Tradax Cargill
Re: Tradax Cargill
Ja, het schoonmaken na olie duurde meestal 4 tot 7 dagen. Dat hing af van de volgende lading. Rond de klok.
Dekbemanning 6 op 6 af en 2e en 3e stuurman 6 op 6 af op de brug.
En de stuurman pakte hier en daar 15 minuten.
Wat dat betreft was ik blij dat ik in augustus 1975 kapitein werd.
Dekbemanning 6 op 6 af en 2e en 3e stuurman 6 op 6 af op de brug.
En de stuurman pakte hier en daar 15 minuten.
Wat dat betreft was ik blij dat ik in augustus 1975 kapitein werd.
Re: Tradax Cargill
Hi Jos,
Wat de lading na crude oil betreft, dat hing af van de markt. Soms olie, dan weer graan of andere bulkladingen zoals soyabean meal, corn pellets, tapioca, kolen, ijzererts, beauxite
Het makkelijkst was een olielading. Als je on top kon laden, hoefde je alleen de ruimen voor ballast maar schoon te maken. En de lading ducts.
Vaak gingen we door het panamakanaal naar Japan.
Maar de hoeveelheid lading die je dan mee kon nemen , hing af van de maximum diepgang in het kanaal.
Dat was meestal 36 voet TFW.
Dan kon je met pijn en moeite rond 50duizend ton meenemen.
Dus toen de vrachtprijzen zo naar beneden gingen in 1982-1983 moest er op zo'n reis dik geld bij.
Er zijn toen 6 schepen opgelegd in de Coenhaven.
De Carchester en 5 OBO's.
Ik had de eer om kapitein op het eerste schip te zijn dat werd opgelegd. Haha.
De Carbay 12 juli 1982.
Vriendelijke groeten
André
Wat de lading na crude oil betreft, dat hing af van de markt. Soms olie, dan weer graan of andere bulkladingen zoals soyabean meal, corn pellets, tapioca, kolen, ijzererts, beauxite
Het makkelijkst was een olielading. Als je on top kon laden, hoefde je alleen de ruimen voor ballast maar schoon te maken. En de lading ducts.
Vaak gingen we door het panamakanaal naar Japan.
Maar de hoeveelheid lading die je dan mee kon nemen , hing af van de maximum diepgang in het kanaal.
Dat was meestal 36 voet TFW.
Dan kon je met pijn en moeite rond 50duizend ton meenemen.
Dus toen de vrachtprijzen zo naar beneden gingen in 1982-1983 moest er op zo'n reis dik geld bij.
Er zijn toen 6 schepen opgelegd in de Coenhaven.
De Carchester en 5 OBO's.
Ik had de eer om kapitein op het eerste schip te zijn dat werd opgelegd. Haha.
De Carbay 12 juli 1982.
Vriendelijke groeten
André
Re: Tradax Cargill
HIER kun je een PDF downloaden met foto's en gegevens van alle Cargillschepen.
Ook foto's van de opgelegde schepen in Amsterdam.
Ook foto's van de opgelegde schepen in Amsterdam.
Re: Tradax Cargill
Op Flickr kwam ik deze fraaie foto van de Carchester tegen van een zekere DieselWeasel.
Komt me heel bekend voor, kapitein Kruit die altijd de kortste weg nam, grootcirkelen op de Noord Atlantic, zelfs 's winters.
.
Komt me heel bekend voor, kapitein Kruit die altijd de kortste weg nam, grootcirkelen op de Noord Atlantic, zelfs 's winters.
.
- Drentenier
- Berichten: 2201
- Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
- Locatie: Gasselte
Re: Tradax Cargill
Ik vond er ook nog zo een van de Carchester bij mijn eigen foto's. Niet zo spectaculair weliswaar maar inderdaad, in ballast en dan in de winter grootcirkelen over de Noord-Atlantic, daar moet je wel tegen kunnen
- Bijlagen
-
- carchester-nostalgia.jpg (22.55 KiB) 4055 keer bekeken
Groet,
Hans
Hans
Re: Tradax Cargill
Bij het zien van die foto's zie ik het voorschip steeds weer op en neer gaan alsof we ieder moment konden breken.
