Tuinbouwvraag

Hier kan iedereen alles plaatsen over zaken die actueel en interessant zijn, maar niets met scheepvaart te maken hebben.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Tuinbouwvraag

Bericht door v+d »

Witlof kweken is niet moeilijk, zaaien en uitdunnen en zorgen dat de grond vochtig blijft(niet in de volle Griekse zon dus). Het gaat om de penen(wortel), dus in losse grond kweken! In de herfst het blad(loof) kappen zonder de peen te beschadigen. De penen rooien en schoon en droog maken, als je dan zover bent de penen poten in een bak met een mengsel van zand en aarde, deze bak op een stik donkere vorst vrije plaats stallen( wij deden dat in de kruipruimte van onze hut).Verder een beetje wachtlopen en de muizen weg houden, bij de Lidl kopen is vast minder werk, dit houdt je van de straat en het is nog leuk ook.

Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Tuinbouwvraag

Bericht door Geep »

Hr. Theo, het begin kan je zittend op een stoel uitvoeren!. Eventueel een flessie fris volgens eigen keus erbij! 'n Paar doodgewone plastic emmers (naar eigen keus) zink mag ook!
Vullen met losse grond (zoals wij tuinders zeggen) ongeveer de helft, uiteraard de onderste helft, anders werkt het zo lastig!. Als het je nu al te veel werk is, hou je even pikheet. ik wacht wel even...

KLaar? we gaan verder.....
Strooi over dat kleine ronde moestuintje, het witlofzaad uit, verder afvullen met grond, 'n vingerlengte hoog, vergeet niet af en toe een slok te nemen
Geef water, liefst met een broeskop. Op een dag zie je de grond opzwellen, net als bij peentjes en wortelen, zo gauw als de witlof pennen bloot/vrij komen dek je het weer af met wat grond.
Op het moment dat je het 1e blad op ziet komen, is het blad of krop ongeveer 5 cm hoog, is het tijd om in te grijpen
Overzie nu je eindeloze landerijen, breng die in orde, afvlakken en trek geulen, ong. 15 - 20 c/m
diep!
Nu even slim zijn, trek de geulen zo dat je later een tweede geulenreeks tussen kan trekken, de grond v/d 2e geul valt wel weg in de geul van eerste trek. Zo gauw je een geul klaar hebt, kan je al de eerste pennen (donkere wortels) er in zetten. Met een poothout of stok prik je gat en zet er een witlofpen in tot aan de krop, kort wel de jonge krop af, tot ca 3/5 cm lang.
Maak lage wallen over de geulen, net als bij asperges.
Hou de teelt, niet te nat.
Uit deze krop groeit de bij jou bekende Brusselse witlof! Ho, ho, je bent nog niet klaar....
Nu is het moment voor de echte teelt van witlof.
Men neme een broeikas. broeibakkie mag ook.
Hierin spit je een diepe kuil ( bij Tahiti ben je te ver) Zorg wel voor een rechte wand!
Op het moment dat een topje groen ziet, graaf je de witlof uit, nog niet de bekende witlof krop.

Zet de gerooide pennen rechtop tegen de rechte wand, in de gegraven kuil, in losse compost.
Turf voor afdekking er luchtig overheen strooien.
Afdekken met zwart landbouw plastic.
De witlof kroppen moeten nu in donker doorgroeien en bleken.
Elke dag even nakijken. Schraal water geven.
En feit kan ik niet overzien, de hoogte en waarde van de temperatuur.
Ben maar een paar keer in Griekenland geweest, met de Oranje.
En horde hossende Hollanders!
vrgr.Geep
JaapTermes
Berichten: 874
Lid geworden op: 25 apr 2006 19:47
Locatie: Heemskerk

Re: Tuinbouwvraag

Bericht door JaapTermes »

Beste Theo,
zoveel raad krijgen om witlof te telen kan je wel bunders telen.

Heel veel wijze vaktaal en een hoop kul/ Hoort er ook bij.
Kopen is makkelijker maar zelf kweken leuker.
"Vroeger" teelde men witlof om bij winterdag-vroege voorjaar al vast inkomsten te hebben.
OP goedkope grond ,bv huurland of ander mindere grond de pennen telen om in het najaar op te zetten op diverse mogelijkheden om in het vroege voorjaar te oogsten.
Tegenwoordig telen de bouwboeren ook de pennen voor een jaarrond cultuur.

Ik weet direct niet hoe de zomers zijn. Het kan zijn dat de witlof in die gebieden bij verkeerde= te hoog of te laag= temperatuur gaat schieten en bloeien met als gevolgen slechte pennen.

