Terug van weg geweest

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Terug van weg geweest

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Sorry Nick, maar ik kan me niet voorstellen dat je als sleepbootkapitein met ervaring op Rijn cruise schepen zomaar kapitein op de Zenith wordt.
Of was je misschien second captain voor de entertainment aan boord. :wink:

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Terug van weg geweest

Bericht door v+d »

Nick, je begint zelf over de Costa Concordia en ik wil je niet beledigen, maar Kapitein op de Zenith, daar lijkt mij enige ervaring wel nodig.
Die heb je ongetwijfeld, je ziet er niet uit als een achttienjarige, maar er lijkt mij wel enig verschil tussen een supplier of een sleper en een vol passagiersschip.
Vroeger, toen de mussen nog geen staart hadden en ik nog jong en onbezonnen, hadden we wel eens een hwtk of kapitein aan boord waarvan je je af vroeg hoe de man in vredesnaam zijn dagen doorbracht. Dat was in de tijd dat we zwommen in het personeel en als er eentje, om welke reden dan ook, minder presteerde zetten de anderen gewoon een tandje bij, dat nu lijkt mij tegenwoordig haast onmogelijk!

Ik was eigenlijk al nooit van plan op zijn hotelschip mee te gaan, ik heb er gewoon geen vertrouwen in! Eindelijk ben ik zo ver, dat ik met de Hurtigruten mee durf en ja hoor, lees ik jouw verhaal.
Leg eens uit, als je blieft hoe dat zit. Je maakt ons nieuwsgierig.
Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Terug van weg geweest

Bericht door Otter »

Manepuleren op de pc is simpel?
Wie onder weg is, vorderd
C.Donner
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 jul 2014 21:26

Re: Terug van weg geweest

Bericht door C.Donner »

Ik denk dat Nick een grapje maakt, hij zei zelf dattie met tien mijl achteruit vaarde, he nick? :mrgreen:
Jos Komen (R.I.P)

Re: Terug van weg geweest

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Volgens mij is er niets gemanipuleerd door Nick.
En sleepboten kunnen tegenwoordig net zo snel achteruit als vooruit varen.
We willen gewoon graag weten wat de functie van Nick precies inhield op de Zenith. :wink:
Gebruikersavatar
Nick
Berichten: 887
Lid geworden op: 02 jul 2005 23:26
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Re: Terug van weg geweest

Bericht door Nick »

Goedemorgen allemaal
Het was simple voor mij eigenlijk
Ik wilde eens wat anders proberen om mee te varen
Toen de oppertunity zich voor deed
Heb ik die kans genomen
Wat wel zo was dat ik daar die reis ook in de leer was
Dus ging ik mee als idd Jos als tweede kaptein
En al doende leerd men toch
Ik wilde die ervaring en het geheel eens mee maken
Daar bij komt als er weinig werk is moet je alles aan nemen toch
Maar is niet echt mij koppie thee eerlijk gezegd
Heb wel heel wat bij geleerd om met zo mooie cruiser te varen
Ze is wel een stuk kleiner als de Amsterdam van de hal
Maar gewoon mijn petje af voor hun
Dus zodoende zat ik eens op een cruise schip
De Concordia ja dat is toch een heel ander verhaal heb de
Ais toen eens bekeken en wie ben ik om een oordeel te geven
Maar er zitten nog haken en ogen aan dat geval
Wat ik er ook van uit opmaakte was dat ze flink doorzeilde
Toen ze in eens eigenlijk in de gaten hadden dat ze er niet door kwamen
Ook wat bekend is dat de 1e stuurman die er op zat ook de zelfde 1e stuurman van de Herald free of Enterprise
Maar goed dat er niet ter zake
Maar hopelijk begrijp iedereen waarom ik dus op een cruise schip zat voor een reis
Het nogmaals een hele ervaring om te doen en best leuk
Maar komt heel wat meer voor kijken dan we zelf denken
Niet alleen het nautische gedeelte maar je heb ook veel meer te maken met het civele gedeelte
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Terug van weg geweest

Bericht door ferryvaneeuwen »

Op de Maasdam en Rijndam waar ik ook nog op gevaren heb - een vergissing in mijn tankerloopbaan ik weet het - bestond in die tijd het instituut van tweede kapitein. Die was er in vol ornaat uitsluitend voor de passagiers die het altijd uiterst interessant vinden om de man een hand te geven en met hem te praten en vooral om er mee aan tafel te zitten.

De echte kapitein liet zich nooit zien en verliet zelfs de brug, om verwarring te voorkomen, als er weer eens een groepje passagiers daar werden rondgeleid. De tweede kapitein was dan dikwijls aanwezig bij dat brugbezoek en deed alsof het schip van hem was. Als de autopiloot aanstond werd die voor het bezoek uitgeschakeld en een matroos aan het wiel gezet, dit alles voor de foto's en om de illusie in stand te houden. De wachtdoende stuurlieden keken dan met nauwlijks verholen leedvermaak naar deze hele scharade. Overigens vroegen de passagiers zich nooit af hoe het mogelijk was en of het wel verantwoord was dat de kapitein zich op geen enkel moment met de navigatie hoefde te bemoeien........
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Terug van weg geweest

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Nick schreef:De Concordia ja dat is toch een heel ander verhaal. Heb de AIS toen eens bekeken en wie ben ik om een oordeel te geven. Maar er zitten nog haken en ogen aan dat geval.
Je bent een koopvaardij- of sleepbootkapitein die een oordeel kan geven. En welke haken en ogen zitten er dan aan dat geval? Noem me één werkelijk geldige en ook bij een onderzoek te verdédigen reden om de koerswijziging en de manoeuvres uit te voeren die Schettino met dat schip uithaalde.
Maar komt heel wat meer voor kijken dan we zelf denken. Niet alleen het nautische gedeelte maar je heb ook veel meer te maken met het civiele gedeelte.
Nou, dan "we" zelf denken? :-D Dat gold misschien voor jou, Nick, maar eigenlijk kun je toch wel op je gele klompen nagaan dat het even iets anders is dan met een sleepboot of een kuster of een bulkcarrier of een containerboot, groot of klein, varen. Het heeft erg weinig met varen, maar álles met het hotelbedrijf en de toeristen- en entertainmentindustrie te maken.