Op den duur wende het wel, maar er zijn toen diverse bulkcarriers met man en muis vergaan.
Zo ook de ex-Walcheren, die wiebelde ook altijd zo op en neer met het voorschip als we in soortgelijke situaties zaten als bovenstaande foto's.
Metaalmoeheid, hé.
Maar gelukkig hebben wij het overleefd.
Op den duur wende het wel, maar er zijn toen diverse bulkcarriers met man en muis vergaan.
Zo ook de ex-Walcheren, die wiebelde ook altijd zo op en neer met het voorschip als we in soortgelijke situaties zaten als bovenstaande foto's.
Metaalmoeheid, hé.
Maar gelukkig hebben wij het overleefd.
Re: Tradax Cargill
Ik moet even wat rechtzetten.
Heb net de foto van de opgelegde schepen gezien.
Ik noemde de Carchester als opgelegd was, maar dat is de Carbreeze zijn.
De Avenger was de Carisle en de Atari was de Carlantic.
Seneca was de Excomm Merchant.
Werkte als kapitein op die schepen met een onderhouds bemanning
van 1 September 1983 tot 10 april 1984.
Chief engineer was Jan van der Wee en dan hadden we ook nog een yugoslavische superintendant aan boord. Sinica Padovan.
De Walcheren, is dat schip niet overgenomen door indiërs of pakistanies?
En was de naam toen niet Chandragupta?
Bassa
Heb net de foto van de opgelegde schepen gezien.
Ik noemde de Carchester als opgelegd was, maar dat is de Carbreeze zijn.
De Avenger was de Carisle en de Atari was de Carlantic.
Seneca was de Excomm Merchant.
Werkte als kapitein op die schepen met een onderhouds bemanning
van 1 September 1983 tot 10 april 1984.
Chief engineer was Jan van der Wee en dan hadden we ook nog een yugoslavische superintendant aan boord. Sinica Padovan.
De Walcheren, is dat schip niet overgenomen door indiërs of pakistanies?
En was de naam toen niet Chandragupta?
Bassa
Re: Tradax Cargill
Hi Hogeboom,
Heb zitten piekeren en de naam komt me bekend voor.
Was jij in 1971 niet 2e wtk op 1 van de Forest schepen.
Ik was toen 1e stuurman op de Tamara, met kapitein Buyten en hwtk Barend Roozenberg of Rozendaal of zoiets.
2e wtk was een indische-hollander die later werd afgelost door Piet de Groot.
Ik was op zoek naar mensen die bij Muller en co, Amsterdam gevaren hadden en kwam een vraag tegen van ene Dijkman die vroeg of iemand zijn broer Frans had gekend die tot 1970 ook bij Muller had gevaren.
Is dat niet die jongen die toen vermoord is in de Philipijnen?
Bassa
Heb zitten piekeren en de naam komt me bekend voor.
Was jij in 1971 niet 2e wtk op 1 van de Forest schepen.
Ik was toen 1e stuurman op de Tamara, met kapitein Buyten en hwtk Barend Roozenberg of Rozendaal of zoiets.
2e wtk was een indische-hollander die later werd afgelost door Piet de Groot.
Ik was op zoek naar mensen die bij Muller en co, Amsterdam gevaren hadden en kwam een vraag tegen van ene Dijkman die vroeg of iemand zijn broer Frans had gekend die tot 1970 ook bij Muller had gevaren.
Is dat niet die jongen die toen vermoord is in de Philipijnen?
Bassa
Re: Tradax Cargill
De naam was Star of Alexandria, André. (capsized 38.33N/63.00W 17.4.89 [Piraeus-New York, cement)En was de naam toen niet Chandragupta?
Capsized...doormidden gebroken.
HIER meer over het zinken van de Star of Alexandria.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14448
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Tradax Cargill
Da's trouwens geen goeie zaak als je op je ouwe dag gaat zitten piekeren Bassa!! Ik stuur je een PB tje.Hi Hogeboom,Heb zitten piekeren en de naam komt me bekend voor.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"