De raad van V+D is de beste anders kom ik wel helpen.
Mijn hart begint alweer........als oud agrarier,


groet,
Jaap
ja
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14382
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Tuinbouwvraag

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Witlof kweken is niet moeilijk
Kijk Theodorus, DAT is precies taaal van iemand " die waarschijnlijk al reeds met vallen en steeds weer opstaan" de kunst van witlof kweken heeft geleerd....dit s te vergelijken...en dit nu slechts als voorbeeld met een beknijsde massinist die een grote kar op start OF als een door de wol geverfde potjes schipper die " met een natte vinger en op een slof en een voetbalschoen" de Atlantische Oceaan oversteekt. Zo gauw je dat aan een " onschuldige bijstaander" overlaat draait OF de kar in de puin OF dat genoemde Potje loopt krakend ergens omhoog op een ver en verlaten rotspunt! Ik bedoel maar ....voor mensen die het vak kennen " is t'r jaa NOOIT nait niks an" :roll: Maaar "ze" zeggen d'r jaaa nooit nait bie..............HOEVEEL fuck up's ze hebben gehad voooor die witlof van hun niet meer GROEN als gras was....of kleine rotstronkies die jaa nait te vreeet'n waren.......daaaar hoor je die tuinders niet over........ondertussen sta jij met je neus aan de grond en je reet omhoog " een zere rug te krijgen"........Ik heppie gewaarschuwd Dorus.ik heppie gewaarschuwd, laat je eiguh niet lijmuh!! :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Tuinbouwvraag

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Het is een Lofwaardig streven van Theo om zelf lof te willen kweken, tenslotte: Wie zaait, zal oogsten. :wink:
En dankzij al deze nuttige praktische tips zal dit ongetwijfeld lukken.
Helaas.... :) heb ik geen toentje meer, ik woon nu boven een supermarkt en ga morgen even naar beneden om alle ingrediënten voor witlof met ham en kaas te halen, daar heb ik na al deze verhalen écht trek in gekregen. :)
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Tuinbouwvraag

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Iedereen bedankt voor alle tips en goede raad. Ik ga het zeker proberen. Witlof gekweekt op het eigen landgoed ... Denkt u zich eens in. Maar ja, eerst zien, dan pas geloven. :wink:
Gebruikersavatar
hondasevenfifty
Berichten: 262
Lid geworden op: 18 jan 2012 15:30
Locatie: Poeldijk
Contacteer:

Re: Tuinbouwvraag

Bericht door hondasevenfifty »

Nog een goede raad Theo

Zaai niet alles in een keer ,omdat je niet weet wat de beste tijd is om witlof te telen in Griekenland zou ik vanaf april om de paar weken een rijtje zaaien tot juni je ziet dan het verschil vanzelf en je kan dan bepalen als je het netjes opschrijft en er stokje bij zet met de zaaidatum wat de beste tijd wordt voor een volgende keer. heb je eenmaal goede pennen dan kun je de hele winter lekker witlof eten door ze ook gefaseerd optie telen in een b.v. een emmer met een zwarte plastic zak er over of gewoon in een donkere kast.

succes er mee, het is dat je zo ver weg woont anders kwam ik wel langs om je te begeleiden met de teelt.

Hier kan ik nog niets buiten zaaien het is weer herfst vandaag en koud.

Hans de Haan
Nemo me impune lacessit
Hans de Haan
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Tuinbouwvraag

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Dat is een goed idee, Hans, verschillende rijtjes zaaien. Begin ik eind maart. Ik heb nog een stel van die grote xwart plastic bakken met handvaten waarin jonge bomen hebben gestaan. Die zijn een liter of veertig elk, schat ik. Dat lijkt me geschikt om in te telen en donkere plaatsen heb ik wel.
Mijn vrouw moet mijn gedachten geraden hebben, want die kondigde vandaag aan dat ze dit jaar weer van alles en nog wat wil kweken, dus ik heb snel een "witlofhoekje" gereserveerd. Dat leek haar een goed idee, witlof kweken.
Het plan is er en het land ligt klaar. Het ontbreekt me nu nog slechts aan één voor dit ambitieuze project onmisbaar artikel: een zakje witlofzaad! :-D
Geen idee of ze dat hier verkopen. Zo niet, laat ik het uit Holland komen. Mijn vaste leverancier voor dat soort dingen is vanwege de schoolvakantie even in Tsjechië, maar die is volgende week terug en dan stuurt die me wel even een paar zakjes zaad.
Geep
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 apr 2012 18:49

Re: Tuinbouwvraag

Bericht door Geep »

Hr.Theo
Kaaskruimels, aanvullen met blokjes tomaat.
Op de doodgewone manier is witlof ook lekker
Vergeet het belangrijkste gereedschap niet!
Geduld!
Vrgr.G
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Tuinbouwvraag

Bericht door gerard tenerife »

Ik vraag me dus af of er iets met de Wit (Brussels) Lof aan de hand is, over de laatste 10 jaar dat ik hier woon is wit lof, wat hier andijvie genoemd word, van October tot April beschikbaar geweest in de meeste Supermarkten maar ook op de markt van de plaatselijke boeren co-op. Deze winter hebben we het maar eenmaal gegeten/gezien in November. Ook Boerenkool,normaal in blikken, potten, bevroren, beschikbaar was is van de markt verdwenen. Maar Rode kool met zure appels was altijd moeilijk te krijgen,maar nu word je er dood mee gegooit. Zuurkool zat en ook Unox gerookte worst.
Witlof voor mij, half gaar koken, in ham rollen wat kaas er over raspen klonte boter en dan even in de oven, water loopt me in de mond.
mvg Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.


Plaats reactie