Koninklijke Hollandse Lloyd
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Als bij zwavel maar geen water komt.Groet,Arie.
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
En voor het zwavel laden, de kale plekken in de ruimen, behandelen met zilver paint
C.V.
C.V.
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Goeiemorgen heren,
Bedankt voor uw antwoorden. Ik vroeg me gisteren af, hoe ik eigenlijk bij deze vraag kwam. Ik maakte an mijn reizen altijd aantekeningen als ik interessante dingen hoorde, waar ik me later in wilde verdiepen.
Mijn "dagboekjes"nog eens even vlug nageplozen en wat blijkt. Ik heb in 1982 tijdens een vlucht een gesprek gehad met iemand die moest naar een bulkcarrier de Britsum. Ik weet niet meer of de corrrosie met dit schip te maken had of met een ander, dat kan ik niet terug vinden. Maar dit ligt min of meer ten grondslag aan mijn vraag.
grt.
Mario
Bedankt voor uw antwoorden. Ik vroeg me gisteren af, hoe ik eigenlijk bij deze vraag kwam. Ik maakte an mijn reizen altijd aantekeningen als ik interessante dingen hoorde, waar ik me later in wilde verdiepen.
Mijn "dagboekjes"nog eens even vlug nageplozen en wat blijkt. Ik heb in 1982 tijdens een vlucht een gesprek gehad met iemand die moest naar een bulkcarrier de Britsum. Ik weet niet meer of de corrrosie met dit schip te maken had of met een ander, dat kan ik niet terug vinden. Maar dit ligt min of meer ten grondslag aan mijn vraag.
grt.
Mario
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Daar zijn weer een paar plaatjes van Arie
Wie herinnert ze niet, die rottige regententen; ze scheurden vaak of er bleef tijdens regen water in een "zak" staan (en dat viel dan uiteindelijk alsnog in het ruim
Asado op de "Amstelland"
Tussen de middag in Buenos Aires (stuurman, je eet toch wel mee ?)
groeten
Hans
Wie herinnert ze niet, die rottige regententen; ze scheurden vaak of er bleef tijdens regen water in een "zak" staan (en dat viel dan uiteindelijk alsnog in het ruim
Asado op de "Amstelland"
Tussen de middag in Buenos Aires (stuurman, je eet toch wel mee ?)
groeten
Hans
- Bijlagen
-
- dektent.jpg (73.18 KiB) 3895 keer bekeken
-
- Assado Amstelland.jpg (96.91 KiB) 3895 keer bekeken
-
- Mee eten.jpg (129.58 KiB) 3895 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Niet geschikt voor mensen met hartklachten. Dit is om te huilen.
voormalige Graveland
groeten en sorry
Hans
voormalige Graveland
groeten en sorry
Hans
- Bijlagen
-
- Om te huilen.jpg (65.52 KiB) 3766 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Niet te geloven ,kan je wel voorstellen hoe de binnenkant eruitziet.
Kom binnenkort naar Nederland,wat dacht je van een versnapering Hans? Barao Velho of zo?
groetjes Jaap
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Hoi Jaap
Laat maar weten wanneer je in Nederland bent , de reünie is geen optie voor jou
Groeten
Hans
Laat maar weten wanneer je in Nederland bent , de reünie is geen optie voor jou
Groeten
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Dit was de "Graveland" in betere tijden (eind 1969), maar toen ook al een beetje bejaard (bouwjaar was juni 1951).
Ze werd gesloopt begin 1982.
Groetjes,
Arie
Ze werd gesloopt begin 1982.
Groetjes,
Arie
- Bijlagen
-
- Graveland.jpg (118.15 KiB) 3887 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Ik maakte er mijn eerste zeereis op en was gehuisvest in de loodshut.
Bij het uitvaren van Las Palmas op 03/12/1970 botsten we tegen een Spaans passagiers- of veerschip. Het ging net zo als bij de botsing met een voetganger op straat. Wij stopten, hij ook, wij weer op volle kracht, hij ook enz. Ik zie de Spanjaarden nog van de bak af rennen. Zij zaten van voren behoorlijk in elkaar en wij hadden een gat hoger in de romp.
Na dat bekeken en ingeschat te hebben besloot kapitein Kortenhoeve door te varen omdat we anders zeker nog geruime tijd in Las Palmas zouden moeten blijven.
Bij het uitvaren van Las Palmas op 03/12/1970 botsten we tegen een Spaans passagiers- of veerschip. Het ging net zo als bij de botsing met een voetganger op straat. Wij stopten, hij ook, wij weer op volle kracht, hij ook enz. Ik zie de Spanjaarden nog van de bak af rennen. Zij zaten van voren behoorlijk in elkaar en wij hadden een gat hoger in de romp.
