond niet open!

Hieronder John McCains laatste poging (niet gelukt), waarin ook de door Henk genoemde twee 3600 TEU container schepen voor Matson aan de orde komen:

22 January 2015
Washington, D.C. ­– U.S. Senator John McCain (R-AZ) today delivered the following remarks on the Senate floor regarding his amendment to repeal the Merchant Marine Act of 1920, also known as the Jones Act:

“Mr. President, I come to the floor today to discuss an amendment I have filed to the pending legislation. This is an amendment to modify the Jones Act, an archaic 1920s-era law that hinders free trade, stifles the economy and hurts consumers – largely for the benefit of labor unions. Specifically, my amendment would effectively repeal a law that prevents U.S. shippers from purchasing, or otherwise affordably procuring the services of, vessels built outside the United States for use in American waters.

“From time to time, here in Congress we find that legislation still remains on the books many decades after it has served its original, stated purpose – if it ever had one. I think one of the best examples of this is a law called the Jones Act.

“As many of you know, the Jones Act is simply a continuation of laws passed through U.S. history addressing cabotage (or port-to-port coastal shipping). Those laws have been used to protect U.S. domestic shipping, dating back to the very first session of Congress.

“The Jones Act may have had some rationale back in the 1920s when it was enacted. But today, it serves only to raise shipping costs, making U.S. farmers and businesses less competitive in the global marketplace and increasing costs for American consumers.

“According to a 2002 U.S. International Trade Commission economic study, repealing the Jones Act would lower shipping costs by about 22 percent. The Commission also found that repealing the Jones Act would have an annual positive welfare effect of $656 million on the overall U.S. economy. Since these decade-old studies are the most recent statistics available, imagine the impact that Jones Act repeal would have today: far more than a $656 million annual positive welfare impact – likely closer to $1 billion, truly stimulating our economy in the midst of an anemic economic recovery.

“The requirement that U.S. shippers must purchase vessels in the United States comes at a tremendous cost that is passed onto U.S. consumers. For example:

“Just recently, U.S. container-line Matson placed a $418 million order for two 3,600 twenty-foot equivalent unit (T.E.U.) containerships in a U.S. shipyard. The high price of $209 million per vessel reflects that the ships will be carrying goods within the U.S. and, therefore, governed by the protectionist Jones Act.

“The fact is that Matson’s order at $209 million per ship is more than five times more expensive than those same ships were procured outside the United States. Ships of that size built outside the U.S. would cost closer to $40 million each. For comparison, even Maersk Line’s far larger 18,270 T.E.U. ships cost millions less, at an average of $185 million apiece.

“Further, the U.S. Maritime Administration (MARAD) has found that the cost to operate U.S. flag vessels – at $22,000 per day – is about 2.7 times higher than foreign-flag vessels – just $6,000 per day. A significant factor in these increased costs is obviously the Jones Act.

“There is no doubt that these inflated costs are eventually passed on to shipping customers. In the energy sector, for example, the price for moving crude oil from the Gulf Coast to the Northeastern United States on Jones Act tankers is $5 to $6 dollars per barrel, while moving it to eastern Canada on foreign-flag tankers is $2. That can mean an additional $1 million per tanker in shipping costs for oil producers. This increased cost is why, according the Congressional Research Service, more than twice as much Gulf Coast crude oil was shipped by water to Canada as was shipped to Northeastern U.S. refineries over the last year – all in an effort to avoid payingJones Act vessels shipping rates.

“The implications of this fact touches just about every American who buys gasoline. It is American consumers who pay exorbitantly higher prices because of a law that protects the shipbuilding industry and domestically-manufactured ships that transport crude and other refined products.

“But, it’s not just the energy sector that deals with the distorted effects of the Jones Act. Cattlemen in Hawaii that want to bring their cattle to the U.S. mainland market, for example, have actually resorted to flying the cattle on 747 jumbo jets to work around the restrictions of the Jones Act. Their only alternative is to ship the cattle to Canada because all livestock carriers in the world are foreign-owned.

“I am deeply concerned about the impact of any barrier to free trade. I believe U.S. trade barriers invite other countries to put up or retain their own barriers and that, at the end of the day, the U.S. consumer and the economy at-large pays the price.

“Throughout my career, I have always been a strong supporter of free trade. Opening markets to the free flow of goods and services benefits America, and benefits our trading partners. Trade liberalization creates jobs, expands economic growth, and provides consumers with access to lower cost goods and services. Simply put, free trade means greater growth, greater growth means more jobs, and more jobs mean greater individual prosperity for more Americans.

“And yet, as clear as the benefits of free trade are, actually taking action to remove trade barriers and open markets can be almost impossible here in Congress. Special interests that have long and richly benefited from protectionism flex their muscles and issue doomsday warnings about the consequences of moving forward on free trade. And, judging from the hysterical reaction by some of the special interests to my simply filing this amendment, the debate over the Jones Act will be no different.

