Terug van weg geweest

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Terug van weg geweest

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Het gaat immers niet om het "varen" met zo'n ding. Het is inderdaad waar: wie goed met een klein schip overweg kan, heeft weinig moeite met grote schepen. Maar voor een cruiseschip heb je weer andere kwaliteiten nodig. Zoals ik al zei, zou ik totaal ongeschikt zijn. Ik moet er niet aan denken.

Ik heb aardig wat met sleepboten gevaren, heel kleine naar heel verre bestemmingen, maar ook forse jongens. Ik kan dus prima varen met een sleepboot, geen enkel probleem en het is alle keren ook heel goed bevallen. Met een sleepboot met veel power in de Indische Oceaan met alles dicht volle kracht tegen de ZW-moesson in. Prachtig mooi. Een belevenis. Wij hoefden de brandstof niet te betalen, dus alles dicht, klaar voor onderwater en karren maar. Maar ik heb nog nooit ook maar een meter gesleept en dus kan ik mezelf moeilijk als sleepbootkapitein verkopen. Dat is ongeveer hetzelfde.
Toch waren er mensen die dat wél aandurfden: als kapitein met een sleepboot op stap gaan met ook werkelijk een paar bakken erachter, zonder ooit te hebben gesleept. Met je 1ste rang had je die bevoegdheid immers, alleen betekende het hebben van de bevoegdheid niet dat je het ook kón. Ik heb mezelf nooit verkocht voor iets dat ik niet echt in de vingers had. Ik werkte destijds bij een club waar we twee sleepboten in beheer hadden en elke keer als er iemand afgelost moest worden, werd me dat weer gevraagd. Ik heb telkens geweigerd en meerdere malen aangeboden om een maand of wat als stuurman mee te gaan, want ook ik kan dat kunstje binnen niet al te lange tijd leren, maar dat wilde men dan weer niet. Zodoende ben ik nooit een slepende sleepbootkapitein geworden. :-D

ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Terug van weg geweest

Bericht door ferryvaneeuwen »

Nick, als jij het zegt zal het best wel zo zijn. Het blijft toch merkwaardig ook vanuit een oogpunt van risico management. Gaat het fout dan is jouw gebrek aan ervaring een opsteker voor de claimende partijen en verzekeraars. Normaliter zal een cruise rederij dat risico nooit willen nemen. Ook opleidingen komt dan aan de orde. Ik neem aan dat je je eerste rang hebt anders kan je niet eens monsteren op zo'n schip of elk ander groot koopvaardijschip.
Jan Wieger Hof schreef:Wat is de achtergrond van een kapitein op zo'n groot cruiseschip? Hoe word je dat eigenlijk, kun je een vierjarige HBO- of MBO-opleiding volgen en vervolgens al achter het roer kruipen?

"Nee", zegt Jan Wieger Hof, directeur van de Maritieme Academie in Velsen. "Voor je kapitein wordt van een schip van deze grootte ga je een lang traject van opleidingen door. Al met al kan het wel langer duren dan zes jaar voor je eerste kapitein bent." Een grote verantwoordelijkheid dus. Martin Dorsman, directeur van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR), onderstreept de opmerking van Hof. "Een kapitein is verantwoordelijk voor alles wat er aan boord gebeurt. Of het nou een tanker, een bulkschip of een cruiseschip is."
Wat mij bevreemdt is de bemoeienis die je had met de civiele dienst of liever het hotelbedrijf. Daar hebben ze echt geen nauticus voor nodig, het is gewoon een geheel ander metier waar wij de ballen verstand van hebben en dus verre van moeten blijven. Maar ja, elk rederij mag dat soort zaken zelf regelen.

Tot slot nog dit.
On top of that hierarchy onboard stands the Master of the ship. Mostly he/she is referred to as Captain. However, there could be more Captains onboard (those who hold a Captain's license) but there is only one Master onboard. The one, who was hired in that position by the Cruise line.
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Terug van weg geweest

Bericht door Martinus »

ferryvaneeuwen schreef:Op de Maasdam en Rijndam waar ik ook nog op gevaren heb - een vergissing in mijn tankerloopbaan ik weet het - bestond in die tijd het instituut van tweede kapitein. Die was er in vol ornaat uitsluitend voor de passagiers die het altijd uiterst interessant vinden om de man een hand te geven en met hem te praten en vooral om er mee aan tafel te zitten.
Werd een van die twee niet als 'commodore' betiteld?
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Terug van weg geweest

Bericht door ferryvaneeuwen »

Dat zou kunnen maar dat kan ik me niet meer herinneren. Meestal was dat de benaming van de oudste kapitein bij een rederij die dan ook op het beste en/of mooiste schip kwam te varen, het zogenaamde vlaggenschip. Zo heb ik op de Ondina van Shell Tankers gevaren wat toen het vlaggenschip was compleet met Commodore. Hij was wel de laatste want dat wat antieke gebruik werd na hem afgeschaft.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Terug van weg geweest

Bericht door v+d »

Jawel, bedankt ik ga toch maar weer met de camper naar Noorwegen :roll: :lol:
Gebruikersavatar
Otter
Berichten: 554
Lid geworden op: 26 nov 2010 17:31

Re: Terug van weg geweest

Bericht door Otter »

Heel wijs !!
Wie onder weg is, vorderd
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Terug van weg geweest

Bericht door peelander »

v+d schreef:Jawel, bedankt ik ga toch maar weer met de camper naar Noorwegen :roll: :lol:
Overwinteren :lol: :lol: :lol:
groeten
Jan van der Pluijm
Bertus.
Berichten: 8521
Lid geworden op: 17 nov 2009 18:45

Re: Terug van weg geweest

Bericht door Bertus. »

v+d schreef: ik ga toch maar weer met de camper naar Noorwegen :roll: :lol:
Hallo Jan,

Ik wens jullie een prettige tijd daar in Noorwegen.
Vergeet je zwem en korte broek niet mee te nemen. :lol: :lol:
En vergeet niet om mooie kiekjes te maken. :-D :wink:

Grtn. Bertus.
C.Donner
Berichten: 56
Lid geworden op: 29 jul 2014 21:26

Re: Terug van weg geweest

Bericht door C.Donner »

Jos zei En sleepboten kunnen tegenwoordig net zo snel achteruit als vooruit varen

Ok Jos.
and Nick: Keep the upperlip stiff old chap, positive thinking helps a lot... :)

greets, cornelis
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Terug van weg geweest

Bericht door peelander »

C.Donner schreef:Jos zei En sleepboten kunnen tegenwoordig net zo snel achteruit als vooruit varen
greets, cornelis
Om Jos zijn gelijk te tonen:
svitser marken 6 juli 2011 (227) (Kopie).JPG
svitser marken 6 juli 2011 (227) (Kopie).JPG (232.37 KiB) 7059 keer bekeken
Groeten
Jan van der Pluijm


Plaats reactie