Na dat bekeken en ingeschat te hebben besloot kapitein Kortenhoeve door te varen omdat we anders zeker nog geruime tijd in Las Palmas zouden moeten blijven.
Re: Koninklijke Hollandse Lloyd
Sloep zeilen door Arie
Ditmaal wat over zeilen met sloep.
1e stuurman Henk Dobbenga was een liefhebber van zeilen, ik dek dat de meesten van ons die hem gekend hebben, dat vast wel weten.
Toen ik begin 1972 als 3e stuurman op de ""Kennemerland" aanmonsterde (Kapitein Cees de Jong), had Henk al het een en ander voorbereid betreffende een kiel om beter te kunnen zeilen; deze werd met 2 "Mohatch"spanners en staaldraad onder de kiel van de sloep getrokken en stijf gezet.
Ik dacht dat we een optimalisering van de tuigage wel kondern verbeteren en van een kennis (Mastenmakerij Van der Neut uit Alphen a/d Rijn kreek ik de voet van een afgebroken mast; aanboord van de "Kennemerland"werd dit stuk mast "verrbouwd" tot boegspriet.
Tevens werd een giek gemaakt van een Eucalipsboompje uit Sao Francisco do Sul opgehaald met een bevriende Brazilaan (bootwerkersvoorman) en een gecharterde vrachtwagen.
Het beslag dat nodig was werd door mijzelf gemaakt in de machinekamer van de "Kennemerland" (autogeen lassen ! - zelfs de HWTK - ik geloof dat het v/d/ Puttelaar was - liet zijn middagslaapje schieten om te zien dat een stuurman aan het lassen ging. (Wellicht was een een" voorloper SGO").
Toen we later in Porto Alegre SB afgemeerd lagen gingen we zeilen.
SB afgemeerd dat betekent BB's sloep en daar zat geen motor in !
Maar we gingen op weg en kwamen (weliswaar uren) later veilig terug want veel wind stond er niet.
Broer van Winston Duits (Emiel) mopperde wel dat de wacht aan dek die hem was toebedeeld (lees: toegewezen) wel erg lang had geduurd !
Zie bijgaande foto's om een beter beeld te krijgen van onze werkzaamheden.
Laten we genieten deze herinneringen !!
Groet,
Arie
Ditmaal wat over zeilen met sloep.
1e stuurman Henk Dobbenga was een liefhebber van zeilen, ik dek dat de meesten van ons die hem gekend hebben, dat vast wel weten.
Toen ik begin 1972 als 3e stuurman op de ""Kennemerland" aanmonsterde (Kapitein Cees de Jong), had Henk al het een en ander voorbereid betreffende een kiel om beter te kunnen zeilen; deze werd met 2 "Mohatch"spanners en staaldraad onder de kiel van de sloep getrokken en stijf gezet.
Ik dacht dat we een optimalisering van de tuigage wel kondern verbeteren en van een kennis (Mastenmakerij Van der Neut uit Alphen a/d Rijn kreek ik de voet van een afgebroken mast; aanboord van de "Kennemerland"werd dit stuk mast "verrbouwd" tot boegspriet.
Tevens werd een giek gemaakt van een Eucalipsboompje uit Sao Francisco do Sul opgehaald met een bevriende Brazilaan (bootwerkersvoorman) en een gecharterde vrachtwagen.
Het beslag dat nodig was werd door mijzelf gemaakt in de machinekamer van de "Kennemerland" (autogeen lassen ! - zelfs de HWTK - ik geloof dat het v/d/ Puttelaar was - liet zijn middagslaapje schieten om te zien dat een stuurman aan het lassen ging. (Wellicht was een een" voorloper SGO").
Toen we later in Porto Alegre SB afgemeerd lagen gingen we zeilen.
SB afgemeerd dat betekent BB's sloep en daar zat geen motor in !
Maar we gingen op weg en kwamen (weliswaar uren) later veilig terug want veel wind stond er niet.
Broer van Winston Duits (Emiel) mopperde wel dat de wacht aan dek die hem was toebedeeld (lees: toegewezen) wel erg lang had geduurd !
Zie bijgaande foto's om een beter beeld te krijgen van onze werkzaamheden.
Laten we genieten deze herinneringen !!
Groet,
Arie
- Bijlagen
-
- sloep1.jpg (85.89 KiB) 3755 keer bekeken
-
- sloep2.jpg (113.58 KiB) 3755 keer bekeken
-
- sloep3.jpg (109.32 KiB) 3755 keer bekeken
-
- sloep4.jpg (126.22 KiB) 3755 keer bekeken
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Is wel een probleem te bedenken.