“Mr. President, the domestic shipbuilding requirement of the Jones Act is outdated and must to be abolished.

“U.S. consumers are free to buy a foreign-built car. U.S. trucking companies are free to buy a foreign-built truck. U.S. railroads are free to buy a foreign-built locomotive. U.S. airlines are free to buy a foreign-built airplane. Why can’t U.S. maritime commercial interests more affordably ship goods on foreign-made vessels? Why do U.S. consumers, particularly those in Hawaii, Alaska, and Puerto Rico, need to pay for ships that are five times more expensive?

“If there was ever a law that has long ago outlived its usefulness – if it ever had any – it is the Jones Act. On the Jones Act, it is time to change course – today.”

ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door ferryvaneeuwen »

Alle vijf de laatste presidenten hebben zich altijd sterk uitgesproken voor het behoud van de Jones Act.
You can count on me to support the Jones Act and the continued exclusion of maritime services in international trade agreements," Barack Obama promised in a letter to the Seafarers International Union when he was running for president in 2008.
Alleen bij rampen zoals bij Katrina worden er tijdelijke waivers uitgegeven. Amerika pakt ons wel, met onze welwillende medewerking overigens, met TTIP want dat moet kunnen en als je niet meewerkt deug je niet.

Martinus
Berichten: 825
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Brasilia

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Martinus »

http://www.telegraaf.nl/buitenland/2457 ... ter__.html

ma 05 okt 2015, 18:58
Drenkeling van El Faro gevonden

MIAMI -
De Amerikaanse kustwacht heeft maandag de eerste drenkeling van het verdwenen vrachtschip El Faro uit het water gehaald. Vlak bij het stoffelijk overschot werd een zwaar beschadigde reddingsboot gevonden.

De kustwacht gaat ervan uit dat het 240 meter lange containerschip is vergaan. Het vaartuig, onderweg van Florida naar Puerto Rico, had 33 opvarenden aan boord. De El Faro verdween vrijdag bij de Bahama's, waar de zee juist werd getroffen door de orkaan Joaquin.
Het schip was veertig jaar oud en voer onder Amerikaanse vlag. Aan boord bevonden zich 391 containers en 294 auto's.

ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door ferryvaneeuwen »

Tote schreef:"(The captain's) plan was a sound plan that would've enabled him to clearly pass ahead of the storm" had the ship not suffered an engine failure, leaving it hamstrung in the path of the impending storm, Greene said.
Dan moet alles wel goed gaan. Al voor het vertrek van de El Faro voorspelde NOAA's National Hurricane Center dat naar verwachting tropische storm Joaquin later op de avond zou uitgroeien tot een orkaan. Zes uur na vertrek van het schip werd op woensdag 30 september om 08.00 's morgens Joaquin tot orkaan verklaard.

Dat het al gauw mis ging blijkt wel uit het feit dat het schip water binnen gekregen had door een ingeslagen luik waardoor een slagzij ontstond van 15°. Tot overmaat van ramp vielen de voortstuwing uit. Beide zaken bezegelden het lot van het schip. Kort na het gesprek met het kantoor was de Epirb even in de lucht om daarna te zwijgen. Meegesleurd onder water? Epirb's zijn meestal voorzien van een hydrostatische floatfree bracket en horen van het schip weg te drijven. Ik denk niet dat het een Epirb 1 was, dus met GPS aan boord, omdat ik de indruk had dat men bij de zoekacties geen exacte positie van het schip had. Van een Epirb 2 zonder GPS kan de positie bepaald worden binnen ongeveer 3 zeemijl maar dan moet het wel enige tijd in de lucht zijn.

Als het water op een autodek was binnen gedrongen dan is er verrassend weinig water nodig om het schip te doen kapseizen, zeker als lashings van auto's het gaan begeven. In kringen van scheepsarchitecten wordt dit type schip dan ook wel aangeduid als roll-on/roll-over. Tijd om de overlevingspakken aan te trekken was er kennelijk ook niet. Of die zouden helpen bij dergelijke abominabele weersomstandigheden waag ik te betwijfelen. Het schip is waarschijnlijk onverwachts op enig moment omgekieperd.

Uit de email die tweede stuurvrouw Danielle Randolph nog kort voor de ramp aan haar moeder stuurde blijkt al de twijfel of dit wel goed zou aflopen. Op dat moment werkte de machine nog normaal.
“Not sure if you’ve been following the weather at all,” Randolph wrote in an e-mail to her mother on Thursday, “but there is a hurricane out here and we are heading straight into it.” Just hours after Randolph sent her e-mail, El Faro began to take on water and tilt to one side, according to TOTE Maritime. Then the ship’s communications suddenly went quiet. It hasn’t been heard from since.
Al met al een triest verhaal van een ramp die te voorkomen was geweest. Ik vraag me dan ook af of hier sprake was van een 'sound plan'. Het schip is gezonken in water van 5000 m diepte. Het ware verhaal is zo moeilijk te achterhalen.



Plaats reactie