Ik heb een aantal jaren veel met de cruisevaart van de HAL te maken gehad en dan speciaal met het bemannen van die schepen, dus ik ben niet alleen heel aardig op de hoogte met de eisen die aan die aan die mensen worden gesteld, maar ook op de verhoudingen daar aan boord en hoe de verantwoordelijkheden liggen. Wij gingen niet over de kapiteins en de hoofdwerktuigkundigen en ook niet over de hotelmanager en het hotelpersoneel, maar wel over de overige officieren. We moesten buitengewoon streng selecteren om aan de hoge eisen van de HAL te voldoen. Nu konden we gelukkig ook streng selecteren, want er was altijd belangstelling genoeg om op die schepen te varen. Naast een goede opleiding en een voorbeeldige staat van dienst, was toch vooral representativiteit van belang. Hoe kwam iemand iemand over op de passagiers en dat gold dan vanaf de 1ste stuurman tot aan de assistent-machinisten. Die laatsten kwamen dan misschien erg weinig of helemaal niet met de passagiers in aanraking, dus daar kon je wat soepeler zijn, maar ook niet meer dan dat. Gelukkig hoefde ik zelf niet te selecteren en te beslissen wie wel of niet in aanmerking kwamen - ik had heel andere taken - maar ik was er wel bij en ook bij betrokken en werd in voorkomende gevallen om mijn mening gevraagd. Ik bedoel maar: ik weet heel goed wat er speelde en wat de eisen waren.

Zo weet ik ook dat het op die schepen in feite de hotelmanager is die de dienst uitmaakt en zo hoort dat naar mijn mening ook. Het is eerder een groot hotelbedrijf dan een schip. Natuurlijk, zoals altijd ligt de eindverantwoordelijkheid bij de kapitein en hij is de man die verantwoordelijk is voor de veiligheid, maar voor wat betreft de dagelijkse gang van zaken heeft hij zich toch helemaal te richten naar die hotelmanager. Je ziet dan ook maar weinig foto's van de kapitein van een cruiseschip alléén. Die is gekoppeld aan die hotelmanager alsof ze een Siamese tweeling zijn. :-D Ook op rijn-cruiseschepen zoals op de meest rechtse foto.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Een ding is zeker: zelf zou ik totaal ongeschikt zijn om als kapitein op een cruiseschip dienst te doen. Niet om met het ding te varen, dat zou geen enkel probleem zijn, maar al dat gedoe met passagiers en de gedachte op een pretpark te varen, zou helemaal niets voor mij zijn. Gelukkig zijn anderen helemaal gelukkig in een dergelijke functie.
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Terug van weg geweest

Bericht door peelander »

Jos Komen schreef:Sorry Nick, maar ik kan me niet voorstellen dat je als sleepbootkapitein met ervaring op Rijn cruise schepen zomaar kapitein op de Zenith wordt.
Of was je misschien second captain voor de entertainment aan boord. :wink:
Heeft Theo Horsten niet eens geschreven: "Het is makkelijker om van een klein schip naar een groot over te stappen als andersom."
Waarom zou een sleepboot kapitein dan niet op een cruiseschip het bevel kunnen voeren?
groeten
Jan van der Pluijm
Gebruikersavatar
Nick
Berichten: 887
Lid geworden op: 02 jul 2005 23:26
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Re: Terug van weg geweest

Bericht door Nick »

Een ding is zeker: zelf zou ik totaal ongeschikt zijn om als kapitein op een cruiseschip dienst te doen. Niet om met het ding te varen, dat zou geen enkel probleem zijn, maar al dat gedoe met passagiers en de gedachte op een pretpark te varen, zou helemaal niets voor mij zijn. Gelukkig zijn anderen helemaal gelukkig in een dergelijke functie.
En dat is nu precies wat ik bedoel ondanks in kleinschaligheid van de Rijncruisevaart ervaring
wil niet zeggen dat ik ongeschikt er voor was
Maar de stress die het geeft qua de passagiers en de zaken er omheen de cruisemanager pakt heel veel van je over maar je moet er wel continue bij zijn en op je hoede
Is het echt iets heel anders het varen zelf van zo cruiseschip is idd iets makkelijker
Maar alles er omheen dat is andere koek echt
De hal heeft hele strenge eisen voor het personeel geld voor beide afdelingen civile als het nautisch personeel
Vermoed dat het een medeoorzaak geweest is dat het de aanzet van de kanker geweest is
Ik ben gelukkig stabiel nu maar toch was goed schrikken
En nogmaals mensen ik ben blij zo iets gedaan te hebben en het te hebben ervaren
Ben in iedere geval toch weer een klein beetje ervaring rijker om het zo te zeggen
Maar als ik weer weg zou mogen dat toch maar weer lekker op een tug :)


Plaats reactie